PDA

View Full Version : Chris, eat your heart out



Nellyrocks
2 december 2009, 14:51
Meer mojo dan Chris zijn broodrooster achtte ik voor onmogelijk maar het kan dus toch, en nog van Nederlandse makelij ook.

Ik zie het wel zitten voor kleine kroeg gigs. kleurt ook wel leuk bij mijn HAHA outfit.

Maar... Wie kent dit en is het te gek?

http://link.marktplaats.nl/301534112

the sure thing
2 december 2009, 14:55
Echt briljant!!!!!!!!!!!!!!!

TimmU
2 december 2009, 15:10
Ik ken het niet maar JIJ MOET HET KOPEN!

That wil suit you just well..

proper bakkie lijkt het.:)

Nellyrocks
2 december 2009, 15:24
Ik heb de manual gevondeen. Wordt er niet echt wijzer uit maar anderen misschien wel.

http://scottbecker.net/tube/instruments/Philips/EL6400/EL6400_um.pdf

the sure thing
2 december 2009, 15:25
who needs the fuck&#@ manual!!!

Ik zeg: doen!

Chris Winsemius
2 december 2009, 15:31
Nelly: thanks!!! You made my wednesday!!! :ok:

Zo'n ampje heb ik in de jaren 80 gehad, m'n eerste broodrooster.
Volgens mij met 'n bijbehorende speaker, Strat-kopietje en alles op 10 of 11 ;)

EDIT
Moet onderstaand even dubbel checken maar ik krijg het pdf-bestand niet geopend......

Nadeel van dit type amp: moet hoogohmig belast worden, speakers van 800 ohm...

(Maar ja, EL84s ipv. EL81s, OTje d'r in, etc.)

Nellyrocks
2 december 2009, 15:41
Nadeel van dit type amp: moet hoogohmig belast worden, speakers van 800 ohm...

(Maar ja, EL84s ipv. EL81s, OTje d'r in, etc.)

Wat is een OTje?

Maar... Jij kan er dus wel wat mee Chris. Ga ik toch even met de vrouw overleggen ;-) . Ik zou sowieso een andere speaker in dat kastje stoppen dus van die 800 Ohm zal ik geen last hebben.

Chris Winsemius
2 december 2009, 15:58
OT = outputtransformer = uitgangstrafo

Is iemand in staat die pdf-file wel te bekijken (ivm. de impedantie voor de speakers)?

Dat van 800 of 8 ohm is wel belangrijk ivm. de levensduur v/d amp/etc.

toneblo
2 december 2009, 16:02
stuur maar op, zet ik het pdf-file even om in een vleutens dialect!

Chris Winsemius
2 december 2009, 16:08
stuur maar op, zet ik het pdf-file even om in een vleutens dialect!

en dan met 'n accent uit Harmelen! (http://scottbecker.net/tube/instruments/Philips/EL6400/EL6400_um.pdf) :)

TIA!!! :ok:

OT: vreemd ampje, ik zie geen paisley paneel.... :D LOL

toneblo
2 december 2009, 16:10
Zie je mailbox!
;)

Thiez
2 december 2009, 16:10
past goed bij die daisy rock van ibanez666 :P

cluseau
2 december 2009, 16:55
.......het kan dus toch, en nog van Nederlandse makelij ook.......

Zijn nog genoeg te koop hoor.

El-81 werd trouwens gebruikt als lijn driver in de hoogspanningskooi van oude zw tv's. OT is idd niet erg geschikt, veel waardeloos koper.

Frans.

toneblo
2 december 2009, 17:08
zie ik niet als vergelijkingsmateriaal met een SC....
Wel lekker vintage!

Chris Winsemius
2 december 2009, 18:07
Mail ontvangen (normaal gesproken kan ik hier alle PDFs lezen en bewerken maar deze file werd gewoon niet geopend).

Uitgang op "10 Volt" zetten en dan 'n 8 ohms speaker gebruiken.

EL81s hebben 'n pinnetje aan de bovenkant voor de anode-spanning; NIET aanraken dus. Voor mij is deze amp echt heel lang geleden maar volgens omwonenden klonk het zeer goed en zeker 'n paar honderd meter ver... ;)

Deze buizen kom je ook weleens tegen in andere oude Philips versterkers en zijn (naar mijn weten) laagohmiger dan EL84 en bedoeld voor "OTL" amps.

