PDA

View Full Version : 2 pre-amps - 1 poweramp - howto?



J-P
5 december 2009, 18:01
Even een klein verhaal vooraf: ik speel tegenwoordig gitaar op therapeutische basis. Na jaren in bandjes te hebben gezeten heb ik in `98 een neurologisch akkefietje gekregen wat de werking van mijn rechterhand beperkt. Daarom heb ik een aantal jaar niet gespeeld omdat dat erg frustrerend was. Nooit mijn spullen verkocht wat verklaart waarom ik thuis speel met een 120 watter ;-). Gaandeweg toch weer begonnen omdat mijn handen (reuma) verder achteruitgingen en gitaarspelen een goede remedie is om de achteruitgang te vertragen.

Ik ben geen gearhead, gewoon plug & pray is het meestal and nog beter if it ain`t broken, don`t fix it.
Ik heb al jaren een hele simpele setup: PodPro - Intellifex - Peavey Classic 120/120 - Loadbox - speakerkast en klaar. Ik speel niet meer in een band, heb daar ook niet echt zin meer in maar ik wil gewoon lekker meespelen met mijn favorite meespeelnummers. Nu heb ik een Engl E530 erbij gekocht en ik wil die naast de Line6 kunnen gebruiken. Is het mogelijk om met 1 input voor die 2 preamps, te splitten naar een van de 2 en van daar uit naar de intellifex en zo naar de peavey? Wat moet ik daarvoor aanschaffen? Iets van een midi schakelaar en zo ja welke geniet de voorkeur. Kan ik een en ander dan nog met mijn Line6 floorboard doen of moet ik dan ook een ander floorboard?

Verder heb ik tot op heden (heel dom heb ik nu eigenlijk begrepen) mijn stemapparaat (Korg DTR2000) voor de Line6 gehouden. Hoe kan ik die het best in de keten plaatsen? Kortom, een paar vragen waar ik met de huidige zoekfunktie niet uitkom (of ik moet er heel veel tijd in steken).

paulusdeBKB
5 december 2009, 20:50
Met een simpel A/B-kastje ben je er al. Die kosten enkele tientjes in de muziekwinkel. Er bestaan passieve kastjes en kastjes met een ingebouwde buffer (zoals de Boss LS-2). Ik vermoed dat een passief kastje beter klinkt. Als je zin hebt, kun je iets dergelijks ook wel zelf maken. Wil je iets aanschaffen dan maakt Lehle goede, degelijke schakelapparaatjes.

Edit: die Lehle kastjes zijn wel wat duurder. De DTR-2000 in je signaalpad zul je wel horen, ja. Ik zou zeggen; haal hem er tussenuit en prik je signaalkabel in je tuner als je moet stemmen. Eventueel zou je de tuner kunnen aansluiten op een van de ongebruikte outputs van je Engl (die heeft geloof ik normaal uit en recording uit, toch?). Dan kun je dus alleen stemmen als je via de Engl speelt, maar met een A/B-kastje is dat een kwestie van trappen.

J-P
5 december 2009, 21:20
En hoe stuur ik dan de intellifex aan? Nu heb ik op mijn Podpro per te gebruiken basissound een preset op de intellifex die daarbij hoort, ik kan me voorstellen dat dat dan niet kan. Ik zat al heel moeilijk te denken met een midi interface of iets dergelijks. Hoe simpeler hoe beter natuurlijk dus wat je zegt spreekt me heel erg aan.;)

Gelijk maar even gezocht: http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=a0140b6e3c3d3335f26760facde12 e3d&sw=Lehle&x=0&y=0

peter_heijnen
6 december 2009, 23:52
Beide preamps kunnen idd zonder extra apparatuur op de intellifex aangesloten worden op L en R in, maar de hush-inputsectie moet dan wel bij iedere patch op postgain worden gezet om de input van respectievelijk L of R in het midden van het stereobeeld uit te krijgen. Zet je de intellifex op prehush dan gaat het droge signaal van bijv preamp 1 die bijv in de linker input gaat, ook rechtstreeks naar de linker output en dus alleen naar je linker eindtrapkanaal. Idem voor preamp 2 en het rechter kanaal. Nadeel van dit trucje is dat je het analoge pad van de intellifex niet meer kunt gebruiken, want met posthush ga je helaas allereerst door de AD convertor.

Voorwaarde is ook dat de preamp -van de twee- die je tijdens de ene patch niet gebruikt, dan ook geen geluid mag produceren. Met een splitter gaat dat dus niet lukken in het geval van bijv de Engl, dus je hebt idd een a/b box nodig.

J-P
7 december 2009, 01:34
Dus dit dingetje zou het moeten doen?

http://images4.thomann.de/pics/prod/178183.jpg

Dat postgain verhaal gaat mijn boerenverstand nog even te boven maar waarschijnlijk helpt het als ik de gebruiksaanwijzing ban de intellifex erbij pak. In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken! Nog meer ideeen, ik hoor ze graag.

peter_heijnen
7 december 2009, 09:54
Ja die lehle kan als a/b gebruikt worden.

Het pre/postgain verhaal is verder niet ingewikkeld, het staat idd in de handleiding.

J-P
7 december 2009, 10:12
Mooi. Morgen even bij Sonora hier in terneuzen vragen of ze me eraan kunnen helpen, anders even bestellen. O ja, moet ik nu ook een apart pedaal voor de intellifex kopen? Ik schakelde via het floorboard van de PodPro maar als ik die niet als pre/amp gebruik, hoe zit dat dan?