PDA

View Full Version : fraaie handel in Den Haag



tillens
1 december 2009, 12:10
Zit ik van weekend even te kijken naar wat moois en al dan niet meer, kom ik een oude bekende tegen van gitaarmarkt. een /13 9-15 amp.. ik heb contact gehad met de verkoper en we konden het eens worden over de prijs, doch wilde ik eerst zelf wat spullen verkopen. Enfin niets aan de hand, op een gegeven moment was de amp verkocht, ook prima. Heb nu nog steeds contact met die verkoper. Zie ik van het weekend bij Maxguitars de /13 staan...ik de oorspronkelijke eigenaar gemailed, en die gaf inderdaad aan dat het degene was van hem. Waar dan op eens de prijsstijging ( bijna 30%, van 1700euro naar 2195 euro )vandaan komt, en dat ie voor nieuw wordt verkocht mag Joost weten. . . Schande!

Swan
1 december 2009, 12:21
dat is leuk zeg ja enig weetjewel dus ja maar ik zou toch zeggen dat leestekens de leesbaarheid van zo'n een tekst die op een gitaarforum op het wereldwijdeweb is gepost wel bevordert voor de andere bezoekers die inloggen en dan lezen wat jij toch hebt te vertellen met je doldwaze avonturen

Negative K3 fan
1 december 2009, 12:30
1700, oude vraagprijs.

Verkocht aan max voor misschien iets minder, BTW eroverheen en dan nog een winstmarge, want een bedrijf draait niet alleen op de zon en kijkende klanten en dan zit je al heel snel aan zo'n bedrag.

tillens
1 december 2009, 12:34
dat is leuk zeg ja enig weetjewel dus ja maar ik zou toch zeggen dat leestekens de leesbaarheid van zo'n een tekst die op een gitaarforum op het wereldwijdeweb is gepost wel bevordert voor de andere bezoekers die inloggen en dan lezen wat jij toch hebt te vertellen met je doldwaze avonturen

Ehm ik begrijp je niet? Er staan toch komma's en punten in. Net nog een keer mijn eigen post gelezen en buiten een tweetal letters vergeten die inmiddels zijn toegevoegd kan ik prima de post volgen. Plus je mist blijkbaar de essentie van het verhaal. Daarnaast is het weer eens en te meer duidelijk wat een truttenforum dit aan het worden is, als het forum al niet een truttenforum is, door continu op zaken in te gaan die niet ter zake doen, en juist hetgeen waar het om gaat, nee daar wordt op gereageerd; een 2e hands amp verkopen als nieuw, tegen eenzelfde prijs.

sjaak1990
1 december 2009, 12:47
Het als nieuw verkopen is oplichterij wat ik niet snap de prijsstijging van 1700 naar 2100 bedoel je daarmee dat hij voor 1700 aan maxguitarstore verkocht is en voor 2100 te koop staat. Ze moeten de winkel ook kunnen draaien natuurlijk maar als nieuw verkopen kan ECHT niet.

Pepe
1 december 2009, 12:52
Nou en? Max is toch niet verplicht prijzen te hanteren die jij redelijk vindt? Of hij iets verkoopt lijkt me zijn zorg maar volgens mij doet hij iets goed gezien zijn uitbreiding. Als nieuw is wat anders dan nieuw.

DeadHerring
1 december 2009, 13:04
1700, oude vraagprijs.

Verkocht aan max voor misschien iets minder, BTW eroverheen en dan nog een winstmarge, want een bedrijf draait niet alleen op de zon en kijkende klanten en dan zit je al heel snel aan zo'n bedrag.

BTW is een nuloperatie voor handelaars, de bijkomstige prijs is (bijna) pure winst. Nu ja, op zich geen probleem, ze vragen wat ze willen, het is hun amp, maar als ie daadwerkelijk voor nieuw verkocht wordt terwijl het een tweedehands amp is... Dan is er een probleem.

tillens
1 december 2009, 13:04
Het als nieuw verkopen is oplichterij wat ik niet snap de prijsstijging van 1700 naar 2100 bedoel je daarmee dat hij voor 1700 aan maxguitarstore verkocht is en voor 2100 te koop staat. Ze moeten de winkel ook kunnen draaien natuurlijk maar als nieuw verkopen kan ECHT niet.

Ik weet niet of de amp voor 1700 naar maxguitarstore is gegaan. wat ik wel weet is dat ik niet zie staan dat ie als nieuw is, maar dat ie als nieuw wordt verkocht. Is het zo dat er ook btw wordt gerekend bij 2e hands artikelen. Lijkt me dat dat al gerekend is bij verkoop de eerste keer.
enfin, het was louter ter discussie dat een winkel iets 2e hands als nieuw verkoopt , en ook nog eens met een behoorlijke prijsstijging.

Pepe
1 december 2009, 13:10
Mag Max zijn prijzen niet zelf bepalen? Of iets wat als nieuw er uit ziet niet als nieuw kwalificeren? Wat is je punt?

HaroldA
1 december 2009, 13:12
En wat heeft Max geantwoord op jouw vraag of hij nieuw of 2e hands is? Of nagel je liever eerst die winkel aan de schandpaal zonder eerst zelf op onderzoek uit te gaan?

