PDA

View Full Version : Stratman70: Rainbow - Maybe Next Time



Stratman70
3 december 2009, 15:13
Zelf al wel wat kleine (timing)foutjes ontdekt, maar de volgende keer (http://soundclick.com/share?songid=6666779) beter.

Vandaar natuurlijk: Maybe Next Time (Vielleicht Das Nächstes Mahl) (http://soundclick.com/share?songid=6666779)

Ieder (opbouwend) commentaar op spel, geluid en productie is welkom en wees gerust kritisch!

pasqual
3 december 2009, 23:33
hey stratman,

op je spel is niet zoveel op aan te merken. ik heb niets storends gehoord. ( mooi met die slide trouwens ). je sound daarintegen mist wel iets "ballen". of in ieder geval iets sprankelends in je tone. en met ballen bedoel ik dus niet de gain maar meer een combinatie van helderheid en kracht. ( booster of compressie wellicht? )

groeten Pasqual.

Stratman70
4 december 2009, 12:17
hey stratman,

op je spel is niet zoveel op aan te merken. ik heb niets storends gehoord. ( mooi met die slide trouwens ). je sound daarintegen mist wel iets "ballen". of in ieder geval iets sprankelends in je tone. en met ballen bedoel ik dus niet de gain maar meer een combinatie van helderheid en kracht. ( booster of compressie wellicht? )

groeten Pasqual.
Hey Pasqual,

Dank je wel.
Ja, je hebt gelijk. Het probleem was een beetje om de gitaarsound zo clean mogelijk te houden, maar wel met sustain, waardoor ik veel compressie nodig had, wat natuurlijk ten koste gaat van de 'levendigheid' van de toon. Ik weet niet zo goed hoe ik het beter krijg, maar ik begrijp wel heel goed wat je bedoelt, want dat viel mij zelf ook al op, zeker t.a.v. het origineel. Heb je misschien tips?

duckman
4 december 2009, 12:48
mooie versie, qua feel ook dicht in de buurt van de meester zelf.
Bedankt voor het delen!!

artnaz
4 december 2009, 13:21
Hey Stratman, ik weet precies niet waar het aan ligt, maar ik ben er minder enthousiast over dan bij de oude versie. Misschien omdat ik hem zelf opgenomen heb en dan heel kritisch naar mezelf en dus alle andere versies van dit nummer kijk...

Nog steeds super natuurlijk, die "gorgel" in je sound is zo geweldig, dat krijg ik niet voor elkaar. Wat heeft de meeste contributie daarin denk je? MTC, treble booster, versterker?

Verder is je sound gedempt (ligt ongetwijfeld aan de opname), alsof je een doek ervoor hebt hangen of de microfoon misplaatst is. Bij andere opnames lijkt dit minder het geval te zijn.

En het slide stuk doet me opeens niet meer zoveel! :p Maar nogmaals ik kijk vast superkritisch en subjectief, en ik denk sowieso dat jij het beter doet dan ik. De mijne moet ik nog steeds verbeteren trouwens, maar we zijn nu bezig met eigen nummers op te nemen, en dat duurt lang... :stop:

(By the way, hoe kom je aan die "originele" Highway Star opname zonder gitaar?)

Stratman70
4 december 2009, 14:09
mooie versie, qua feel ook dicht in de buurt van de meester zelf.
Bedankt voor het delen!!
Hey duckman, jij natuurlijk vooral bedankt voor het luisteren en je mooie compliment.


Hey Stratman, ik weet precies niet waar het aan ligt, maar ik ben er minder enthousiast over dan bij de oude versie. Misschien omdat ik hem zelf opgenomen heb en dan heel kritisch naar mezelf en dus alle andere versies van dit nummer kijk...

Nog steeds super natuurlijk, die "gorgel" in je sound is zo geweldig, dat krijg ik niet voor elkaar. Wat heeft de meeste contributie daarin denk je? MTC, treble booster, versterker?

Verder is je sound gedempt (ligt ongetwijfeld aan de opname), alsof je een doek ervoor hebt hangen of de microfoon misplaatst is. Bij andere opnames lijkt dit minder het geval te zijn.

