PDA

View Full Version : Power chords = Mineur / Majeur



davidof
3 december 2009, 19:12
Hey,

Als je over Power Chords(root/1st, 5th, 8th/octaaf) wilt soleren, is het dan aan te raden om Mineur of Majeur toonladders te spelen ? Want dat snap ik nog niet helemaal, of hangt het af van nummer tot nummer welke scale je best gebruikt. Of heb ik het helemaal mis ^^

Groeten
Davidof

Bram+
3 december 2009, 19:41
Powerchords an sich zijn 'geslachtloos' dus dan ligt het inderdaad aan andere aspecten van het nummer.

terrasbeest
3 december 2009, 21:03
Hangt ervan af in welke toonaard.

davidof
3 december 2009, 21:06
Hangt ervan af in welke toonaard.

kan je dat een beetje uitleggen aub ? Dus als je over iets in A wil soleren moet je andere ladders gebruiken dan als je over dat zelfde stuk maar dan in C wil soleren ?

ErikE
3 december 2009, 21:51
Stel dat het in A5 blijft hangen, dan heb je eigenlijk "carte blanche".

Als het bijvoorbeeld A5 - C5 is zou je eerder uitgaan van een logisch harmonisch verband uitgaan als Ami - C, waardoor je op een Ami (of C) scale uitkomt.

Al zou het je dan nog vrij staan om het bijvoorbeeld als Ami - Cmi of A - C te benaderen...

gorgasm
4 december 2009, 00:25
jimi vent! Vertel es, hoe zou jij er mee omgaan? Wat zou jij er op spelen?
chromatisch, diatonisch, anneatonisch....

En +1 voor beest

terrasbeest
4 december 2009, 05:02
kan je dat een beetje uitleggen aub ? Dus als je over iets in A wil soleren moet je andere ladders gebruiken dan als je over dat zelfde stuk maar dan in C wil soleren ?

Powerchords zijn theoretisch geen akkoorden.

Als ik zeg dat een akkoord mineur of majeur kan zijn, dan bedoel ik daar het volgende mee.
Beginnend met uiteraard de majeur toonladder .

Modes en scales voor Dummies.
( mijn eigen simpele interpretatie dus )
De major scale.

De major scales worden opgebouwd op basis van intervallen , tone en semi-tone dus.
Akkoorden worden opgebouwd met de noten van die scales, door het stapelen van tertsen.
Doordat er door het spel van de afwisseling van tones en semi tones steeds andere intervallen worden gebruikt , onstaan er akkoorden die op verschillende manier worden waargenomen, die elk akkoord binnen die scale een eigen kleur geven en een eigen functie toekennen.
Die gegevens zijn normaal bekend, en worden hier dus niet herhaald.

Komen we terug op de akkoorden, en over de plaats van de akkoorden binnen de geharmoniseerde major toonlader.
2 Majeur akkoorden : plaats 1 en 4.
3 Mineur akkoorden : plaats 2,3 en 6.
1 dominant akkoord : plaats 5
1 min7b5 akkoord : plaats 7.

Dit wil zeggen dat bvb een Cmin7 akkoord,zowel op plaats 2,3 of 6 wordt aangetroffen, afhankelijk van de majeur toonladder waarin het voorkomt.
Plaats 2 : uit toonladder van Bbmajeur.
Plaats 3 : uit toonladder van Abmajeur.
Plaats 6 : uit toonladder van Ebmajeur.

Herhalen we dit met de majeur akkoorden, dit kan op plaats 1 of 4 van een bepaalde toonladder voorkomen.
Bvb Cmajeur7.
Plaats 1 : uit Cmajeur toonladder.
Plaats 4 : uit Gmajeur toonladder.

De noten van hoger genoemde toonladders kunnen dus ' verschillend' gebruikt worden over éénzelfde akkoord.
VB. Bij een Cmajeur7 akkoord speelt men ( beginnend op de grondtoon ) C D E F G A B ( Cmajeur toonladder ) en C D E F# G A B ( toonladder Gmajeur ).
Hoewel er slechts één noot verschil is tussen beide toonladders, geeft dit een andere kleur aan hetgeen je speelt,opent dit nieuwe mogelijkheden, maar heeft dit tevens beperkingen.
Hiermee is BTW de directe link gelegd naar het verband tussen Modes/Scales/Akkoorden.

