PDA

View Full Version : Hals leren beheersen... hoe??



ellisvertellis
4 december 2009, 13:15
Mijn probleem, zo blijkt, is dat ik "mijn gitaarhals niet goed genoeg beheers". Kwa theoretische kennis heb ik net weer een serieuze boost gekregen door een reeks lessen te nemen. Dat moet nu dus wat bezinken en veel oefenen.

Toonladders kan ik vinden, in principe over heel de hals, maar ik heb er een behoorlijke mentale inspanning voor nodig en dat kost tijd. Teveel tijd als je dit tijdens het spelen van een nummer wil doen.

Mijn vraag nu: zijn er oefeningen die speciaal gemaakt zijn om je hals beter te leren kennen? Een soort van "spring van octaaf naar octaaf van de mi-snaar naar de la-snaar op een bepaald ritme"-oefening, of zoiets? Hoe hebben jullie dat getraind? Iemand gaf mij bv de raad om de hele hals eens uit te schrijven op papier...

Ik ben benieuwd, want raak er zo onderhand wel gefrustreerd van!

Thundermane
4 december 2009, 14:08
Je vertelt het wel een beetje vaag. Maar het helpt inderdaad om op te schrijven waar welke tonen staan op de hals. Er van uit gaand dat je in standaard stemming speelt kan dit bijvoorbeeld handig zijn:

http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Articles/5279515/312728_Full.jpg

Dit kan je natekenen. Het klinkt stom, maar door het zelf te tekenen/schrijven onthoud je het beter.
Maar is dit wat je wilt? Wil je goed uit je hoofd weten waar de tonen zijn op je gitaar?
Daarnaast kun je ook gewoon chromatische toonladder spelen. En over het algemeen oefenen.

ellisvertellis
4 december 2009, 14:40
Maar is dit wat je wilt? Wil je goed uit je hoofd weten waar de tonen zijn op je gitaar?
Daarnaast kun je ook gewoon chromatische toonladder spelen. En over het algemeen oefenen.



Ja, ik wil een akkoord kunnen spelen met bijhorende toonladders op verschillende posities, en dat inderdaad uit mijn hoofd.

Niet zolang geleden speelde ik altijd op gehoor. Ik moest dus eerst horen welke klank er uit mijn gitaar kwam en van daar kon ik heel der nummers en solo's spelen, zonder dus te weten welke noten ik eigenlijk speelde. Ik kon in feite bijv enkel het G-akkoord pakken in basispositie (zonder er eerst naar te moeten luisteren), maar nergens anders.

Nu krijg ik daar een brok theorie bij en zie ik plots overal G-akkoorden opduiken :eek:!
Ik dacht: misschien bestaan er oefeningen om al die posities van buiten te leren? Ik zal alvast eens de hele hals uitschrijven dan, wie weet helpt het.

Martijn-w
4 december 2009, 15:04
Ja precies.

Neem bijvoorbeeld het rock n roll schema A D E.
Hoe weet ik dan welke noten ik allemaal mag grijpen bij welk akkoord.
Dan zal ik wel de toonladders van deze akkoorden uit mijn hoofd moeten leren zeker?

Thundermane
4 december 2009, 15:49
Zelf ben ik heel slap met akkoorden, helaas ben ik dat verleerd maar een jaar geleden kon ik zelfs bijvoorbeeld een G horen in een scheet. xD
Het is wel handig inderdaad dat wanneer je een toon hoort dat je kan zeggen welke toon dat is. Vooral met samenspelen werkt dat heel handig.
Daarnaast oefen ik zelf veel met de andere gitarist in mijn band en samen spelen we heel veel met harmonieën. Harmonie komt veel voor in metal en met name in metalcore. Dat is zeer leerzaam want dan leer je ook welke tonen goed passen bij andere tonen. Zo passen bijvoorbeeld de tonen D en Gb goed bij elkaar. Of G, B en D met elkaar. Aan de hand van dat plaatje wat ik al had neergezet kun je het al zien.
Bij dit nummer hoor je bij 1:10 zo'n samenspel:
http://www.youtube.com/watch?v=GWz2_VKEXWM&

gorgasm
4 december 2009, 16:11
zijn er oefeningen die speciaal gemaakt zijn om je hals beter te leren kennen?
ja, dat noemen ze standards.

Speel es een blues op ENKEL akkoordnoten.
als je dat kan probeer dan autumn leaves enz.. En ja zo ga je door tot je een rythm change aan 200bpm zo kan doorspelen.


