PDA

View Full Version : Zuiverheid



Riesje77
2 december 2009, 08:16
Hallo luitjes,

Speel nu sind een klein jaartje elektrisch gitaar en heb een maand geleden een western gitaar gekregen.

Probleem waar ik tegen aan loop is dat het niet zo zuiver klinkt als ik een akkoord grijp als op de elektrische. Het lukt wel maar ik moet wel heel veel harder drukken op de snaren.
Kan het zijn dat als ik er dunnere snaren op span dat het probleem weg is?
Er zit standaard een D'Addario (013-017-026-035-045-056) set op.

Vind dit super jammer en erg frustrerend :(

Ruudj
2 december 2009, 08:30
Het is harder 'werken' op een acoustische,- dan op een electrische gitaar. Maar misschien staan de snaren te hoog t.o.v het fretboard (?) en moet je dat laten bijstellen . Snaardikte kan mi nooit zoveel uitmaken

Harald
2 december 2009, 08:43
Het verschil tussen .013 en .012 (.011 is wel zo'n beetje het dunste wat ik op een normale steelstring zou gebruiken) qua induwen is er wel maar is niet zo groot. Bij bends merk je wel duidelijk verschil. .013 is wel behoorlijk dik. Probeer sowieso ook eens .012 (en op je elektrische heb je ws. .010 of .009 liggen, en dan is het verschil met .013 natuurlijk wel erg groot. Heb het met erg dunne snaren (zeker als het een gitaar met hoge frets is) vaak juist omgedraaid omdat ik thuis bijna alleen akoestisch speel met .012. Als ik dan in een winkel op een gitaar met van die superdunne snaren speel moet ik echt op mijn intonatie letten.

Hoge of lage actie maakt wel veel verschil uit, en ik vermoed dat hoe hoger de actie hoe groter ook het verschil tussen .012 en .013 aanvoelt. Zorg iig voor een lage actie. Dat zou gewoon moeten kunnen als de gitaar verder in orde is. Over hoe je een akoestische gitaar afstelt is wel wat te vinden hier. Je kunt het natuurlijk ook laten doen. Dat hoeft niet idioot duur te zijn, en zeker als de afstelling nu vrij slecht is loont dat de moeite.

Hiro
2 december 2009, 08:52
Het verschil tussen .013 en .012 (.011 is wel zo'n beetje het dunste wat ik op een normale steelstring zou gebruiken) qua induwen is er wel maar is niet zo groot. Bij bends merk je wel duidelijk verschil. .013 is wel behoorlijk dik. Probeer sowieso ook eens .012 (en op je elektrische heb je ws. .010 of .009 liggen, en dan is het verschil met .013 natuurlijk wel erg groot. Heb het met erg dunne snaren (zeker als het een gitaar met hoge frets is) vaak juist omgedraaid omdat ik thuis bijna alleen akoestisch speel met .012. Als ik dan in een winkel op een gitaar met van die superdunne snaren speel moet ik echt op mijn intonatie letten.

Hoge of lage actie maakt wel veel verschil uit, en ik vermoed dat hoe hoger de actie hoe groter ook het verschil tussen .012 en .013 aanvoelt. Zorg iig voor een lage actie. Dat zou gewoon moeten kunnen als de gitaar verder in orde is. Over hoe je een akoestische gitaar afstelt is wel wat te vinden hier. Je kunt het natuurlijk ook laten doen. Dat hoeft niet idioot duur te zijn, en zeker als de afstelling nu vrij slecht is loont dat de moeite.

Hier hoef ik niets meer aan toe te voegen :ok:

Riesje77
2 december 2009, 09:29
Na ja het is een gloednieuwe gitaar van het merk Marwell.
Hmmm ik kan het in ieder geval proberen met dunnere snaren.
Als dat niet werkt zal ik eens gaan informeren of het aan de actie ligt....
Ga daar iig niet zelf aan knoeien :)
Wel lijkt het dat de frets (die ijzeren staafjes) erg laag liggen ivm het hout van de hals.....

lindstrom
2 december 2009, 10:03
even terug gaan naar 011 of 012 lijkt me..

vederlicht
2 december 2009, 21:59
Andersom werkt het ook zo is mijn ervaring. Als ik weer eens elektrisch speel na veel spelen op de western valt mij op hoe makkelijk dat gaat.
Het is echt een kwestie van "meer zweten" op zo'n western.
Vederlicht