PDA

View Full Version : welk multi effect



ruben_gitaar
2 december 2009, 14:26
ik ben er nu zeker van dat ik geen pedalboard gaa maken maar een multi effect ga kopen.
ik weet alleen nog niet welke, dus daarom vraag ik het aan jullie

het budget is max 300
voor dat geld moet wel wat te vinden zijn

het liefst met een goede distortion en cruch
zat zelf te denken aan vox tonelab LE
iets van vox of korg, misschien line 6 of zoom
moet gebruikt worden voor oefenruimtes en optredens

als het kan, foto erbij

Thiez
2 december 2009, 14:31
Vox tonelab is goede optie. Ook Boss heeft leuke multi-effecten.

Zelf heb ik Digitech RP en deze kan ik je niet aanraden. Voor thuis is het leuk omdat er ook drumcomputertje inzit enzo maar er zit een tijd tussen wisselen van kanalen waar hij geen signaal heeft en dat vind ik zelf heel hinderlijk. Verder werkt hij niet erg overzichtelijk met allemaal digitale menu's.

Zoom zou ik ook niet doen. Vind het goedkope rotzooi eerlijk gezegd. (de kleine zwarte dingetjes tenminste met 2 pedaaltjes. weet niet hoe die heet maar keer op gespeeld van vriend van me)

Korg ken ik verder niet.

Line 6 hoor ik veel goeds over de pod's maar heb er ook zelf geen ervaring mee.

http://www.thomann.de/nl/e-gitaren_multieffecten.html kijk hier eens tussen. staat een hoop bij wat misschien interessant is.

RoelTM
2 december 2009, 14:34
Wat heel handig is bij multieffecten (iets wat ik niet heb, en wel erg mis bij mijn effectenbak) is een functie om verschillende effecten appart aan en uit te zetten. (dus met verschillende pedalen voor bijv. distortion, modulatie, delay en reverb)
Heb je dit niet, dan moet je alle mogelijkheden apart instellen, en kun je daartussen niet gemakkelijk schakelen.

Deze heeft dat bijvoorbeeld wel:

http://i.fok.nl/userpics//172669/boss_me50a.jpg

En deze niet:

http://images.thomann.de/pics/prod/197353.jpg

edje kadetje
2 december 2009, 14:35
probeer aan te geven wat er in moet zitten:

overdrives/distortions (ja, geef je aan in je openingspost)

pre-amp
speaker sim

time-based effecten

flanger
chorus
delays

reverb
overige: phaser, wah, tremolo, pedal bend, etc


probeer ook aan te geven hoeveel pedalen je denkt nodig te hebben voor het switchen van patches, of wil je effecten (ook) in realtime binnen een patch kunnen aan en uit zetten.

Moet er een continue controller (toewijsbaar voetpedaal) bij in zitten?

wat voor muziek maak je?
Wat voor versterker gebruik je?

ruben_gitaar
2 december 2009, 14:40
eigenlijk wil ik met 1 multi effect klaar zijn,
standaard drive O/D delay reverb en phaser flanger+chorus
zo'n drum computertje is wel vet, maar zeker niet noodzakelijk
en wat amp simulations

zoals ik al zei, met een board wil ik klaar zijn

uhm, ik ben net van mn boss me 20 af, gelukkig
dus, ik denk dat ik boss wel oversla

M Kactus
2 december 2009, 14:43
Afhankelijk van de smaak en de behoeftes:

Zoom G7.2 (of hoe noemtie ook al weer ?)
Digitech GNX4/GNX3/GNX3000
Boss GT8/GT10
Line 6 X3 Live/XT Live/M13
Korg Pandora PX5
Rocktron Utopia G100/G200
Damage Control

Thiez
2 december 2009, 16:07
ik zou de vox ook zeker niet overslaan. en dan met name de tonelab LE en tonelab SE

SE heb ik ooit geprobeerd in muziekwinkel en daar zit echt alles in wat je ooit nodig zult hebben + dat de 2 expression pedals erg gaaf zijn om mee te spelen. Bv 1 wah & 1 volume, of je flanger range regelen met expressie pedaal.

LE heb ik nooit geprobeerd maar dit schijnt beetje de kleinere opvolger te zijn van de SE.

