PDA

View Full Version : Wat heb ik nou weer voor een belachelijk probleem?!



master-of-telecaster
9 april 2003, 16:16
Ik heb dus een tijdje terug iets dikkere snaren op mijn strat gezet en heb ongeveer een week later de intonatie maar 'ns bijgesteld. Na een een week klopte het weer niet helemaal, dus heb ik de zadeltjes nog verder naar achteren geplaatst zodat het wel goed klonk. Nu is bij de lage snaar de toon die hoort bij de 12e fret weer hoger dan de snaar los, alleen het zadeltje kan nu gewoon niet meer verder naar achteren. Het springveertje dat tussen dit zadeltje en de achterkant van de brug zit is al maximaal ingedrukt en nog steeds is de intonatie niet optimaal. Wat moet ik doen? Dit veertje soms iets inkorten??

Dirk_Hendrik
9 april 2003, 16:22
Nee, dat niet. Het was goed en nu niet meer. Je moet het probleem dus niet zoeken in dat veertje. Als je dat gaat inkorten ben je nog steeds bezig met probleembestrijding en niet met de oorzaak. Je kunt een korter gemaakt veertje echter niet langer knippen als je ontdekt dat het probleem ergens anders lag.

hoofd
9 april 2003, 16:27
Gewoon zadeltje weer naar voren schroeven, totdat het goed is. En misschien ligt het ook gewoon aan de rek van je snaren.

moretel
10 april 2003, 09:07
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad.
Ik heb de brug in zijn geheel iets hoger gezet aan de bas kant en het betreffende zadeltje iets lager gezet, heeft ook invloed op de intonatie. Bij mij was het daarna goed.
Maar het kostte mij wel wat tijd om precies te ontdekken wat het probleem was.
Als je in de uiterste stand de hoogte van het brug zadeltje veranderd zal je zien dat de intonatie veranderd.
Ik zou beginnen om het brug zadeltje in de laagste stand te zetten en de actie d.m.v. de hele brug.
Ik heb een de luxe strat en daar zit een andere brug op.
Als je er niet uit komt zal ik wel een paar fototjes nemen ter illustratie.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-04-10 09:07 ]</font>

LordRiffenstein
10 april 2003, 09:18
Als je een strat hebt met een 'vintage'-type brug dan is dit normaal. Haal gewoon het veertje er tussenuit en je kan weer wat verder naar achter.

Groeten,

Yoeri

Toaster
11 april 2003, 08:17
Zijn jullie nou moeilijk aan het doen of ben ik een nerd?

Als ik nieuwe snaren erop zet , van 0.09 naar 0.10 of 0.95 en andersom dan doe ik er echt helemaal niks met mijn gitaar verder.

Niet de hals bijstellen en ook niks met de zadeltjes. Dat maakt toch geen flikker uit???

Als dat wel zo is dan wil ik wel eens weten waarom?

moretel
11 april 2003, 09:13
Misschien is bij jou alles goed afgesteld maar gitaren hebben net zoals alle apparatuur af en toe wat onderhoud nodig waaronder de stemming en de afstelling controleren en bijstellen.

Bij nieuwe snaren erop zetten controleer ik altijd de intonatie en afstelling en dan merk je dat dat weleens veranderd, dus zo raar is die vraag niet, spanning op de hals veranderd.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-04-11 09:15 ]</font>

Toaster
11 april 2003, 09:50
ja ik laat hem wel één keer per jaar of één keer per twee jaar een "grote beurt" ondergaan bij een gitaarbouwer....

olie,ruitenwissers,bougies enz. :wink: