PDA

View Full Version : Orange Dual Terror vs. Orange Rocker 30



DeadHerring
1 december 2009, 23:01
Dus, nadat ik een testnamiddagje had met Marshall Class 5, Blackstar HT5 en Orange Tiny Terror, kwam ik erop uit dat de Blackstar de beste features had, maar zijn sound toch lang niet zo goed was in mijn oren (mijn mening natuurlijk!) als de Tiny Terror. Nu vond ik de Tiny Terror combo geweldig klinken, maar ik vond 'm toch heel weinig zijn geld waard in de andere regionen van wat een amp maken.

Sommigen zeggen dat 'ie gewoon een heel duur overdrivepedaaltje is, en ik kan die mening niet devalueren. Hij is écht een one trick pony. Nu ben ik van plan om een dezer dagen bij Piens de nieuwe Dual Terror en de Rocker 30 te gaan testen.

Van de Dual Terror weet ik dat ie zonder problemen de Tiny Terror kan nabootsen qua sound, maar ik wil ook wel dat "Fat channel" 'ns testen. Schakelbaarheid naar 30 watt geeft ook meer clean headroom, iets dat ik ook wel miste bij de Tiny Terror. De Dual Terror heeft net zoals zijn kleine broertje ook geen Equalizer, alleen een tone knop.

Van de Rocker heb ik alleen nog maar Youtube-filmpjes gezien, en nog niks live, dus heb ik er ook nog geen goed oog op hoe die gaat klinken. Ik ben een aantal reviews etc. gaan opzoeken en iedereen is blijkbaar eensluidend superpositief over de sound van deze versterker. Voordeel is dat deze amp een dedicated clean channel heeft dat heel afhankelijk is van de kwaliteit van je gitaar... Met mijn Gibson Les Paul heeft dat heel erg veel charme, zo'n feature. Hij heeft ook een footswitch, hij is beschikbaar in combo-versie, en heeft een volwaardige EQ op het gain-channel (dat trouwens ook nog clean kan).

dus: voordelen en nadelen:

Dual Terror

+ twee kanalen, schakelbaar van 7W bedroom amp tot giggable 30W
+ licht en draagbaar
+ robuust
- alleen een head beschikbaar, geen combo
- geen fx loop
- geen volwaardige EQ
-nieuw, dus (nog) niet verkrijgbaar tweedehands

Rocker 30

+ Twee kanalen
+ Natural channel (plus omdat ie het heeft, extra plus als het goed klinkt)
+ Reageert (volgens iedereen) heel goed op de settings (tone, volume) van je gitaar (ben een plug&play type)
+ Verkrijgbaar in combo-versie
+ Volwaardige EQ op het gain-channel
+ Al even uit, dus verkrijgbaar tweedehands aan een kleinere prijs dan Dual Terror + 1x12
+ Footswitch bijgeleverd
- geen fx loop
- combo is zwaar en niet zo portable, head is bijna even duur, dus head+1x12 wordt wsch te duur voor mijn budget
- 30W, waarschijnlijk te luid voor een amp die voorlopig alleen als bedroom amp gebruikt wordt



Als iemand er een getest heeft, en daar bepaalde (positieve of negatieve) bedenkingen bij heeft, weet ik graag jullie mening, en voor voordelen/nadelen te adden en zo. Hopelijk vind ik exact wat ik zoek in een van deze twee.

kenx
2 december 2009, 07:40
Dus, nadat ik een testnamiddagje had met Marshall Class 5, Blackstar HT5 en Orange Tiny Terror, kwam ik erop uit dat de Blackstar de beste features had, maar zijn sound toch lang niet zo goed was in mijn oren (mijn mening natuurlijk!) als de Tiny Terror. Nu vond ik de Tiny Terror combo geweldig klinken, maar ik vond 'm toch heel weinig zijn geld waard in de andere regionen van wat een amp maken.

Sommigen zeggen dat 'ie gewoon een heel duur overdrivepedaaltje is, en ik kan die mening niet devalueren. Hij is écht een one trick pony. Nu ben ik van plan om een dezer dagen bij Piens de nieuwe Dual Terror en de Rocker 30 te gaan testen.

Van de Dual Terror weet ik dat ie zonder problemen de Tiny Terror kan nabootsen qua sound, maar ik wil ook wel dat "Fat channel" 'ns testen. Schakelbaarheid naar 30 watt geeft ook meer clean headroom, iets dat ik ook wel miste bij de Tiny Terror. De Dual Terror heeft net zoals zijn kleine broertje ook geen Equalizer, alleen een tone knop.

Van de Rocker heb ik alleen nog maar Youtube-filmpjes gezien, en nog niks live, dus heb ik er ook nog geen goed oog op hoe die gaat klinken. Ik ben een aantal reviews etc. gaan opzoeken en iedereen is blijkbaar eensluidend superpositief over de sound van deze versterker. Voordeel is dat deze amp een dedicated clean channel heeft dat heel afhankelijk is van de kwaliteit van je gitaar... Met mijn Gibson Les Paul heeft dat heel erg veel charme, zo'n feature. Hij heeft ook een footswitch, hij is beschikbaar in combo-versie, en heeft een volwaardige EQ op het gain-channel (dat trouwens ook nog clean kan).

dus: voordelen en nadelen:

Dual Terror

+ twee kanalen, schakelbaar van 7W bedroom amp tot giggable 30W
+ licht en draagbaar
+ robuust
- alleen een head beschikbaar, geen combo
- geen fx loop
- geen volwaardige EQ
-nieuw, dus (nog) niet verkrijgbaar tweedehands

Rocker 30

+ Twee kanalen
+ Natural channel (plus omdat ie het heeft, extra plus als het goed klinkt)
+ Reageert (volgens iedereen) heel goed op de settings (tone, volume) van je gitaar (ben een plug&play type)
+ Verkrijgbaar in combo-versie
+ Volwaardige EQ op het gain-channel
+ Al even uit, dus verkrijgbaar tweedehands aan een kleinere prijs dan Dual Terror + 1x12
+ Footswitch bijgeleverd
- geen fx loop
- combo is zwaar en niet zo portable, head is bijna even duur, dus head+1x12 wordt wsch te duur voor mijn budget
- 30W, waarschijnlijk te luid voor een amp die voorlopig alleen als bedroom amp gebruikt wordt



Als iemand er een getest heeft, en daar bepaalde (positieve of negatieve) bedenkingen bij heeft, weet ik graag jullie mening, en voor voordelen/nadelen te adden en zo. Hopelijk vind ik exact wat ik zoek in een van deze twee.

Persoonlijk, vind ik, dat je het feit dat er enkel een head-versie van de Dual terror niet mag beschouwen als een minpunt. Het is nu eenmaal zo.

Ik zag ook dat je als minpunt opschreef 'Geen FX-loop', dan moet je niet bij Orange zijn ;)

Persoonlijk na zo de plus- en minpuntjes doorgelezen te hebben zou ik in jou plaats voor de Dual terror gaan, volgens mij gaat die beter aan je eisen voldoen, dan de Rocker 30, al was het maar dat de dual terror schakelbaar is naar 7 watt, wat jij zeker kan gebruiken als je deze amp op kamerniveau wil gebruiken. En natuurlijk ook omdat 'ie zo compact is, en weinig weegt.

Als je er eentje moest gaan testen, of je koopt er eentje, laat het zeker weten!;) Ik ben nieuwsgierig ;)

DeadHerring
2 december 2009, 13:05
Mja ik zeg ook niet dat ik een fx loop danig zou missen hoor, ik ben niet een grote effectengebruiker (wah en misschien reverb is al meer dan genoeg voor mij), maar dat zijn zo'n 'minpunten' die misschien later boven zouden kunnen drijven als gebrek.

Mja, qua head, die headversie vind ik een minpunt qua prijs hé.

En eerlijk gezegd, ik denk ook dat ik wel het meest ga hebben met de Dual Terror, maar ben een beetje bang dat het clean niet goed ga zijn... Miste ik toch wel op de Tiny Terror.

Tristan
2 december 2009, 13:45
Mwa, wat ik weet van de Tiny Terror is dat de 7 watt stand eigenlijk weinig doet qua volume t.o.v. de volle 15 watt, in 7 watt stand klinkt de amp gewoon minder vol/slechter naar mijn mening.
De Rocker 30 gaat eigenlijk helemaal niet zo hard vind ik, klinkt wat slapper dan de Tiny Terror omdat het duidelijk een multi channel amp is.
Gewoon testen dus zou ik zeggen.

DeadHerring
4 december 2009, 14:06
Mja, nieuwe amp heeft zich aan de shortlist toegevoegd: De Orange OR50 40th Anniversary. Een single-channel amp met footswitch-defeatable master volume en HF drive. Ook geen FX loop, maar gaat blijkbaar heel luid op clean en kan op laag volume ook door de attenuator-functie een serieuze buizenoverdrive hebben. Zal waarschijnlijk niet tweedehands te vinden zijn, maar op Soundslive goedkoper dan de Rocker 30.

Tristan
4 december 2009, 14:45
Oh ja, ook een idee inderdaad, nog niet getest maar als 'ie een beetje in de richting van die Custom Shops gaat dan vind ik 'm persoonlijk een stuk lekkerder dan die AD, Terror of Rocker serie...
Overigens zijn de echte oude Orange amps weer een heel ander verhaal, heel luid en clean, deed me nog het meeste aan een opgevoerde Vox denken qua sound, wel erg mooi ook...