Uit wat vooraf gaat zou moeten duidelijk worden dat een 5-akkoord op 6 posities vd 7 binnen een toonlader zijn plaats kan vinden, en dus zou aan 6 verschillende toonladders kunnen gelinkt worden.
Of het een min of een maj akkoord is hangt af van de positie in de reeks.( zie hoger).

Zoals ik al zei : dit heeft zijn beperkingen, maar het opent ook mogelijkheden. Dat heet 'muziek' maken.

DeadHerring
4 december 2009, 09:18
ram er gewoon op los en doe wat je goed vindt klinken. Er zijn weinig toonladders die je niet mag spelen als je powerchords gebruikt.

Gemakkelijkst en best is dat je je track zet in het toonaard van akkoord dat je het eerst speelt, en je eindigt ook best met dat akkoord. Dat maakt het gemakkelijk, maar is geen regel(!!). In muziek zijn er geen regels, alleen maar richtlijnen naar wat goed gaat klinken in bepaalde situaties.

dus als je G C D weetikveelwat G gaat spelen, kan je eigenlijk vanalles gaan spelen (behalve misschien in F), maar het gaat waarschijnlijk best zijn, als je het niet goed weet, om in G te beginnen spelen... Majeur of mineur? Tja, dat hangt af van wat je wil doen. Ikzelf speel meestal in mineur penta of Aeolian, maar ik probeer daar wat van af te stappen, begint mij te vervelen.

Mathidal
10 december 2009, 20:47
Het ergelijke is dat ik weet al die theorie ken en weet toe te passen (ik heb het geluk een leerkracht te hebben die over niets anders bezig is), dus ik ben daar best vlot in, maar dat dit uitleggen zonder de technische termen lastig is.

De vijfde trap (de dominant) is neutraal; die komt in zowel de majeur als mineur voor.

De vierde trap is ook in beiden hetzelfden.

In tab:

Majeur: 0 2 4 5 7 9 11 12
Mineur: 0 2 3 5 7 8 10 12

Het eerste cijfer is de eerste trap, het tweede getal is de tweede trap enzovoorts. Merk op dat de vierde trap (5) en vijfde trap (7) (en uiteraard het octaaf) in beide toonladders voorkomt.

Leer het zo spelen, dan besef je beter hoe de toonladders in elkaar zitten.

De noot waarmee je begint (de E-noot op de dikste snaar) bijvoorbeeld is het begin van de toonladder. E majeur als je het eerste speelt, e mineur als je het tweede speelt.

Je moet dus nagaan in welke toonaard je zit.

Akkoorden zijn gebouwd uit de éérste (ook tonica genoemd) de derde (terts) en vijfde (dominant).
Het verschil zit hem bij mineur juist bij die terts.

Als je wilt verbreed ik je horizon nog met harmonische en melodische toonladders, etc. :sssh:

Mathidal
10 december 2009, 20:55
Powerchords zijn theoretisch geen akkoorden.


Theoretisch zijn inderdaad enkel akkoorden bestaan uit drie verschillende noten, maar powerchords worden eerder als neutrale akkoorden gezien.

Een loos begrip eigenlijk, want je zit altijd in een bepaalde majeur- of mineurtoonladder, tenzij je een ander systeem gebruikt. ;)

terrasbeest
10 december 2009, 20:57
Het ergelijke is dat ik weet al die theorie ken en weet toe te passen (ik heb het geluk een leerkracht te hebben die over niets anders bezig is), dus ik ben daar best vlot in, maar dat dit uitleggen zonder de technische termen lastig is.

De vijfde trap (de dominant) is neutraal; die komt in zowel de majeur als mineur voor.

De vierde trap is ook in beiden hetzelfden.

In tab:

Majeur: 0 2 4 5 7 9 11 12
Mineur: 0 2 3 5 7 8 10 12

Het eerste cijfer is de eerste trap, het tweede getal is de tweede trap enzovoorts. Merk op dat de vierde trap (5) en vijfde trap (7) (en uiteraard het octaaf) in beide toonladders voorkomt.

Leer het zo spelen, dan besef je beter hoe de toonladders in elkaar zitten.

De noot waarmee je begint (de E-noot op de dikste snaar) bijvoorbeeld is het begin van de toonladder. E majeur als je het eerste speelt, e mineur als je het tweede speelt.

Je moet dus nagaan in welke toonaard je zit.

Akkoorden zijn gebouwd uit de éérste (ook tonica genoemd) de derde (terts) en vijfde (dominant).
Het verschil zit hem bij mineur juist bij die terts.

Als je wilt verbreed ik je horizon nog met harmonische en melodische toonladders, etc. :sssh:

In power chords zit geen Terts, waardoor ten onrechte wordt verondersteld dat het noch het ene noch het andere - majeur / mineur/dominant is.

De 5de noot is de kwint, niet de dominant. De dominant is het 5de akkoord van de geharmoniseerde majeur toonladder.

Bijna hoor.:ok:

(Wie is je leraar ?)

Mathidal
10 december 2009, 21:07
In power chords zit geen Terts, waardoor ten onrechte wordt verondersteld dat het noch het ene noch het andere - majeur / mineur/dominant is.

De 5de noot is de kwint, niet de dominant. De dominant is het 5de akkoord van de geharmoniseerde majeur toonladder.

Bijna hoor.:ok:

(Wie is je leraar ?)

Oh, ik dacht dat ze de kwint in de toonladder ook een dominant noemde. :whistle:

Roland Vandembemden, heeft nog conservatorium gedaan. Een geweldige muzikant. :D

Wel geeft hij les op de muziekschool. Van theorie weet hij alles. :cooler:

terrasbeest
10 december 2009, 21:14
Oh, ik dacht dat ze de kwint in de toonladder ook een dominant noemde. :whistle:

Roland Vandembemden, heeft nog conservatorium gedaan. Een geweldige muzikant. :D

Wel geeft hij les op de muziekschool. Van theorie weet hij alles. :cooler:

De kwint is de vijfde trap van een modus, niet van een toonladder.

Een dominant is ( bvb) het 5de akkoord van een geharmoniseerde majeurtoonladder.

Heb je die harmonisatie al uitgelegd gekregen?

Mathidal
10 december 2009, 21:22
Natuurlijk is wat ik schrijf ook mijn eigen interpretatie ervan.

Hij legde inderdaad enkel bij akkoorden uit dat het om het dominant-akkoord gaat. Is het soms omdat er drie noten in dat akkoord zitten dat de vijfde trap in de toonladder niet dominant genoemd wordt? ;)

Ik dacht trouwens dat het ook bij mineur was? De kwint is zowel bij majeur als mineur rein...

ErikE
10 december 2009, 21:59
Dominant is inderdaad ook in een mineur toonsoort. Dit zorgt ervoor dat je in de toonsoort Ami het akkoord E tegenkomt als 5e trap, terwijl in de parallel majeur toonsoort C het akkoord Emi zit.

De grote terts G# in het E akkoord zorgt ook voor de A mineur harmonische toonladder (7e trap = G wordt verhoogd)

Je zou kunnen zeggen dat een akkoord "dominant" heet omdat het binnen een toonsoort dwingt terug te gaan naar de I.

terrasbeest
10 december 2009, 22:02
Natuurlijk is wat ik schrijf ook mijn eigen interpretatie ervan.

Hij legde inderdaad enkel bij akkoorden uit dat het om het dominant-akkoord gaat. Is het soms omdat er drie noten in dat akkoord zitten dat de vijfde trap in de toonladder niet dominant genoemd wordt? ;)

Ik dacht trouwens dat het ook bij mineur was? De kwint is zowel bij majeur als mineur rein...

Ik denk dat je even terugmoet naar het begin.

C maj toonladder.
Beginnend op C : akkoord is 1-3-5 en 7de noot vd Toonlader(grondtoon, terts, kwint en septiem) ,
C E G B ( Cmaj7)
Beginnend op D : akkoord is steeds en voor alle volgende 1 3 5 7.
D F A C ( Dmin7 )
Beginnend op E ; E G B D (Emin7 )

enz.

Het dominant akkoord wordt het vijfde akkoord , in dit geval G 7 ( G B D F )

Zie mijn langere post hoger.

Mathidal
10 december 2009, 22:04
Dominant is inderdaad ook in een mineur toonsoort. Dit zorgt ervoor dat je in de toonsoort Ami het akkoord E tegenkomt als 5e trap, terwijl in de parallel majeur toonsoort C het akkoord Emi zit.

