PDA

View Full Version : Grote van de apple



Hallie
2 december 2009, 00:36
hee jongens, ik heb even een concrete vraag, wellicht issie al voorbij gekomen. maar ik ben al avonden aan het gassen op een mooie apple.. dat werkt met alles gewoon veel fijner dan een windhoos bak.
nou ben ik voor nieuwe en 2e hands aan het kijken, maar ik twijfel aan wat ik wil nemen.. waarom?

omdat ik eigenlijk wel wil weten welke computer nou een beetje opnemen kan handelen, want dat wordt 1 van de dingen die ik dan ga doen.

laten we denken aan een demotje.. gewoon alles opnemen, en drums ook volledig uitversterkt.. en dan nog een beetje nabewerking.. wat zou dan al goed zijn?

2 gig werkgeheugen? of toch echt Minimaal 4?
2.00 Ghz processor (duo) of toch echt wel 2.4
( ik noem maar wat)


ik laat de macpro achter wege ( veel te duur, en 2e hands niet, maar als ik iets bijleg heb ik een 2 keer zo sterke laptop)
dus ik zat aan een laptop te denken.. een laptop pro 2e hands, of een macbook nieuw ( toch iets veiliger en redelijk te betalen ) 900E

alvast bedankt

Hallie
2 december 2009, 00:38
http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/macbook?mco=MTAyNTQzMzg

zou het hier gewoon goed mee kunnen?

ik snap wel dat 4 gig werkgeheugen beter is, maar hoe meer ik kan besparen, hoe beter.



tevens snap ik niet echt dat een macbook pro 13 inch, 4 gig werkgeheugen en een iets zwaardere processor veeeel duurder is dan een macbook 13 inch met 4 gig werkgeheugen... behalve de processor zijn de specificaties hetzelfde, is zo'n processor dan ZO duur? of waar betaal je eigenlijk voor?

El Capitain
2 december 2009, 00:44
je hoeft niet perse apple geheugen er in te knallen, daar kun je op besparen dus...

Ries89
2 december 2009, 01:51
De macbook pro heeft een beter scherm, beter toetsenbord, aluminium behuizing, sd card reader en nog een aantal verbeteringen t.o.v de gewone macbook.

Ik heb nu zelf net een nieuwe macbook pro, die van 1150 euro. 13", 2 gig ddr3 ram 2.26 ghz core 2 duo. Hiervoor had ik een macbook (zo'n witte, de voorloper van degene die jij laat zien). Daar zat standaard 1 gig ddr2 ram in een een 2 ghz intel core 2 duo. Later wel geupgrade naar 4 gig ddr2 ram.

Ik draai protools le 8, en kan gemakkelijk op 24 sporen, eq's, een aantal compressors, 2 reverb's (tl space) en wat andere plug-ins draaien. Op ongeveer 30% cpu en 24% disk belasting (volgens protools). Op m'n vorige macbook ging dit ook vrij goed, heb daar maar kort protools op gedraaid, dus heb de grenzen niet opgezocht.

Een mac(book) kopen voor opname kan ik alleen maar aanraden. Wil de apple/pc strijd niet echt aanwakkeren. Maar over het algemeen kan je wel zeggen dat apple betere prestaties levert en de meeste software stabieler draait dan een windows machine met vergelijkbare specificaties. Protools was oorspronkelijk alleen voor de mac te krijgen en staat erom bekend dat de mac versie beter werkt, en betere prestaties levert dan de windows variant.

Als je nu een opname computer gaat kopen zou ik je wel aanraden om een nieuwe macbook pro te kopen, en die later eventueel te upgraden naar 4 gig ram. Die upgrade kost je 60 euro en 5 minuten. Is makkelijk zelf te doen.

Ik durf er niet zoveel over te zeggen wat je kwa opname kunt verwachten. Daar kunnen anderen ongetwijfeld meer over zeggen.

Hallie
2 december 2009, 15:58
hm, dus jullie zeggen dat met 2 gig al goed te werken is?

ik wil er ook wel 4 gig bij doen, maar dan verschilt de prijs van een 4 gig macbook en een 4 gig macbook pro echt aanzienlijk.

lastig..

El Capitain
2 december 2009, 16:33
Ik werk voor opnames met een gewone macbook en had geen problemen met 16 sporen tegelijk opnemen. Mixen kan prima, mits het project niet te groot wordt (veel sporen en voornl. veel virtuele instrumenten).
Ik heb 2 gig apart(!) erbij gekocht en dat scheelt een hoop geld.

Noctiis
2 december 2009, 19:03
Als je bij een mac achteraf extra Ram geheugen bijplaatst moet je wel goed opletten. Er zijn specifieke ram modules voor de mac, met non-specific ram heb ik alleen maar gezeik gehad en gehoord.