Rinze
2 december 2009, 18:33
Vroeger vond je die krengen nog wel eens bij iemand en mocht je hem voor een geeltje meenemen.. Er zit wel een dubbelconusspeaker (breedband) bij, mijn ervaring is dat dat voor gitaar kut klinkt.

Han S
2 december 2009, 19:45
Ik heb ook nog ergens zo'n versterkertje op de zolder zwerven en ik heb ook nog twee 800 ohm speakers van het type AD3800M.

Nog mooier is de Philips master taperecorder die ik heb uit die tijd, zo groot als een koelkast en helemaal vol met buizen. En het mooie is, hij doet het gewoon en klinkt ook nog hardstikke goed.

macwilliams
2 december 2009, 19:48
800Ω
daar zou m'n kast van 10x10x12" serieel aangesloten 8Ω alnico gold celestions op kunnen draaien?
:crazyhappy:

Han S
2 december 2009, 19:58
800Ω
daar zou m'n kast van 10x10x12" serieel aangesloten 8Ω alnico gold celestions op kunnen draaien?
:crazyhappy:

Die speakertjes zitten in de klankzuilen die je in kerken ziet, is een 100 volt systeem zodat je met dunne en lange draden kunt werken zonder verlies.
Je kunt zo'n speaker ook prima als microfoon gebruiken, klinkt ook nog vrij behoorlijk.

De AD3800M is een beroemd Philips speakertje, wij gebruikten ze in een PA installatie, een dubbelconus breedbandertje die nog behoorlijk hard gaat en een hoog rendement heeft.

Chris Winsemius
2 december 2009, 20:00
800Ω
daar zou m'n kast van 10x10x12" serieel aangesloten 8Ω alnico gold celestions op kunnen draaien?
:crazyhappy:

Idd., gewoon honderd Alnico's van 8 ohm in serie.

Mocht het budget wat beperkter zijn: vijftig van 16 ohm in serie.

macwilliams
2 december 2009, 20:25
Die speakertjes zitten in de klankzuilen die je in kerken ziet, is een 100 volt systeem zodat je met dunne en lange draden kunt werken zonder verlies.
Je kunt zo'n speaker ook prima als microfoon gebruiken, klinkt ook nog vrij behoorlijk.

De AD3800M is een beroemd Philips speakertje, wij gebruikten ze in een PA installatie, een dubbelconus breedbandertje die nog behoorlijk hard gaat en een hoog rendement heeft.

Die systemen ben ik wel eens in van die oude fabrieks panden tegengekomen, dat is toch een signaal met draagstroom/spanning of iets dergelijks?
Dus over grotere afstanden zonder verlies een speaker aansturen?

Of heb ik het mis?

macwilliams
2 december 2009, 20:27
Idd., gewoon honderd Alnico's van 8 ohm in serie.

Mocht het budget wat beperkter zijn: vijftig van 16 ohm in serie.

200 greenbacks van 4Ω....
WHOAAAA:blast:

Plant
2 december 2009, 21:39
Leuke set! Kleur is zeker niet origineel (amp was waarschijnlijk antraciet / grijs, dus wat is leuker?).

@ Han S: De AD3800M is 5 Ohm (een gangbare impedantie in die tijd), de 800 Ohm versie was de AD3800AM.

Zelf heb ik zo nog een 'HiFi' speakertje bij de kringloop gekocht. Originele kleur en doek (zie je het nu al in de woonkamer?). Samen met een ECL82 buis-versterkertje en een tuner gebruik ik dit middels een timer als wekkerradio (http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Electronics/Wake_up-1.jpg) :ok:

Dat ding bovenop is dus de speaker. Iedere ochtend komt dit door de opwarmende buis met langzaam aanzwellend geluid tot leven (en ik dus ook). Héérlijk wakker worden met zo'n gloeiend pitje aan m'n voeteneind.

@ Rinze: Die dubbelconus zorgt ervoor dat de speaker nog een beetje hoog kan weergeven. Al enkele decennia hebben we 2-, 3- of nog meer weg-systemen, vroegâh was zo'n dubbelconus de enige speaker die alles moest weergeven. En dit was dus HiFi. En HiFi speakers klinken te krasserig voor gitaar. Neem echter zo'n oude speaker zonder dubbelconus (AD2800 of 3800 zonder achtervoegsel - A stond dus voor 800 Ohm, de M voor breedband = dubbelconus) en het kan prima werken met je gitaar. Alleen is de belastbaarheid vrij laag, 5 Watt was toen al heel watt ;)

Han S
2 december 2009, 22:03
Je hebt gelijk Plant, het is de AM en ik heb er twee. Vroeger gebruikte ik er wel 100 van in PA systemen.