Ik dacht dat de dominant G was als het gaat om C majeur? :stop:
E mineur is de trap onder de subdominant. :soinnocent:

Ik bekijk akkoorden in een toonladder altijd bij de grondnoot van het akkoord. Is het een kwint boven de tonica (beginnoot toonladder) is het de dominant. De vierde trap hiertegenover is de subdominant etc. Of redeneer ik op een verkeerde manier?

Mathidal
10 december 2009, 22:07
Ik denk dat je even terugmoet naar het begin.

C maj toonladder.
Beginnend op C : akkoord is 1-3-5 en 7de noot vd Toonlader(grondtoon, terts, kwint en septiem) ,
C E G B ( Cmaj7)
Beginnend op D : akkoord is steeds en voor alle volgende 1 3 5 7.
D F A C ( Dmin7 )
Beginnend op E ; E G B D (Emin7 )

enz.

Het dominant akkoord wordt het vijfde akkoord , in dit geval G 7 ( G B D F )

Zie mijn langere post hoger.

Die basis heb ik al lang door hoor. Volgens mij haalde ik gewoon de begrippen toonladder en akkoordprogressie door elkaar, maar ik denk dat ik het nu begrijp.

Mijn leerkracht heeft mij al meer dan genoeg vertelt dat het de 1ste, 3de, 5de en eventueel de 7de noot is. Het kwam mij de oren uit. ;)

ErikE
10 december 2009, 22:08
En wat is in die redenatie de dominant van Ami volgens jou? :dontgeti:

Mathidal
10 december 2009, 22:11
En wat is in die redenatie de dominant van Ami volgens jou? :dontgeti:

Toonladder: Am mineur = A (1), B (2), C (3), D (4), E (5), F (6), G (7), A (8 )

Als ik de dominant wil spelen gebruik ik het akkoord van de 5de trap. Subdominant 4de trap. Ik denk dat ik deze manier van denken moet herzien gezien ik dan nog niet zeker weet of ik dan majeur of mineur moet spelen. ;)

a mineur is gewoon een kleine terts lager dan C majeur.

ErikE
10 december 2009, 22:13
Misschien dat je na het herzien mijn vorige post ook snapt. ;)

Mathidal
10 december 2009, 22:18
E mineur volgens mijn redenatie, maar dat klopt inderdaad niet.

Bij mineur is er nog het herstelde septiem wat het E majeur maakt. ;)

Is dat wat er fout was aan mijn redenatie? :D

terrasbeest
10 december 2009, 22:32
We zijn weer terug op het beginpunt .

Copy/paste van mijn eerste post :


De major scales worden opgebouwd op basis van intervallen , tone en semi-tone dus.
Akkoorden worden opgebouwd met de noten van die scales, door het stapelen van tertsen.
Doordat er door het spel van de afwisseling van tones en semi tones steeds andere intervallen worden gebruikt , onstaan er akkoorden die op verschillende manier worden waargenomen, die elk akkoord binnen die scale een eigen kleur geven en een eigen functie toekennen.
Die gegevens zijn normaal bekend, en worden hier dus niet herhaald.

Komen we terug op de akkoorden, en over de plaats van de akkoorden binnen de geharmoniseerde major toonlader.
2 Majeur akkoorden : plaats 1 en 4.
3 Mineur akkoorden : plaats 2,3 en 6.
1 dominant akkoord : plaats 5
1 min7b5 akkoord : plaats 7.

Dit wil zeggen dat bvb een Cmin7 akkoord,zowel op plaats 2,3 of 6 wordt aangetroffen, afhankelijk van de majeur toonladder waarin het voorkomt.
Plaats 2 : uit toonladder van Bbmajeur.
Plaats 3 : uit toonladder van Abmajeur.
Plaats 6 : uit toonladder van Ebmajeur.

Herhalen we dit met de majeur akkoorden, dit kan op plaats 1 of 4 van een bepaalde toonladder voorkomen.
Bvb Cmajeur7.
Plaats 1 : uit Cmajeur toonladder.
Plaats 4 : uit Gmajeur toonladder.

De noten van hoger genoemde toonladders kunnen dus ' verschillend' gebruikt worden over éénzelfde akkoord.
VB. Bij een Cmajeur7 akkoord speelt men ( beginnend op de grondtoon ) C D E F G A B ( Cmajeur toonladder ) en C D E F# G A B ( toonladder Gmajeur ).
Hoewel er slechts één noot verschil is tussen beide toonladders, geeft dit een andere kleur aan hetgeen je speelt,opent dit nieuwe mogelijkheden, maar heeft dit tevens beperkingen.
Hiermee is BTW de directe link gelegd naar het verband tussen Modes/Scales/Akkoorden.

ErikE
10 december 2009, 22:36
E mineur volgens mijn redenatie, maar dat klopt inderdaad niet.

Bij mineur is er nog het herstelde septiem wat het E majeur maakt. ;)

Is dat wat er fout was aan mijn redenatie? :D

Yep! ... zie verder Terrasbeest.

Mathidal
10 december 2009, 22:41
We zijn weer terug op het beginpunt .

Copy/paste van mijn eerste post :


De major scales worden opgebouwd op basis van intervallen , tone en semi-tone dus.
Akkoorden worden opgebouwd met de noten van die scales, door het stapelen van tertsen.
Doordat er door het spel van de afwisseling van tones en semi tones steeds andere intervallen worden gebruikt , onstaan er akkoorden die op verschillende manier worden waargenomen, die elk akkoord binnen die scale een eigen kleur geven en een eigen functie toekennen.
Die gegevens zijn normaal bekend, en worden hier dus niet herhaald.

Komen we terug op de akkoorden, en over de plaats van de akkoorden binnen de geharmoniseerde major toonlader.
2 Majeur akkoorden : plaats 1 en 4.
3 Mineur akkoorden : plaats 2,3 en 6.
1 dominant akkoord : plaats 5
1 min7b5 akkoord : plaats 7.

Dit wil zeggen dat bvb een Cmin7 akkoord,zowel op plaats 2,3 of 6 wordt aangetroffen, afhankelijk van de majeur toonladder waarin het voorkomt.
Plaats 2 : uit toonladder van Bbmajeur.
Plaats 3 : uit toonladder van Abmajeur.
Plaats 6 : uit toonladder van Ebmajeur.

Herhalen we dit met de majeur akkoorden, dit kan op plaats 1 of 4 van een bepaalde toonladder voorkomen.
Bvb Cmajeur7.
Plaats 1 : uit Cmajeur toonladder.
Plaats 4 : uit Gmajeur toonladder.

De noten van hoger genoemde toonladders kunnen dus ' verschillend' gebruikt worden over éénzelfde akkoord.
VB. Bij een Cmajeur7 akkoord speelt men ( beginnend op de grondtoon ) C D E F G A B ( Cmajeur toonladder ) en C D E F# G A B ( toonladder Gmajeur ).
Hoewel er slechts één noot verschil is tussen beide toonladders, geeft dit een andere kleur aan hetgeen je speelt,opent dit nieuwe mogelijkheden, maar heeft dit tevens beperkingen.
Hiermee is BTW de directe link gelegd naar het verband tussen Modes/Scales/Akkoorden.

Dus: de eerste trap en de vierde trap zijn altijd majeur.
De tweede, derde en zesde trap zijn altijd mineur.

Hoe zit het dan met de dominant?
En is er verschil met mineur? ;)
En septiem bemol kwint kan ik spelen, maar snap ik in functie van dit niet goed.

terrasbeest
10 december 2009, 22:48
Dus: de eerste trap en de vierde trap zijn altijd majeur.
De tweede, derde en zesde trap zijn altijd mineur.

Hoe zit het dan met de dominant?
En is er verschil met mineur? ;)

In de majeur toonlader is het dominant altijd het 5de akkoord, en er is er maar één in een toonladder.

De harmonische trappen
I Tonica
II Sub-dominant
III Vervanging van tonica of dominant
IV Sub-dominant
V Dominant
VI Vervanging van sub-dominant of tonica
VII Vervanging van dominant

Een majeur kan dus 2 van bovenstaande functies hebben en een mineur 3.

Vraag maar op hoor.

Mathidal
10 december 2009, 22:53
In de majeur toonlader is het dominant altijd het 5de akkoord, en er is er maar één in een toonladder.

De harmonische trappen
I Tonica
II Sub-dominant
III Vervanging van tonica of dominant
IV Sub-dominant
V Dominant
VI Vervanging van sub-dominant of tonica
VII Vervanging van dominant

Een majeur kan dus 2 van bovenstaande functies hebben en een mineur 3.

Vraag maar op hoor.

Mijn vraag was eerder: Is de dominant (5de trap hier) altijd majeur, of zijn er uitzonderingen? En hoe zit het met de zevende trap? (ik wil zekerheid dat het in alle (majeur) toonladders hetzelfde is). :D
Die harmonische trappen snap ik niet. Waarom staat er een dominant op de tweede trap? En vervangt het octoof de dominant? Lijkt me vreselijk onlogisch dat laatste. Hoe moet ik het interpreteren? :sssh:

Edit: sorry, was dus de zevende trap. Heb nooit met Romeinse cijfers leren werken op school. :p

terrasbeest
10 december 2009, 22:57
Theoretisch zijn inderdaad enkel akkoorden bestaan uit drie verschillende noten, maar powerchords worden eerder als neutrale akkoorden gezien.

Een loos begrip eigenlijk, want je zit altijd in een bepaalde majeur- of mineurtoonladder, tenzij je een ander systeem gebruikt. ;)

Akkoorden met drie noten zijn niet erg accuraat, je moet het zien met vier noten, maakt alles veel duidelijker ( als je met drie noten werkt, wordt het dominant minder duidelijk, omdat er geen '7' in een drieklank zit )

terrasbeest
10 december 2009, 23:07
Mijn vraag was eerder: Is de dominant (5de trap hier) altijd majeur, of zijn er uitzonderingen? En hoe zit het met de zevende trap? (ik wil zekerheid dat het in alle (majeur) toonladders hetzelfde is). :D
Die harmonische trappen snap ik niet. Waarom staat er een dominant op de tweede trap? En vervangt het octoof de dominant? Lijkt me vreselijk onlogisch dat laatste. Hoe moet ik het interpreteren? :sssh:

Beter lezen want heel belangrijk. de 2de trap is een SUB dominant ( het relatief mineur akkoord van het dominant ).

Moeilijk hé.....LOL.

En nochtans heeft het alles te maken met de manier waarop wij die akkoorden ' horen'.
Zoek die termen eerst maar eens op in Wikipedia ofzo.

Je leraar zal dit trouwens allemaal wel haarfijn uitleggen. Ik denk dat je beter de volgorde en de logica van die lessen respecteert en niet vooruitloopt op die dingen.


Je mag me natuurlijk altijd een berichtje sturen.

Mathidal
10 december 2009, 23:20
Beter lezen want heel belangrijk. de 2de trap is een SUB dominant ( het relatief mineur akkoord van het dominant ).

Moeilijk hé.....LOL.

En nochtans heeft het alles te maken met de manier waarop wij die akkoorden ' horen'.
Zoek die termen eerst maar eens op in Wikipedia ofzo.

Je leraar zal dit trouwens allemaal wel haarfijn uitleggen. Ik denk dat je beter de volgorde en de logica van die lessen respecteert en niet vooruitloopt op die dingen.


Je mag me natuurlijk altijd een berichtje sturen.

Hij heeft me de basis uitgelegd, maar ik wil uitdiepen. Heb op wikipedia al de meeste intervallen opgezocht en heel wat uitleg erover, maar het begrip akkoord heb ik recentelijk nog niet bekeken.

Die vreemde rollen van de 2de, heeft dat niet met de maken met none etc? Hoewel ik dit betwijfel, want de tweede trap is eerder dubbele dominant.

Bon. Belangrijkste dat ik dus weet:

1 & 4 majeur
2, 3, 6 mineur
Maar na enkele berichten weet ik nog altijd niet exact hoe het zit met de 5de en 7de wat betreft majeur of mineur.

Ik hoef de echte theorie er nog niet over, dat kan later nog. Ik wil gewoon zeker weten of ze in alle (majeur, misschien ook mineur?) toonladders dezelfde majeur/mineur-waarden hebben. ;)

Best bedankt voor de tijd die je neemt. :D

terrasbeest
11 december 2009, 00:12
Hij heeft me de basis uitgelegd, maar ik wil uitdiepen. Heb op wikipedia al de meeste intervallen opgezocht en heel wat uitleg erover, maar het begrip akkoord heb ik recentelijk nog niet bekeken.