En het slide stuk doet me opeens niet meer zoveel! :p Maar nogmaals ik kijk vast superkritisch en subjectief, en ik denk sowieso dat jij het beter doet dan ik. De mijne moet ik nog steeds verbeteren trouwens, maar we zijn nu bezig met eigen nummers op te nemen, en dat duurt lang... :stop:

(By the way, hoe kom je aan die "originele" Highway Star opname zonder gitaar?)
Hey artnaz,
Dank je voor het luisteren en je kritische noot. Die oude versie heb ik volgens mij niet meer. Kan 'm niet meer vinden, maar ik kan me nog herinneren dat de slide-gitaar meer out of tune was dan deze versie. Maar de sound was misschien wel wat beter inderdaad.
Wat bedoel je precies met 'gorgel' in mijn sound? Kun je misschien aangeven waar je dat hoort? Of iets exacter omschrijven? Hoor je dat continu? Of bij sommige momenten?

Ik heb jouw versie (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127334&highlight=maybe+next+time) nog eens beluisterd en moet zeggen dat ik 'm toch wel goed vind. Jouw eindstuk vind ik beter en netter gespeeld dan de mijne in ieder geval. Blijft staan dat je een minder goede backingtrack hebt gebruikt en de mix ook niet helemaal juist was. Maar qua spel toch goed hoor.
Persoonlijk vind ik zelf wel dat er in mijn versie genoeg gevoel spreekt uit mijn slide-spel. Jammer dat het je niks doet. Maar goed... smaken verschillen natuurlijk.

Die backingtrack van Highway Star (http://soundclick.com/share?songid=8169632) heb ik gewoon van http://www.guitarbackingtrack.com en heb daar de stem van Ian Gillan doorheen gemixt. Die 'vocal-channel' van Gillan zwierf gewoon op Youtube rond, maar kan 'm nu even zo vlug niet vinden. En dat was 't.

Ik zal eens kijken wat ik kan verbeteren aan de levendigheid/sprankeling van het gitaargeluid van mijn versie.

artnaz
4 december 2009, 14:38
Nou het eindstuk vind ik bij jou juist beter! :)

Die "gorgel" is lastig uit te leggen. Het komt in ieder geval voor als je snelle stukjes speelt (in dit geval bij het eindstuk). Alsof er een soort modulatie optreedt. De term "warble" gebruiken ze in het Engels, volgens mij staat er ook een stukje (in de video?) van RTBC. Snap je een beetje wat ik bedoel?

En bedankt wat Highway Star betreft!

Anders Destium
4 december 2009, 22:21
Prachtig ingespeeld Stratman, respect :) Het klinkt (vooral in het begin) wat dof, richting het eind heb je daar veel minder last van.

pasqual
5 december 2009, 01:13
Hey Pasqual,

Dank je wel.
Ja, je hebt gelijk. Het probleem was een beetje om de gitaarsound zo clean mogelijk te houden, maar wel met sustain, waardoor ik veel compressie nodig had, wat natuurlijk ten koste gaat van de 'levendigheid' van de toon. Ik weet niet zo goed hoe ik het beter krijg, maar ik begrijp wel heel goed wat je bedoelt, want dat viel mij zelf ook al op, zeker t.a.v. het origineel. Heb je misschien tips?

ik ben momenteel zelf bezig om mijn cleansound te verbeteren en ben op zoek naar een goede compressor. dus om je nu tips te geven is niet op zijn plaats. ik kan natuurlijk wel suggesties doen die ik in ieder geval zou uitproberen: misschien zou je de plaats in de chain van de compressor kunnen veranderen? of minder op sustain instellen en meer op attack, zodat je aanslag meer benadrukt wordt? het zal ook wel een combinatie van factoren zijn. ik heb voor thuis te oefenen een digitech RP-1 en als ik daar een heldere sound wil krijgen met toch een mooie sustain, draai ik mijn volume knop van mijn strat een fractie dicht zodat de meeste vervorming ( tube-overdrive ) er van af is maar toch nog voor "ballen" zorgt. ook bij deze sound zit compressie, tube overdrive, reverb en een beetje delay.

blijven proberen dus....

succes en groeten Pasqual.

covermark
5 december 2009, 16:55
Ik vind het sterk gespeeld. Komt ook behoorlijk wat techniek en routine bij kijken als je met de silde wilt spelen. Complimenten !