Ik heb ook een paar 9710M speakertjes in een zelfbouwkast naar Philips ontwerp en die klinken verdomd goed. Het voordeel van zo'n breedbander (voor jou oud nieuws) is dat je geen scheidingsfilters nodig hebt. Die 9710 heeft ook een heel hoog rendement, is 10 watt en ik gebruik ze als monitor voor wanneer een gitarist zijn extra partijen inspeelt. De hele mix staat dan op die 9710, krijgt sap van een 2*50 watt versterker en gaat hard genoeg. Als je te hard uitstuurt gaat de conus tegen het chassis ratelen, maar ze doen het nog steeds prima en dat al zo'n 50 jaar.

Philips maakte vroeger verdomd aardige spulletjes.

Plant
2 december 2009, 22:22
Je hebt gelijk Plant, het is de AM en ik heb er twee. Vroeger gebruikte ik er wel 100 van in PA systemen.

Ik heb ook een paar 9710M speakertjes in een zelfbouwkast naar Philips ontwerp en die klinken verdomd goed. Het voordeel van zo'n breedbander (voor jou oud nieuws) is dat je geen scheidingsfilters nodig hebt. Die 9710 heeft ook een heel hoog rendement, is 10 watt en ik gebruik ze als monitor voor wanneer een gitarist zijn extra partijen inspeelt. De hele mix staat dan op die 9710, krijgt sap van een 2*50 watt versterker en gaat hard genoeg. Als je te hard uitstuurt gaat de conus tegen het chassis ratelen, maar ze doen het nog steeds prima en dat al zo'n 50 jaar.

Philips maakte vroeger verdomd aardige spulletjes.

Zoiets als deze (http://link.marktplaats.nl/298013679)?

Er zijn nog zat mensen hier die zweren bij die speakers. Er zijn dan nog verschillende versies (iets met de magneten). Die meneer van de advertentie heeft verleden jaar nog een platenspeler van me gekocht en vertelde me dat hij deze speakers gemaakt had. Maar ja, het mag niet van zijn vrouw of zo (laagohmige vrouwelijke impedantie heet dat geloof ik), dus nu zie ik alles weer te koop staan. Zonde hoor. Dus voor de liefhebber...?

Han S
2 december 2009, 23:47
Die is prachtig, hij heeft ze in een hoornkast gebouwd, beetje naar het idee van de JBL 4530 maar dan in het klein. De 9710M is een beroemde speaker uit de 'kroonserie' van Philips. Deze kleine speaker kan het hele hoorbare gebied aan van 20hz tot 20khz, hoewel het onder de 50 hz wat gaat afvallen.

Ik heb eens een meeting gehad van audiofielen en die waren verbaasd over deze kleine reus. Ze hebben zelf speakers tot wel 50.000 euro en dan horen ze zo'n 50 jaar oud papieren dingetje en kijken verbaasd.

Het klinkt echt tintelfris en het stereobeeld is mooier dan van de meeste meerwegsystemen, één geluidsbron kan wonderen doen voor de 'stereo image'.

cluseau
2 december 2009, 23:56
.....De 9710M is een beroemde speaker uit de 'kroonserie' van Philips......


Als ik het goed heb is de AD9710M vroeger verkocht onder de naam "Bombardon" Mijn buren weten dat ook nog wel :soinnocent:.

Frans.

Han S
3 december 2009, 00:13
De 'Bombardon' is een behuizing voor de 9710 en als ik het me goed herinner is dat een vrij grote kast met een basreflexpoort. Ik heb ergens de boeken nog met al die zelfbouwkasten.

We hebben het hier over eind jaren 50 en 30 jaar later kwamen er kasten met transmissielijn en dan heb je het over laag. Maar het voordeel van een breedbander wordt vaak onderschat, geen filters en dus geen vervelende faseproblemen bij de kantelpunten en een heel mooi stereobeeld vanwege de enkele geluidsbron.

En met dat rendement van 96dB haal je met 10 watt al 106dB en als dat niet hard genoeg is dan heb je mogelijk een gehoorprobleem.

Edit: wacht ff, ik denk dat de Bombardon (http://www.hupse.eu/radio/speakers/AD1255.htm) toch een Philips speaker is.

cluseau
3 december 2009, 00:26
De 'Bombardon' is een behuizing voor de 9710 en als ik het me goed herinner is dat een vrij grote kast met een basreflexpoort. Ik heb ergens de boeken nog met al die zelfbouwkasten.

Ik weet idd nog dat het een basreflexkast was. Had er maar één trouwens.



En met dat rendement van 96dB haal je met 10 watt al 106dB en als dat niet hard genoeg is dan heb je mogelijk een gehoorprobleem.

Dat is dan de schuld van die "bombardon" :D


Maar tnx voor de opfrisser.
Frans.

Nellyrocks
3 december 2009, 09:11
hele discussie over antieke audiodingen. lachen, daar weet ik echt niets van.

Maar wat ik ook nog niet weet is of dat versterkertje nou leuk is of niet.

gorgasm
3 december 2009, 09:59
800Ω
daar zou m'n kast van 10x10x12" serieel aangesloten 8Ω alnico gold celestions op kunnen draaien?
:crazyhappy:
fantastisch toch zo'n iPhone

macwilliams
3 december 2009, 10:06
Ik mis even de link met m'n iPhone ?

gorgasm
3 december 2009, 10:10
denkend dat dat op je iPhone getypt was, en er staan een paar niet zo vaak voorkomende tekens in

nu heb je de lol verpest.

Chris Winsemius
3 december 2009, 10:36
hele discussie over antieke audiodingen. lachen, daar weet ik echt niets van.

Maar wat ik ook nog niet weet is of dat versterkertje nou leuk is of niet.

Vormgeving spreekt je aan.

Ik ken jouw smaak niet voldoende en deze amp is te lang geleden voor mij om daar echt iets zinnigs over te zeggen.

Misschien iets regelen dat je 'm kan proberen?

Han S
3 december 2009, 10:43
hele discussie over antieke audiodingen. lachen, daar weet ik echt niets van.

Maar wat ik ook nog niet weet is of dat versterkertje nou leuk is of niet.

Het is op zich geen gitaarversterker, ik heb er een en die komt uit een fabriek voor huishoudelijke electrische apparatuur, waar hij werd gebruikt als omroepversterkertje. Er zitten microfoon ingangen op en een of een paar line ingangen.

Ik zal het apparaat vanmiddag eens gaan opzoeken want ik heb het al sinds begin jaren 70.

Nellyrocks
3 december 2009, 10:56
Vormgeving spreekt je aan.

Ik ken jouw smaak niet voldoende en deze amp is te lang geleden voor mij om daar echt iets zinnigs over te zeggen.

Misschien iets regelen dat je 'm kan proberen?

De vormgeving is inderdaad waarom het me opviel. Er staan naturlijk 3000 beter versterkers op en ik heb een klein versterkertje helemaal niet nodig maar je weet hoe dat gaat he?

Midwolda
3 december 2009, 11:04
Ik vind 'm ook vre-se-lijk cool. Echt anders dan "de standaard meuk".
Lijkt mij dat je daar (met enig werk) een geweldig gitaar-geluid uit kunt krijgen.
Ik zeg: Doen!

Nellyrocks
3 december 2009, 11:06
Ik vind 'm ook vre-se-lijk cool. Echt anders dan "de standaard meuk".
Lijkt mij dat je daar (met enig werk) een geweldig gitaar-geluid uit kunt krijgen.
Ik zeg: Doen!

Ja, dat is een beetje het probleem. Ik heb geen idee wat je dar aan kan doen en wat dat gaat kosten. €150 voor een leuk klein ampje is prima maar als ik er vervolgens voor €500 aan moet verspijkeren slaat het een beetje zijn doel mis.

Arvoitus
14 december 2009, 13:39
Dat roze ding komt mij best wel bekend voor ...

In een OJC waar ik werk ligt nog zoiets dergelijks maar dan in het grijs, is dat de moeite waard om eens mee te nemen?

_M_P
15 december 2009, 13:35
[kwijlmodus aan] whaaaaaa! Het lijkt wel een lanceerplatform voor één of andere sci-fi raket! Vet!!
[kwijlmodus uit]

kuch.

Leuk