PDA

View Full Version : Janick Gers & Dave Murray/Iron Maiden sound?



infinite
2 december 2009, 23:05
Zoals anderen die mij topic heeft gelezen naast mij SG ( nieuwe aanwinst ) Heb ik ook een Fender Mex Stratocaster en aangezien het geluid van iron maiden mij erg aanspreekt wil ik mijn strat gaan pimpen.
Ik heb effe wat lopen googelen en ik kwam op het volgende
namelijk de elementen van:

Seymour Duncan SHR1b-W Element (Hot Rails)

Model: Brug humbucker in single coil formaat voor Strat (High output)
Pitch: n.v.t.
Aansluiting: 4-Voudige kabel
Stijl: Punk, garage, thrash, nu-metal, classic rock, classic metal & heavy rock
Toepassing: In balans klinkende gitaren met esdoorn of palissander toets
Gitaristen: Janick Gers & Dave Murray/Iron Maiden, Troy VanLeeuwen & Josh Homme/Queens of the Stone Age, Greg Camp/Smashmouth, Jim Wilson/Rollins Band
Kleur: Wit
One of the highest output and most popular pickups we make. The two thin blades, strong ceramic magnet and powerful coil windings give you the incredible sustain and a fat, full sound that’s needed for playing heavier rock music. This pickup responds to the subtlest finger movements. Comes with four-conductor hookup cable.

Nu heb ik ook even op youtube gekeken en vele van de gitaristen die deze element hebben.heeft hem als neck element.( terwijl het een brug element is )

Mijn vraag is heb ik aan 1 element genoeg of moet ik de midden en bridge element ook aanpassen.

Kortom als ik deze element als hals/midden element gebruik.
kom ik dan al wat in de buurt van maiden ( oke aangezien het spelen mischien niet het zelfde klinkt ) het gaat immers om de sound.Melody en fat

Orpheo
3 december 2009, 00:33
het hangt zo sterk af van welk album je de sound zoekt. De heren gebruiken deze elementen pas sinds een paar jaar. Voorheen was het de dimarzio superD en de paf (in de hals) wat de klok sloeg. Maar dan nog; tone haal je niet perse uit een element, maar uit je eigen vingers en spel. Voorbeeld: De tone van Neil Zaza: fel, en toch wat romig, heel gearticuleerd, totaal geen fizz... als ik op zijn signature gitaar speel, over 'zijn' amp (DSL voor een hele tijd), word het een schelle, krasserige bak. Speel ik over mijn Engl SE of een powerball of invader is het al stukken beter, maar pak ik een LP of 'gewone' strat met humbucker (dus alder of ash body!) gaat het pas echt lekker. Tone zit 'm niet perse in pickups, maar in je eigen fikken. Daarom klink ik op iedere gitaar ook als ik. Of dat goed of slecht is laat ik in 't midden :seriousf::ok::soinnocent:

Orpheo
3 december 2009, 00:35
oh ja. dat ie perse voor de brug is, is natuurlijk niet waar. hij is daar het meest geschikt voor, maar als je in je h/s/s stratje een x2n van dimarzio in de brug hebt, ga je natuurlijk niet een alnico2pro singlecoil in de hals prakken, dan heb je iets nodig dat qua output goed kan matchen met de brug. dat de halspickup altijd zachter MOET zijn omdat ie zoveel meer stuwt dan de brug, is flauwekul. hij drukt andere frequenties er harder doorheen, maar harder? neuh. Ik heb 2x dezelfde pickups in brug EN hals, en de brug klinkt even hard als de hals. Ik ga tzt het wel eens door de scoop gooien.

infinite
3 december 2009, 00:43
het hangt zo sterk af van welk album je de sound zoekt. De heren gebruiken deze elementen pas sinds een paar jaar. Voorheen was het de dimarzio superD en de paf (in de hals) wat de klok sloeg. Maar dan nog; tone haal je niet perse uit een element, maar uit je eigen vingers en spel. Voorbeeld: De tone van Neil Zaza: fel, en toch wat romig, heel gearticuleerd, totaal geen fizz... als ik op zijn signature gitaar speel, over 'zijn' amp (DSL voor een hele tijd), word het een schelle, krasserige bak. Speel ik over mijn Engl SE of een powerball of invader is het al stukken beter, maar pak ik een LP of 'gewone' strat met humbucker (dus alder of ash body!) gaat het pas echt lekker. Tone zit 'm niet perse in pickups, maar in je eigen fikken. Daarom klink ik op iedere gitaar ook als ik. Of dat goed of slecht is laat ik in 't midden :seriousf::ok::soinnocent:

Klopt als ik het heel goed heb was dit zijn setting


DiMarzio® PAF® 36th Anniversary DP103 neck pickup,
DiMarzio® Super Distortion® DP100 bridge pickup
and a Fender vintage-style middle pickup.

Alleen dan krijg je op de strat een hum. look ben ik niet zo weg van maar goed.

in de genoemde Fear of the dark tijd speelde hij met duncan`s en persoonlijk hadden ze in die tijd meer soorten verschillende stylen muziek.
aangezien ik in een metal band speel kreeg ik het advies dan de duncan`s en meerdere soorten gerne muziek past dan de Dimarzio.

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/Dave_Murray_30nov2006.jpg
zoals je op de foto ziet.

wat zou jij me aanraden?

maar zo te lezen heb je er een hoop verstand van. voor ik deze topic schreef wou ik er 3x Duncan hotrails in hebben.
zoals foto. zijn deze elementen allemaal het zelde of zit daar ook weer verschil in?

en wat zou uiteindelijk de reden wezen dat hij deze elementen gebruikt.
zijn ze goed in distorion metal sound?
of dat ze clean zo geweldig klinken?

Orpheo
3 december 2009, 01:28
Klopt als ik het heel goed heb was dit zijn setting


DiMarzio® PAF® 36th Anniversary DP103 neck pickup,
DiMarzio® Super Distortion® DP100 bridge pickup
and a Fender vintage-style middle pickup.

Alleen dan krijg je op de strat een hum. look ben ik niet zo weg van maar goed.

in de genoemde Fear of the dark tijd speelde hij met duncan`s en persoonlijk hadden ze in die tijd meer soorten verschillende stylen muziek.
aangezien ik in een metal band speel kreeg ik het advies dan de duncan`s en meerdere soorten gerne muziek past dan de Dimarzio.

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/Dave_Murray_30nov2006.jpg
zoals je op de foto ziet.

wat zou jij me aanraden?

maar zo te lezen heb je er een hoop verstand van. voor ik deze topic schreef wou ik er 3x Duncan hotrails in hebben.
zoals foto. zijn deze elementen allemaal het zelde of zit daar ook weer verschil in?

en wat zou uiteindelijk de reden wezen dat hij deze elementen gebruikt.
zijn ze goed in distorion metal sound?
of dat ze clean zo geweldig klinken?

of ze goed zijn in distortion? weet ik niet. ik vind van niet :) Ik vind andere pickups beter! :D maar ik vind sowieso de hotrail niet prettig klinken. tis een uit de kluiten gewassen singlecoil, met het draad over 2 spoelen verdeeld. ik vind 't geluid te mager, te krasserig, te blikkerig, teveel midhoog, beetje neuzig. Of je nu wel of niet een 'echte' humbucker erin wilt, is aan jou. logisch. Hij heeft er geen 3 hotrails inzitten, hij heeft 1 hotrail in de brug, cool rail in hals en vintage rail in mid (mid weet ik niet 100% zeker overigens, kan ook 2x coolrail zijn!).

De reden dat hij die gebruikt, is dat hij de looks mooier vindt, en dat ie het makkelijker vind. hij kan nu iedere strat pakken die hij lekker en/of mooi vindt, en daar die pups inprakken zonder erin te hoefen frezen. Beetje zinloos idee natuurlijk, omdat ie er een floyd inzet. OF hij vindt ze wel goed klinken ;) Ik moet zeggen dat ik zijn tone echt dunner en fizzy-er ben gaan vinden sinds ie de hotrails/duncans pakt vs de ouwe dimarzio's. Heeft denk ik ook te maken met switch van JCM800 heads naar rack-prut...


oh ja, dat ie in 1980 de 36th anniversary PAF van dimarzio had lijkt me stug :D dat element is pas n jaar of wat oud ;)

infinite
3 december 2009, 02:16
Oke betreft the 36A ik geloof het meteen haha.
En aan jou kennis twijfel ik ook niet.
dus om het oud vetrouwde maiden geluid te krijgen zou ik er toch aan moeten geloven om het humbucker look te krijgen.

Je hebt me in ieder geval weten te overtuigen dan het geen Duncans meer worden.

Stel het zou jou strat zijn en jij zou het maiden geluid willen
welke elementen in welke volgorde zou jij het persoonlijk doen:

Brug, midden ,nek?

infinite
3 december 2009, 02:25
Al twijfel ik niet aan je kennis ik zag dit staan via wikipedia

Custom Classic Stratocasters, zowel specced precies hetzelfde met Floyd Rose vergrendeling tremolo systemen, 1-piece maple hals / toets met 22 jumbo frets, vintage Kluson tuners en drie Seymour Duncan Hot Rails humbucking pickups (HHH configuratie) met 5-weg schakelaar gemonteerd op een Pearloid scratchplate - 1 Vintage witte en een zwarte. De zwarte heeft de witte brug positie Hot Rails veranderd in een zwarte tijdens de Ed Give Me Till I'm Dead tour (de originele pickup stierf en werd vervangen door de 1e Hot Rails beschikbaar, die toevallig een zwarte pick-up ). Er was ook nog een zwarte Custom Classic Stratocaster met dezelfde specs als de eerste zwarte gitaar, voorzien van een spiegel slagplaat en zwarte plastic delen, die werd gebruikt als een sjabloon voor de limited edition Iron Maiden gemaakt door Fender Stratocaster Japan in 2001 (deze gitaar werd pas in kleine productie-aantallen en voor het 1 jaar alleen).


Hier word vermeld dat er 3 hot rails in zitten?

geert1976
3 december 2009, 02:26
Dimarzio SD in de brugpositie is al een goed begin, als ik mij de early 80's beelden voor de geest haal had de strat een HSS config.

Heeft jouw strat geen frezing voor een humbucker in de brugpositie?

Orpheo
3 december 2009, 02:29
Oke betreft the 36A ik geloof het meteen haha.
En aan jou kennis twijfel ik ook niet.
dus om het oud vetrouwde maiden geluid te krijgen zou ik er toch aan moeten geloven om het humbucker look te krijgen.

Je hebt me in ieder geval weten te overtuigen dan het geen Duncans meer worden.

Stel het zou jou strat zijn en jij zou het maiden geluid willen
welke elementen in welke volgorde zou jij het persoonlijk doen:

Brug, midden ,nek?

duncans zijn best, je moet ze alleen 'juist' gebruiken.
en het gaat niet eens om de 'look', het gaatom hoe ze gebouwd zijn. een normale humbucker is echt 2x breder dan een hotrail, dat maakt echt veel uit. hij heeft een veel breder vlak onder de snaren waar de humbucker het geluid 'oppikt'.



In een strat, tja....De dimarzio superD (singlecoil versie) schijnt te klinken als de ouwe superdistortion, en die lijkt me zeker niet verkeerd. je moet 'bereidt' zijn te hakken en frezen in je stratje, wil je er een normale humbucker in kunnen prakken, mits er natuurlijk niet al de juiste ruimte onder zit. Kijk, je valt je er geen buil aan, maar ook nu weer: probeer 't eerst eens met eeeeen goedkope GFS hotrail pickup. bevalt dat principe, bouw 't uit naar 1 echte duncan hotrail. bevalt dat, haal er nog 1 voor in de hals, desnoods de cool rail. Ik kan 't niet voor je beslissen; ik zou sowieso geen strat nemen met humbuckers. voor een humbuckertone pak ik een les paul, sg, weet ik 't. wil je 't wel perse, dan zou ik de hele strat anders aankleden; bye bye slagplaatje, mahonie of korina body, hsh routing, floydje erin prakken, duncan JB in de hals en brug, alnico2 in t midden, maple hals en toets (of soortgelijk)...effe wat meer en wat strakker laag en mid, en gesplit toch zo'n lekkere stratty tone.

Aan mij vragen 'wat zou jij doen' heeft geen nut, omdat mijn smaak totaal anders is dan de jouwe, of van wie dan ook ;) ik probeer alleen je inzicht te geven in hoe zo'n element ongeveer kan klinken, en te adviseren over hoe je simpel en 'goedkoop' kunt kijken hoe iets gaat uitpakken. hotrails zijn gewoon nasty elementen; soms pakken ze te GEK uit, soms zijn het nasale bitches. wat je wilt.

Orpheo
3 december 2009, 02:35
Al twijfel ik niet aan je kennis ik zag dit staan via wikipedia

Custom Classic Stratocasters, zowel specced precies hetzelfde met Floyd Rose vergrendeling tremolo systemen, 1-piece maple hals / toets met 22 jumbo frets, vintage Kluson tuners en drie Seymour Duncan Hot Rails humbucking pickups (HHH configuratie) met 5-weg schakelaar gemonteerd op een Pearloid scratchplate - 1 Vintage witte en een zwarte. De zwarte heeft de witte brug positie Hot Rails veranderd in een zwarte tijdens de Ed Give Me Till I'm Dead tour (de originele pickup stierf en werd vervangen door de 1e Hot Rails beschikbaar, die toevallig een zwarte pick-up ). Er was ook nog een zwarte Custom Classic Stratocaster met dezelfde specs als de eerste zwarte gitaar, voorzien van een spiegel slagplaat en zwarte plastic delen, die werd gebruikt als een sjabloon voor de limited edition Iron Maiden gemaakt door Fender Stratocaster Japan in 2001 (deze gitaar werd pas in kleine productie-aantallen en voor het 1 jaar alleen).


Hier word vermeld dat er 3 hot rails in zitten?
ah bah... het is geen H H H configuratie, tis een S S S configuratie met singlecoil sized humbuckers. verschilt aanzienlijk.

daarnaast: wiki klopt niet altijd. de engelse wiki zegt bv dat't de hals pickup was, niet de brug.

of het wel of niet dan de hotrails zijn, daar zeg ik dan niks over. Nogmaals, het kan best. het grootste verschil met andere railpickups van duncan is dat er meer draad op de bobbins zit. Ik vind 't zelf belachelijk, en het zou ook zijn tone verklaren...Luister voor de gein eens naar de solo die dave speelt op uhm... tja, dance of death. Ik vind die niet vol ballen, karakter en kloten zitten. geef mij maar zijn solo van hallowed be thy name...

infinite
3 december 2009, 02:45
ah bah... het is geen H H H configuratie, tis een S S S configuratie met singlecoil sized humbuckers. verschilt aanzienlijk.

daarnaast: wiki klopt niet altijd. de engelse wiki zegt bv dat't de hals pickup was, niet de brug.

of het wel of niet dan de hotrails zijn, daar zeg ik dan niks over. Nogmaals, het kan best. het grootste verschil met andere railpickups van duncan is dat er meer draad op de bobbins zit. Ik vind 't zelf belachelijk, en het zou ook zijn tone verklaren...Luister voor de gein eens naar de solo die dave speelt op uhm... tja, dance of death. Ik vind die niet vol ballen, karakter en kloten zitten. geef mij maar zijn solo van hallowed be thy name...

Ik heb geluisterd en ik kan je geen ongelijk in geven tis inderdaad voller en heeft meer karakter. wat zou jij er dan wel in zetten sugesties???

Orpheo
3 december 2009, 11:57
Ik heb geluisterd en ik kan je geen ongelijk in geven tis inderdaad voller en heeft meer karakter. wat zou jij er dan wel in zetten sugesties???

kan ik niet over beslissen kerel! heb ik je al geprobeerd duidelijk te maken. Ik wil je alleen maar aangeven dat een enkel humbuckertje niet gelijk staat aan de tone van huppeldepup. Simpel voorbeeld: Joe perry gebruikt de seth lover in een les paul van 'm, Billy Gibbons ook, en TOCH klinken ze als zichzelf. Gebruik het element om je EIGEN sound te maken, of je eigen sound gebaseerd op de sound van maiden anno nu, of anno 1983, maar niet om die sound direct te krijgen, je gaat toch falen. De hotrail zal je meer output, meer crunch geven, meer grit, strakker in 't laag, wat neuzig ook. als je echt die brede 'in your face' tone zoekt die je krijgt bij een strat met humbucker, pak dan een full sized humbucker, en dan is de superDistortion een goede keus, maar je kunt ook kiezen voor de weet ik veel wat. Ik krijg uit de superD geen enkele tone die ik lekker vind, maar de air norton doet precies wat ik wil dat de superD doet.

infinite
3 december 2009, 13:29
Klopt ik zou niet meteen het maiden sound krijgen maar een goede basis setup is daarin wel belangrijk.
Het echte hum sound hoef ik niet daar heb ik immers mijn SG voor.
een strat moet wel het karakter van een strat blijven behouden.

nu werd mij dit na deze topic aangeboden. ik hoe niet te weten of het goed is maar ken je deze elementen en hoe is de kwaliteit.

dit kreeg ik als volgt.

Ik zag je topic hier over de Iron Maiden sound in je strat zetten, ik heb denk ik een hele leuke set voor je te koop: 1 x GFS Lil Killer in de brug, volle cleane sound en dikke scheur, voor classic rock / classic metal, Iron maiden klinkt er heel lekker op.1 x een midden pup van Japanse makelij, klinkt typisch strat in de tussenstandjes1 x een Dimarzio SDS1, DE Iron Maiden pickup...deze heeft die karakteristieke sound waarmee de mannen van Maiden zo beroemd zijn geworden. PM me maar als je interesse mocht hebben.

Orpheo
3 december 2009, 13:57
de lil killer; daar had ik 't dus al over. de sds1 is een uit de kluiten gewassen single coil.

ik ken ze, ik vind ze tof, maar de maiden tone zit 'm niet perse in de pickups, hoe vaak moet dat nog gezegd worden?

infinite
3 december 2009, 14:13
de lil killer; daar had ik 't dus al over. de sds1 is een uit de kluiten gewassen single coil.

ik ken ze, ik vind ze tof, maar de maiden tone zit 'm niet perse in de pickups, hoe vaak moet dat nog gezegd worden?


dat zeg ik ook niet als de basis maar goed is.
als ik mijn apparatuur er op af heb gesteld dan is het in ieder geval
mijn schuld als ik niet dicht in de buurt kom kan ik mijn apparatuur niet de schuld geven.

ik heb ook een gitaar zaak gebeld en die zij het volgende


1x hotrail in de neck te plaatsen
1x Seymour Duncan STK-S4 in de middel
1x Hotrail in de brug

en tuurlijk ik ben dave murray niet maar dat ik ben er wel van overtuigd dat als je de basis sound al hebt dat het dan puur van je speel techniek af hangt.

Nicks
3 december 2009, 15:07
:makeup: Niemand die TS ook maar even vraagt naar zijn amp en effecten? Die gitaar scheurt niet uit zichzelf.

infinite
3 december 2009, 15:15
:makeup: Niemand die TS ook maar even vraagt naar zijn amp en effecten? Die gitaar scheurt niet uit zichzelf.

Een Jcm800 Stack En
Rocktron Midimate Foot Controller pedal

Zoals dave Murray Zelf.

Dus nu mijn strat nog

Acdc
3 december 2009, 19:14
Een Jcm800 Stack En
Rocktron Midimate Foot Controller pedal

Zoals dave Murray Zelf.

Dus nu mijn strat nog

Ow daar mankeerd het in ieder geval niet aan.
Maar we hebben het over de sound niet hoe hij speelt !!!

Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar.

Seymour Duncan Hot Rails 1 :Neck. ( gebruikt hij nu )
Seymour Duncan SJBJ-1 jb jr. : Middle ( zit in zijn 2e strat )
Seymour Duncan Hot Rails 1 : Bridge ( gebruikt hij nu )

Ik denk dat wel een leuke combi is
een combinatie van alle 2 strats die hij heeft.

optie 2

Dimarzio Replacement DP-181 Fast Track 1 : Neck
Seymour Duncan SJBJ-1 jb jr. : Middle ( zit in zijn 2e strat )
Seymour Duncan Hot Rails 1 : Bridge ( gebruikt hij nu )

hoop dat je hier wat aan hebt.