PDA

View Full Version : marshall mg 100



Dimitri Wouters
2 december 2009, 21:13
hallo,

ik was vandaag eens een kijkje gaan nemen in de music store in keulen.
had mijn oog daar laten vallen op een versterker van marshall.
nl de Mg 100. deze stond daar aan 369 euro. wat mij spotgoedkoop leek.

ik heb hem daar even getest.

ik vond hem niet direct zo goed klinken. wat mij verbaasde voor toch een marshall te zijn.
het kan mss aan de instelling liggen. want eerlijk gezegd is hij net iets moeilijker te regelen dan mijn klein cube-model hier.

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.
want als dit toch een goede versterker is zou ik hem mij toch willen aanschaffen.

CasB
2 december 2009, 21:16
De MG serie is de instapserie van Marshall, en klinkt niet als een echte Marshall. Het is gewoon een simpele transistorbak met een matig geluid.

Ik zou zelf waarschijnlijk ook tevredener zijn met een Cube.

Misery Signals
2 december 2009, 21:18
Transistor Marshall.
Slechtste Marshall serie ooit gemaakt, dito geluid.
Mijlenver vandaan blijven. Oude Valvestate reeks nemen als je toch transistor moest willen.

Als hij je toch echt moest bevallen, luisteren naar je oor en kopen.

Eerst nog andere amps met lampen testen en het verschil horen.


... Zijn enkele dingen die in me opkomen.

MS

macwilliams
2 december 2009, 21:18
Dus als ik zeg dat hij goed is ga je hem kopen ?
Ondanks dat je er geen goed geluid uit kreeg ?


Ik zeg doen:ok:

Dimitri Wouters
2 december 2009, 21:24
Dus als ik zeg dat hij goed is ga je hem kopen ?
Ondanks dat je er geen goed geluid uit kreeg ?


Ik zeg doen:ok:

nee nee, dat ook weer niet.
ik heb der maar heel even op gespeeld. en op het eerste "gehoor" vond ik hem maar zwak. maar mss dat als ik er meer tijd voor had genomen en dat ik wat info had gevraagd aan de rverkoper dat ik toch een mooi geluid uit kreeg.

maar als ik de reacties hier zo hoor zal dat niet het geval zijn.

kenx
2 december 2009, 21:52
nee nee, dat ook weer niet.
ik heb der maar heel even op gespeeld. en op het eerste "gehoor" vond ik hem maar zwak. maar mss dat als ik er meer tijd voor had genomen en dat ik wat info had gevraagd aan de rverkoper dat ik toch een mooi geluid uit kreeg.

maar als ik de reacties hier zo hoor zal dat niet het geval zijn.

Mooi geluid zal je 'r nooit niet uitkrijgen ;)

Ze zouden je eigenlijk moeten geld bij geven als je zo'n versterker meeneemt, in plaats van er geld voor te vragen :D

OJee
2 december 2009, 22:00
Kenx, wel eens over zo'n ding gespeeld, of heb jij je kennis van alleen horen zeggen? In de oefenruimte waar we vroeger speelden stond een MG100. Daar kreeg onze sologitarist toch een heel goed geluid uit. Tijdens een festivalletje in de zomer stond dat ding op het podium en stonden al die bandjes gewoon over dat ding te blazen. Geen probleem, klonk goed. Niemand in het publiek die zijn handen voor zijn oren hield omdat het geluid de kwaliteit had die jij nu schetst... Niet te snel met vooringenomen meningen komen.

Laat Dimitri lekker gaan luisteren en uitproberen en laat hem kopen wat hij mooi vind.

OJ

hendrix2
2 december 2009, 22:08
Ik speel reeds een jaar of 7 over een Marshall MG100. Het is inderdaad geen echt goeie versterker. De distortionkanalen trekken echt op niets. De clean vind ik wel meevallen. Ik gebruik enkel het clean kanaal en de rest doe ik met pedalen.

Hij doet bij mij nu vooral dienst als een amp waar ik niet te voorzichtig mee moet zijn. Dat ding heeft al afgezien en heeft zijn beste tijden gehad, maar om de een of andere reden blijf ik er toch regelmatig over spelen.
Ik heb er de laatste 2 maand wat shows mee gedaan en ik heb als het ware zelfs reacties gehad over een 'goed' geluid (was overigens wel volledig met pedalen bijgestuurd). Hij kan dus goed klinken, maar het kost je heel veel aan randapparatuur.

Dus, blijf weg van die MG's, voor het geld kan je veel beter kopen. Echt spijt heb ik er nooit van gehad, maar had ik toen gitaarnet gehad, dan had ik voor het geld wel wat beters kunnen kopen (was toen nog 550 euro).

OJee
2 december 2009, 22:36
Hij speelde inderdaad over het cleane kanaal en maakte de sound met pedalen. Verder stond er ook een Randall half stack, transistor. Daar kreeg ik dan weer geen goed geluid uit, ook niet met pedalen. Uiteindelijk maar mijn Valvestate meegenomen. Die klinkt wel lekker schel, maar dat past bij ons geluid.

OJ

kenx
2 december 2009, 23:15
Kenx, wel eens over zo'n ding gespeeld, of heb jij je kennis van alleen horen zeggen? In de oefenruimte waar we vroeger speelden stond een MG100. Daar kreeg onze sologitarist toch een heel goed geluid uit. Tijdens een festivalletje in de zomer stond dat ding op het podium en stonden al die bandjes gewoon over dat ding te blazen. Geen probleem, klonk goed. Niemand in het publiek die zijn handen voor zijn oren hield omdat het geluid de kwaliteit had die jij nu schetst... Niet te snel met vooringenomen meningen komen.

Laat Dimitri lekker gaan luisteren en uitproberen en laat hem kopen wat hij mooi vind.

OJ

Beste,

Ik heb er inderdaad ZELF ervaring mee, en onze vroegere zanger-gitarist ook. Wij delen dezelfde mening ;)

caliban
3 december 2009, 01:17
Is niet een van de typische Oasis sounds uit een MG serie?
Ik vind het redelijk dikke prul-versterkers, maar je zal er waarschijnlijk wel een goed geluid uit kunnen krijgen, het gaat alleen nooit klinken als een 'echte' marshall (daarover zijn de meningen ook vaak verdeeld, maar laten we zeggen een JCM800 single channel).

Wat voor geluid zou je willen verkrijgen, Dimi?

ackm
3 december 2009, 07:11
Is niet een van de typische Oasis sounds uit een MG serie?
Ik vind het redelijk dikke prul-versterkers, maar je zal er waarschijnlijk wel een goed geluid uit kunnen krijgen, het gaat alleen nooit klinken als een 'echte' marshall (daarover zijn de meningen ook vaak verdeeld, maar laten we zeggen een JCM800 single channel).

Wat voor geluid zou je willen verkrijgen, Dimi?

Ah ik hoor iemand Oasis zeggen!

Nee , in het begin speelde Noel over een valvestate 8080 zoals hier http://www.youtube.com/watch?v=a_lzy_kMF1c

Daarna over jcm 900's en orange en later weer hiwatt fender.
Nooit mg's , niet dat daar misverstanden over ontstaan.


Ok ik kruip weer terug in mijn schulp.

caliban
3 december 2009, 11:03
Heerlijke 90's-stuff!

Dimitri Wouters
3 december 2009, 20:58
Is niet een van de typische Oasis sounds uit een MG serie?
Ik vind het redelijk dikke prul-versterkers, maar je zal er waarschijnlijk wel een goed geluid uit kunnen krijgen, het gaat alleen nooit klinken als een 'echte' marshall (daarover zijn de meningen ook vaak verdeeld, maar laten we zeggen een JCM800 single channel).

Wat voor geluid zou je willen verkrijgen, Dimi?

wel ik wil zowat vanalles.
ik speel in het genre van metallica, gnr, greenday, ... ik heb niet echt een bepaalde sound.

zou het wat kunnen geven als ik er een ME 70 van boss voor steek. die heb ik hier nog staan.

ik gebruik trouwen nu ook mijn versterker enkel op de clean mode. ik heb hier wel de nodige effecten staan.

soup
3 december 2009, 21:25
Kenx, wel eens over zo'n ding gespeeld, of heb jij je kennis van alleen horen zeggen? In de oefenruimte waar we vroeger speelden stond een MG100. Daar kreeg onze sologitarist toch een heel goed geluid uit. Tijdens een festivalletje in de zomer stond dat ding op het podium en stonden al die bandjes gewoon over dat ding te blazen. Geen probleem, klonk goed. Niemand in het publiek die zijn handen voor zijn oren hield omdat het geluid de kwaliteit had die jij nu schetst... Niet te snel met vooringenomen meningen komen.

Laat Dimitri lekker gaan luisteren en uitproberen en laat hem kopen wat hij mooi vind.

OJ
Was er een PA? Dan moest je eens enkel naar het kanaal van de MG luisteren, om van te huilen. En wanneer iedereen aan het spelen is valt de MG inderdaad minder op waardoor mensen het niet door hebben, zeker als leek.

OJee
3 december 2009, 23:41
Op dat festival werd er over een PA gespeeld en misschien dat ze in de eindmix er nog wat van maakte, dat weet ik niet.

Mischien hoor je het verschil pas goed als je er een JCM oid naast hebt staan je snel kan switchen.

OJ

DeiDRagonas
4 december 2009, 01:31
Over t algemeen ben ik t wel met de meesten eensch hier... Ik heb er zelf ook twee gehad (stereo setup) en na een jaar snel weer verkocht. Ja KAN er een goed geluid uit krijgen. Ik deed dit door idd alleen het cleane kanaal te gebruiken in combinatie met pedalen, want de overdrive in deze amp is zwaaaar klote en de constructie van de kast resoneert als een gek op sommige frequenties. Ook trilt het handvat enorm tijdens het spelen, met bijhorende irritante bijgeluiden. In principe is het gewoon een super goedkoop transistor voorversterkertje met een 100watt eindtrap, dus tja..

Laat je btw niet gek maken door bijv. Misery met dat gelul over buizen blabla.. Ga eens de nwe Marshall AVT serie testen, kost ongeveer hetzelfde. Of Vox, Randall of Line6 bijv. Whatever u do dude.. Koop niet die Mg100!

Succes, D.!

DeadHerring
4 december 2009, 08:35
Ik vind dat ik toch moet zeggen, als je een Epiphone Blues Custom 30 of zo kan krijgen voor de prijs van een Line6 Spider 75, of een zwaardere Cube of zo, is dat toch een vele malen betere bang for the buck. preamp overdrive trekt misschien op niet veel, maar de clean is vele malen beter en de poweramp overdrive is wel heel goed.

caliban
4 december 2009, 13:33
Laat je btw niet gek maken door bijv. Misery met dat gelul over buizen blabla.. Ga eens de nwe Marshall AVT serie testen, kost ongeveer hetzelfde. Of Vox, Randall of Line6 bijv. Whatever u do dude.. Koop niet die Mg100!

Succes, D.!

Dan liever een oude valvestate :).

Pé.
4 december 2009, 13:45
Ik heb zowel de AVT50 als de VS100R geprobeerd, maar mijn god, wat is die laatste een kutbak. Schel, fizzy, irritant, slikt totaaaaal geen drive pedalen, 0,0 sustain, moeilijk in te stellen om nog enigszins bruikbaar geluid te krijgen.

Die AVT50 heb ik veel minder lang mee geklooit, maar daar had ik veel sneller een bruikbaar geluid uit. Prima bakken voor niet al te achterlijk high gain metal.

DeadHerring
4 december 2009, 14:07
Als mensen over de goeie Valvestate praten, is dat meestal over de 8080. Mja, hij is beter dan de modale Cube of Spider IMO, maar blijft een transistorbak natuurlijk.

Mr Orange
4 december 2009, 14:37
Ik heb zowel de AVT50 als de VS100R geprobeerd, maar mijn god, wat is die laatste een kutbak. Schel, fizzy, irritant, slikt totaaaaal geen drive pedalen, 0,0 sustain, moeilijk in te stellen om nog enigszins bruikbaar geluid te krijgen.

Die AVT50 heb ik veel minder lang mee geklooit, maar daar had ik veel sneller een bruikbaar geluid uit. Prima bakken voor niet al te achterlijk high gain metal.echt zo typisch
ik heb jarenlang op een vs102r combo gespeeld en die was echt helemaal top voor deathmetal , zeker met een pedaal ervoor , mja smaken verschillen denk ik

DeiDRagonas
4 december 2009, 16:13
Ik heb zowel de AVT50 als de VS100R geprobeerd, maar mijn god, wat is die laatste een kutbak. Schel, fizzy, irritant, slikt totaaaaal geen drive pedalen, 0,0 sustain, moeilijk in te stellen om nog enigszins bruikbaar geluid te krijgen.

Die AVT50 heb ik veel minder lang mee geklooit, maar daar had ik veel sneller een bruikbaar geluid uit. Prima bakken voor niet al te achterlijk high gain metal.

VS100 heb ik ook op gespeeld.. En ik geloof ook iets van een 2x65 watt uit die 2e Valvestate serie ofzo.. Weet het niet meer. maar inderdaad, wat waren dat een schelle en fizzy dingen. Veel minder dan de 1e serie Valvestates (8080 enzo), dat waren nog best redelijke amps.

Ik zou btw toch nieuw kopen en geen ouwe meuk..

D.

OJee
4 december 2009, 16:23
Ik heb een Valvestate 8100 uit '92, eerste serie dus. Losse top dus met een 4x12 cab. Brult als een gek, maar is wel schel, maar met de eq nog wel dragelijk. Ik heb het buisje al eens vervangen, daarmee werd hij iets milder. Maar op hij past wel bij de classic rock die wij spelen. Ik gebruik eigenlijk geen pedalen, alleen als ik wat sixties tremelo nodig heb. De rest komt uit het overdrive of clean kanaal.

Voorlopig ben ik er wel happy mee. In de toekomst wil ik de top wel voor een JCM800 vervangen. Je wilt toch die buizen, hè :)

OJ

DeiDRagonas
5 december 2009, 00:45
Je wilt toch die buizen, hè

Dit is echt weer zo'n gitaarnet uitspraak, wat n ongure onzin.. Waarom zou je perse buizen willen als je met een transistor net zo lekker kan klinken? Sorry hoor, maar ik ben echt een beetje allergisch voor dit soort uitspraken (en bijv. die crap van Misery S...)

Maar ik snap het wel hoor.. Zo zijn mensen gewoon. De rest van de wereld zegt dat het goed is, dus zal het wel zo zijn en dus moet men het ook hebben!

(???)

Maarja, wie ben ik.. Iedereen moet vooral doen wat ie niet laten kan. Ik wilde alleen toch ff de "noodzaak" voor buizen tegenspreken.


:punk:

Misery Signals
5 december 2009, 00:57
Gast doe eens niet belachelijk.

Heb ik ergens gezegd dat hij buizen MOET nemen? Ik raad hem nergens een buizenamp aan, enkel transistoramps die in door ervaring (zelf en andere mensen mee zien spelen) beter vind klinken. Ik zeg hem zelfs nog dat als hij die amp lekker vindt hij hem moet kopen. En ik zeg hem tenslotte ook dat hij ook eens lampenamps moet testen, want de TS had mogelijk het idee dat deze een "typische" (dus voor ons buizen) Marshall was voor geen geld.

Ieder heeft en geeft mijn mening, respecteer jij die van een ander dan ook. Jouw uitspraak van enkel iets nieuws te kopen kan minstens evenveel stof voor discussie zijn.

MS

OJee
5 december 2009, 01:28
Dei, je hebt wel gelijk. Je moet luisteren met je oren en daarop beoordelen of je iets mooi vind of niet. En of dat nou een MG is of weet ik niet wat voor multiplexer buizen erectifier, koop wat je mooi vind klinken. Klaar. Toon komt uit je vingers.

OJ

DeiDRagonas
5 december 2009, 01:32
@MS: Lol.. Voel je niet persoonlijk aangevallen joh. Verder was je post best nuttig idd, en ik respecteer je mening zeker, zonder twijfel! Ik word alleen soms zo moe van die eeuwige "ik moet perse dit, want iedereen zegt dat.." mentaliteit en mag daarom graag eens wat tegengas geven. Deze keer was jij de lul.. Fijne avond verder dude! En truste btw, ik ben weg.

:punk:

Misery Signals
5 december 2009, 12:55
Maar ja, in dit topic haal je mij twee keer aan met de woorden gelul, crap, je zou voor minder.

Ik zou het zonde moest de koper niet meer amps proberen, zowel transistor als lampen, want voor dat geld is er zoveel anders te koop. En beter klinkend naar mijn mening.

Zoals ik zei, kopen als het MG geluid je bevalt, maar test eerst zeker met een hoop andere amps in deze prijsklasse.

MS

m@rijn
5 december 2009, 18:33
En mede bandlid van me speelt over de mg 100. Hij gebruikt ook echter enkel het cleankanaal met een resem pedalen ervoor om er een goeie distortion uit te halen. Dit lukt hem aardig en ik durf het geluid zeker niet af te kraken. Het distortion kanaal op de amp zelf is echter waardeloos. De totale amp verbleekt helemaal als ik mijn JCM800 opengooi. Hij wordt volledig overstuurd. Als je dus in een band gaat spelen met iemand met een betere amp, dan ga je het moeilijk krijgen

MIJN conclusie (iemand anders kan daar anders over denken):
koop iets beters in deze prijsklasse. Als je een deftige distortion wil (en gezien je muzieksmaak lijkt dit wenselijk) koop je deze amp beter niet. Tegen dat je je pedaaltjes hebt gekocht ben je weer 200€ armer.
Dit maakt dus 700€ voor een matige distortion en een matige clean.
Mijn Line 6 flextone III zonder pedalen klinkt stukken beter dan de MG100 mét pedalen.

spaar door voor iets beters als je het geld niet meteen voor handen hebt. Anders kun je je nog altijd een JCM800 combo aanschaffen. Die zijn tegenwoordig al voor rond de 550 te vinden (denk ik).

Dimitri Wouters
6 december 2009, 13:31
ik ben hier in leuven nog eens gaan kijken. en gaan horen. maar de conclusie is toch bij bijna iedereen dat de mg 100 niet zo een interessante aankoop zou zijn.
mijn eerste gedacht was dus juist.
ik heb nu mijn oog laten vallen op de haze 40 van mashall die wel iets duurder is maar wel een heel pak beter klinkt. (in mijn ogen)
maar ik ga ook nog is in de andere merken kijken.
ik hoor hier bv geregeld line6 en peavey vermeld worden.
de verkoper in de winkel wist mij toch ook te vertellen dat ik mss wat meer tussen de lampenversterkers moet kijken dat ik daar op termijn toch iets beter mee gesteld ga zijn.

m@rijn
6 december 2009, 14:05
Line6 is een goed en degelijk merk. Maar het is niet iets waar je over 10 jaar nog tevreden mee zal zijn.

Als je echt houdt van de marshallsound, dan zou ik het toch eerder in de lampenversterkers gaan zoeken.
Is het de bedoeling om in een band te gaan spelen?

Misery Signals
6 december 2009, 14:23
Wat een gelul en crap over die lampenamps! :sssh:

Je moet inderdaad goed kijken wat je met je aankoop wil doen. is het de bedoeling dat je nog jaren op je kamertje blijft oefenen ben je evengoed wat met een Peavey Vypyr, een Roland Cube of een Line6 Spider. Intussen kan je rustig doorsparen voor een betere (en duurdere) lampenamp moest je de overstap naar een band maken.
Op korte termijn in een band gaan spelen vraagt wel iets nadrukkelijker om een lampenamp. Mooiere sound, gaat harder, beter in de mix,...
Veel bang for your buck is een Line6 Valve Spider, te koop bij Thomann voor 468 Euro, 40 watt buizen met V30 speaker en veel ingebouwde effecten, een zeer compleet pakket. Er staat ook een B-stock (demo maar wss zelfde garantie) voor 444 Euro.

http://www.thomann.de/be/line6_spidervalve_112.htm De twee speaker versie is ook een serieuze optie met zijn 635 Euro


MS

caliban
6 december 2009, 18:11
Opletten met blindelings verkopers in een gitaarwinkel geloven. Ik zeg niet dat ze sowieso zever uitkramen, maar let echt op! Ik ga ook geen specifieke Leuvense winkel aanvallen.

DeadHerring
6 december 2009, 20:22
Wat een gelul en crap over die lampenamps! :sssh:

Je moet inderdaad goed kijken wat je met je aankoop wil doen. is het de bedoeling dat je nog jaren op je kamertje blijft oefenen ben je evengoed wat met een Peavey Vypyr, een Roland Cube of een Line6 Spider. Intussen kan je rustig doorsparen voor een betere (en duurdere) lampenamp moest je de overstap naar een band maken.
Op korte termijn in een band gaan spelen vraagt wel iets nadrukkelijker om een lampenamp. Mooiere sound, gaat harder, beter in de mix,...
Veel bang for your buck is een Line6 Valve Spider, te koop bij Thomann voor 468 Euro, 40 watt buizen met V30 speaker en veel ingebouwde effecten, een zeer compleet pakket. Er staat ook een B-stock (demo maar wss zelfde garantie) voor 444 Euro.

http://www.thomann.de/be/line6_spidervalve_112.htm De twee speaker versie is ook een serieuze optie met zijn 635 Euro


MS
Dit is echt je reinste onzin. Voor 635 euro kan je echt wel wat beters kopen dan een friggin' Line6 Spider.

Misery Signals
6 december 2009, 21:27
Als dat je eerste lampenamp en wss ook effectengebruik erbovenop zou worden is 468 nieuw toch niet veel... Die 2x12 had ik ook maar als andere optie staan als upgrade van die 112.
Ik zou vooral voor veelzijdigheid kiezen, tot de TS echt een stijl of sound kan opnoemen. Maakt niet uit of niet alles klinkt als een Mesa/JCM800/Soldano. Lampen gaat in bandverband 99% beter tot zijn recht komen als transistor.
Ik weet wat ik in 1996 tweedehands had: een VS100 top en cab voor 500 Euro... Ik vind dat ze tegenwoordig heel wat kunnen geven voor het geld.
Kom dan op met andere opties die ik over het hoofd gezien heb voor de TS en die geen "reinste onzin" zijn, denkende dat ongeveer 400 Euro in zijn achterhoofd zit? Ik probeer maar te helpen.

MS