Stratman70
5 december 2009, 20:43
Nou het eindstuk vind ik bij jou juist beter! :)

Die "gorgel" is lastig uit te leggen. Het komt in ieder geval voor als je snelle stukjes speelt (in dit geval bij het eindstuk). Alsof er een soort modulatie optreedt. De term "warble" gebruiken ze in het Engels, volgens mij staat er ook een stukje (in de video?) van RTBC. Snap je een beetje wat ik bedoel?

En bedankt wat Highway Star betreft!
Bij 'warble' denk ik aan de elementenswitch, maar dat bedoel je niet denk ik? Nee, eerlijk gezegd volg ik je niet helemaal. Kun je aangeven bij welk stuk (op hoeveel sec. van het stuk) het dit duidelijk hoort, wat je bedoelt? Misschien snap ik het dan wat beter.
Wat vond je trouwens van mijn Highway Star versie? ben eigenlijk wel benieuwd wat je er van vindt.


Prachtig ingespeeld Stratman, respect :) Het klinkt (vooral in het begin) wat dof, richting het eind heb je daar veel minder last van.
Hey Anders, long time ago! Thanks man! Ik zal eens kijken wat ik aan het geluid kan doen.


ik ben momenteel zelf bezig om mijn cleansound te verbeteren en ben op zoek naar een goede compressor. dus om je nu tips te geven is niet op zijn plaats. ik kan natuurlijk wel suggesties doen die ik in ieder geval zou uitproberen: misschien zou je de plaats in de chain van de compressor kunnen veranderen? of minder op sustain instellen en meer op attack, zodat je aanslag meer benadrukt wordt? het zal ook wel een combinatie van factoren zijn. ik heb voor thuis te oefenen een digitech RP-1 en als ik daar een heldere sound wil krijgen met toch een mooie sustain, draai ik mijn volume knop van mijn strat een fractie dicht zodat de meeste vervorming ( tube-overdrive ) er van af is maar toch nog voor "ballen" zorgt. ook bij deze sound zit compressie, tube overdrive, reverb en een beetje delay.

blijven proberen dus....

succes en groeten Pasqual.
Thanks. Ik zal inderdaad eens wat meer gaan experimenteren met de compressie. Deze komt vanaf de POD 2.0, waarmee ik het heb opgenomen.


Ik vind het sterk gespeeld. Komt ook behoorlijk wat techniek en routine bij kijken als je met de silde wilt spelen. Complimenten !Dank je wel! Erg tof om te lezen natuurlijk!

Anders Destium
6 december 2009, 17:14
Ik kom al een tijd niet echt vaak meer buiten off topic hier, eigenlijk schandalig ;) Alles goed verder?

Stratman70
7 december 2009, 19:20
Ik kom al een tijd niet echt vaak meer buiten off topic hier, eigenlijk schandalig ;) Alles goed verder?Ja, hier andersom; ik kom nooit meer in offtopic. Op zich jammer, want ik mis de reli-discussies eigenlijk, maar ja... dat liep toen allemaal uit de hand ofzo, in ieder geval werd er telkens meer verboden, gecensureerd en toen was het niet meer leuk meer. :chicken:

Verder is alles goed hoor. Met jou ook?

Anders Destium
8 december 2009, 22:45
Voor gitaarnet heb ik steeds minder tijd, dus je kunt eigenlijk gewoon zeggen dat het best goed met me gaat ;) Sinds ik aan het werk ben heb ik wel flink andere prioriteiten gekregen (kan gebeuren). Er was laatst voor het eerst in tijden weer eens een fatsoenlijke reli-discussie (vanwege de minaretten). Zelf heb ik me er niet in gemengd, ik ben alleen zeker niet de enige die jouw input bij tijd en wijlen mist :)

Henri H
9 december 2009, 10:50
Ik vind het sterk gespeeld. Komt ook behoorlijk wat techniek en routine bij kijken als je met de silde wilt spelen. Complimenten !Insgelijks. Sorry Artnaz, mijn voorkeur gaat uit naar Stratman's versie. :)
Stratman heeft een wat betere sound vind ik, meer Strat met een "gorgel"(?), ik denk dat ik hem wel snap, 't is gewoon dat vieze randje wat er in die sound zit, volgens mij zo'n beetje het hele nummer, erg lekker hoor!
Ik doe het je zeker niet na. :ok:

Sonno
9 december 2009, 17:44
Ik vind 't geluid niet onaardig (ook niet super dus). Je spel daarentegen vind ik erg goed. Ik vond 't alles behalve erg om naar te luisteren.

Gr. Sonno

artnaz
9 december 2009, 23:57
Bij 'warble' denk ik aan de elementenswitch, maar dat bedoel je niet denk ik? Nee, eerlijk gezegd volg ik je niet helemaal. Kun je aangeven bij welk stuk (op hoeveel sec. van het stuk) het dit duidelijk hoort, wat je bedoelt? Misschien snap ik het dan wat beter.
Wat vond je trouwens van mijn Highway Star versie? ben eigenlijk wel benieuwd wat je er van vindt. Ja, elementenswitch is ongeveer hetzelfde, maar dat bedoel ik niet. H.Huisjes snapt het denk ik wel: "vies randje, vooral hoorbaar bij snelle stukjes". Bijv. rondom 2:17 en 2:27 (en nog vaker).

Highway Star vind ik super! Goede sound, goed gemixt, goed gespeeld, maar het belangrijkste: je past er perfect in wat spel en feel betreft! :) Er zijn wel een paar stukjes waar je eventjes aan het zoeken bent, maar daar kijk ik wel doorheen.


Insgelijks. Sorry Artnaz, mijn voorkeur gaat uit naar Stratman's versie. :)
Stratman heeft een wat betere sound vind ik, meer Strat met een "gorgel"(?), ik denk dat ik hem wel snap, 't is gewoon dat vieze randje wat er in die sound zit, volgens mij zo'n beetje het hele nummer, erg lekker hoor!
Ik doe het je zeker niet na. :ok:"Vies randje" is dus een goede beschrijving denk ik! :) En ik vind zijn versie ook beter klinken, maar ik ga die van mij nog verbeteren! :p En misschien toch proberen om met mijn "echte" versterker op te nemen, alleen daarvoor gaat dan een goedkope zangmicrofoon gebruikt worden. Maar dat is niet erg, heb ik dat ook meegemaakt! :) Rondom Kerst heb ik denk ik wel tijd.

Henri H
10 december 2009, 10:49
Hehe, vieze randjes zijn oooooh zooooo lekkerrr. ;)

Stratman70
12 december 2009, 13:23
Voor gitaarnet heb ik steeds minder tijd, dus je kunt eigenlijk gewoon zeggen dat het best goed met me gaat Sinds ik aan het werk ben heb ik wel flink andere prioriteiten gekregen (kan gebeuren). Er was laatst voor het eerst in tijden weer eens een fatsoenlijke reli-discussie (vanwege de minaretten). Zelf heb ik me er niet in gemengd, ik ben alleen zeker niet de enige die jouw input bij tijd en wijlen mist :)Hey Anders, goed om te horen dat het goed met je gaat en dat je zowaar aan het werk bent geslagen. Wat doe je? Ook goed om te lezen dat mijn inputs in reli-discussies gemist worden. Soms kriebelt het, maar ik hou het maar lekker bij de muziek hier.


Insgelijks. Sorry Artnaz, mijn voorkeur gaat uit naar Stratman's versie.
Stratman heeft een wat betere sound vind ik, meer Strat met een "gorgel"(?), ik denk dat ik hem wel snap, 't is gewoon dat vieze randje wat er in die sound zit, volgens mij zo'n beetje het hele nummer, erg lekker hoor!
Ik doe het je zeker niet na. Hey H.Huisjes bedankt wederom voor het luisteren en je reply. Ik ben er inmiddels ook achter wat Artnaz bedoelde.


Ik vind 't geluid niet onaardig (ook niet super dus). Je spel daarentegen vind ik erg goed. Ik vond 't alles behalve erg om naar te luisteren.

Gr. SonnoHey Sonno, bedankt voor het luisteren. Inderdaad mist het gitaargeluid iets, maar echt slecht is het ook niet natuurlijk. Ik ben er nog mee bezig, want er valt wel iets te verbeteren nog.


Ja, elementenswitch is ongeveer hetzelfde, maar dat bedoel ik niet. H.Huisjes snapt het denk ik wel: "vies randje, vooral hoorbaar bij snelle stukjes". Bijv. rondom 2:17 en 2:27 (en nog vaker).

Highway Star vind ik super! Goede sound, goed gemixt, goed gespeeld, maar het belangrijkste: je past er perfect in wat spel en feel betreft! :) Er zijn wel een paar stukjes waar je eventjes aan het zoeken bent, maar daar kijk ik wel doorheen.

"Vies randje" is dus een goede beschrijving denk ik! :) En ik vind zijn versie ook beter klinken, maar ik ga die van mij nog verbeteren! :p En misschien toch proberen om met mijn "echte" versterker op te nemen, alleen daarvoor gaat dan een goedkope zangmicrofoon gebruikt worden. Maar dat is niet erg, heb ik dat ook meegemaakt! :) Rondom Kerst heb ik denk ik wel tijd.
Hey Artnaz, ik begrijp wat je met 'gorgel' bedoelt. Dat krijg ik door de manier van aanslaan en mijn (verkeerd aangeleerde) vingerzetting bij vlug spel (eigenlijk is het in feite een slechte timing tussen de linker- en rechterhand, waardoor dat 'gorgel-effect' ontstaat. Bij langzaam spel, waarbij ik zo netjes mogelijk speel hoor je die gorgel niet (of een stuk minder), toch?

Tof dat je mijn Highway Star goed vindt. Je mening (ook als deze kritisch is) stel ik erg op prijs, omdat jij natuurlijk de sound van de meester ook goed kent.
Eerlijk gezegd, denk ik er precies hetzelfde over als jij: wat ik erbij speel past er goed bij qua feel, de sound is ook goed en inderdaad... je hoorde het goed dat ik soms even zoek.
Ook zitten er wat (voor mij) erg storende fouten in, maar ja... 't is "live", dus mag het nog net.


Hehe, vieze randjes zijn oooooh zooooo lekkerrr. ;)
;)

FNaRK
12 december 2009, 18:52
en nu op naar de echte Rainbow-nummers

wat dacht je van Difficult to Cure ??

http://www.youtube.com/watch?v=bCxhRujGpbw


;)

Anders Destium
13 december 2009, 21:17
Hey Anders, goed om te horen dat het goed met je gaat en dat je zowaar aan het werk bent geslagen. Wat doe je? Ook goed om te lezen dat mijn inputs in reli-discussies gemist worden. Soms kriebelt het, maar ik hou het maar lekker bij de muziek hier.




Zelfs eeuwige studenten moeten op een moment aan het werk ;) Tegenwoordig ben ik verkeerskundig adviseur bij het ministerie van waterstaat, in lijn met mijn studie :) Dit betekent voor mij vooral nadenken over de problemen van morgen (lees 2020/2030) en onze huidige plannen toetsen. Inhoudelijk erg uitdagend en politiek lekker gevoelig, ik vind het iig heel leuk mede vanwege de hectiek!

Om op het tweede deel terug te komen: als je op gitaarnet post dan doe je dat nummer 1, 2 en 3 voor je eigen plezier. Volgens mij is het voor jou veel leuker op dit moment om hier te posten tov op off topic en dan moet je dat vooral gewoon blijven doen! Off topic is in toenemede mate een "in-crowd" gebeuren. Er is op dit moment (nav de minaretten kwestie) voor het eerst in tijden weer eens een fatsoenlijke discussie over (oa) geloof, maar dat is echt een uitzondering. Ik zou het je iig niet aanraden ;)

artnaz
13 december 2009, 21:41
Hey Artnaz, ik begrijp wat je met 'gorgel' bedoelt. Dat krijg ik door de manier van aanslaan en mijn (verkeerd aangeleerde) vingerzetting bij vlug spel (eigenlijk is het in feite een slechte timing tussen de linker- en rechterhand, waardoor dat 'gorgel-effect' ontstaat. Bij langzaam spel, waarbij ik zo netjes mogelijk speel hoor je die gorgel niet (of een stuk minder), toch?

Tof dat je mijn Highway Star goed vindt. Je mening (ook als deze kritisch is) stel ik erg op prijs, omdat jij natuurlijk de sound van de meester ook goed kent.
Eerlijk gezegd, denk ik er precies hetzelfde over als jij: wat ik erbij speel past er goed bij qua feel, de sound is ook goed en inderdaad... je hoorde het goed dat ik soms even zoek.
Ook zitten er wat (voor mij) erg storende fouten in, maar ja... 't is "live", dus mag het nog net.Bedankt voor de mooie woorden! :) En dat ik kritisch ben wil niet zeggen dat ik het afkeur of iets dergelijks, het is gewoon zo dat bijna niets perfect is, en dan kaart ik dat aan. Volgens mij snap je dit wel, en heb je er ook wat aan. In ieder geval vind ik het wel fijn altijd als mensen zo ook bij mij handelen.

Wat die "gorgel" betreft, dat zal dan inderdaad aan je techniek liggen, want zoals je zegt is het als je langzaam speelt veel minder! Ik weet alleen niet of het "verkeerd" is, want ik ben er behoorlijk jaloers op, dat geluid wil ik ook!

Wat ik trouwens wel gemerkt heb, ik ben van standaard medium Tortex plectrums naar dikke kleine Dunlop Jazz plectrums overgegaan ("205" heet dat model van mij), en dat helpt wel een beetje mee richting de gewenste sound. Misschien lijkt het uiteinde wat vorm en materiaal betreft wel op Blackmore's hoekige plectrums...

benwave
16 december 2009, 20:34
Mooi ook deze. mooi zuiver gespeeld..

Stratman70
21 december 2009, 12:42
en nu op naar de echte Rainbow-nummers

wat dacht je van Difficult to Cure ??

http://www.youtube.com/watch?v=bCxhRujGpbw

;)
Haha...gave uitvoering! Al heeft Blackmore later voor het album Final Vinyl nog wat overdubs gedaan om zijn foutjes weg te poetsen. DTC is wel een enorme uitdaging om te coveren, die ik nog even niet aanga.


Bedankt voor de mooie woorden! :) En dat ik kritisch ben wil niet zeggen dat ik het afkeur of iets dergelijks, het is gewoon zo dat bijna niets perfect is, en dan kaart ik dat aan. Volgens mij snap je dit wel, en heb je er ook wat aan. In ieder geval vind ik het wel fijn altijd als mensen zo ook bij mij handelen.

Wat die "gorgel" betreft, dat zal dan inderdaad aan je techniek liggen, want zoals je zegt is het als je langzaam speelt veel minder! Ik weet alleen niet of het "verkeerd" is, want ik ben er behoorlijk jaloers op, dat geluid wil ik ook!

Wat ik trouwens wel gemerkt heb, ik ben van standaard medium Tortex plectrums naar dikke kleine Dunlop Jazz plectrums overgegaan ("205" heet dat model van mij), en dat helpt wel een beetje mee richting de gewenste sound. Misschien lijkt het uiteinde wat vorm en materiaal betreft wel op Blackmore's hoekige plectrums...Ja, het heeft wel wat, die 'gorgel'. Ik heb er zelf nooit zo op deze manier naar geluisterd. Tof dat je dat zegt.

Ik heb sinds kort Dunlop tortex met een hele scherpe punt. Bij normale plectra zijn ze wat afgerond, maar deze zijn scherp. Speelt geweldig.


Mooi ook deze. mooi zuiver gespeeld..
Dank je benwave.

gerrekat
21 december 2009, 17:48
Je zet een zeer overtuigende Rainbow (catch the rainbow!) sound neer, heb je met backingtracks gewerkt?

Stratman70
22 december 2009, 14:21
Je zet een zeer overtuigende Rainbow (catch the rainbow!) sound neer, heb je met backingtracks gewerkt?Thanks! Dat is een mooi compliment!
ja, ik heb inderdaad met een backingtrack gewerkt.