PDA

View Full Version : Lengte kabels voor kleine podia?



Wiellem
1 december 2009, 18:49
Ik ben momenteel bezig om alle kabels die ik gebruik voor mijn Boss GT8 effectenpedaal te vervangen voor goede exemplaren. Zelf heb ik de neutrik pluggen al in huis evenals een aantal meter kabel.

Mijn probleem is nu dat ik bang ben lengte tekort te komen wanneer ik binnenkort eindelijk een keer op een podium stap... En aangezien ik het effectenpedaal met de 4 kabel methode aansluit lopen er 4 kabels van pedalboard naar versterker toe waardoor de lente van de kabels niet te groot moet worden voor eventueel signaalverlies en knopen. Verder heb ik geen idee wat bij kleinere podia de afstand tussen monitor en amp is.

Wie kan mij helpen?

Klein plaatje ter verduidelijking:
http://img3.imageshack.us/img3/7516/naamloosvof.jpg

Moet een podium met drummer en amp voorstellen :sssh:

HaroldA
1 december 2009, 18:58
Is een multikabeltje van pak-m-beet 6-10 meter niet het handigste in het geval van een 4 kabel methodiek?

Wiellem
1 december 2009, 19:05
Is een multikabeltje van pak-m-beet 6-10 meter niet het handigste in het geval van een 4 kabel methodiek?

Als ik alles met tie rips vastzet voldoet dit toch ook wel? Anders heb ik voor niets al die pluggen ingekocht :(

En qua kwaliteit miss toch wel het beste als ik goede kwaliteit kabel koop?

Wiellem
1 december 2009, 20:15
Zal een afstand van 3 meter van pedalboard tot amp groot genoeg zijn voor kleine podia?

Harald
1 december 2009, 20:16
Een meter of 5 a 6 is echt al redelijk minimaal, moet echt niet veel minder worden. Ook bij kleine podia trouwens. (sterker nog, juist op kleine podia ben ik altijd blij dat ik draadloos ben, daar liggen kabels helemaal in de weg nl. Draadloos is wat dat betreft sowieso lekker, je kunt je bewegen zonder bang te zijn dat je blijft haken met je kabel, en tussen je pedalboard en amp is de vloer gewoon kabelvrij :) )

Is wel zo prettig als je de kabel niet in een rechte lijn van pedalboard naar amp moet leggen omdat je anders te kort komt. Dan sta je er nl. de hele tijd op (of moet je iig erop letten dat je dat niet doet.) Moet dus iets naar de zijkant, dan al snel een meter of 2, 3 naar achter, en weer naar de zijkant naar je amp toe (tenzij je je amps schuin voor je zou zetten, als een monitor, dan kan het natuurlijk heel kort.) En op grotere podia is het altijd wel fijn als je een beetje afstand tot je amp kunt houden.

Harald
1 december 2009, 20:18
En vergeet ook niet dat de kabel bij de amp ook nog +/- een meter omhoog moet als je je combo op een stoel of krat zet, of je top bovenop je cabinet.

Wiellem
1 december 2009, 21:44
Bedankt voor je evrhelderende verhaal :cheerup:

Dan zal ik maar gewoon ff in de buidel tasten en flink wat meters gitaarkabel kopen en 6 meter nemen.

Is de standaard dubbel afgeschermde kabel die je voor iets meer dan een euro bij de gitaarboer koopt van kwaliteit?

En zullen meerdere kabels samengebonden niet gaan storen?

j3r03n
1 december 2009, 21:54
en tussen je pedalboard en amp is de vloer gewoon kabelvrij
Wordt je pedalboard gevoed met draadloze stroom dan? En de footswitch van een versterker is meestal ook niet draadloos. Op die manier hou je toch wel een of twee kabels, lijkt me.

Harald
1 december 2009, 22:06
Heb vier jack kabels en 1 stroomkabel met tie wraps tot no budget multikabel omgevormd. Die loopt dan langs de zijkant van het podium naar mijn versterkers. (stereo opstelling, 1 kabel naar versterker 1, vandaaruit een kabel terug uit de send, twee kabels terug, naar return, en andere amp) Stroom van de bak wordt ook bij de versterkers ingestoken. Maar doordat dat via de zijkant loopt is het podium zelf tussen de amps en effectenbak, en naar de andere bandleden toe kabelvrij. De receiver van mijn wireless zit ook op de effectenbak. Footswitch van de versterker gebruik ik niet, gebruik alleen het cleane kanaal.

j3r03n
1 december 2009, 22:48
Handig! Jammer dat mijn setup zo vaak wisselt, anders was zo'n multikabel wel een hele uitkomst.

Mathidal
2 december 2009, 00:20
Ik las iets over kwaliteitsverlies bij te lange kabels, maar dan gaat het wel over iets van dertig meter lengte ofzo. x)

Ik weet niet precies hoe dat zit, misschien dat het signaal afzwakt door de afstand.

Dus als je goede kwaliteit wilt: nooit langere kabels dan 10 meter.

Eventueel draadloos overwegen, duurder, maar moet je je niet druk maken over lengte kabels. :D

Rongear
2 december 2009, 09:31
Draadloos heeft mi niks te maken met de 4 kabelmethode die ts hier schetst, das alleen van gitaar naar Amp/ Effect. Als je een multi maakt van ongeveer 10 meter zal je weinig verlies hebben, na elke kabel vindt er een bewerking plaats. Een zaalmulti is soms wel 50 meter of meer en dat geeft ook geen problemen. Met tien meter zal je op vrijwel elk podium uit de voeten kunnen zonder over de kabels te struikelen. :strat:

skanky
2 december 2009, 09:44
Draadloos heeft mi niks te maken met de 4 kabelmethode die ts hier schetst, das alleen van gitaar naar Amp/ Effect. Als je een multi maakt van ongeveer 10 meter zal je weinig verlies hebben, na elke kabel vindt er een bewerking plaats. Een zaalmulti is soms wel 50 meter of meer en dat geeft ook geen problemen. Met tien meter zal je op vrijwel elk podium uit de voeten kunnen zonder over de kabels te struikelen. :strat:

Over een zaalmulti gaat normaal gesproken in tegenstelling tot over een gitaarkabel een laag-ohmig(mic)signaal, dat geeft over lange afstanden veel minder problemen dan een hoog-ohmig (gitaar)signaal, dus dat is niet te vergelijken.

Harald
2 december 2009, 09:50
@Skanky, dat geldt eigenlijk toch alleen voor de kabel van de gitaar naar de versterker of effecten bak. Vanuit de effectenbak zou dat alleen nog een probleem moeten zijn als echt ALLE effecten true bypass zijn, en er verder ook geen buffer in de bak zit? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

skanky
2 december 2009, 12:42
@Skanky, dat geldt eigenlijk toch alleen voor de kabel van de gitaar naar de versterker of effecten bak. Vanuit de effectenbak zou dat alleen nog een probleem moeten zijn als echt ALLE effecten true bypass zijn, en er verder ook geen buffer in de bak zit? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Dat klopt, alles na de preamp is line level en laag-ohmig, dus alleen het signaal vanaf de gitaar naar de versterker is hoog-ohmig. Als je dat probeert zo kort mogelijk te houden (< 6 meter) dan is er niks aan de hand. live-level kabels kunnen makkelijk een meter of 10 zijn zonder significant signaalverlies.

Wiellem
3 december 2009, 22:15
Ik heb 4 keer 7 meter gekocht en gesoldeerd, vervolgens met goede tape aan elkaar en gemerkt en het werkt :)

Wel een pijnlijk verbrandde vinger :(

Harald
4 december 2009, 12:50
Had vroeger ook tape (van die grijze of zwarte gaffer tape) om mijn kabelbundel. Dat houdt goed, maar op een of andere manier werd het op het podium ook altijd erg kleverig, alsof de lijm een beetje smolt en uitvloeide. Als je dan na een gig de kabel oprolt heb je van die plakkerige handen. Heb nu tie wraps gebruikt, dat bevalt beter. Moet je alleen weer een beetje oppassen dat je niet te haastig werkt met opruimen en je aan die dingen bezeert.

HaroldA
4 december 2009, 12:54
Kijk ook eens hier: http://cableorganizer.com/wire-management/

Er was hier een keer een volledig topic aan kabelkousen geweid, maar die kan ik ff niet terug vinden... Wel deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=83275

Harald
4 december 2009, 14:07
Ziet er een beetje uit als spul waar je alleen de aders doorheen stuurt. Ik houdt het liefst wel gewoon losse kabels. Als er dan eentje kapot is kun je die gewoon eenvoudig repareren of vervangen, zonder gelijk alle kabels te moeten vervangen. Dat wordt toch wat lastiger als het in zo´n omhulsel zit. En de ellende met dingen die niet kapot KUNNEN gaan, is dat ze meestal, als ze uiteindelijk toch kapot gaan, niet te repareren zijn... Al die ingegoten plugjes aan hoofdtelefoons bv. tegenwoordig :(

Maar eerlijk is eerlijk, ziet er dan wel wat netter uit...

Wiellem
4 december 2009, 17:52
Had vroeger ook tape (van die grijze of zwarte gaffer tape) om mijn kabelbundel. Dat houdt goed, maar op een of andere manier werd het op het podium ook altijd erg kleverig, alsof de lijm een beetje smolt en uitvloeide. Als je dan na een gig de kabel oprolt heb je van die plakkerige handen. Heb nu tie wraps gebruikt, dat bevalt beter. Moet je alleen weer een beetje oppassen dat je niet te haastig werkt met opruimen en je aan die dingen bezeert.

Wilde ik in eerste instantie ook doen tie rips gebruiken maar heb toch besloten voor goede tape te gaan die volgens mij geen plak achterlaat.\

Ik kijk het even aan :)

bert k
4 december 2009, 18:18
Het zijn geen tie rips maar tie wraps.:) Als je ze gebruikt om een multikabeltje te maken nog een goeie tip: normaal steek je het uiteinde door het gat naar buiten, maar als je de tiewrap binenstebuiten doet, moet je het uiteinde naar binnen steken, de multikabel in. Dan heb je geen scherpe uitsteeksels waar je je handen aan openhaalt.

Harald
4 december 2009, 18:32
Heel goede tip van Bert K, dat had ik de eerste keer fout gedaan, en dan is de kabel snel opruimen geen pretje!

Wiellem
4 december 2009, 18:54
Het zijn geen tie rips maar tie wraps.:) Als je ze gebruikt om een multikabeltje te maken nog een goeie tip: normaal steek je het uiteinde door het gat naar buiten, maar als je de tiewrap binenstebuiten doet, moet je het uiteinde naar binnen steken, de multikabel in. Dan heb je geen scherpe uitsteeksels waar je je handen aan openhaalt.

Dacht altijd dat het tie rips waren :seriousf:

Maar zou het de moeite zijn om alle tape ,los te halen en te vervangen voor tie WRAPS?

bert k
4 december 2009, 19:28
Ja, dat moet je zelf weten natuurlijk, dan heb je een hoop werk voor niets gedaan. Is de kabel niet te stug geworden met die tape?

Wiellem
4 december 2009, 20:24
Ja, dat moet je zelf weten natuurlijk, dan heb je een hoop werk voor niets gedaan. Is de kabel niet te stug geworden met die tape?

Ik heb om ongeveer 30 cm de kabel bij elkaar getaped dus dat valt mee :)

Han S
4 december 2009, 20:32
Een multikabel van bijvoorbeeld Mogami is heerlijk soepel en het kost weinig. Heb je in vier paren, acht paren, zestien en tot 48 paren. Ik heb de studio er vol mee liggen, in totaal kilometers draad en het klinkt prima.

Al dat aan elkaar binden van kabels lijkt me niks en het kost uiteidelijk meer als een stuk multicore. Bovendien hebben die leveranciers vaak korte stukken voor een gereduceerde prijs.

http://www.mogamicable.com/Bulk/snake_cables/w2934.gif

Harald
4 december 2009, 22:31
Maar in je studio liggen die kabels neem ik aan permanent. Live rol je ze steeds opnieuw op en uit, en loop je kans dat iemand erop gaat staan, of er met een flightcase overheen rolt. Als er dan eens een kabel ongelukkig breekt kun je gelijk alle pluggen opnieuw solderen... Bij elkaar binden bevalt me op het moment eigenlijk prima. Bovendien had ik de kabels al, kostte me dus alleen een zakje tie wraps :)

En het plaatje is zo te zien alleen signaal draad. Maar een netsnoer is toch ook handig voor een effectenbak.

Han S
4 december 2009, 22:46
Ik heb ook zo'n kabel over de studiovloer liggen en daar loopt men ook overheen, al een jaar of 13 en de kabel is nog als nieuw. En als het helemaal erg wordt kun je een multicore nemen met een litze er omheen, die is wel wat minder soepel. De Mogami is de soepelste kabel die ik ken, echt geweldig spul.

JER00N
5 december 2009, 14:35
Vlechten kan ook nog :D Heb ik bij mijn eigen 'multikabel' gedaan (ook voor de vierkabelmethode): http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127657

Wiellem
7 december 2009, 12:57
Vlechten kan ook nog :D Heb ik bij mijn eigen 'multikabel' gedaan (ook voor de vierkabelmethode): http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127657

Hehe moet zeggen dat dat wel goed bedacht is :P

Midwolda
14 december 2009, 08:49
BUMP (omdat ik niet kan geloven dat ik de enige ben die ze gebruikt).
Deze dingen, gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar voor niet duur en in verschillende lengtes:
http://www.thecableorganizer.com/images/EJ05A-44.jpg
Soepel, gaan makkelijk 4 gitaarkabels door, eenvoudig èèntje er uit of er bij,
een ty-rap (Amerikaans he) aan begin en eind... klaar.

HaroldA
14 december 2009, 10:22
een ty-rap (Amerikaans he) aan begin en eind... klaar.

Ik zeg het nog 1 keer: tie wrap!!! (http://en.wikipedia.org/wiki/Tie-wrap)

Zo duidelijk? :soinnocent:

Mathidal
14 december 2009, 14:51
Ik zeg het nog 1 keer: tie wrap!!! (http://en.wikipedia.org/wiki/Tie-wrap)

Zo duidelijk? :soinnocent:

Mijn ogen gaan achteruit. Wat staat er? :soinnocent:

pimmetje
14 december 2009, 15:16
Er staat Thai Wrap... smakelijk en gezond.

En verder aub weer gewoon over de kabels.

B_2_the_a
16 december 2009, 10:44
Ik gebruik nu tegenwoordig balletvloertape (theaters) voor kabelboompjes, werkt heerlijk!

En die wokkels om je kabels heen lijkt me niets, gaat te makkelijk kapot/vol met bier zitten, etc....
Vlechten is ook vragen om problemen..



Je kabels (3 stuks neem ik aan, van en naar fx) neerleggen zoals je op het podium zou doen (liefste naast elkaar, niet op elkaar) en dan elke 30 a 40 cm stukje tape..
Zo heb je een kabel die zo vlak mogelijk, terwijl je rekening hebt gehouden met de bochten.

stefke_m
29 januari 2010, 10:33
(don't shoot me voor deze bump na een maandje!)

Ik heb zelf al wat geprobeerd met tie wraps en met de zgn "theatertape" (Gaffer Tape) en ik moet zeggen dat dit wel werkte, maar niet erg efficiënt was. Ik ben het idee van kabels vlechten gevolgd, als er een kabel stuk gaat, so be it, maar it looks nice!

Mathidal
29 januari 2010, 18:15
(don't shoot me voor deze bump na een maandje!)

Ik heb zelf al wat geprobeerd met tie wraps en met de zgn "theatertape" (Gaffer Tape) en ik moet zeggen dat dit wel werkte, maar niet erg efficiënt was. Ik ben het idee van kabels vlechten gevolgd, als er een kabel stuk gaat, so be it, maar it looks nice!

Verlies je daar niet te veel kabellengte door?