PDA

View Full Version : 4 amps, 2 moeten er weg...



Henri H
1 december 2009, 23:02
Ten eerste: als je geen zin hebt in de background-story, wat ik me goed kan voorstellen, kun je naar beneden scrollen en evt. de vraag beantwoorden via de poll en het liefst even toelichten natuurlijk.

Ik ben de afgelopen 3 jaar flink bezig geweest met het zoeken naar de "ultieme amp" voor m'n hobby-coverband en hobby-matig thuisgebruik.

Tot begin van dit decennium heb ik zo'n 14 jaar lang met een Marshall JMP combo, voornamelijk (symfonische/progressieve/hard)rock/metal gespeeld in verscheidene (cover)bandjes.
Daarna wilde ik een 2 kanaals versterker omdat ik een clean en een scheurkanaal wilde voor m'n toenmalige coverband, dus heb ik de JMP geruild voor een JCM 800 (4212) combo.
Deze combo heb ik een jaar of 5 à 6 vrij intensief gebruikt tot redelijke tevredenheid.

Op een gegeven moment ging de combo kapot terwijl ik geen backup amp had, dat was balen, dus zo snel mogelijk op zoek naar een backup.
Dat is toen de top-uitvoering v.d. combo geworden, m'n huidige JCM 800 2205, deze amp gaat zeker niet weg, heeft de nodige modificaties gehad en klinkt zwaar OK. Het cleane kanaal klinkt alleen wat minder met een humbucker maar met single coils des te mooier, check ook m'n youtube link in m'n sig.

Toen mede-forum-lid svdijk (Ja Stefan, jij bent de aanstichter ;)) met een topic kwam over de JVM410H, met alle Marshall sounds in één amp, was ik direct verkocht, maar na een jaar begon deze versterker me toch een beetje tegen te staan, en ben ik op zoek gegaan naar een betere amp. De combo heb ik tussendoor ingeruild tegen een Strat.

Een aantal topics verder en veel goeie tips van mede-forumleden (waarvoor dank) heb ik in eerste instantie een Marshall 30th Anniversary (6100 blue tolex) overgekocht van een forumlid. Daar ben ik nog steeds best content mee, is een hele mooie versterker, maar ik twijfel(de) nog steeds een beetje, dus ben ik op zoek gegaan naar een 2e hands HOOK, Stiletto of XTC, ook andere merken zoals Soldano en Splawn heb ik overwogen, maar leken me minder geschikt voor in een band, en bovendien erg duur en/of erg lastig aan te komen.

Een maand geleden ongeveer kwam er een 2e hands HOOK te koop op MP en was ik er snel bij om hem te kopen. Ik had de JVM nog niet verkocht, dus toen had ik opeens 4!! versterkers, 3 Marshalls en een HOOK.

De JVM heb ik 2 weken geleden kunnen ruilen tegen een Mesa Boogie Stiletto Deuce Stage I, en ik moet zeggen dat deze me uitstekend bevalt tot nu toe.
Ik heb er gelijk de volgende dag mee op het podium gestaan, en dat beviel erg goed. Ook afgelopen weekend in een kleine kroeg, heeft ie zich al naar volle tevredenheid bewezen.
't Is op zich een relatief eenvoudige versterker met 2 overtuigende kanalen. Voor m'n coverband en ook thuis een prima ding. Klinkt goed over m'n 2x12 met G12-65's, en ligt goed in de bandmix.

De HOOK heb ik één keer in de oefenruimte over een 1960AX (Greenbacks) kast mee gerepeteerd, maar dat viel me tegen.
Thuis klinkt ie wel (redelijk) goed over m'n 2x12.
Binnenkort wil ik toch 's een V30 kast gaan testen met de HOOK.

De 6100 heeft ook al 2x dienst bewezen tijdens optredens/repetities, en is ook een hele goeie amp, maar ligt wat minder goed in de bandmix heb ik het idee.

Ik ben met alle drie versterkers erg tevreden en weet dus niet meer zo goed welke amps ik moet verkopen, ik vind 2 versterkers ruim voldoende.
Zelf neig ik er op dit moment naar om de HOOK en 6100 te verkopen.

Bij deze de vraag "aan het publiek" :): welke 2 versterkers zouden jullie wegdoen?
Je kunt er ook één kiezen, dan kan ik daar alvast mee beginnen. ;)

DeadHerring
1 december 2009, 23:13
Ik zou zeker al de HOOK verkopen, daar ben je veruit het minst positief over.

Het tweede idee, gezien welke je eerste amp is en je verhaal (met JVM, 3 Marshalls etc.), lijk je me toch een Marshall-type. Als je houdt van die voicing (net zoals ik, trouwens) dan gaat zo'n Mesa uiteindelijk toch beginnen vervelen eens de novelty eraf is.

Aan de andere kant kan je ook voor de Mesa kiezen, en dan heb je én een marshall, én een mesa, voor beide kanten van het tonale spectrum en meer variatie in je klankkleur.

Mja, mijn keuze voor de HOOK en de Mesa weg te doen blijft mijn keuze. Zelf heb ik niet zoveel ervaring met de 6100, noch speel ik moderne metal. Als je in je toekomst van plan bent om moderne metal te gaan spelen en je blijft in coverbands spelen, kan het goed zijn dat de beste keuze is om de 6100 weg te doen. Dan hou je de JCM800 over voor het rock-gedeelte, en de Stiletto voor als het erg hi-gain moet.

't is een moeilijke keuze.

Je kan ze nog altijd alledrie houden en alleen de HOOK wegdoen.

caliban
1 december 2009, 23:38
De Hook lijkt me heel mooi (persoonlijk niet direct mijn ding hoogstwaarschijnlijk, en best wel een dure amp, dus zul je redelijk wat geld voor krijgen), en de stiletto lijkt me leuk omdat hij sowieso een marshall-karakter heeft, maar zeker high-gain kan. Daarom zou ik de Marshall wegdoen (en in de plaats een Splawn Nitro ;)).

arjanb01
2 december 2009, 07:38
Man, ben je gek ???? De Hook wegdoen ??? :stop:
Probeer een andere speakerkast (Hook Celestions V30's of die Heritage speakers die Leendert Haaksma gebruikt).
Mesa en de Marshall meteen wegdoen, die Hook vreet beide giga mega op qua tone en veelzijdigheid. Luister maar eens op de hook site naar de high gain sounds die daaruit kunnen komen. Echt vette amp en als ik het geld had zou ik hem zo van je overkopen ! Al was het alleen maar vanwege een beetje chauvinisme/nationalisme ;)

Henri H
2 december 2009, 08:12
Bedankt voor de stemmen en antwoorden tot nu toe.

Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik de laatste dagen ook een beetje onrustig ben geworden van het feit dat er een Splawn Amps dealer in Duitsland, Leverkusen zit, en m'n zinnen daar een beetje op gezet heb.
Als ik de 6100 en de HOOK verkoop heb ik genoeg moneten voor een Nitro, Quickrod, of ander type splawn, gewoon "voor de heb". :)

Trouwens, een Stiletto is niet echt een high gain versterker hoor, hij kan maar net meekomen met m'n JCM 800 qua gain. Maar met m'n Maxon OD808 trek je dat behoorlijk bij. Voor de HOOK geldt hetzelfde.
Ik ga de HOOK nog wel testen met een 4x12 V30 kast voordat ik hem evt. verkoop. Ik denk dat ik de 6100 sowieso verkoop.
De Stiletto is, zoals DeadHerring ook zegt, net even een ander type amp dan m'n Marshalls, en dat is wel prettig op zich, beetje variatie.


voor beide kanten van het tonale spectrum en meer variatie in je klankkleur :ok:

Il_Falco
2 december 2009, 09:15
Zelfde als hierboven. Ik zou de marshall verkopen omdat je : nog 1 hebt en de mesa een beest is. De hook zou ik toch nog verkopen als hij meermaals door de mand valt in de repetitie.

iWishmaster
2 december 2009, 09:21
Ik zou ze alledrie wegdoen en een Stiletto Stage II kopen. Die knalt qua high-gain een rectumfrier finaal ondersteboven (naar mijn bescheiden mening dan).

