PDA

View Full Version : Precieze verschillen amp/speakers.



Jordii
5 december 2009, 19:20
Bij de versterker kun je de toon aanpassen en bij de speakers wordt de zaak alleen letterlijk "versterkt"? Kun je zonder versterker?

toneblo
5 december 2009, 19:22
....even over nagedacht..


....Nee!!!
Het is mijn dope, mijn lust of life en HET apparaat wat mijn toonketen mede bepaalt!

Zou fraai wezen, werd er geen amp meer verkocht!

Mitch
5 december 2009, 19:28
Bij de versterker kun je de toon aanpassen en bij de speakers wordt de zaak alleen letterlijk "versterkt"? Kun je zonder versterker?

Nee, da's een verkeerde veronderstelling. Als een speaker zou versterken zou hij wel 'versterker' zijn genoemd. De versterker versterkt het signaal, de speaker slingert het de ruimte in. Als een auto je gitarsound is, dan is het stuur je gitaar, het motorblok is de versterker en de wielen zijn de speakers.

Chris Winsemius
5 december 2009, 19:29
Je zou dan elementen op je gitaar moeten hebben die even veel stroom/vermogen als 'n versterker aan de speaker kunnen leveren...

- zou inhouden dat je een stevige voeding, meestal op 230 Volt en meer in je gitaar zou moeten hebben (kans dat zoiets door 'n keuring heen komt lijkt mij zeer gering...)
-effektpedalen kunnen dan niet gebruikt worden wegens hun (huidige) eigenschappen

toneblo
5 december 2009, 19:30
Als een auto je gitarsound is, dan is het stuur je gitaar, het motorblok is de versterker en de wielen zijn de speakers.



Waar koop ik die Mitch?!:strat:

Mitch
5 december 2009, 19:37
Een creatieve vergelijking maken is niet te koop, da's talent :zz:

Chris Winsemius
5 december 2009, 19:38
Homer-mode-on

mmmmmmmmmmmmmmmm 12" wheels...................

:D

Koeloe
5 december 2009, 19:40
Als een auto je gitarsound is, dan is het stuur je gitaar, het motorblok is de versterker en de wielen zijn de speakers.
Sinds wanneer zit je stuur vast aan het motorblok dan?:seriousf:

toneblo
5 december 2009, 19:42
He Chris, had jij pas niet een los gaspedaal gekocht?
Kunnen we zelf niet zo'n ding bouwen?!!
Wie mag dan trouwens Marge zijn?

Even on topic: Een versterker is onlosmakelijk verbonden aan elektrisch gitaar spelen, daar horen dan wel nog wat speakers bij!

Psychomantis
5 december 2009, 20:37
versterker: daar sluit je je gitaar rechtstreeks op aan. de gitaar levert een heel laag wattage (daar moet je de pro's mee lastig vallen, maar in ieder geval minder dan 1 watt. Iets van 100 milliwatt ofzo (verbeter mij!!)). De versterker "versterkt" het geluid met bijvoorbeeld 100 watt (dat is veel). Maar daarmee alleen ben je niks, je hebt ook iets nodig om de elektriciteit in geluid om te zetten. Dat doet een speaker dus. Als je een gitaar rechtstreeks op een speaker zou aansluiten zou de speaker het kleine wattage van de gitaar in geluid om, maar dat is zo zacht dat je het niet zou horen.

Jordii
5 december 2009, 22:02
Ja, ik snap het wel :seriousf: bedankt :)

Frits van Mourik
6 december 2009, 00:16
...en dan is het ook nog 'es zo, dat zo'n 95% tot 98% van je versterkervermogen in de speaker(s) wordt omgezet in warmte...:(

Psychomantis
6 december 2009, 19:47
...en dan is het ook nog 'es zo, dat zo'n 95% tot 98% van je versterkervermogen in de speaker(s) wordt omgezet in warmte...:(

een beetje als een gloeilamp dus. Stel je nu voor dat ze een speaker uitvinden die 95 % van het vermogen in geluid omzette, dan hadden we allemaal genoeg aan 1W versterkers :)

Jordii
6 december 2009, 20:13
Daar zal ik mee mee doen met het beste idee van nederland.
Win je ook nog eens 25.000 euro :seriousf:

Maar serieus. Waarom bestaat dat nog niet?

Psychomantis
6 december 2009, 20:21
Daar zal ik mee mee doen met het beste idee van nederland.
Win je ook nog eens 25.000 euro :seriousf:

Maar serieus. Waarom bestaat dat nog niet?

Omdat het heeeeeel moeilijk is om zoiets uit te vinden? Maar zeg nooit nooit: voor gloeilampen hebben ze ook ooit een goede vervanger uitgevonden, wie weet zal dat ooit met een speaker gebeuren?

Jordii
6 december 2009, 20:23
Vol verwachting klopt ons hard.. :nervous:

lodi
7 december 2009, 16:33
Vol verwachting klopt ons hard.. :nervous:

ons harT ook

Kim Wilson
7 december 2009, 16:40
Omdat het heeeeeel moeilijk is om zoiets uit te vinden? Maar zeg nooit nooit: voor gloeilampen hebben ze ook ooit een goede vervanger uitgevonden, wie weet zal dat ooit met een speaker gebeuren?
Ja, en jij denkt dat gitaristen en audiofielen (zowat het meest conservatieve volkje op aarde) vertrouwen hebben in een dergelijk revolutionair ontwerp? Geloof mij, zoiets komt nooit van de grond.

:D

RoelTM
7 december 2009, 16:43
...en dan is het ook nog 'es zo, dat zo'n 95% tot 98% van je versterkervermogen in de speaker(s) wordt omgezet in warmte...:(


een beetje als een gloeilamp dus.
Ik heb mijn speakers nog nooit licht zien geven. :makeup: jammer...

guitarguru
7 december 2009, 16:50
Ik heb mijn speakers nog nooit licht zien geven. :makeup: jammer...

Zal vrijdag mijn 100 watt VM eens flink op zijn donder geven, over mijn arme 40 watt M20 cabje...............wedden dat ze licht gaan geven............

macwilliams
7 december 2009, 18:01
Ik heb voor een hoger rendement/ lager warmte ontwikkeling m'n lampen vervangen voor van die spaarlampen. Die kun je koud biasen. Heb het eerst nog met tl balken geprobeerd maar dat stak zo ver boven m'n versterker uit.
Geeeeeeen gezicht.

DeadHerring
7 december 2009, 18:11
Ik heb voor een hoger rendement/ lager warmte ontwikkeling m'n lampen vervangen voor van die spaarlampen. Die kun je koud biasen. Heb het eerst nog met tl balken geprobeerd maar dat stak zo ver boven m'n versterker uit.
Geeeeeeen gezicht.
Moet je zo'n lichtreclame gebruiken, zo'n roze fluo gitaarvorm

macwilliams
7 december 2009, 18:21
Moet je zo'n lichtreclame gebruiken, zo'n roze fluo gitaarvorm

Tsssssssssss dat is zoooo glamrock:stop:









:seriousf: