PDA

View Full Version : Nieuw brugelement



ThomasL
1 december 2009, 23:46
Yeah! Ik begin het hier zo onderhand leuk te vinden!
Ik heb gezocht in de forums, misschien niet goed genoeg maar ik krijg het niet gevonden, een thread over elementen, de waardes ervan, wat die waardes met je sound doen enz..
Ik ben namelijk op zoek naar een nieuw brugelement in mijn SG. (de Bigsby is namelijk onderweg...:cheerup:)

Ik heb nu een Harmonic Design Z90 op de hals ( P90 in humbucker formaat) en dat klinkt geweldig! Ik heb geëxperimenteerd met een 70's Gibson humbucker in de brugpositie maar dat klinkt te... humbucker?? (vol en gecomprimeerd) Een Fender '57 reissue singlecoil klinkt weer meteen té strat... Heb ook een P90 geprobeerd maar dat klinkt me toch weer te 'harsh'... Ik zoek iets tussen een humbucker en een singlecoil in... Ik fantaseer over;
zéér lage output humbucker, low gain, weinig mid, bijna microfonisch in het hoge frequentiegebied, een hele open sound...
Maar goed, ik weet niet of dit met elektronica na te bootsen is, door weerstanden tussen de potmeter en het element te solderen om de waardes van elementen te veranderen...

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of heb ik gewoon rare fantasiën?:soinnocent:

Orpheo
1 december 2009, 23:53
hoe jij het beschrijft: no can do.

wat jij wilt, is de qtuner hoor ik al. en dan de meest 'milde' versie. kost alleen n flink bedrag, helaas.

allochthomas
2 december 2009, 00:25
hoe jij het beschrijft: no can do.

wat jij wilt, is de qtuner hoor ik al. en dan de meest 'milde' versie. kost alleen n flink bedrag, helaas.
interesante pickups, nog nooit van gehoord

Orpheo
2 december 2009, 00:42
interesante pickups, nog nooit van gehoord

het is een nederlands bedrijf, en ik heb 3 humbuckermodellen in een gitaar. zelfs de meest hotte, is niet superhot, (helaas). ongeveer zo hot als de duncan JB. de mildste is echt MILD. heel helder, transparant, net zo open en dynamisch als een singlecoil. tis een uniek ontwerp, met unieke looks, ik vind 't echt te gek:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/PB290016.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/PB290019.jpg

damn wat zou ik graag nog meer koa gitaren hebben; krijg er geen genoeg van!

mesaman
2 december 2009, 00:47
heeft deze zon toonkamertopkam?en jammer dat het linde zo donker is gelakt.
en de single coils liggen er dwars in,t lijkt wel een beetje op een humbucker zo,dat is wel heel creatief gedaan.jammer want
ook kan je het gibson logo wat slecht lezen.of is het een goedkope chineese copie?

ontopic.ik denk dat je wat moet experimenteren met elementen en op verschillende versterkers.er kan onderling zoveel verschil zitten in een gitaar met elementen.....en persoonlijke voorkeur...succes!:cheerup:

allochthomas
2 december 2009, 01:05
het is een nederlands bedrijf, en ik heb 3 humbuckermodellen in een gitaar. zelfs de meest hotte, is niet superhot, (helaas). ongeveer zo hot als de duncan JB.
aan wat voor een soort geluid moet ik denken? zoals de JB of donkerder? de super hot variant klinkt interesant, maar wat maakt de pickup zo speciaal?

Orpheo
2 december 2009, 12:01
heeft deze zon toonkamertopkam?en jammer dat het linde zo donker is gelakt.
en de single coils liggen er dwars in,t lijkt wel een beetje op een humbucker zo,dat is wel heel creatief gedaan.jammer want
ook kan je het gibson logo wat slecht lezen.of is het een goedkope chineese copie?

ontopic.ik denk dat je wat moet experimenteren met elementen en op verschillende versterkers.er kan onderling zoveel verschil zitten in een gitaar met elementen.....en persoonlijke voorkeur...succes!:cheerup:

excuse me? toonkamertopkam: who cares. tis gewoon graphtech. linde? tis figured koa. singlecoils? het zijn qtuners, effe zoeken kerel. Gibson logo? huh? ik speel niet of nauwelijks meer op gibson, dit is een warmoth.

@allochtomas: het klinkt heel anders dan dat je gewend bent. alle frequenties worden heel 'naturel' weergegegeven, maar de 'smaak' van het element is zeg maar heel helder. je kunt er alle kanten mee op, door middel van je tone en volume. het maakt de voicing echt compleet anders. tis niet te vergelijken, eigenlijk. heel uniek geluid, uniek design. wat 'm uniek maakt is de neodymium magneet, de zwevende spoelen (zitten dus niet vast op een bobbin), en dat de spoelen 90 graden gedraaid zijn.

McVenco
2 december 2009, 12:24
excuse me? toonkamertopkam: who cares. tis gewoon graphtech. linde? tis figured koa. singlecoils? het zijn qtuners, effe zoeken kerel. Gibson logo? huh? ik speel niet of nauwelijks meer op gibson, dit is een warmoth.

Ik vermoed dat mesaman een geintje wilde maken, maar is hem wel zo gruwelijk slecht gelukt dat dat op zijn beurt weer vrij grappig is. :)


Ik heb die q-tuners wel vaker voorbij zien komen (ze zijn er ook in het rood toch?), ben benieuwd hoe het klinkt eigenlijk. Maken die polepieces nog veel verschil in verschillende standen (ben je wel even bezig trouwens, als je 33 van die dingen moet verdraaien :))

Martijn-w
2 december 2009, 12:27
De GFS Retrotrons klinken ook helderder en opener dan gewone humbuckers, maar klinken niet als singlecoils.

Geluidsfragmentjes: http://store.guitarfetish.com/gfsrehotnaov1.html

De hotversies klinken wel tamelijk hard. Ik weet ook niet of ze zomaar passen in een SG. Misschien zijn de normale versies wel iets voor jou. Anders eventueel nog andere retrotron elementen.

Orpheo
2 december 2009, 12:32
De GFS Retrotrons klinken ook helderder en opener dan gewone humbuckers, maar klinken niet als singlecoils.

Geluidsfragmentjes: http://store.guitarfetish.com/gfsrehotnaov1.html

De hotversies klinken wel tamelijk hard. Ik weet ook niet of ze zomaar passen in een SG. Misschien zijn de normale versies wel iets voor jou. Anders eventueel nog andere retrotron elementen.

ik heb die gehad, ze passen gewoon in een SG, maar ze zijn alsnog veel teveel humbucker-achtig voor zijn doel. hij wil iets dat echt heel open en transparant klinkt, en met die GFS kom je er niet aan.

@mcvenco: ja, die polepieces maken veel verschil :) je kunt het mid hoog en laag heel goed bijsturen.

pannekoek
2 december 2009, 12:41
Ik vermoed dat mesaman een geintje wilde maken, maar is hem wel zo gruwelijk slecht gelukt dat dat op zijn beurt weer vrij grappig is. :)


:seriousf:.......

golanhall
2 december 2009, 12:57
Ik had ongeveer hetzelfde probleem:
Humbuckers vond ik te wollig in de neck, single coils miste teveel body in de brug en p90's hebben me (nog) niet kunnen bekoren, in geen enkele positie.

Persoonlijk vind ik het best een SC in de neck en een HB in de brug, beiden redelijk verzonken in de body. Het laag plaatsen tov de snaren vind ik persoonlijk het geluid opener te maken en de aanslag subtieler / gevoeliger.
Aan de andere zijde van de medaille moet ik mijn gain behoorlijk bijdraaien wil ik een geluid met een randje.

Mocht dit je niet boeien kan je ook altijd eens een 1meg pot te hangen op de HB die te vol/gecomprimeerd klinkt.

ThomasL
2 december 2009, 13:50
Thnx voor de reacties! Die Qtuners moet ik nog beluisteren, zien er wel techno uit... De GFS Nashville komt in de buurt, maar misschien mag het nóg metaliger. Met die 1meg pot ga ik zeker mee experimenteren!
Ik las ook iets over vintage humbuckers met een weerstand van 10.000 Ohm...

Wat zegt de weerstand nu precies over een element? Qua sound? En wat doet de weerstand van een potmeter nog precies met de sound?

Verder realiseer ik me wel dat ik tegen het karakter van een SG aan het opboksen ben, die 'twang' in de brugpositie blijf je denk ik toch wel houden...
Ik ga verder brainstormen... bedankt tot dusver!:)

edit: Ik heb zojuist de qtuners beluisterd op de site, maar klinken me weer TE clean, bijna piezo. Hmm...

allochthomas
2 december 2009, 19:02
@allochtomas: het klinkt heel anders dan dat je gewend bent. alle frequenties worden heel 'naturel' weergegegeven, maar de 'smaak' van het element is zeg maar heel helder. je kunt er alle kanten mee op, door middel van je tone en volume. het maakt de voicing echt compleet anders. tis niet te vergelijken, eigenlijk. heel uniek geluid, uniek design. wat 'm uniek maakt is de neodymium magneet, de zwevende spoelen (zitten dus niet vast op een bobbin), en dat de spoelen 90 graden gedraaid zijn.
betekend dat niet dat je dan element hebt dat eigenlijk geen karakter heeft, aangezien het evrschil in frequenties het karakter van een element bepaald. het klinkt als een interesant element, maar om nou even 150 euro op te hoesten om een element te proberen vind ik net iets te ver gaan.