PDA

View Full Version : Ruis tijdens stemmen van gitaar



astrid9017
5 december 2009, 17:44
Ik heb een Tokai Les Paul Junior en als ik deze wil stemmen via de kabel (dus niet via de mic) lijkt het alsof er een ruis in zit. Het apparaat blijft switchen tussen b2 en b3, terwijl ik niks aansla en de snaren geluidloos zijn. Het apparaat heeft moeite met de b en hoge e snaar.

Mijn andere elektrische gitaar heeft dit niet tijdens het stemmen.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb meerdere kabels geprobeerd.

Danman
5 december 2009, 17:57
Het kunnen verschillende dingen zijn:

-Oude snaren zijn minder stabiel dan nieuwe, dus dan zou hij meer kunnen fluctueren.
-Soms zit er ook wel eens een slechte snaar in een setje. Gewoon vervangen.
-Je kunt proberen minder hard aan te slaan.
-Je zou de toonpot dicht kunnen draaien tijdens het stemmen. Als hij bijvoorbeeld allerlei hoge frequenties/resonanties oppikt of de boventonen storen het stemapparaat dan helpt dit zeker. Die boventonen filter je eruit met de toonpot.

succes

edit: Oeps ik lees net dat de naald fluctueert zonder dat je aanslaat. Dat heb ik ook vaker, misschien zijn het gewoon frequenties die opgepikt worden of een heel kleine storing in de kabel of zo.
Als je toch de dingen probeert die ik noemde, stemt hij dan al beter?

astrid9017
5 december 2009, 18:10
Snaren zijn redelijk nieuw, maar vervangen is het proberen waard. Ik heb nog een setje liggen.

Ik merk geen verschil met een dichte of open toonpot.

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga vanavond de snaren vervangen en hopen op resultaat.

Danman
5 december 2009, 18:20
Trouwens, had de gitaar deze storing bij het stemmen al eerder of merk je het nu voor het eerst? En ook het stemmen, ging dat altijd moeilijk?

astrid9017
6 december 2009, 12:18
Dat had ie al eerder. Maar het stemmen ging eigenlijk gewoon goed.
Maar ik vind de snaren die er nu opzitten niet echt fijn. Ze ontstemmen me iets te snel.

Ik heb de snaren nog niet kunnen vervangen, want ik kan me setje niet vinden.

Danman
6 december 2009, 13:52
Het kan ook zijn dat de snaren een beetje in de topkam blijven hangen waardoor hij niet gestemd blijft en ook niet lekker stemt. De snaar schiet bij het stemmen als het ware een beetje door met vertraging. Heel vervelend.
Je kunt dit uittesten door de snaar boven de topkam in te drukken. Als hij dan iets hoger blijft staan (Dus niet naar dezelfde noot terugkeert) dan blijft hij daar dus hangen. Misschien moet het kammetje schoongemaakt worden of een beetje uitgevijld. Of de snaar klemt of hij blijft steken door vuil of door een niet goed afgewerkte gleuf.

90% van de stemproblemen komen door de topkam.

flitslicht
6 december 2009, 14:45
Het kan ook zijn dat de snaren een beetje in de topkam blijven hangen waardoor hij niet gestemd blijft en ook niet lekker stemt. De snaar schiet bij het stemmen als het ware een beetje door met vertraging. Heel vervelend.
Je kunt dit uittesten door de snaar boven de topkam in te drukken. Als hij dan iets hoger blijft staan (Dus niet naar dezelfde noot terugkeert) dan blijft hij daar dus hangen. Misschien moet het kammetje schoongemaakt worden of een beetje uitgevijld. Of de snaar klemt of hij blijft steken door vuil of door een niet goed afgewerkte gleuf.

90% van de stemproblemen komen door de topkam.

Wat dan nog wel eens wil helpen is met een normaal potlood (of slijpsel van de punt) de gleufjes te bewerken. Grafiet is een goed glijmiddel.

Danman
6 december 2009, 15:21
Wat dan nog wel eens wil helpen is met een normaal potlood (of slijpsel van de punt)

Dat klopt, dat helpt zeker maar ik vind het ook een beetje een lapmiddel. En dit bedoel ik niet negatief naar jouw opmerking hoor. Maar, inderdaad: als je kam niet echt goed is dan kun je zoiets inderdaad gebruiken om het (tijdelijk?) op te lossen. Maar als een kammetje goed is heb je dat soort dingen eigenlijk niet nodig. Maar kwaad kan het natuurlijk nooit.

Maar ik zou het zeker proberen, dan kun je in ieder geval zien of het kammetje er iets mee te maken heeft.

astrid9017
12 december 2009, 17:33
Ik heb er nieuwe snaren opgezet en de gleufjes bewerkt, maar geen resultaat. Het stemmen blijft een ramp. 2 minuten later en de gitaar is weer zo vals als wat (dit was ook met de vorige snaren dus zo) zelfs als ie niet gebruikt wordt.

De stemmer blijft aangeven dat er tonen zijn (die er niet horen).
Ik heb ook nog de test gedaan van het indrukken van de snaren op de topkam. Alleen de b-snaar veranderd.