Of speel zichtlezingen die weinig in eerste positie zitten.

terrasbeest
4 december 2009, 17:12
Ik ben geen leraar....
Leer noten lezen, en speel nummers : niet enkel toonladders.
Mijn eigen ervaring is als je je teveel op toonladders of modes concentreert, je je timing en ritme gaat verwaarlozen. Die situatie is veel moeilijker om weer te verhelpen.

Als je met licks zoeken, toonladders en modes bezig bent, verander zoveel mogelijk van toonladder. Vermits je nieuwe dingen aan het uitzoeken bent, kan je minder terugvallen op je vertrouwde shapes. Het visuele voordeel dat een gitarist heeft, wordt dan een nadeel: je moet overschakelen naar noten ipv shapes, en dat kan een harde dobber zijn.

Als je oefent , begin met de ' vervelende' dingen.

aad
4 december 2009, 21:54
Misschien helpt dit?

http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer
http://www.avatra.com/fretboardwarrior/fretboard/fretboard.html
http://www.looknohands.com/chordhouse/

Het is ook erg handig om akkoorden in arpeggio's over je hele hals te spelen.

-=JEROEN=-
5 december 2009, 00:08
Begin inderdaad met de hele tonen (a b c d e f g, dus geen kruizen of mollen) over heel je hals te leren. Dit kan je makkelijker maken door het in stukjes te leren. Begin eens snaar voor snaar. Dus waar zit de d op de G-snaar, en waar zit de f op de B-snaar, enz.

Vervolgens kan je wat posities uit je hoofd leren.
Zo zie je in het plaatje van Tundermane dat er op de 5e en 10e positie een mooi rijtje staat:
(van links naar rechts, van laag naar hoog, van dikke naar dunne snaar)
5e positie = a d g c e a
10e pos. = d g c f a d
En let dan vooral op welke tonen er in de buurt liggen. Dus ervoor en erna, lager en hoger.

Op deze manier weet je heel die hals zo uit je hoofd.

De volgende stap is om de onderlinge intervallen te gaan herkennen. Dus waar zitten alle tertsen van de A in 5e positie? En waar de septiemen? En wat gebeurt er als je de grondtoon verandert van A naar D? Waar zitten dan de tertsen, kwinten, septiemen, enz.

davidof
5 december 2009, 15:25
Volgens mij is het voldoende als je de tonen op de dikke E snaar vanbuiten leert en op de A snaar.

Jeroensnake
5 december 2009, 20:17
Tonen van buiten leren geeft je kennis van tonen, meer niet. Het is noodzakelijk om ermee te spelen, om te horen hoe ze in verhouding tot elkaar klinken. Gericht en aandachtig oefenen is hierbij onmisbaar. Dus speel langzaam en probeer je te richten op wat je wilt leren (naam van toon, interval tussen de tonen, etc). Maar altijd terwijl je speelt! Je kan wel leuk alle tonen op 1 of 2 snaren weten te vinden. Dan kun je in theorie alles doorrekenen, maar je wilt ermee spelen. Dus; pak die gitaar, en eventueel wat papier en een pen. Zoek ALLE plaatsen uit waar een toon te vinden is, en speel dit. Niet zozeer belangrijk voor die ene specifieke toon, maar je leert waar dezelfde tonen tov van zichzelf zitten; Als je de fis over heel de hals kan spelen, kun je dat ook met de e.

-=JEROEN=-
5 december 2009, 22:00
Same destination, different path.

ellisvertellis
7 december 2009, 10:29
Wow! Daar kan ik iets mee!
De "vind de noot over de hele hals"-oefening gecombineerd met de akkoordnoten zoeken lijkt mij een goeie oefening, is in elk geval net wat ik zoek. Een oefening met enkel akkoordnoten lijkt dus zeker een goed idee. Tertsen, kwinten en septiemen kan ik wel vinden voor bepaalde vormen (zoals bv barrés), maar daar kan ik idd nog verder op ingaan.

Hartelijk dank allemaal voor jullie input! Ik kan er echt iets mee! Eerst nog even tussendoor voor de eerste keer ooit optreden (:o) en dan vlieg ik erin!!

Groetjes!

-=JEROEN=-
7 december 2009, 10:33
Veel plezier met je optreden :hippie:

Thundermane
7 december 2009, 14:33
Veel succes toegewenst op je eerste optreden! Je zult merken dat het best wel mee valt als je er eenmaal staat. ;)