PDA

View Full Version : hoogte topkam



Hendriks
4 december 2009, 11:35
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en juist daarom deze vraag , want ik krijg verschillende antwoorden.
Ik heb een Tusq topkam op mijn Allparts hals gezet , voor de hoogte heb ik de gegevens van de Graphtech site gehaalt , deze geeft aan dat je met de capo in het derde een afstand tussen de lage E en de 1ste fret moet hebben van 0,25 mm en bij de hoge E van 0,15 mm. Dit heb ik gedaan en eerlijk gezegd vind ik dit niet lekker spelen , nog wat te hoog.Dus nu ben ik gaan zoeken en kwam ik op de site van Don Hofstee, deze geeft een afstand aan van 0,1 mm, weer andere sites geven aan dat de snaar de 1ste fret net niet mag raken .
Hoe doen jullie het?
Nu ga ik het dus aanpassen ,maar heb de topkam al vast gelijmd (drupje houtlijm) , wat is wijsheid : invijlen of weer losmaken en bijschuren?

G.G.
4 december 2009, 11:48
Als je het juiste gereedschap hebt, dan zou ik hem lekker invijlen. Meestal test ik de topkam door hem te plaatsen, snaren erop en kijken. dan haal ik de topkam eraf en vlak de onderkant tot bijna het juiste niveau. De rest doe ik met topkamvijltjes.

Wat de juiste hoogte is?

Zoals de snaar bij de tweede fret loopt als de eerste positie gefret is, zo zou ie in open positie ook boven de eerste fret kunnen zijn.

Zelf heb ik de actie liever iets hoger in open positie (weet niet waarom).

HaroldA
4 december 2009, 11:50
Als je het juiste gereedschap hebt, dan zou ik hem lekker invijlen.

Omdat ik .60 snaren gebruik vijl ik mijn topkam altijd een stukje ruimer met een nagelvijltje van m'n vriendin. :sssh:

G.G.
4 december 2009, 11:53
Omdat ik .60 snaren gebruik vijl ik mijn topkam altijd een stukje ruimer met een nagelvijltje van m'n vriendin. :sssh:

Ik heb een om zeep geholpen setje voelermaatjes. Werkt ook prima. Met een setje sleutelvijltjes kom je ook een eind.

Rinze
4 december 2009, 12:02
Snaar indrukken voor de tweede fret, dan moet de snaar de eerste fret net niet raken. Voor meer detail kun je op mijn site kijken, dacht dat ik het daar heel exact uitleg. Zo niet, dan moet dat dus nog :soinnocent:

Hendriks
4 december 2009, 12:50
Ik heb een 52 RI gehad die super afgesteld was , daar was de snaarhoogte bij de topkam gemeten 1,05 mm(lage E) , bij deze is dat dus 1,4 mm, dus daar valt nog veel winst te halen , ik zal de hoogte van de frets meten en daar 0,1 bij optellen . Ik begrijp dan dat invijlen geen probleem is.

Hendriks
4 december 2009, 13:45
Jakkes wat zijn die vijlen kostbaar.
Ik heb ook even mijn Reverend nagemeten (ter vergelijking) ,deze speelt ook perfect . Hier is de snaarhoogte bij de topkam iets meer dan 0.95 mm , de frets zijn 0.95 mm .

Zijn er goede alternatieven voor die vijlen , ik las al iets over sleutelvijltjes?

Rinze
4 december 2009, 15:11
Mocht je volgende week deze kant uitkomen, ik heb wel vijltjes liggen.

Hedge
4 december 2009, 15:23
Ik gebruik voelermaten waar ik kartels aan gevijld heb. Dat werkt prefect. Volgens mij staat het ook in het Custom Tool topic.

Hendriks
4 december 2009, 15:35
Mocht je volgende week deze kant uitkomen, ik heb wel vijltjes liggen.

Top, Rinze dan neem ik hem mee.