M Kactus
2 december 2009, 16:20
ik zou de vox ook zeker niet overslaan. en dan met name de tonelab LE en tonelab SE

SE heb ik ooit geprobeerd in muziekwinkel en daar zit echt alles in wat je ooit nodig zult hebben + dat de 2 expression pedals erg gaaf zijn om mee te spelen. Bv 1 wah & 1 volume, of je flanger range regelen met expressie pedaal.

LE heb ik nooit geprobeerd maar dit schijnt beetje de kleinere opvolger te zijn van de SE.

Juist, ik wist dat er nog eentje ontbrak in mijn lijstje, maar kon er niet meer opkomen. Die twee Voxen zeker ook uittesten.

Hoogie
2 december 2009, 18:23
Ik heb de Boss GT8. Een veelzijdig apparaat, maar je moet hem wel goed programeren en daar ben je wel ff mee bezig. Zijn zijn nu nog nieuw te koop voor ongeveer €325,-:ok:

Liquid_Metal
2 december 2009, 18:27
Ik heb de Boss GT8 ¾ jaar gehad. kWas er héél blij mee toen ik 'm kocht, maar ik heb er niet een bruikbaar distortion of amp model uit kunnen halen. Ik vond het allemaal veel te mechanisch klinken en heb na ¾ jaar een Engl E530 buizenversterker gekocht. Mijn eerste buis, en wát een verbetering.
Voor de effecten (chorus, phaser, delay, reverb, noem het maar op) is de GT8 helemaal prima. Hij schijnt alleen best wel wat tonesuck te hebben, als je 'm via 4kabelmethode aansluit. Als je met de interne amps/ODs wat moois kan maken raad ik 'm zeker aan.

peter_heijnen
3 december 2009, 01:58
eigenlijk wil ik met 1 multi effect klaar zijn,
standaard drive O/D delay reverb en phaser flanger+chorus
zo'n drum computertje is wel vet, maar zeker niet noodzakelijk
en wat amp simulations

zoals ik al zei, met een board wil ik klaar zijn
Dan zeg ik: mss even doorsparen voor een Line6 M9. Daar zitten sims op van de allermeeste klassieke effecten, echter geen ampsimulaties. Je hebt met de M9 de mogelijkheid om 6 verschillende 'boards' samen te stellen met 6 effecten naar eigen keuze en in willekeurige volgorde. Ieder 'board' kun je met twee voetbewegingen direct oproepen. Effecten die niet meer op board1 kunnen (want vol=vol :)...) zet je dan gewoon op board2, of 3 of 4 of 5 of 6.

Weliswaar kun je op de M9 niet meer dan 3 effecten tegelijk gebruiken, maar dat is iig voor mij -nog- geen struikelblok gebleken.

Riky
3 december 2009, 10:29
Zeker een tonelab LE. Het is gewoon waar wat ze zeggen. Hij klinkt veel puurder dan bijvoorbeeld een line 6 en reageerd veel beter op je spel. Effecten zijn ook nog eens erg goed. Lekkere delay en tremelo. Ben alleen niet zo kapot van de wahwah, maar dat ik meer smaak.
Een line6 is leuk voor thuis opnemen, maar live komt het niet lekker door de mix en klinkt het niet zo puur.

Daarbij komt dat de Tonelab LE extreem easy in gebruik is. Niks geen digitale menu's. Gewoon draai knoppen. Bijna net zo handig als losse pedalen.
Heb die van mij nu 2 jaar en vermaak me er nog steeds prima mee.

Henri H
3 december 2009, 11:05
Ik heb de Boss GT8 ¾ jaar gehad. kWas er héél blij mee toen ik 'm kocht, maar ik heb er niet een bruikbaar distortion of amp model uit kunnen halen. Ik vond het allemaal veel te mechanisch klinken en heb na ¾ jaar een Engl E530 buizenversterker gekocht. Mijn eerste buis, en wát een verbetering.
Voor de effecten (chorus, phaser, delay, reverb, noem het maar op) is de GT8 helemaal prima. Hij schijnt alleen best wel wat tonesuck te hebben, als je 'm via 4kabelmethode aansluit. Als je met de interne amps/ODs wat moois kan maken raad ik 'm zeker aan.Precies mijn ervaring, ik heb er wat langer mee gedaan, 4 kabelmethode uitgebreid mee geëxperimenteerd, zeer veel mogelijkheden.
De preamps, OD's en Distortions kon ik ook niet veel mee i.c.m. een buizenamp. Als je hem op een stereo of een paar (goede) PC speakers aansluit klinkt ie al een stuk beter.