Zelf ben ik niet zo bekend met vervangen van de vaste onderdelen van een gitaar, dus ik denk niet dat ik de topkam, als dit nodig blijft te zijn, zelf zou kunnen vervangen.

Fenderfan
14 december 2009, 19:41
Hoi Astrid,


-- Weet je zeker dat de snaren niet van je mechanieken afslippen?

-- Het switchen tussen b2 en b3 betekend voor mij niet veel, maar bij bijvoorbeeld digitale stemkasten is het normaal dat ze wat op en neer springen, het mag alleen niet teveel zijn.

--- Zet je snaren op - ongeveer - de goede stemming en ga er eens fors aan trekken. Controleer daarna of ze in stemming gezakt zijn. Snaren kun je op deze manier snel laten Settelen. Je trekt de rek er uit. Dat zou wel eens kunnen helpen.

-- Verder lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je stemkast reageert op ruis. Ik ken vele soorten gitaarstoringen ,deze zitten doorgaans niet in het frequetieberijk dat een reactie op de stemkast zou kunnen uitlokken.

astrid9017
15 december 2009, 16:13
Nu je dat zei over de stemmechanieken ben ik even op google gaan kijken.

Het ligt hier niet aan, althans niet dat de snaar eruit glijdt. Maar blijkbaar dus toch aan de topkam. Soms hoor ik een duidelijke tik als ik aandraai. Ik heb een beetje grafiet van een potlood in de gleufjes van de topkam gedaan en de tik is nu wel weg.
Ik heb er ook weer nieuwe snaren opgezet. Ik heb er nu een setje van .009 opgedaan en ik moet zeggen, hij blijft zo goed, als voor nieuwe snaren goed is, gestemd.

Er schijnt een topkam op de markt te zijn met een zelfsmerende werking. Ik weet niet of ik er iets aan heb, maar om nou steeds grafiet ertussen te gooien...

flitslicht
15 december 2009, 17:07
Nu je dat zei over de stemmechanieken ben ik even op google gaan kijken.

Het ligt hier niet aan, althans niet dat de snaar eruit glijdt. Maar blijkbaar dus toch aan de topkam. Soms hoor ik een duidelijke tik als ik aandraai. Ik heb een beetje grafiet van een potlood in de gleufjes van de topkam gedaan en de tik is nu wel weg.
Ik heb er ook weer nieuwe snaren opgezet. Ik heb er nu een setje van .009 opgedaan en ik moet zeggen, hij blijft zo goed, als voor nieuwe snaren goed is, gestemd.

Er schijnt een topkam op de markt te zijn met een zelfsmerende werking. Ik weet niet of ik er iets aan heb, maar om nou steeds grafiet ertussen te gooien...

Het is mijn ervaring dat je dat grafiet er een keer tussen doet en het dan redelijk ok blijft. Je hoeft ook niet iedere keer grafiet in een slot te spuiten voor je het gebruikt. Als het goed is komt er een glad laagje aan de binnenkant van het sleufje in de topkam.

Een topkam vervangen is helemaal niet moeilijk, het enige risico is dat bij het weghalen van de oude hij te goed is vastgezet met lijm waardoor je kans loopt een stuk hout weg te breken. Bij een goede gitaar mag dat niet voorkomen.

Ik heb zelf voor €2,50 nieuwe topkammetjes gekocht bij de plaatselijke gitarenboer, op Internet kan je ze voor €1 of zo vinden. Je houdt het oude kammetje als reserve en maakt de nieuwe op maat; dan kan je nog terug als het fout gaat.

Don Hofstee vertelt hoe je de kam kan invijlen, zelf schuur ik meestal de onderkant weg tot hij de goede hoogte heeft want dan blijven de sleufjes zoals de fabriek ze gemaakt heeft. Die site van Don Hofstee is heel informatief, ook over het afstellen van je gitaar: http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen


Eventueel kan je ook de gleufjes van je topkam ietsje ruimer maken met een nagelvijtje oid om het verspringen van de snaar tegen te gaan.

Fenderfan
16 december 2009, 10:43
Grafiet van een potlood in de groeven van de kam laten vallen/smeren is niet bedoelt op getik bij stemmen weg te krijgen.
Het is bedoelt om na het stemmen de snaren weer te verwijderen en te kijkken waar het grafiet is blijven zitten als de snaren eroverheen getrokken zijn.

Het residu van het grafiet moet - even denken:dontgeti: - weg zijn aan de helft van de kamgroef aan de toetszijde. Oftewel het mag nog aanwezig zijn aan de kopkant van het groefje. Liefst meer als 1/3 van de kamdikte.

mmm, is dit te volgen ?

astrid9017
17 december 2009, 16:30
Ja het is nog te volgen :)
Maar het getik is wel weg gegaan nadat ik grafiet ertussen heb gedaan. Pas een dag later deed ik er nieuwe snaren op. Ook hier geen getik.

Bedankt voor de site. Ik zal 'm opslaan voor het geval.

Ik kijk het nu even aan hoe de gitaar zich houdt met de nieuwe snaren erop. Hij stemt tot nu toe weer naar behoren.