Marc Oblivian
2 december 2009, 09:35
Ik zou de 6100 en de Hook inderdaad verkopen.
De 6100 omdat hij wat minder in de mix ligt en je al een Marshall hebt die duidelijk je voorkeur heeft. Bovendien is de Mesa ook al Marshallachtig en die lijk je ook te prefereren boven de 6100.
De Hook omdat zo'n dure versterker je eigenlijk meteen helemaal moet aanspreken. Als het met repeteren tegenvalt en thuis ook eigenlijk niet helemaal goddelijk klinkt, dan lijkt me dat duidelijk. Anders krijg je weer gerommel met speakers enzo om er na een half jaar prutsen achter te komen dat deze amp eigenlijk jouw ding niet is. Meestal weet je wel of een amp je ding is binnen een paar uur/dagen. Misschien lullig omdat de aankoopprijs waarschijnlijk niet mis was, maar zo gaat dat soms. Bovendien vang je er waarschijnlijk weer een goede prijs voor.

Voor de prijs die je voor beide amps tezamen vangt, kan je eens kijken of je een Splawn op de kop kan tikken en hou je nog mooi wat geld over.
Wel eerst effe lekker testen, anders krijg je weer zo'n Hook verhaal;-)

NB: negeer het bovenstaande: verkoop je JCM800 (ik weet er wel een koper voor, heheh)

interessander
2 december 2009, 09:53
Wat viel je eigenlijk tegen aan de Hook?

Je gaat er niet per se twee tegelijk gebruiken he?
Maar gezien je verhaal ben je volgens mij toch het beste af met marshall (-achtigen) , misschien is het een idee om weer eens een JMP aan de tand te voelen en dan voor het heftigere werk heb je dan de Stiletto, of een splawn natuurlijk.

stratestic
2 december 2009, 10:18
Wat voor muziek speel je (zelf en in de coverband)?

Wat zijn je belangrijkste gitaren?

Is het geen idee om ze beide te gebruiken en dan te mixen? Het clean van een Hook en het overstuurde kanaal van een Marshall. Kortom het beste uit twee versterkers.

Henri H
2 december 2009, 12:19
Ten eerste: nogmaals bedankt voor jullie adviezen.
Ik waardeer het zeer. :ok:


......
NB: negeer het bovenstaande: verkoop je JCM800 (ik weet er wel een koper voor, heheh)Hehe, jammer voor je. Zo af en toe staat er wel 's één op MP toch? :p


Ik zou ze alledrie wegdoen en een Stiletto Stage II kopen. Die knalt qua high-gain een rectumfrier finaal ondersteboven (naar mijn bescheiden mening dan).Ik heb begrepen dat de Fluid drive inderdaad een stuk beter is bij de Stage II dan bij de Stage I, is een overweging, maar ik ben nu ook al tevreden. Een nieuwe Stage II kost al gauw €2400,-.


Wat voor muziek speel je (zelf en in de coverband)?

Wat zijn je belangrijkste gitaren?

Is het geen idee om ze beide te gebruiken en dan te mixen? Het clean van een Hook en het overstuurde kanaal van een Marshall. Kortom het beste uit twee versterkers.Ik speel nog steeds vnl. (hard)rock/metal, zowel in de coverband als thuis.

2 Amps tegelijk vind ik erg gaaf, maar veel te veel gedoe. Voor thuis is het wel leuk, maar om alles elke keer mee te slepen naar de oefenruimte/podium is me teveel gedoe, bovendien heb je er vaak niet de ruimte voor in een kleine kroeg.

Rick trodat
2 december 2009, 13:24
Ik zeg het met pijn in me hart, maar ik denk dat je die hook het beste weg kan doen.

Aangezien je metal en hardrock speelt. Zijn niet echt de speelstijlen geschikt voor de hook die toch meer geschikt is voor het allround werk. .

iWishmaster
2 december 2009, 14:21
Ik heb begrepen dat de Fluid drive inderdaad een stuk beter is bij de Stage II dan bij de Stage I, is een overweging, maar ik ben nu ook al tevreden. Een nieuwe Stage II kost al gauw €2400,-.

Ik speel nog steeds vnl. (hard)rock/metal, zowel in de coverband als thuis

Ga 'em eens testen zou ik zeggen, ik was echt verrast van hoe goed die fluid drive klonk. De clean vond ik ook zeer goed, maar die schijnt hetzelfde als de Stage I te zijn. En persoonlijk vond ik de de boosted clean en crunch modes van beide kanalen helemaal niks, anders had ik nu een Ace combo gehad ...

Henri H
2 december 2009, 15:02
Op dit moment gebruik ik de crunch mode v.h. cleane kanaal v.d. Stiletto, maar dan met zodanig weinig gain dat ie met humbuckers net niet opbreekt, en met single coils prachtig clean blijft.
De Fat en Tite clean modes vind ik nog niet zo bruikbaar, maar het kan zijn dat ik die nog moet "ontdekken".
Het kanaal moet dan totaal anders worden afgesteld qua EQ maar ook de hoeveelheid gain e.d.

Van het lead kanaal gebruik ik vnl. de Tite Gain mode, maar de fluid drive en crunch mode zijn ook allebei erg bruikbaar.
De EQ hoeft niet zo drastisch te worden bijgesteld als op het cleane kanaal.

Wie weet ga ik die Stage II een keertje testen, maar nogmaals, ik ben erg tevreden met de Stage I.

@Rick: Met een pedaaltje en de juiste speakers kun je de HOOK echt wel tot een metalbak omtoveren ben ik van mening, maar als ik met de Stiletto net zo tevreden ben, en blijf zoals ik nu ben, dan gaat de HOOK er wel uit denk ik.

DeadHerring
2 december 2009, 16:21
Misschien verkoop je ze best gewoon alledrie, kan je weer lustig rondkijken voor een andere, die je JCM800 het best complementeert.

Henri H
2 december 2009, 16:35
Wat viel je eigenlijk tegen aan de Hook?

Je gaat er niet per se twee tegelijk gebruiken he?
Maar gezien je verhaal ben je volgens mij toch het beste af met marshall (-achtigen) , misschien is het een idee om weer eens een JMP aan de tand te voelen en dan voor het heftigere werk heb je dan de Stiletto, of een splawn natuurlijk.De HOOK viel me vooral tegen in de oefenruimte, op m'n Greenbacks-kast, kreeg er geen lekkere crunch uit en hij lag gewoon niet zo lekker in de bandmix.
De HOOK is ook een amp waarmee je erg moet "werken" voor een goeie tone, iets wat ik niet zo gewend ben. Dat ligt waarschijnlijk aan m'n Marshall verleden.
Misschien dat ik tijdens die ene oefensessie geen goeie "vibe" had, en dat ik hem daarom vond tegenvallen, zou goed kunnen.
Thuis vind ik hem wel goed klinken over m'n 2x12, maar hij moet eigenlijk behoorlijk hard voor een goeie sound. De Stiletto en 6100 klinken op laag volume wel prima.

Een JMP erbij lijkt me zeker gaaf, maar dan wel eerst 2 amps eruit. ;)

Henri H
2 december 2009, 16:36
Misschien verkoop je ze best gewoon alledrie, kan je weer lustig rondkijken voor een andere, die je JCM800 het best complementeert.Ja, dat kan ook nog :seriousf:

zeiler
2 december 2009, 16:51
eigenlijk geef je t al aan in je verhaal...

de Hook en de 6100 weg, ik baseer mij nu overigens alleen op hoe jij verteld over de versterkers, ik ken verder namelijk alleen de Hook ;)!

AART
2 december 2009, 17:05
Lijkt me duidelijk dat je de Mesa het vetste vindt en dus de andere twee verkoopt en lekker gaat shoppen voor een splawn. ;)

VanMeekeren
2 december 2009, 18:08
Lijkt me duidelijk dat je de Mesa het vetste vindt en dus de andere twee verkoopt en lekker gaat shoppen voor een splawn. ;)

+1 .. Zo las ik het ook ja. :seriousf:

caliban
2 december 2009, 18:12
Al is het maar om nog iemand op het forum bij te hebben met een Splawn (en omdat je met Splawn in de hemel komt :D).

sjaak1990
2 december 2009, 18:30
Eerst een Splawn testen misschien dan weet je hoeveel geld je nodig hebt. Als hij je dan niet bevalt dan kan je hem aan mij verkopen ;)

macwilliams
2 december 2009, 20:29
Hoe kun je in gods naam ook alleen maar overwegen om die 6100 weg te doen.:???:

Thiez
2 december 2009, 22:33
ik geloof dat hij die aan mij ging verkopen (A) haha

macwilliams
2 december 2009, 23:05
Als hij hem verkoopt raad dan eens bij wie hij vrijdagavond in de kofferbak staat?

Thiez
2 december 2009, 23:07
dat hoef ik niet te raden want dat zei ik al toch :P

haha neehoor ik wil hem zowizo toch een keer ergens uitproberen. ik ken heel de versterker nog niet. maar het lijkt me wel een interessant dingetje van marshall.

sjaak1990
2 december 2009, 23:17
Gewoon een Splawn gaan testen je hebt het er al zo lang over :seriousf: als je die koopt dan blijft hij waarschijnlijk ook voor altijd.

Henri H
3 december 2009, 09:46
De 6100 is nog niet weg hoor, ik gebruik de poll als een advies/leidraad, maar zal m'n eigen gehoor en gevoel uiteindelijk de doorslag laten geven.

Een Splawn lijkt me een geweldige amp, maar ik twijfel enorm of hij wel zo geschikt is voor m'n coverband. Ook voor thuis heb ik m'n twijfels omdat ik vernomen heb dat dat ding echt lomp hard moet om goed te klinken.
Dat is gelijk een groot voordeel van zowel de Stiletto als ook de 6100, die klinken ook goed op lager volume.

ieme
3 december 2009, 09:55
Hook al in de verkoop?? ;)

Henri H
3 december 2009, 10:04
Hook al in de verkoop?? ;)Hehe, wanneer ben je in NL? Dan kan ik de timing daarop aanpassen. ;)

caliban
3 december 2009, 11:01
De 6100 is nog niet weg hoor, ik gebruik de poll als een advies/leidraad, maar zal m'n eigen gehoor en gevoel uiteindelijk de doorslag laten geven.

Een Splawn lijkt me een geweldige amp, maar ik twijfel enorm of hij wel zo geschikt is voor m'n coverband. Ook voor thuis heb ik m'n twijfels omdat ik vernomen heb dat dat ding echt lomp hard moet om goed te klinken.
Dat is gelijk een groot voordeel van zowel de Stiletto als ook de 6100, die klinken ook goed op lager volume.

Waarom zou de Splawn zo hard moeten om goed te kunnen klinken? Ik zou dit eerder zeggen van de Marshall of HOOK, want ik denk dat de Splawn heel veel van zijn geluid gewoon uit de preamp haalt

Henri H
3 december 2009, 12:10
Geen idee, maar ik heb het op diverse fora/Youtube/etc. gelezen.

Yek1
3 december 2009, 12:51
Blijkbaar bevalt geen v/d 4 je echt helemaal.
Ik zeg: alle 4 wegdoen, en die Splawn kopen (ik kom wel regelmatig berichten tegen van mensen die 'm uiteindelijk vinden tegenvallen) of een Elmwood (erg strakke Marshall-toon, dealer in NL).
Of mijn XTC Classic natuurlijk. ;)

caliban
3 december 2009, 13:55
Die Elmwood lijkt me beetje duur voor wat het is, zal wel super klinken, maar je betaalt toch voor een groot deel voor het Boutique eraan.

kirk19
3 december 2009, 18:11
splawn heeft een zeer karakteristieke sound, hate it or love it. Voor mij persoonlijk was het de ontdekking in mijn zoektocht naar 'de amp'... Er zijn bij mij zelfs al plannen opgekomen om heel men amp setup naar splawn om te bouwen, cabs incluus.

Misery Signals
3 december 2009, 18:16
Gewoon die marshall 2205 en de Mesa Stiletto houden, die Hook en Anniversary shit weg en lekker niets bijkopen, of mss een Amerikaans klinkende amp, want je hebt nu wel veel verscheidenheid in je sounds maar het blijft Brits klinken. Dus geen Marshall afgeleiden als een Splawn maar bv een Mesa Rectifier of een Peavey 6505?

MS

toneblo
3 december 2009, 18:22
misschien een plexi+ of zoiets?
Heeft echt veel in huis..!

Chris Winsemius
3 december 2009, 18:39
Waarom zou de Splawn zo hard moeten om goed te kunnen klinken? Ik zou dit eerder zeggen van de Marshall of HOOK, want ik denk dat de Splawn heel veel van zijn geluid gewoon uit de preamp haalt

Klopt gedeeltelijk maar niet helemaal...

Op wat hoger (master)volume komt ie "meer tot leven", wat andere amps die ik ken hebben dat al op lager volume.

Henri H
3 december 2009, 22:27
splawn heeft een zeer karakteristieke sound, hate it or love it. Voor mij persoonlijk was het de ontdekking in mijn zoektocht naar 'de amp'... Er zijn bij mij zelfs al plannen opgekomen om heel men amp setup naar splawn om te bouwen, cabs incluus.Dat was in principe ook wel mijn idee, Splawn amp + Splawn cab, die zien er erg goed uit, en lijken ook goed te klinken. Eerst testen uiteraard.
Vraagje, denk jij dat een Nitro of een Quickrod bruikbaar is in een allround rock-coverband?
We spelen voornamelijk 80's, 90's (pop)rock, maar ook wat moderner werk, variërend van Mando Diao naar K's Choice, Anouk, Kings of Leon, etc., en een enkel nummertje van Metallica.

caliban
3 december 2009, 23:16
Gewoon die marshall 2205 en de Mesa Stiletto houden, die Hook en Anniversary shit weg en lekker niets bijkopen, of mss een Amerikaans klinkende amp, want je hebt nu wel veel verscheidenheid in je sounds maar het blijft Brits klinken. Dus geen Marshall afgeleiden als een Splawn maar bv een Mesa Rectifier of een Peavey 6505?

MS

Een Rectifier is ook een serieuze Marshall afgeleide, een Splawn Nitro heeft naar het schijnt in de preamp wat van een ENGL powerball gekregen. Ik denk dat Splawn evenveel te maken heeft met marshall als een Mesa Recto.


Klopt gedeeltelijk maar niet helemaal...

Op wat hoger (master)volume komt ie "meer tot leven", wat andere amps die ik ken hebben dat al op lager volume.

Ah kan zijn :). Wist ik niet :p

DeadHerring
3 december 2009, 23:27
Mesa klinkt brits?

caliban
4 december 2009, 00:17
Nee, maar Splawn voor zover ik weet ook niet :). De recto is gebaseerd op de SLO en die is weer gebaseerd op de JCM 800. Voor zover ik weet heeft een Splawn een preamp met vier gainstages in het lead kanaal (vergelijkbaar met ENGl preamps, die weer eerder van de mark series komt). De poweramp van de Splawn is waarschijnlijk wel meer Marshall. Daarom dat ik zeg dat ze beide evenveel met een Marshall te maken hebben. Geografisch gezien zijn het ook beide Amerikaanse versterkers, maar ze hebben zeker britse invloed.
Een Fender lijkt me van de meest pure Amerikaanse versterkers, en de oude Boogies ook wel denk ik.

Michael AE
4 december 2009, 01:32
Splawn begon met het modificeren van Marshalls.

Het is wel erg lastig. Marshall is wel brits in de zin van dat het de standaard is geworden van de britse sounds, maar een JTM45 is een gemodificeerde bassman en daar zijn de meeste Marshalls weer van afgeleid.

Mesa/Boogie is ook weer gemodificeerde Fender.

De Rectifier is weer afgeleid van een SLO, en de SLO is weer een gemodificeerde Marshall...

*zucht*

Uniek is niemand in versterkerland. Ik ben het "Ik hou van Marshall" topic begonnen, maar daar heb ik nu al weer spijt van. Wat is nou "Brits" en wat is nou "Amerikaans"?

Mijn definitie is dat brits meer hoogmidden is en amerikaans wat meer laagmidden, maar wellicht denken anderen daar weer ander over. Het hangt ook van het type versterker af.

Anyway, wat ik wil zeggen is; staar je niet te blind op hoe een versterker op papier zou moeten klinken volgens de specs en de "specialisten" op het grote boze internet, maar luister een oordeel zelf. Een online clipje of verhaal is een leuke indicatie, maar je eigen perceptie is veel belangrijker.

Henri, ik ga met je mee om die Splawns te testen. Ik ben benieuwd.

Ik vind alleen wel dat je je te blind staart op die Splawns omdat je GAS hebt. In je verhalen merk ik dat je niet 100% tevreden bent met wat je nu hebt, maar ik meen ook te herkennen dat dat komt omdat je te veel bezig bent met hoe iets op papier hoort te klinken en niet genoeg je eigen oren gebruikt. Je moet dus, denk ik, wat meer gewoon lekker in de muziekwinkel gaan hangen en buiten je comfortabele gebied versterkers en gitaren gaan proberen. Je komt er vanzelf wel achter wat jij het beste vindt klinken. :ok:

DeadHerring
4 december 2009, 08:45
typisch brits is voor mij een overall donkerdere sound, vroege breakup (o.m. door EL34 buizen), hogere mids en een dynamiek die heel erg afhangt van je attack.

Henri H
4 december 2009, 10:19
typisch brits is voor mij een overall donkerdere sound, vroege breakup (o.m. door EL34 buizen), hogere mids en een dynamiek die heel erg afhangt van je attack.Ik dacht ook een beetje dat:
- Brits = EL34
- Amerikaans = 6L6

Erg kort door de bocht natuurlijk, de preamp is natuurlijk ook erg belangrijk.
De Stiletto is wel één van de weinige Mesa's met EL34´s, en die klinkt behoorlijk Marshall-achtig, Brits dus.


....
Henri, ik ga met je mee om die Splawns te testen. Ik ben benieuwd.

Ik vind alleen wel dat je je te blind staart op die Splawns omdat je GAS hebt. In je verhalen merk ik dat je niet 100% tevreden bent met wat je nu hebt, maar ik meen ook te herkennen dat dat komt omdat je te veel bezig bent met hoe iets op papier hoort te klinken en niet genoeg je eigen oren gebruikt. Je moet dus, denk ik, wat meer gewoon lekker in de muziekwinkel gaan hangen en buiten je comfortabele gebied versterkers en gitaren gaan proberen. Je komt er vanzelf wel achter wat jij het beste vindt klinken. :ok:GAS = EVIL http://www.getsmileyface.com/sm/evil/220.gif
Ik waardeer je kritiek, en je hebt misschien wel een beetje gelijk.
Op zich heb ik nu wel 4 amps waar ik best tevreden over ben, het meest met de JCM 800, maar die is niet zo veelzijdig, en het clean laat te wensen over.
De Splawn klinkt op de internet-clipjes precies zoals ik me de ideale amp voorstel, maar ik durf hem niet blind te kopen.
Dat komt ook doordat ik m'n twijfels heb of hij wel bruikbaar is voor m'n coverband en thuisgebruik.
Ik kan wel een beetje herrie maken thuis, maar m'n JCM 800 moet eigenlijk al te hard, ook voor in de oefenruimte met de band.
Op een wat groter podium is hij zeker bruikbaar voor mij.

De HOOK heb ik misschien wat overhaast gekocht, met oogkleppen op, maar ik heb hem 3 x getest, en tijdens die tests was ik wel erg tevreden erover.
Mijn bedoeling was ook om eerst de amp te kopen, en dan langzaam op zoek gaan naar een andere cab.
De HOOK klinkt in ieder geval niet echt lekker op m'n Greenbacks kast.
Als het goed is, krijg ik één dezer dagen een berichtje dat er bij Feedback in A'doorn een 4x12 HOOK (zwarte tolex) staat, die nu nog in R'dam staat.
Die kast wil ik graag testen. Een rechte Bogner zou ook kunnen natuurlijk, is identiek aan de HOOK, maar ik vind die 4x12 beter matchen qua uiterlijk.
Als dit geen spectaculaire verbetering is, dan zou ik nog kunnen kijken naar een Brunetti, Mesa, Paul Lenders, of K&E kast.
Op een Brunetti 2x12 met V30's klonk hij erg goed toen ik hem kocht, dus dat zou ook een goede optie zijn, maar mijn voorkeur gaat uit naar een 4x12.
Voor thuis, en op kleinere podia zou ik dan nog een 2x12 (erbij) kunnen aanschaffen t.z.t.

Een ander "probleem" is dat ik nog zoekende ben naar een goeie high gain sound voor de HOOK.
Ik houd er van om regelmatig lekker tekeer te gaan, met veel gain.
De HOOK reageert tot nu toe nog niet zo goed op boosters/tubescreamer-achtige pedalen vind ik.
Met de Brunetti Mercury Box op het cleane kanaal kreeg ik nog de beste resultaten, dus misschien is dat een goeie oplossing.

Maar eigenlijk hebben alle vier mijn amps zo hun eigen voor- en nadelen.
Die heb ik in een Excel sheet gezet, maar dan nog is het erg lastig om een keuze te maken.
De Stiletto lijkt hierin het beste naar voren te komen, vanwege z'n compactheid, relatief lage volume (handig in kroegen), eenvoud, en hij klinkt best goed op mijn huidige cabs.
Maar ook voor de Stiletto zou ik een ander boost pedaal erbij willen voor de high gain, alhoewel hij al wel aardig reageert op mijn OD808.
De Stiletto ligt ook erg goed in de bandmix, het lijkt alsof hij heel mooi mixt met het gitaargeluid van de andere gitarist die een ENGL/Mesa-rack heeft.

Excuses voor het lange verhaal. :makeup:

kirk19
4 december 2009, 10:42
de nitro kan veel aan maar je zit snel met beperkingen omwille van de voicing van de gain kanalen. De quickrod is meer allround maar mijn natte droom blijft de twee combineren, dan heb je werkelijk alles... Prachtige sound en niet eens zo verschrikkelijk duur

Henri H
4 december 2009, 10:52
... en niet eens zo verschrikkelijk duurPrecies, groot voordeel natuurlijk.
De Nitro heeft 2 schakelbare OD modes, maar die verschillen qua voicing/gain niet erg veel had ik begrepen, lijkt me een nadeel?
De Quickrod is wat dat betreft wat uitgebreider heb ik begrepen, maar heeft voor high gain een booster nodig, toch?

Michael AE
4 december 2009, 10:58
GAS = EVIL http://www.getsmileyface.com/sm/evil/220.gif
Ik waardeer je kritiek, en je hebt misschien wel een beetje gelijk.
Op zich heb ik nu wel 4 amps waar ik best tevreden over ben, het meest met de JCM 800, maar die is niet zo veelzijdig, en het clean laat te wensen over.
De Splawn klinkt op de internet-clipjes precies zoals ik me de ideale amp voorstel, maar ik durf hem niet blind te kopen.
Dat komt ook doordat ik m'n twijfels heb of hij wel bruikbaar is voor m'n coverband en thuisgebruik.
Ik kan wel een beetje herrie maken thuis, maar m'n JCM 800 moet eigenlijk al te hard, ook voor in de oefenruimte met de band.
Op een wat groter podium is hij zeker bruikbaar voor mij.

De HOOK heb ik misschien wat overhaast gekocht, met oogkleppen op, maar ik heb hem 3 x getest, en tijdens die tests was ik wel erg tevreden erover.
Mijn bedoeling was ook om eerst de amp te kopen, en dan langzaam op zoek gaan naar een andere cab.
De HOOK klinkt in ieder geval niet echt lekker op m'n Greenbacks kast.
Als het goed is, krijg ik één dezer dagen een berichtje dat er bij Feedback in A'doorn een 4x12 HOOK (zwarte tolex) staat, die nu nog in R'dam staat.
Die kast wil ik graag testen. Een rechte Bogner zou ook kunnen natuurlijk, is identiek aan de HOOK, maar ik vind die 4x12 beter matchen qua uiterlijk.
Als dit geen spectaculaire verbetering is, dan zou ik nog kunnen kijken naar een Brunetti, Mesa, Paul Lenders, of K&E kast.
Op een Brunetti 2x12 met V30's klonk hij erg goed toen ik hem kocht, dus dat zou ook een goede optie zijn, maar mijn voorkeur gaat uit naar een 4x12.
Voor thuis, en op kleinere podia zou ik dan nog een 2x12 (erbij) kunnen aanschaffen t.z.t.

Een ander "probleem" is dat ik nog zoekende ben naar een goeie high gain sound voor de HOOK.
Ik houd er van om regelmatig lekker tekeer te gaan, met veel gain.
De HOOK reageert tot nu toe nog niet zo goed op boosters/tubescreamer-achtige pedalen vind ik.
Met de Brunetti Mercury Box op het cleane kanaal kreeg ik nog de beste resultaten, dus misschien is dat een goeie oplossing.

Maar eigenlijk hebben alle vier mijn amps zo hun eigen voor- en nadelen.
Die heb ik in een Excel sheet gezet, maar dan nog is het erg lastig om een keuze te maken.
De Stiletto lijkt hierin het beste naar voren te komen, vanwege z'n compactheid, relatief lage volume (handig in kroegen), eenvoud, en hij klinkt best goed op mijn huidige cabs.
Maar ook voor de Stiletto zou ik een ander boost pedaal erbij willen voor de high gain, alhoewel hij al wel aardig reageert op mijn OD808.
De Stiletto ligt ook erg goed in de bandmix, het lijkt alsof hij heel mooi mixt met het gitaargeluid van de andere gitarist die een ENGL/Mesa-rack heeft.

Excuses voor het lange verhaal. :makeup:

Duidelijk. Mijn mening blijft dezelfde, ga eens lekker amps proberen en kijk of je niet iets vind waar je helemaal verliefd op wordt. Dan is je GAS meteen over. Ik had dat met de Matchless. (Alhoewel ik daarna ook weer een aantal amps heb gekocht...*zucht*)

Ik denk ook trouwens niet dat een andere cab voor de Hook je gaat geven wat je zoekt. Kan wellicht een verbetering zijn, maar als iets aan de voicing van een amp, het gevoel bedoel ik dan, je niet aanstaat, dan wordt het sowieso niks.

Naja, veel succes en als je naar Dld gaat voor de Splawns, stuur me even een pm'metje!

Henri H
4 december 2009, 11:01
....
Naja, veel succes en als je naar Dld gaat voor de Splawns, stuur me even een pm'metje!Is goed, zal waarschijnlijk in het nieuwe jaar worden.

iWishmaster
4 december 2009, 11:54
Is goed, zal waarschijnlijk in het nieuwe jaar worden.

Ik heb ook wel interesse mee te gaan op zich, maar ligt een beetje aan de datum/tijd. Splawn staat ook nog wel op mijn lijstje moet ik zeggen.

interessander
4 december 2009, 12:56
Heb je de Electra-Dyne van Mesa ook overwogen? Ik weet niet of die veelzijdig genoeg is qua kanalen voor je (clean, low en high gain)
Verder wel handige opties als een half power switch en de mogelijkheid om te kiezen voor El34 of 6L6.

Edit: filmpje van een 1x12 combo voluit, dat ding heeft meer gain dan ik dacht! http://www.youtube.com/watch?v=C0vQ526pLp8

Henri H
4 december 2009, 13:22
Hey, interessant ding Interessander. ;)
Bedankt voor de tip, lijkt me een ideaal ding, ook perfect aan te sturen via de relais v.d. Replifex.
Die nemen we mee in de overweging. :ok:

caliban
4 december 2009, 13:43
typisch brits is voor mij een overall donkerdere sound, vroege breakup (o.m. door EL34 buizen), hogere mids en een dynamiek die heel erg afhangt van je attack.

Ik begrijp wat je bedoelt buiten dat 'donkere'. Ik associeer donker juist niet met veel hoog-mid.

En in het EL34-verhaal, indien EL34 een amp gelijk brits maakt is een ENGL Blackmore Signature ook brits, en een Bogner Uberschall ook :soinnocent:. De laatste zeker aangezien de preamp een Soldano SLO-afgeleide (zelf 800-afgeleide) is.

Alle moderne amps en zeker de high-gain amps, zijn volgens mij een mengelmoes van alle vroeger gemaakte dingen.

Henri H
4 december 2009, 13:48
Brits associeer ik ook meer met hardrock (medium gain), tegenover Amerkaans met metal (high gain).

Kim Wilson
4 december 2009, 13:49
Hmm, ik associeerde Amerikaans met vettige Fender amps met een randje... :D

Henri H
4 december 2009, 14:00
Amerikaans = vettig ja ;)

http://itola.com/wp-content/uploads/2008/02/fat-guy.jpg

AART
4 december 2009, 16:53
Amerikaans = vettig ja ;)

http://itola.com/wp-content/uploads/2008/02/fat-guy.jpg

:seriousf:

Ik wil heel graag eens die electradyne aan de tand voelen. Dat ding lijkt me echt een geniale amp.

Henri H
4 december 2009, 17:01
Ja, ik vind dit filmpje erg overtuigend:

http://www.youtube.com/watch?v=PLpk6H5YX3A

AART
4 december 2009, 17:21
Ja, ik vind dit filmpje erg overtuigend:

http://www.youtube.com/watch?v=PLpk6H5YX3A

En nu heb ik al helemaal gas... en geen geld. Grmbl.

caliban
4 december 2009, 18:39
Brits associeer ik ook meer met hardrock (medium gain), tegenover Amerkaans met metal (high gain).


Hmm, ik associeerde Amerikaans met vettige Fender amps met een randje... :D

De combinatie van deze twee posts in feite. Maar ja. Wat is dan ENGL? Deutsche zound?

Die Mesa is trouwens fokking nice. Supergoeie mid gain sounds komen eruit. En een dikke high gain ook.

De hoofdtechnieker bij Boogie zijn achternaam is Marshall, hoe funny is dat......

Il_Falco
4 december 2009, 19:08
De combinatie van deze twee posts in feite. Maar ja. Wat is dan ENGL? Deutsche zound?

Die Mesa is trouwens fokking nice. Supergoeie mid gain sounds komen eruit. En een dikke high gain ook.

De hoofdtechnieker bij Boogie zijn achternaam is Marshall, hoe funny is dat......

(Grof gezien)
Engl ziet er voor mij amerikaans uit. Orange, marshall en Londen city lijken mij brits.

DeadHerring
4 december 2009, 19:45
Hiwatt niet vergeten.

caliban
4 december 2009, 23:05
(Grof gezien)
Engl ziet er voor mij amerikaans uit. Orange, marshall en Londen city lijken mij brits.

ENGL is ook voor een groot deel afgeleid van de mark series, en de meeste ervan hebben 6L6 buizen steken, dus de redenering gaat wel op.

Vox, marshall, orange, hiwatt, allemaal vrij britse versterkers.

AART
4 december 2009, 23:49
Man man man, wat een gezever zeg. Het is gewoon Mesa = goed en Marshall = kut. Simple as that.

Stelletje heikneuters...

Michael AE
4 december 2009, 23:52
Man man man, wat een gezever zeg. Het is gewoon Mesa = goed en Marshall = kut. Simple as that.

Stelletje heikneuters...

:soinnocent:

Dove Kwartel!

;)

caliban
5 december 2009, 00:11
Man man man, wat een gezever zeg. Het is gewoon Mesa = goed en Marshall = kut. Simple as that.

Stelletje heikneuters...

Genuanceerde mening Lennaart :seriousf:

Henri H
5 december 2009, 00:54
.....
Vox, marshall, orange, hiwatt, allemaal vrij britse versterkers.Laney en Ampeg horen er ook nog bij denk ik.

Vanavond hebben we een meeting gehad met als thema: .... uuuuhm ..... "Steur City Les Pauls", "HOOK Captain 34" en "wat pedalen/effecten/pedalboards".
Eigenlijk was het de bedoeling om "pedalen/effecten/pedalboards" als thema te hebben, maar macwilliams moest zo nodig 4 van z'n Les Pauls meenemen. ;)
Prachtige gitaren, vooral de "Flamed BBQ" en "Over the Goldtop" vond ik erg goed, ook de Worn Brown met blackouts :rockon: klonk beregoed over de HOOK.

Ik ben er ook achter dat de HOOK toch echt wel goed klinkt over m'n Greenbacks kast, maar het volume moet wel hoog, dan gaat ie echt goed klinken. Ik denk echter dat het te hard gaat voor m'n band, en zeker thuis.

Wie maakt er een topic jongens? :ok:

macwilliams
5 december 2009, 01:03
Weet je wat jij nodig hebt?
SD custom custom alnic 2, Pearly gate en tot slot een lastoorts.

Ben benieuwd naar de foto's:ok:


Groeten uit de ijsseldeltablues district. :)

Henri H
5 december 2009, 01:28
Je hebt gelijk, zo gauw ik eruit ben welke amp(s) d'r uit gaan en ook daadwerkelijk verkocht worden, gaat de Les Paul een setje van die PU's krijgen denk ik. Serieus, die BBQ gitaar klonk echt als een dijk en ziet er in het echt nog mooier uit dan op de foto. Bovendien speelde hij heerlijk.
Ik vind het wel jammer dat mijn Les Paul dan witte PU's zou krijgen.
Zijn die dingen ook met chroom of nikkel kapjes te krijgen, of klinken ze dan minder?

macwilliams
5 december 2009, 01:36
Bestel ze dan gewoon in het zwart of nog beter, zebra !

Baker
5 december 2009, 07:50
Man man man, wat een gezever zeg. Het is gewoon Mesa = goed en Marshall = kut. Simple as that.

Stelletje heikneuters...

Eerder:

Mesa = duur
Engl = kut
Marshall rules

svdijk
5 december 2009, 08:50
Hey Henri,

Ik wist niet dat ik de aanstichter was!!??
Maar die versterker ben je dus al kwijt!
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou alleen de 6100 weg doen, en de Hook en Mesa houden.
Ik heb 3 jaar zitten modden aan een 6100, en heb er "niks" van kunnen maken!!
Er zit iets in de sound van die amps, dat ik er nooit uit heb kunnen krijgen, te wollig, en iets onnatuurlijks in het hoog, kan het niet goed onder woorden brengen.
De Stiletto en de Hook vind ik geweldig klinken!
Daar moet je toch je sound in kunnen vinden.
En anders kun je altijd nog terug naar de JVM, wel met Mercury voedings en output trafo, en 3H choke!
Ben nu wat aan 't experimenteren met medium en low-output elementen op m'n Les Paul, matched veel beter met de JVM.
Succc6 d'r mee!

ieme
5 december 2009, 08:57
Snap niet dat je t niet uit je hook en mesa kan halen, kun je ook zeggen wat je precies mist? waarom het in jou oren niet lekker klinkt?
Die mesa vind ik een hele goeie amp!

Henri H
5 december 2009, 19:32
Stefan, 't is natuurlijk begonnen doordat ik een meer veelzijdige amp wilde voor m'n coverband, maar toen ik jouw topic zag, was ik snel verkocht inderdaad, de JVM is ook een ideale amp voor coverbandjes, maar ja, ik raakte erop uitgekeken.
Ik vond/vind de JVM wel héél erg Marshall, en daar wil(de) ik wat variatie op.
De 6100 vind ik een hele goeie versterker, maar het clean is niet veel anders/beter dan dat van de JVM.
De HOOK en Stiletto hebben dat beide wel.
De HOOK is veelzijdiger, maar de Stiletto is lekker simpel, en klinkt goed op laag volume.

Het probleem is dus niet dat ik iets "mis" in één van m'n versterkers, behalve dan een goede/betere clean in de 6100.
Ze zijn allemaal goed, ik moet dus kiezen uit 3 goeie versterkers.
De Stiletto lijkt de beste papieren te hebben v.d. 3.

Vandaag heb ik de HOOK 4x12 met V30's getest bij Feedback.
Dat was een grote verbetering, ook op lager volume klonk hij al goed.
Ik heb het idee dat V30's gewoon het beste geschikt zijn voor de HOOK, tenminste, dat lijkt voor mij zo te zijn.

Er stond ook nog een half open 2x12 HOOK met G12-65 Heritage speakers, maar die klonk een stuk minder vond ik, alsof er een deken over de kast lag ofzo, veel minder fel en minder gain. Het zijn natuurlijk nieuwe speakers die nog niet ingespeeld zijn, maar dat geldt ook voor de 4x12.

Ook stond er nog een slanted Bogner 4x12 met V30's.
Die klonk ook een stuk minder dan de rechte 4x12 HOOK-kast.

Maar goed, de 4x12 HOOK-kast weegt een kilo of 40 denk ik.
In ieder geval een stuk zwaarder dan m'n Greenbacks kast, dus die 4x12 gaat 'm niet worden denk ik, aangezien ik die kast toch vaak in m'n ééntje uit de oefenruimte in de auto en weer het podium op en af zal moeten tillen.
Dat zie ik niet zo zitten.
Een goeie (oversized(?)) 2x12 met V30's zou een oplossing kunnen zijn wellicht.

Weer wat stof om over na te denken....

kirk19
5 december 2009, 23:30
@ H. Huisjes: de nitro heeft inderdaad 2 gain kanalen maar zoals u al zei is het verschil in voicing beperkt. OD2 is gewoon wat donkerder en wat meer agressief dan OD1. De quickrod lijkt me eerder beter geschikt voor uw noden. Het is echter misschien wel leuk om de quickrod en de nitro te combineren, dit wordt blijkbaar veel gedaan en zou een bijzonder veelzijdig palet aan klanken produceren.

Mvg

Michael

Henri H
9 december 2009, 08:32
Ik heb een voorlopig besluit gemaakt: De Stiletto en de HOOK blijven, de 6100 gaat weg, 'k moest even wennen aan het idee, maar denk dat dit de beste oplossing is voorlopig.

Of er nog een 2e versterker verkocht gaat worden ga ik in de toekomst wel bekijken, de Stiletto en HOOK zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd wat (geluids)kwaliteit betreft, zit ook niet heel veel verschil in voicing, wel wát natuurlijk.
De Mesa klinkt wat "glas-achtig", maar tegelijk ook behoorlijk JCM 800-achtig op het scheurkanaal, wel gepolijster, maar ik vind het een erg fijne sound.
De HOOK heeft meer een vintage voicing, klinkt toch wel erg goed op m'n 2x12 met G12-65's.
Ik moet nog steeds wennen aan de HOOK, die vergt een bepaalde manier van spelen, terwijl de Stiletto als een Marshall reageert, en makkelijker speelt.

Iedereen nogmaals bedankt voor de stemmen en adviezen. :ok:

Marc Oblivian
9 december 2009, 10:50
Ik zal die Mesa ook eens checken. Wellicht is er met een pedaal ervoor zelfs wel een metalscheur uit te halen.....dan is ie voor rock en metal te gebruiken:-)

DeadHerring
9 december 2009, 10:54
Ben nu wat aan 't experimenteren met medium en low-output elementen op m'n Les Paul, matched veel beter met de JVM.

Wordt gruwelijk onderschat vind ik. Een Les Paul klinkt echt super met lagere output humbuckers, komt de natuurlijke sound van zo'n gitaar ten goede.

Henri H
9 december 2009, 10:57
Ik zal die Mesa ook eens checken. Wellicht is er met een pedaal ervoor zelfs wel een metalscheur uit te halen.....dan is ie voor rock en metal te gebruiken:-)Ja, dat gaat perfect. Volgens iWishmaster heeft de Stage II in de fluid drive mode al een hele goede high gain, jammer dat het niet schakelbaar is....
Ik heb op de Tite Gain mode al een behoorlijke gain, gelijkwaardig aan de JCM 800, en met een tubescreamer is ie eenvoudig in een strakke metal-toestand te brengen.

pimmetje
9 december 2009, 11:27
Als de Hook en Stiletto voor jouw geluidswensen en opties behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn, maar de Hook moeilijker doet over welke speakers/speakerkasten eraan worden gehangen en op welk volume wordt gespeeld.... dan zou ik persoonlijk ook serieus denken om die Hook weg te doen.

Je lijkt te zeggen dat de hook eigenlijk alleen iets veelzijdiger is en geeft zelf al aan dat een pedaaltje dat redelijk gelijk trekt...

Alleen zou ik die beslissing nog niet nemen voordat je jezelf de tijd hebt gegeven om ff echt aan die Hook te wennen. Anders is 't natuurlijk een beslissing op halve informatie :D.

Henri H
9 december 2009, 11:33
Je vat het goed samen Pim, precies wat ik ga doen. :ok:
Misschien blijven ze alle twee wel, voorlopig in ieder geval wel.

Yek1
9 december 2009, 13:06
Precies, wij weten allang waar het uiteindelijk op uit zal draaien. Nu H. zelf nog... ;-)


Als de Hook en Stiletto voor jouw geluidswensen en opties behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn, maar de Hook moeilijker doet over welke speakers/speakerkasten eraan worden gehangen en op welk volume wordt gespeeld.... dan zou ik persoonlijk ook serieus denken om die Hook weg te doen.

Je lijkt te zeggen dat de hook eigenlijk alleen iets veelzijdiger is en geeft zelf al aan dat een pedaaltje dat redelijk gelijk trekt...

Alleen zou ik die beslissing nog niet nemen voordat je jezelf de tijd hebt gegeven om ff echt aan die Hook te wennen. Anders is 't natuurlijk een beslissing op halve informatie :D.

Marc Oblivian
9 december 2009, 14:45
Ja, dat gaat perfect. Volgens iWishmaster heeft de Stage II in de fluid drive mode al een hele goede high gain, jammer dat het niet schakelbaar is....
Ik heb op de Tite Gain mode al een behoorlijke gain, gelijkwaardig aan de JCM 800, en met een tubescreamer is ie eenvoudig in een strakke metal-toestand te brengen.

Ik zal hem eens aan de tand voelen. Bij Dijkman in Amsterdam staat een Stiletto Trident (?)
Weet alleen niet of dat nou een stage I of II is. Hoop dat ie wel iets strakker is dan een Dual Rec, want anders heb ik alsnog een pedaal nodig:-)
Schakelbaar hoeft het niet te zijn trwns...ik heb of rockcrunch/drive nodig of brute highgain in mijn bands, niet alletwee in 1 band.

rock-frank
9 december 2009, 14:53
Ik zal hem eens aan de tand voelen. Bij Dijkman in Amsterdam staat een Stiletto Trident (?)
Weet alleen niet of dat nou een stage I of II is. Hoop dat ie wel iets strakker is dan een Dual Rec, want anders heb ik alsnog een pedaal nodig:-)
Schakelbaar hoeft het niet te zijn trwns...ik heb of rockcrunch/drive nodig of brute highgain in mijn bands, niet alletwee in 1 band.

Stiletto is zeker het proberen waard!
ik vind hem persoonlijker beter dan de recto maar dit is denk ik een kwestie van smaak, de recto's zijn natuurlijk ook geen slechte amps...
heb ze zelf naast elkaar mogen proberen en de stiletto is veel veelzijdiger, dit zeggen natuurlijk veel amps, maar het viel me op dat alles wat de stiletto kan, dat hij dat ook goed kan! van twin tot jcm 800 tot recto.
verschil tussen de recto qua heavy sound is dat de stiletto directer is en meer warmte mee geeft als een marshall dit ook zou doen....

veel plezier met proberen!

Marc Oblivian
9 december 2009, 15:29
Dank je, ik ben benieuwd!

Einzeln
9 december 2009, 16:30
Ik begreep het zo:
Amerikaans Eq zit voor de gain
Brits EQ zit na de gain

caliban
9 december 2009, 19:59
Ik begreep het zo:
Amerikaans Eq zit voor de gain
Brits EQ zit na de gain

Vox enzo weet ik niet helemaal, maar de eerste marshall had de EQ ook na de eerste gainstage. In latere marshalls achter de preamp. Fender en mesa mark series hebben de EQ ook na de eerste gaintrap zitten. De 'moderne' highgainers zijn zo goed als allemaal clones van een SLO, dewelke gebaseerd is op een 800, dus waarbij de EQ ook gewoon na de preamp zit.

Amerikaans-Brits-whatever, slaat op niet zo veel vind ik....

Braindead
9 december 2009, 20:32
Ik heb die Hook getest (dacht dat het dat model was) maar vond het nogal tammetjes allemaal. Wel veelzijdig maar toch zeg ik: De Hook Exit!

macwilliams
9 december 2009, 23:05
Ik heb de hook gehoord en er over gespeeld met m'n eigen gitaren en ik vond hem niet tammetjes. Ook die zevensnaar klonk goed.

Lexvandoef
10 december 2009, 00:06
Tis geen brute death metal machine, maar tammetjes kan ik hem niet noemen nee... :cheerup:

Henri H
10 december 2009, 10:07
....Schakelbaar hoeft het niet te zijn trwns.......Als je een vette crunch sound zoekt, probeer dan ook 's de JCM 800 2203 reissue.
Die heb ik gisteren toevallig even bij Big One getest, had nog wat tijd over toen ik voor m'n werk even naar Zwolle moest.
Ik vond hem vet, wel jammer dat ik m'n eigen gitaar en tubescreamer niet bij me had....
Ik ken de originele (pre-'86?) 2203's niet maar de reissue klinkt wel goed volgens mij.

Regular_nelis
10 december 2009, 10:49
Ik zou zeggen, Marshall eruit. Je hebt er toch nog 1, andere versterkers geven je meer veelzijdigheid in mogelijke sounds..

Henri H
24 december 2009, 19:16
Nou, het is dan echt zover, de Marshall 6100 is verkocht aan een forumlid uit de Koekstad.
Best jammer, want het is gewoon een geweldige versterker, zeker volgens Marshall-maatstaven.

Nu heb ik nog 3 amps over, waarvan ik waarschijnlijk de HOOK op termijn ga verkopen.
Afgelopen dinsdag heb ik de HOOK gebruikt onder een 1960A Slash kast met V30's tijdens het repeteren met de band.
Dit was een aanzienlijke verbetering, maar ik denk toch dat ik ga voor een 1960B kast met G12-65's.
Als de HOOK hierop niet lekker uit de verf komt in de bandmix, dan gaat ie er alsnog uit.
Ik ben nl. nog steeds zeer tevreden over de Stiletto, en die klinkt gewoon perfect op G12-65's.
Ik kan ermee lezen en schrijven, terwijl de HOOK meer moeite kost.

ibanez260
25 december 2009, 10:42
Voor mijn part mag je de hook weg doen, omdat die mesa gewoon een perfect clean geluid heeft maar een lekkere distortion, en alles wat daar tussen ligt, doet de marshall dan weer goed. Nu is dit wel persoonlijke smaak he :p

Henri H
19 januari 2010, 09:35
Bump! :)

Ik weet het zo goed als zeker: de HOOK gaat er zeer waarschijnlijk uit.
Het is niet als spam bedoeld, meer als een soort van gunst naar evt. geïnteresseerden: als je de HOOK wilt overnemen, kun je me PM'en.
Waarschijnlijk zet ik hem binnen nu en 2 à 3 weken echt te koop.

De redenen voor verkoop:

De Stiletto bevalt beter, prikt beter door de mix, en hoeft niet zo hard om er een goeie sound uit te krijgen.
Sterker nog, ik durf te stellen dat de Stiletto misschien wel de ideale "huiskamer-buizen-versterker" is.
Ook ligt de Stiletto mij gewoon meer, speelt soepeler, minder stug, meer Marshall-achtig, reageert erg goed op m'n tubescreamer.
De HOOK is echt een beest van een amp, reageert erg goed op pedaaltjes, en ik zou hiermee ook prima "mijn dingetje" kunnen doen, maar ik vind 2 amps meer dan voldoende.
Bovendien klinkt de HOOK, vooral in de band, het beste met V30's naar mijn mening, maar mijn Marshall en Stiletto vind ik beter klinken met G12-65's, waarvan ik ondertussen een 4x12 en een 2x12 heb.

De keuze lijkt zo logisch, toch?
Misschien ga ik er wel spijt van krijgen .... het zij zo.

Marc Oblivian
19 januari 2010, 10:08
Misschien ga ik er wel spijt van krijgen .... het zij zo.

Ik denk het niet: je hebt juist een weloverwogen keuze gemaakt die gebaseerd is op speelplezier/sound/bruikbaarheid zonder je door merknamen te laten leiden....

iWishmaster
19 januari 2010, 10:26
Ik snap je keus! Hook is erg vet, maar ik kon het er niet zo goed 'mee vinden', zal misschien ook door de prijs komen :soinnocent: ... Stiletto's zijn gewoon vet! Iets scherp naar mijn smaak, maar dat is mijn Rivera eigenlijk ook: klinkt wel goed in mix.

interessander
19 januari 2010, 10:30
Je hebt er lag genoeg over nagedacht denk ik, daar zul je geen spijt van krijgen (en je portemonnee ook niet)

Ik had een vergelijkbare situatie met een JCM 800 2203. Ik had hoge verwachtingen van de versterker en voor veel gitaristen is het een geweldige amp. Maar na een aantal weken was ik er toch achter dat het niets voor mij was.

caliban
19 januari 2010, 12:05
Kan de Stiletto ook niet ongeveer wat je 800 kan (en nog meer natuurlijk)? HOOK heb ik nooit over gespeeld, dus heb ik geen erg zuivere mening over.

Yek1
19 januari 2010, 12:10
Heb niet zoveel met de Hooks. Totdat ik Guthrie Govan erover hoorde spelen op de Suhr clinic.... :eek:

Henri H
19 januari 2010, 12:21
@ all: bedankt voor de reacties. :ok:


Ik denk het niet: je hebt juist een weloverwogen keuze gemaakt die gebaseerd is op speelplezier/sound/bruikbaarheid zonder je door merknamen te laten leiden....Merknamen? Marshall, Mesa Boogie en HOOK zijn populaire merknamen, maar ben het wel met je eens, heb een weloverwogen keuze gemaakt.


....... Stiletto's zijn gewoon vet! Iets scherp naar mijn smaak, maar dat is mijn Rivera eigenlijk ook: klinkt wel goed in mix.De Stiletto kan scherp klinken, maar dat is met de EQ-regeling erg goed af te regelen naar mijn mening.


....
Ik had een vergelijkbare situatie met een JCM 800 2203. Ik had hoge verwachtingen van de versterker en voor veel gitaristen is het een geweldige amp. Maar na een aantal weken was ik er toch achter dat het niets voor mij was.Kun je omschrijven wat je niet beviel aan de 2203?
Welk bouwjaar was die?


Kan de Stiletto ook niet ongeveer wat je 800 kan (en nog meer natuurlijk)? ....Klopt, de Stiletto is eigenlijk een "soort van" JCM 800 2205(/2210?), maar dan "op z'n Mesa's".
Het clean is veel helderder, de scheur heeft dezelfde ballen, maar klinkt wat gepolijster, iets minder rauw.
Op laag volume heeft ie natuurlijk veel minder punch, maar blijft echt goed klinken, terwijl de JCM 800 op (extreem) laag volume echt lelijk gaat klinken.

Henri H
19 januari 2010, 12:39
Heb niet zoveel met de Hooks. Totdat ik Guthrie Govan erover hoorde spelen op de Suhr clinic.... :eek:Dat is het ook een beetje met HOOK denk ik, die is zeer geschikt voor "de betere gitarist", net als de Bogner XTC, Soldano SLO e.d., niet voor "Jan met de Pet" zeg maar.
Ik ben toch meer van het laatste type vermoed ik. :rockon:

WillemdaGuide
19 januari 2010, 12:44
Ik heb redelijk wat meegekregen van je zoektocht en ook de kans gehad die amps van je over verschillende speakerkasten te bespelen en ik kan je wel volgen. Ondanks dat ik die HOOK wel erg vet vind klinken op de G12-65 kast (en ook met je GB kast erbij aan) maar die stilleto is inderdaad minstens net zo bruut. Herinner me nog dat we die over mijn marshall V-30 kast hebben losgetrokken... briljant.....!
Zou persoonlijk ook eerder voor de Mesa gaan dan voor de HOOK denk ik....

Ace 1.15.19
19 januari 2010, 13:03
Bump! :)

Ik weet het zo goed als zeker: de HOOK gaat er zeer waarschijnlijk uit.

De redenen voor verkoop:

De Stiletto bevalt beter, prikt beter door de mix, en hoeft niet zo hard om er een goeie sound uit te krijgen.
Dit is natuurlijk gewoon een slechte smoes om dadelijk toch een CMW Plexi+ te kopen. :D

interessander
19 januari 2010, 13:16
Kun je omschrijven wat je niet beviel aan de 2203?
Welk bouwjaar was die?

Bouwjaar weet ik niet meer exact, maar het was geen al te oude, hij had de horizontale inputs. Hij was gewoon qua type versterker niet geschikt voor wat ik speel, ook niet icm pedalen, en ik haal sowieso graag de gain uit de versterker zelf.

Ik kreeg hem niet strak genoeg en de verhouding tussen clean en lead kreeg ik ook niet helemaal lekker. Dit ligt dus totaal niet aan de versterker, hij sloot gewoon niet aan op mijn wensen.

JohnLord
19 januari 2010, 13:32
Dit is natuurlijk gewoon een slechte smoes om dadelijk toch een CMW Plexi+ te kopen. :D

Henri zit nog in de ontkenningsfase...

Henri H
19 januari 2010, 13:55
Dit is natuurlijk gewoon een slechte smoes om dadelijk toch een CMW Plexi+ te kopen. :DHehe, daar heb ik wel GAS voor gekregen op de meeting, inderdaad.

@ John Lord: Ik denk dat ik me wel kan beheersen voorlopig. ;)
De ontkennende fase herken ik niet bij mezelf, maar het is wel een pracht-amp die Plexi +.

@ Sander: Ja, een oude 2203 heeft geen FX loop en ook geen schakelbaar clean kanaal.
Ik vind wel dat ie (mijn 2205 dan, heb eigenlijk nog nooit een oude 2203 bespeeld) met een tubescreamer lekker strak klinkt, maar natuurlijk nooit zo strak als een Mark III,IV of V.
Dat is ook niet echt een vergelijking denk ik, zijn totaal verschillende amps.
"Je moet ervan houden"

interessander
19 januari 2010, 14:11
Het mooie aan veel amps is dat ze hun waarde goed behouden en dat je ze dus 2ehands kunt kopen en later zonder noemenswaardig verlies weer kunt verkopen.

Want een versterker kun je naar mijn mening pas echt goed testen als je hem in je bezit hebt of hem in ieder geval meerdere malen en in verschillende situaties aan de tand kunt voelen. Dat neemt niet weg dat een versterker die echt werkelijk niet aansluit bij je smaak al bij een eerste keer testen in de winkel door de mand kan vallen natuurlijk.

Ace 1.15.19
19 januari 2010, 14:20
Hehe, daar heb ik wel GAS voor gekregen op de meeting, inderdaad.
Dat ding klinkt ook echt super, super goed. Heerlijk voor classic rock ook.