De GT-8 zuigt geen/nauwelijks toon, in tegenstelling tot een topic van mij (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97830) van een jaar of 2 geleden. Dat bleek uiteindelijk niet aan de GT-8 te liggen, maar aan de FX loop van m'n JCM 800 en m'n CryBaby. :noob:

Tonelabs en POD's hoor ik ook vaak goede verhalen over.
De GT-8 heeft als voordel dat je er een 2-kanaals versterker mee kunt schakelen.

Ik ben echter door de jaren heen van de floorprocessors af, omdat ik liever niet te veel knoppen op de grond heb, en omdat je, als je de FX loop gaat gebruiken, veel lange kabels nodig hebt.

Ik gebruik nu een Rocktron Replifex, die ook de kanalen van de diverse amps, via relais of midi kan schakelen.
Verder heb ik een losse midi-controller en een paar losse (pre-gain) pedalen op m'n pedalboard.
Dit bevalt me erg goed tot nu toe.

kokeleko
3 december 2009, 11:19
Ik gebruik beide, Replifex in de loop van mijn Star-T-Rack en de GT10 voor de preamp, voor de gebruikelijke dingen als volume, tuner, midi switch en prefx.

ruben_gitaar
3 december 2009, 16:38
ja idd, je moet ook rekening mee houden dat hij makkelijk te bedienen moet zijn
dus dan denk ff sparen en daarna, de tonelab via thomann dan maar :D

Orgasmocaster
4 december 2009, 04:00
nog een vote voor Tonelab!
Ik heb de LE ook regelmatig gebruikt en die klinkt erg goed!
ik heb zelf een Tonelab ST voor thuis en alhoewel die net iets beperkter is, is de tone minstens zo goed als de LE of zelfs beter!
en good value voor $170!!

Hendriks
4 december 2009, 09:58
Tonelab klonk het beste van alle MFX die ik geprobeerd heb , heeft 1 nadeel . de Wahwah zit in dezelfde groep als de OD's en kun je dus niet gezamelijk gebruiken , vond ik toch wel jammer.

peter_heijnen
4 december 2009, 10:55
de Wahwah zit in dezelfde groep als de OD's en kun je dus niet gezamelijk gebruiken
Ik heb twee tonelabs gehad, maar dat kan ik mij dus niet herinneren.

Edit: heb het net even opgezocht en het klopt idd, je kunt ze niet samen gebruiken. Ik heb het blijkbaar nooit als een gemis ervaren.

Riky
4 december 2009, 11:17
Tonelab klonk het beste van alle MFX die ik geprobeerd heb , heeft 1 nadeel . de Wahwah zit in dezelfde groep als de OD's en kun je dus niet gezamelijk gebruiken , vond ik toch wel jammer.

jep klopr. Jammer inderdaad, maar nooit een probleem geweest voor mij. Heb een losse wah.

50 euro op marktplaats en je hebt een vox wah voor als je ze toch tegelijk wil gebruiken.

Thiez
4 december 2009, 16:15
Volgens mij is dit bij tonelab SE niet het geval toch?

Wiellem
4 december 2009, 17:00
Tijdje geleden een Boss GT8 gekocht tweedehands en word nu veel gebruikt met buizenversterker en 4CM, moet zeggen het doet precies wat ik wilde en schakelt zelfs automatisch naar het vooraf ingestelde versterkerkanaal.

Dus gewoon de clean en distortion van de versterker in combinatie met de Boss GT8 effecten.

Aanrader :)

vincedepooh
6 december 2009, 23:20
Ja, inderdaad aanrader. Die van mij is te koop. Mail mij evt.
Kan ook bij mij getest worden.

Riky
6 december 2009, 23:57
Ja, inderdaad aanrader. Die van mij is te koop. Mail mij evt.
Kan ook bij mij getest worden.

Dude hoe zuiver kun je spammen...

@Wiellem: Hij wil juist niet meer werken met versterkers.
@Thiez: Jawel dat is ook het geval bij de SE. De SE heeft alleen expressie pedaal en volume gescheiden, maar is niet zo snel, betrouwbaar en geschikt voor high gain als de LE.