PDA

View Full Version : Speakervergelijkje doen?



Easy Rider
9 april 2003, 14:57
He mensen,

Naar aanleiding van Anty's post over demping in de speakers werd ik nieuwsgierig... Hoe zitten de speakerboxen van verschillende fabrikanten in elkaar?
Op de website of in de winkel mag je nooit even zo'n ding openschroeven maar als je hem betaald hebt en thuis heb staan natuurlijk wel! :grin:
Dus, schroef eens een/de speaker eruit en kijk wat erin zit! Drie dingen zijn van belang:
*heeft ie reflexpoorten (die gaten dus) en hoeveel,
*demping (schuim oid) aan de binnenkant en zit dat dan op elke zijde (boven links rechts etc.)
*zijn er verbindingen tussen de zijden van de box (bijv. tussen voor en achter)

Ik wil dit best wel graag weten dus aub help mee! Gelijk een leuk naslagwerkje, kan je het verschil zien tussen Eden, Trace, Hartke, SWR, Ampeg, wat dan ook! :smile:

Hier is alvast mijn lijstje:

Box 1:
*Trace Elliot 1048H (4x10" w/horn)
*2 reflexpoorten
*geen demping/schuim
*verbinding tussen voor en achterkant

Box2:
*Trace Elliot 1818 (1x18")
*2 reflexpoorten
*geen demping/schuim
*geen verbindingen


EZ

Oh en als je liever geen speaker eruit schroeft of als dat te veel werk is: als je box van die verzonken (diepe) handvatten heeft kan je een van die dingen eraf schroeven, kan je ook naar binnen kijken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-04-09 15:43 ]</font>

Venomer
9 april 2003, 17:09
Volgens de site van Trace Elliot hebben alle losse cabs twee poorten, behalve de 1524, die heeft er maar liefst vier!

Ik heb geen idee of mijn 1153H en 2103H schuim hebben, maar ik verwacht het niet. Ik zal eens met een zaklamp in de poorten schijnen!

bassopotmus
9 april 2003, 19:21
Aangezien ik dus toch alles uitelkaar schroef, ik heb me box al de eerste week uit elkaar geschroefd:

Hughes and Kettner (zal niemand intresseren, want wie speelt er nu H&amp;K??(ik))
4x10" wat wollig, wittig schuim aan de achterzijde, 1 port in het midden van de 4 speakers, wel degelijk verbindingen in het midden van voor naar ahcteren, dit ding is gebouwd als een tank, en dat voel je met tillen...

In de nieuwe versies van mijn cab zit op de port plaats een tweeter, als ik ooit weer upgrade koop ik weer H&amp;K en ga voor de nieuwe versie

Maar again, ik ben echt de enige heir die iets van H&amp;K heeft, en ik ben graag appart dus niemand zal er veel aan hebben, maar goed voor de data-base

dikkie dik
9 april 2003, 19:26
ik speel door een pre-amp en die gaat naar een pa versterker. van 4x200 watt. hangen dus 4 boxen aan. pas nieuwe bij gehaald, 2 keer 2x12" en 2 keer 2x10". dus dat zijn 4 10" speakers en 4 12" spekers. nou, dat dreunt opzich best wel door de muren ja. de 2x10 kasten hebben 1 vent port ook behoorlijk wat schuim. en de 12"ers hebben 2 vent ports. en hebben in verhouding minder schuim dan de 10". maar het klinkt geweldig, vind ik. :smile:

bassopotmus
9 april 2003, 19:53
maar dat zijn dus geen speciale bass merk speakers als Hartke ofzo? gewoon een PA? geef mij maar mijn eigen set, en die gaat maar naar de PA..

Easy Rider
10 april 2003, 01:20
Nou dat zijn alvast wat reacties.
Niemand hier met Ampeg, Eden? Vooral naar Eden ben ik wel geinterreseerd, die schijnt aardig wat tijd in de constructie te steken.

Dus H&amp;K heeft alleen wat schuim op de achterzijde zitten? Verder is ie hetzelfde als mijn Trace, ook zo'n verbinding van voor naar achter.
Hm tot nu toe nog niks opzienbarends dus.

EZ

Laus
10 april 2003, 01:35
mijn huisgenoot heeft een Eden 210XLT. voordat je die uit elkaar hebt... weegt ook net zoveel als de gemiddelde 4x10.

6 basreflex pooorten aan boven en onderzeide. Het zijn gewoon de beste speakers die je kan krijgen.

Zelf heb ik Torque 410. 240 watt kutgeluid maar wel degelijk en hard genoeg voor een behoorlijk cafe. 2 poorten en geen demping dacht ik. Dat ding was nieu 800 gulden dus da was wel rendabel.

Easy Rider
10 april 2003, 11:10
Ja ik hoor dus wel meer dat Eden de vetste zijn. Volgens de firma zelf gebruiken ze wel veel interne verbindingen, Laus opmerking dat een 2x10 net zo zwaar is als de gemm. 4x10 lijkt dat wel te bevestigen.

Hmz, maar niemand heeft z'n Eden cab wel eens van binnen gezien?
En waar zijn de Hartke en Ampeg mannen? Die zouden er toch ook veel moeten zijn?

EZ

Phyrexian
10 april 2003, 11:14
Op 2003-04-09 19:53, schreef bassopotmus:
maar dat zijn dus geen speciale bass merk speakers als Hartke ofzo? gewoon een PA? geef mij maar mijn eigen set, en die gaat maar naar de PA..


Ik heb een Peavey 410TVX (350 watt, 8 Ohm). Ik heb geen zin om hem open te schroeven. :grin: In een winkel in de buurt stond net dezelfde cabinet met een kapotte speaker die er uit was gehaald... even binnengekeken. Er zat mousse rond een tussenschot... that's all I can say.

me2
10 april 2003, 13:49
Ja, hier een eden klant!!!!!!!

Heb eigenlijk weinig zin om mn combootje uit elkaar te halen, maar is de 2x10.
Maar als ik het zo van buitenaf bekijk bestaat ie uit 1 baspoort, waardoor ik tegen de achterkant schuim zie zitten. Klinkt in ieder geval geweldig, dus waarom zou ik de binnenkant gaan bekijken?

Easy Rider
10 april 2003, 14:05
Zodat je kan zien *waarom* hij zo geweldig klinkt! :grin:

Tot nu toe maakt alleen bassopotmus zijn spul open. Wil niemand weten hoe zijn gear in elkaar zit?
Ik zelf altijd wel. Ik hoef met m'n auto bijv. nooit naar de garage (al is het alleen maar omdat niemand met z'n takken eraan mag komen! zeker geen lompe garagelul.) omdat ik weet hoe het ding in elkaar steekt.

Ok, ik heb wel eens speakers gebouwd en vind het derhalve wel interessant welke tactieken iedere fabrikant gebruikt.

EZ

koen_V
10 april 2003, 14:17
--------------------------------------------
Wil niemand weten hoe zijn gear in elkaar zit?
--------------------------------------------
Ik ken er toch niks van wat maakt het dan uit of ik die ga open maken of niet.
Ik weet nog niet eens wat een geluidspoort is,waarom zou ik hem dan open maken :grin:
Dus bij deze mag iemand mij uitleggen wat een geluidspoort is :smile:
Trouwens ik heb een Laney, zal iemand dat worst wezen wat dat ding allemaal heeft, ik weet alleen dat dat ding serieus op mijn zenuwen begint te werken op een hoger volume.
Volgens mij kan gewoon alles aan dat ding meetrillen. Ik koop nooit nog een versterker met een ijzeren plaat voor.

Easy Rider
10 april 2003, 16:23
Een reflexpoort is dat gat of die gaten waar al die lucht uit komt als je hard speelt.
Aanvankelijk gebruikte men dichte kasten voor bas omdat je met een dichte kast harder laag kan met minder vermogen. (Voor lekker ranzig 70's geluid moet je van die dichte 4x12" gitaarkasten gebruiken)
Over tijd zijn de speakers een stuk vooruitgegaan (meer vermogen) en kan je de speakerkast meer als klankkast gebruiken, dus met een gat erin, net als een akoestische gitaar. F-gaten (als in een contrabas) kan ook trouwens :smile: , de vorm van de poort maakt niet echt veel uit.
Zo'n poort moet je afstemmen op de specifieke speakers en kastinhoud (door het oppervlak en de lengte van de poort juist te kiezen) zodat je de meeste/beste klank uit je speakerkast haalt.

EZ

koen_V
10 april 2003, 16:27
bedankt, dat weet ik dan ook weer.
Dus ik denk dat in mijn versterker geen reflexpoorten zitten, dat zie je toch aan de buitenkant ook hé? als ik je niet verkeerd begrijp.

bassopotmus
10 april 2003, 16:29
yeah easy, ik wil altijd weten hoe alles werkt...Maar je maakt wel een fout, de vorm van de [ports maakt wel degelijk wat uit, zie http://www.hevos.nl/nederlands.html dan naar basics..

Easy Rider
10 april 2003, 16:54
Vette speakers zijn dat! En Nederlands ook nog.
Maarreh... ze zeggen daar helemaal niks over de vorm van de poort.
Of bedoel je dat de poort conisch moet zijn? Je kan achter ieder vormpje een conisch kanaal maken, een cirkel, vierkant, f-gat, een ster, dat maakt niet uit.
De vorm maakt niet uit omdat het om transversale golven gaat.

EZ

Oh, en wat bedoelt Koen V trouwens met 'een ijzeren plaat ervoor'????

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-04-10 16:57 ]</font>

koen_V
10 april 2003, 17:00
----------------------------------------------------------------------------------------
Oh, en wat bedoelt Koen V trouwens met 'een ijzeren plaat ervoor'????
----------------------------------------------------------------------------------------
Zo een ijzeren rooster in de plaats van een doek voor de speakerconus aan de voorkant van je versterker.
Je weet wel peavey heeft dat ook, er zijn veel merken die dat hebben, maar bij mijn laney is het super irritant hoe het meetrilt.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-04-10 17:01 ]</font>

Venomer
10 april 2003, 17:13
&lt;knip>
Je weet wel peavey heeft dat ook, er zijn veel merken die dat hebben, maar bij mijn laney is het super irritant hoe het meetrilt.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-04-10 17:01 ]</font>


Zijn de schroeven waarmee het rooster vastzit goed aangedraaid?
Misschien kun je proberen een stukje vilt of rubber tussen de schroef en het rooster te maken.

Easy Rider
10 april 2003, 18:04
Op mijn Trace boxen zitten er ook rubbers tussen de box en het gaas. Stalen gaas is wel een stuk veiliger dan doek hoor.

Even pielen met stukjes rubber e.d. dan is dat meetrillen zo opgelost.
'Als het rammelt gewoon overal rubber tussen douwen'.
Werkt met auto's ook. :grin:

EZ

koen_V
10 april 2003, 18:11
Ik was het al van plan om er rubbere stukjes tussen te steken, dan lijkt het ergste mij ook wel over.