Die vreemde rollen van de 2de, heeft dat niet met de maken met none etc? Hoewel ik dit betwijfel, want de tweede trap is eerder dubbele dominant.

Bon. Belangrijkste dat ik dus weet:

1 & 4 majeur
2, 3, 6 mineur
Maar na enkele berichten weet ik nog altijd niet exact hoe het zit met de 5de en 7de wat betreft majeur of mineur.

Ik hoef de echte theorie er nog niet over, dat kan later nog. Ik wil gewoon zeker weten of ze in alle (majeur, misschien ook mineur?) toonladders dezelfde majeur/mineur-waarden hebben. ;)

Best bedankt voor de tijd die je neemt. :D

Het 5de meestal aangeduid als V, is superbelangrijk dat je dat snapt, omdat dit nu eenmaal dominant klinkt.

Het vii ( 7de ) is ook belangrijk om te kennen.

Het is de 1 b3 b5 en b7. Een diminished 7 akkoord.Meestal aangeduid als min7b5.Als je de 7de modus ( locrisch) speelt zul je de speciale klank wel opmerken.

Genoeg voor nu.

gorgasm
11 december 2009, 00:55
Hangt ervan af in welke toonaard.
net daarom zijn zin

beest staan dingen in die niet juist zijn denk ik.
diminished is 1 b3 b5 bb7
halfdiminished is 1 b3 b5 b5

en halfdim is zo raar en hangt af van situatie, soms klinkt het als een II(subdominant) soms klinkt het als een V
En tuurlijk als je halfdim neemt zonder bas dat het als een V klinkt, omdat je dan die noten van de V ook speelt


waar zit jimi trouwens, die vervellende vent

en betreffende ts, alles kan erop, tgaat erom wat je maar mooi vind/hoe je het kan verwerken/hoe je wil klinken
misschien kan je daar richtlijn in geven?
Vooral als het blijft hangen kan echt alles.
maar more is less. Beter een goeie melodie/verhaal met 5 noten dan een hoop geriedel in 50verschillende scales

carl orff; o fortuna; 3 noten, nix heeft zoveel kracht

terrasbeest
11 december 2009, 10:25
@gorgasm.

Less is more : ben het ermee eens hoor.

Waar heb ik de fout dim / half dim geschreven , ik zie het niet.
Voor alle duidelijkheid : als je scales harmoniseert zie je het vanzelf.
Half dim 1 b3 b5 b7.
Dim 1 b3 b5 bb7 ( die bb7 is BTW gewoon de 7 van een dim scale, het wordt een bb7 als je over een majeurscale legt....... )

ErikE
11 december 2009, 10:32
Het is de 1 b3 b5 en b7. Een diminished 7 akkoord.Meestal aangeduid als min7b5.

Dat stukje dus...

terrasbeest
11 december 2009, 10:41
Dat stukje dus...

Halfdiminished dus.:makeup:

EuroCinema
11 december 2009, 11:31
Er kan enorm veel (zeker als de progressie niet t dwingend is). Ik kan wel een hele rij slimme jazzladders gaan typen, maar de praktijk leert dat waar powerchords gespeeld worden, mineur penta zelden ver weg is.

-=JEROEN=-
11 december 2009, 20:00
Davidof is 30 posts geleden al afgehaakt.

EuroCinema
12 december 2009, 09:21
:seriousf: Dat bedoel ik.

-=JEROEN=-
12 december 2009, 09:49
Davidof, ben je dr nog?

Behoefte aan een eenvoudiger uitleg?

Jimi Hendrix
12 december 2009, 10:56
waar zit jimi trouwens, die vervellende vent


hahaha.

Sja, in principe hoor je een grote terts bij een powerchord (door de boventonen, de grote terts is een duidelijkere boventoon dan de kleine).
Maar de context is alles én veel belangrijker.
Dus proberen te ontdekken in de context om welke trapjes het gaat.
Dan kun je ze vaak zelf een 'geslacht' geven (mineur of majeur).
En luisteren hoe dat klinkt he.

Ik sluit me kortom aan bij Terrasbeest, die is de laatste tijd sowieso goed bezig hahaha

terrasbeest
12 december 2009, 14:07
Even checken wat Schoenberg erover schrijft helpt echt hoor:crazyhappy: