PDA

View Full Version : Gain



wescore
1 december 2009, 15:37
Hallo beste mensen

Ik speel een gitaar met p90 elementen en ben op zoek naar een geschikt gitaar geluid ik speel nu een Marshall jcm 800 met een speakerkast met 4x12 celestial greenbackspeakers en gebruik verschillenden pedalen. o.a. boss blues braker en een tube screamer

Mijn probleem is dat ik niet tevreden ben met mn geluid ik wil een overdrive vanuit de versterker hebben het moet niet van die zware metal overdrive zijn maar wel een erg ruig scheurend geluid.

Ik ben dus op zoek naar een geschikte versterker met een ingebouwde gain heeft iemand tips wat ik moet aanschafen top of combo of zou ik mn jcm moeten modifiseren. De versterker moet geschikt zijn voor optredens en moet concureren met een mesa boogie triple van de andere gitarist we staan live helemaal niet hard.

lindstrom
1 december 2009, 15:40
opzich prima gear.. probeer eens een proco RAT of emma reezafratzitz

en veel gain met weinig mids = metal, dus gebruik meer mid..

Maleco
1 december 2009, 15:41
Allereerst is dit het electrische gitaren subforum, niet die van de versterkers :sssh:

Verder is het handig dat je ook je budget even noemt en misschien ook een paar bands of artiesten die jouw sound een beetje benaderen.

Leestekens zijn ook aan te raden..

ErikE
1 december 2009, 15:47
Wat bevalt je eigenlijk precies niet aan de overdrive van je 800? En wat zijn je huidige settings op de amp?

Henri H
1 december 2009, 15:54
Vreemd, JCM 800's staan toch bekend om hun ruige, rauwe overdrive.
Welk type JCM 800 heb je?
Ik heb ook een keer een naar top omgebouwde combo gehad, dat ding klonk als een natte krant. Op Harmony Central stond een recensie waarin gezegd werd dat ie klonk als "a dog's ass". :seriousf:
Ik kan die review niet weer vinden helaas. :???:
Een JCM 800 zou wel ondergesneeuwd kunnen worden door een rectum frier misschien.

DeadHerring
1 december 2009, 15:58
Misschien is dit een belachelijk idee en heb je dat al lang geprobeerd, maar... probeer 'ns een gitaar met humbuckers en het volume volledig open, en kijk of dat je meer ligt.. en als je metal wil, misschien zijn actieve elementen ook wel aangewezen.

Als het is omdat je versterker niet hard genoeg mag, kan je altijd een Master Volume mod inbouwen, ik geloof dat hier ook veel goeie ervaringen mee zijn. Een goeie attenuator kan ook.

Tenzij je echt high-gain wil, zou een JCM800 toch wel wat goeds moeten kunnen leveren.

Ibanez666
1 december 2009, 16:03
Ik zou eerst eens met de eq gaan stoeien, hoe heb je die nu staan?

Chris Winsemius
1 december 2009, 17:36
Geef even het type JCM800 aan en ik zal even kijken...

- 4 inputs
- 1 input, channelswitching
- 2 inputs ("mastervolume model")

caliban
1 december 2009, 18:11
en veel gain met weinig mids = metal, dus gebruik meer mid..

Aub, een kut-metalsound krijg je als je weinig mids gebruikt. Een goeie metalsound is voldoende mids, redelijk wat gain maar je sound zeker niet laten verzuipen. Je versterker moet voor metal gewoon redelijk brutaal gevoiced zijn vind ik.

En ik moet toegeven, die EMMA klinkt prima, maar niks boven overdrive uit je versterker zelf, en dat is waar de TS achter vraagt.

On topic: een JCM 800 zou perfect moeten zijn voor een vette rock sound. Wat voor gitaar gebruik je juist? Je kan desnoods je geluid een heel klein beetje boosten met een tubescreamer oid, maar al je gain uit een pedaal vind ik ook niet zo veel aan.

Marc Oblivian
2 december 2009, 14:46
Een JCM 800 zou wel ondergesneeuwd kunnen worden door een rectum frier misschien.


Hmmm...ik denk het toch echt niet. Ik denk zelfs dat de JCM in principe beter door de mix zou moeten prikken.
TS geeft echter zelf al aan dat het allemaal niet zo hard mag/kan en daar zit hem denk een beetje het punt. De JCM (maar ook de rectifier) moet vrij hard om een beetje overtuigend te klinken...

Kim Wilson
2 december 2009, 15:14
Wellicht is het een gebrek aan volume. Oftewel, draai open dat spul! :ok:


EDIT>
Wat Marc al zei dus...

wescore
2 december 2009, 15:20
Ik gebruik een eastwood hi flyer. Ik wil geen pedalen meer maar een geluid
direct vanuit de versterker.

Ik heb humbuckers gebruikt o.a. gibson les paul standard en een ibanez hollow body die klinken naar mijn smaak te metal p90s zijn veel duidelijker. Mijn jcm heeft 4 ingangen en komt uit de jaren 80 je moet er wel een pedaal voor gebruiken als je overdrive wilt want zelfs voluit op stand 11 komt er geen gain uit:(. En de zekering ontplofte

Ik heb niet echt veel invloeden kwa gitaristen de gitarist van Black Flag Gregg Ginn op de lp my war vind ik erg bruut klinken maar die speelt transistor en ik ken niet echt veel goede transistor versterkers.

Kim Wilson
2 december 2009, 15:28
Een JCM800 die met humbuckers nog niet overstuurt? :???:

DaveItUp
2 december 2009, 15:53
P90's doen qua output vaak niets onder voor een hb, dus dat moet het probleem niet zijn.

Ik heb/had een vergelijkbare setup. Ook een mosrite kloon met p90's, ook een 1 kanaals marshall(superlead met master mod) en een ts achtige od voor de extra schop. Haal ik een prima rockgeluid uit.

Ook zou een 800 gehakt moeten maken in de mix van een recto als je 't mij vraagt.

Hoe stel je die handel in en kun je specifieker zijn wbt de sound die je wilt en hoe je sound nu is?


edit: Aha een non master 1959 jcm800 dus. Tip: Mail Chris Winsemius uit dit topic en laat een ppimv inbouwen, dit in combinatie met een ts moet prima zijn.

wescore
2 december 2009, 16:16
Ja hoe stel ik hem meestal af dat is een goede vraag. Ik gebruik meestal een boss blues driver en stel hem per keer verschillend af.
ik wil zeg maar een geluid duidelijk hoorbaar en rockend met genoeg bass dr in.

maar pedalen bevallen me gewoon niet ik wil een geluid vanuit mn versterker hebben ik ben dus op zoek naar een versterker met een vet rock geluid wat niet metal klinkt. Marshall heeft naar mijn mening ook een te mid achtig geluid.

DaveItUp erg cool dat je ook bijna dezelfde set up heb heb je mischien opnames ?

HaroldA
2 december 2009, 16:21
Ja hoe stel ik hem meestal af dat is een goede vraag. Ik gebruik meestal een boss blues driver en stel hem per keer verschillend af.

ik zou zeggen: vervang die Boss eens door een MI Audio Blues Pro en al je zorgen zijn weg...

Kim Wilson
2 december 2009, 16:29
Ja, een bluesdriver is een vrij platte overdrive. Leuk voor een vieze bluesy sound, maar geen rauwe rock uit te krijgen.

En ik blijf het gek vinden dat je die JCM niet in de overdrive kunt jagen. Elke buizenamp gaat vroeg of laat over zijn nek.

Pé.
2 december 2009, 17:14
Ik heb zowel de Blues Pro als de Boss SD-1, allebei prima pedalen. Maar de blues pro laat wel een stuk meer bas door dan een stock SD-1. Die SD-1 is veel meer richting de originele TS-808. Allebei rocken ze flink trouwens!

Scheelt wel een euro of 90 tussen de 2...

HaroldA
2 december 2009, 17:18
Scheelt wel een euro of 90 tussen de 2...

Ik heb € 71,- voor mijn Blues Pro betaald. Is de SD-1 dan € 161,- ? :seriousf:


Hij is alleen wel 'op' bij MI Audio... (http://www.mieffects.com/sale.htm)

DaveItUp
2 december 2009, 23:19
Mja die bakken moeten gewoon flink open om lekker te klinken, zoals ik al eerder zei: Een master, zij het gemodificeerd in je huidige amp, of bijv. je amp omwisselen voor een 800 met master. TS of een andere od ervoor(vond een fulltone ocd ook geweldig) en daar het volume vol van open en de gain een beetje naar smaak, maar zeker niet teveel. Dat zou een goede rocksound moeten zijn, het zit in die amps, het zit in de p90's, dus dat zou gewoon voldoende moeten zijn. Tenzij wat jij wilt niet hetzelfde is als ik voor me heb.

Wat ik doe/deed is de master zo hard als de zaal het toeliet, de 2 volume's op respectievelijk 6-7 en 4-5. Presence dicht, treble niet te ver open, bas op 5, mid op 6-7. Even in het midden gelaten dat de toonregeling mijns inziens niet echt verschrikkelijk veel doet op een oudere marshall hehe. Volume van de Overdrive vol open en een klein tikkeltje gain naar smaak. Dit laatste is gewoon een extra trapje onder de reet van die amp. Je moet dat niet zien als je scheur uit een pedaal halen, want dat is het niet echt vind ik. Ik ervaar dat m'n amp levendiger word door de od zo te gebruiken.

Pé.
3 december 2009, 01:06
Ik heb € 71,- voor mijn Blues Pro betaald. Is de SD-1 dan € 161,- ? :seriousf:


Hij is alleen wel 'op' bij MI Audio... (http://www.mieffects.com/sale.htm) Ik ga even van nieuwprijzen uit, hij is zo'n 135-138 euro nieuw. En een SD-1 is zo'n 45-49 euro. Ik heb mijn Blues Pro voor 25 euro (had een Pedalworx.com McSqueeze liggen die ik ooit gekocht had voor 25 euro, en die had ik weer geruild voor de blues pro) en de SD-1 voor 50. Is niet echt eerlijk zo ;)

HaroldA
3 december 2009, 10:04
Ik ga even van nieuwprijzen uit, hij is zo'n 135-138 euro nieuw. En een SD-1 is zo'n 45-49 euro. Ik heb mijn Blues Pro voor 25 euro (had een Pedalworx.com McSqueeze liggen die ik ooit gekocht had voor 25 euro, en die had ik weer geruild voor de blues pro) en de SD-1 voor 50. Is niet echt eerlijk zo ;)

Ik heb 'm gewoon nieuw bij MI zelf besteld hoor! $104 incl verzenden = € 71. Nou heb ik wel geluk gehad dat ik er geen belasting over hoefde te betalen ;)

Geoffrey
3 december 2009, 11:32
en veel gain met weinig mids = metal, dus gebruik meer mid..

Hier ga je zwaar de mist in!!
Check dit maar eens: http://www.poppunt.be/magazine/articles/article.jsp?id=4301

lindstrom
3 december 2009, 11:42
Hier ga je zwaar de mist in!!
Check dit maar eens: http://www.poppunt.be/magazine/articles/article.jsp?id=4301

mischien wel, maar als ik in oefenruimtes kom nadat er een metalbandje heeft staan spelen zie ik altijd de mids helemaal weggedraaid op de amps.. eeuwig zonde..

en hoe kun je het doen, de mids van een JCM 900 wegdraaien en de treble op 5 zetten.. weet je hoe enorm schelle bende het dan is..

DeadHerring
3 december 2009, 11:48
^ Zoiets wil echt maar weinig zeggen hoor (kan de video niet zien, ik neem aan dat je het gebruik van midscooping promoot)... Sommigen vinden midscooped lekker klinken, anderen vinden dat dan weer vreselijk. Persoonlijk vind ik het vreselijk en een typische beginnersfout om een sound met meer grit te vinden, maar ja, ik ben dan ook geen liefhebber van die hi-gain death toestanden

caliban
3 december 2009, 14:05
mischien wel, maar als ik in oefenruimtes kom nadat er een metalbandje heeft staan spelen zie ik altijd de mids helemaal weggedraaid op de amps.. eeuwig zonde..

en hoe kun je het doen, de mids van een JCM 900 wegdraaien en de treble op 5 zetten.. weet je hoe enorm schelle bende het dan is..

Waarschijnlijk jongentjes van 16 of zo, toen deed ik dat ook nog.

yhcmarc
3 december 2009, 18:07
beste wescore: Ik gebruik zelf ook met enige regelmaat een jcm800 1959 en een gitaar met P90's.

Tip 1, kanalen doorlussen, gitaar in high 1 (linksboven) kabeltje tussen high 2 (linksonder) naar low 1 (rechtsboven).

Ik stel mijn amp als volgt in (ook met greenback speakers):

presence: 6
Bas + mids : voluit
Treble: 6
Pre 1 (high): 3 of 4
Pre 2 (low): 5 of 6

Nu heb je een redelijke scheursound als je goed hard op je gitaar aanslaat, en een cleane sound als je wat rustiger aanslaat, oftewel, je spel moet je ook redelijk aanpassen aan je amp maar je kan wel met veel dynamiek spelen op deze manier. Als dit toch niet helemaal het gewenste effect heeft kan ik je een EHX LPB1 als booster aanraden, kost je 30 piek en werkt imho erg goed op deze marshall amp.

wescore
4 december 2009, 12:27
ik luste mn kanalen al door. Zal eens kijken hoe die instellingen werken en of het klinkt met mn andere gitarist. Denk dat ik wel een andere versterker ga zoeken wil meer bass in mn sound

Trouwens wel fan van Omission