Di Stefano
2 december 2009, 19:43
Een macbook heeft wel geen firewire poort. Als je volledig versterkt drumstel wil opnemen weet ik niet of een USB audio interface het zal doen.

Hallie
2 december 2009, 19:57
Niet? ik dacht van wel.. oei oei
wat denken jullie van tweedehands? er zijn winkels met occasions, bijvoorbeeld macbizz

ik weet niet of ik de gok durf te nemen,
je krijgt er overigens wel garantie op

gitaarhaantje
2 december 2009, 23:29
Een macbook heeft wel geen firewire poort. Als je volledig versterkt drumstel wil opnemen weet ik niet of een USB audio interface het zal doen.

bull shit!

Ik heb zelf de nieuwste macbook ( goedkoopste versie ) en deze bevat gewoon een firewire poort. ( Ik meende een FW400 poort maar dat weet ik niet zeker )..


Greetz!

Ries89
3 december 2009, 00:05
Geheugen kan je later zelf bijprikken, is veel goedkoper dan via de apple store. In de macbook pro kingston ddr3, en in de gewone macbook kingston ddr2. Wel opletten dat je er 1067 mhz instopt. 2 Stripjes van 2 gig kost je ongeveer 130 euro zie ik nu (http://www.memoryshop.nl/product/68731/category-1310-intern-geheugen/kingston-laptopgeheugen-2-gb-ddr3-1066-mhz.html). Moet nog wel iets goedkoper te krijgen zijn. Als je een half jaar wacht is het alweer een stuk in prijs gezakt. 2 gig ddr3 kan je kwa prestaties vergelijken met 4 gig ddr2 (volgens de verkoper in de apple store). Met 2 gig standaard in de macbook pro kom je al een heel eind.

Di Stefano
3 december 2009, 00:32
bull shit!

Ik heb zelf de nieuwste macbook ( goedkoopste versie ) en deze bevat gewoon een firewire poort. ( Ik meende een FW400 poort maar dat weet ik niet zeker )..


Greetz!

http://images.apple.com/euro/macbook/images/specs_connections_20091020.jpg

Get your facts straight.

Di Stefano
3 december 2009, 00:34
Geheugen kan je later zelf bijprikken, is veel goedkoper dan via de apple store. In de macbook pro kingston ddr3, en in de gewone macbook kingston ddr2. Wel opletten dat je er 1067 mhz instopt. 2 Stripjes van 2 gig kost je ongeveer 130 euro zie ik nu (http://www.memoryshop.nl/product/68731/category-1310-intern-geheugen/kingston-laptopgeheugen-2-gb-ddr3-1066-mhz.html). Moet nog wel iets goedkoper te krijgen zijn. Als je een half jaar wacht is het alweer een stuk in prijs gezakt. 2 gig ddr3 kan je kwa prestaties vergelijken met 4 gig ddr2 (volgens de verkoper in de apple store). Met 2 gig standaard in de macbook pro kom je al een heel eind.

Dat is echt wel duur. Ik heb mijn 4GB voor 75eur gekocht.

El Capitain
3 december 2009, 03:16
http://images.apple.com/euro/macbook/images/specs_connections_20091020.jpg

Get your facts straight.

Jij ook... ik ben er in een vorig topic al voor onderuit gehaald, omdat ik hetzelfde dacht.
Jij hebt je macbook gekocht toen ie net vernieuwd was. Na de storm van kritiek voor de missende firewire poort hebben ze hem alsnog er weer ingedaan. Kijk maar op de applesite.

Di Stefano
3 december 2009, 09:51
Zie je de foto niet? De nieuwste macbook (vernieuwd in oktober geloof ik) heeft GEEN firewire. Enkel de pro line heeft een firewire 800 poort.

gitaarhaantje
3 december 2009, 09:57
Zie je de foto niet? De nieuwste macbook (vernieuwd in oktober geloof ik) heeft GEEN firewire. Enkel de pro line heeft een firewire 800 poort.

oeps mijn welgemeende excuses dan!..

Ik namelijk de 1 na nieuwste.. maar je kunt toch gewoon naar apple.com gaan en daar staan vast wel de facts... hoe moeilijk kan dat zijn.....

Di Stefano
3 december 2009, 10:13
ivm de ram upgrade. Blijkbaar zijn de prijzen iets gestegen sinds dat ik de mijne kocht. Nu koop je 4GB voor +- 100EUR. Bij apple kost de upgrade 90EUR, het is dus voordeliger.

harrie-beton
3 december 2009, 11:34
Je wilt een beetje het onmogelijke. Je hebt je zinnen gezet op een Mac maar hebt er het geld voor over. Denk je dat je met een tweedehands, dus een oudere mac beter af bent dan met Windows alternatieven? De oplossing is volgens mij gewoon het budget vergroten of een Mac vergeten. Ik wil met je wedden dat audiobewerking niet zo fijn is op een machine die een trage processor heeft en weinig geheugen. Dan hebben we het nog niet over de snelheid en grootte van de harde schijf.

Ik zit niet te wachten op Mac vs PC discussies, die ken ik wel en ik heb beide soorten machines. Mijn punt is dat voor weinig geld Windows een beter alternatief is dan een slome tweedehands mac. Wacht anders op je kerstbonus ;-) of ga extra werken.

Hallie
3 december 2009, 14:16
zit bij de nieuwste macbook, geen firewire, of geen 400 of geen 800?

hm lastig, ik kan de proline met studenten korting voor rond de 1100 kopen. wel duur, maar dan issie wel dik!

ik ben bang dat ik 13 inch net de klein vind, 15 inch is gelijk duurder.

Hallie
3 december 2009, 14:19
@harrie, daar zit wat in, maar ik wil juist van de windhoos af, aangezien ik vanaf afgelopen winter elke dag met mac werk ( stage).
man, prachtige apparaten. we hebben 1 windows pc, en die is al flink getuned, maar die klapt er ( als ie nodig is ) ongeveer 5 keer per dag uit.

budget is inderdaad een probleem, maar ik denk dat ik inderdaad tweedehands ook maar uit mijn hoofd moet zetten.

El Capitain
3 december 2009, 15:26
@Hallie, ik werk met 13", maar zodra ik ga mixen werk ik ook met mijn extra scherm erbij...is dat ook niet een idee voor jou?

harrie-beton
3 december 2009, 15:46
mm 1100 euro? In een eerder topic heb ik een krachtige audio pc getoond die gebouwd is voor audio bewerking voor minder dan 400 euro. Exclusief geluidskaarten dan. Nog nooit uitgevallen hoor.

Waarom audio bewerken op een laptop, deze zijn altijd stukken duurder en zwakker dan een vaste computer.

Di Stefano
3 december 2009, 15:58
Ik gebruik zelf ook een laptop met extra scherm. Als je gaat opnemen, of bij eender welke pro app, is hoe groter je scherm (resolutie) hoe beter.

Inderdaad is een vaste computer ook te overwegen. De iMacs zijn onlangs ook vernieuwd. Starten die niet ergens rond de 1000EUR?

En natuurlijk, een Windows is goedkoper, en tegenwoordig niet slechter vind ik.
Windows 7 is heel hard vooruitgegaan en hoeft in mijn ogen niet onder te doen voor OSX. Ze hebben precies wel goed naar OSX gekeken en daar inspiratie opgedaan, maar het is het resultaat dat telt.
Ik weet echt wel niet hoe het zit met de ondersteuning ervan van opnamesoftware - en hardware.

Ries89
3 december 2009, 16:41
Het verschil tussen 13 en 15 inch is niet zo heel veel. Het is maar een ruime 4cm in de diameter. Bovendien hebben ze de zelfde resolutie, dus er past evenveel op je scherm, het is alleen iets kleiner. Ik heb ze van de week toevallig naast elkaar gezien, en het verschil is echt niet groot.

Wel heb ik er hier thuis wel een 2e scherm aan hangen, dat is in bijna elke audio toepassing aan te raden omdat je veel meer overzicht hebt. Mixer op een scherm, edit window op het andere.

Di Stefano
3 december 2009, 16:47
De resolutie is niet hetzelfde. Het scheelt toch wel 200 pixels in de breedte.

Ries89
3 december 2009, 22:40
Ik zie het ja, je hebt gelijk. In de praktijk viel het me in ieder geval niet op.

Hallie
4 december 2009, 11:52
een extra scherm zou inderdaad een optie zijn, dat wordt het ook waarschijnlijk.

waarom een laptop? omdat je een imac niet zo snel meeneemt, en als student is het toch makkelijk om je laptop ergens mee naar toe te nemen.

bijvoorbeeld opnemen in de oefenruimte..

maar de mac wordt ook voor video bewerking en photoshop e.d
^ ook daarom geen windows, ik weet wel dat er voor de helft van het geld een flinke pc te krijgen is, maar mijn ervaring is dat mac veel stabieler werkt..en veel fijner. vandaar de overstap

maar ik zit inderdaad nog te twijfelen tussen een vaste en en laptop.

blijft toch lastig..

Ries89
4 december 2009, 13:33
Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat ze allebei gewoon goed zijn. De imac is iets goedkoper, en heeft een flink groter scherm en iets betere specs (standaard 4 gig ram). Kwa prestaties zijn ze redelijk te vergelijken.

Hallie
5 december 2009, 15:24
bedankt voor het mee denken allemaal, ik laat het nog even rusten.