DeadHerring
1 december 2009, 13:13
Ben net gaan kijken, en er staat nergens "Als nieuw". De amp staat gewoon bij de andere amps, er wordt met geen woord over gerept dat ie tweedehands is. Als je dan amps verkoopt, dan is het toch wel normaal dat je ook gaat catalogeren welke amp tweedehands is, want dat maakt toch wel een verschil hoor.

Ik weet niet of het wel of niet legaal is, maar een tweedehands amp verkopen aan een nietsvermoedende klant die denkt dat het om een nieuw exemplaar gaat, is idd oplichterij, net zo als bvb een Fender namaken met de logo's op en als een Fender verkopen.

EDIT: uiteraard, als dit wel degelijk een nieuwe amp is, is er helemaal geen probleem. Ik vertrek vanuit de assumptie dat de OP niet liegt.

lodi
1 december 2009, 13:38
maxguitars heeft z'n kans gegrepen
je had m' toch zelf kunnen hebben voor 1700, wat wil je dan????
zo draait de handel nou eenmaal

zx81
1 december 2009, 13:41
Als nieuw is wat anders dan nieuw.

Klopt. Max Guitars zet dan ook altijd de tekst 'Used or DEMO!' bij de prijs. Dat staat er dit keer niet bij, waarmee ze de suggestie wekken dat de amp nieuw is.

HaroldA
1 december 2009, 13:53
Klopt. Max Guitars zet dan ook altijd de tekst 'Used or DEMO!' bij de prijs. Dat staat er dit keer niet bij, waarmee ze de suggestie wekken dat de amp nieuw is.

Tot nu toe heeft alleen de TS via via gehoord dat het "dezelfde" versterker is als hem destijds is aangeboden. (misschien zelfs wel alleen "hetzelfde type" ipv fysiek dezelfde)

Ik vind dat er heel erg snel de conclusie getrokken is dat Max de boel aan het oplichten is, waarvan we helemaal geen bewijs hebben gezien/gehoord...

Wacht nou eerst maar de reactie van Max af voordat er conclusies getrokken kunnen worden!

topnut
1 december 2009, 14:11
Mannen,

De amp is idd technisch gezien een occasion, echter hij is nagenoeg ongebruikt en in totale nieuwstaat. vandaar dat we em zo op de site hebben geplaatst. Geen mysteries of geheimen....we garanderen de amp ook! kunnen we ook doen omdat we onze eigen amp repairservice hebben. Dat lijkt me ook het belangrijkste bij zo'n aanschaf....we vertellen de koper altijd hoe de vork precies in de steel zit...er wordt niet de suggestie gewekt dat hij iets koopt dat in werkelijkheid veel minder is....in kwaliteit of conditie of mogelijkheden...wel denken we erover om het aantal ómschrivingen'opd e nieuwe website die eind december gelanceerd wordt uit te breiden....zodat dit soort misverstanden uit de weg gegaan wordt.

Als iemand vragen heeft ...prima...Ik kan me echter niet vinden in dat 'forum-gejammer'. gelukkig zijn gezien de posts over dit item al veel mensen met me eens hierover. Als je een vraag hebt over een amp of ander product...ga dan niet eerst zeuren, zeveren en klagen op een forum, maar bel me gewoon op of stuur me een mail en vraag hoe het zit. De betreffende forum klager was eerder natuurlijk ook vrij om de amp direct van de eigenaar te kopen. echter blijkbaar was hij niet snel of doortastend genoeg. Dat kan gebeuren.

Sterker nog...indien je amp wilt hebben of nu zuur bent omdat je em van de originele eigenaar had willen kopen voor minder...bel me op en maak een deal. voordeel is dat je een gegarandeerde amp van een winkel met naam koopt...dus garantie hebt en dus ook terug kunt komen...dat gaat bij particuliere verkoop vaak niet.

vervolgens. Wij hebben zoals een aantal mensen al opmerkten op het forum het recht om een product voor een prijs aan te bieden die we zelf reeel vinden. De prijs staat los van wat de betreffende persoon er eerder op marktplaats of Gitaarmarkt voor het product vroeg...en is enkel en alleen gerelateerd aan wat wij voor de amp geven (dat kan overigens soms hoger zijn dan zijn eerdere vraagprijs afhankelijk van wat de klant terugkoopt.) en inderdaad streven we ernaar om winst te maken. Dit is echter in dit geval geen vetpot en moeten we inderdaad over de marge die we maken BTW afdragen.

en als laatste ....inderdaad...we maken winst. Er zijn wereldvreemde mensen die dat niet inzien of willen inzien....het is echter een feit en we schamen ons daar ook niet voor. Ik houd zo 12 mensen aan het werk en leef er zelf goed van en dat is ook okay lijkt me....Belangrijk is dat ik denk dat we een goede naam hebben in gitaarland en dat willen we ook zo houden. Dus ik sta open voor kritiek en suggesties, maar graag wel richten aan mij...

groet

Robbert van der Ende

pupanus1
1 december 2009, 14:21
Kijk dat is een duidelijk reactie, netjes hoor :)

pimmetje
1 december 2009, 14:24
Behalve dan dat van die 12 mensen aan 't werk houden... dat vind ik dan weer een beetje een rotstreek ;).

Thijssie
1 december 2009, 14:26
...
Robbert, duidelijk verhaal.

Een beetje jammer dat je als ondernemer het gevoel hebt dat je, je moet verantwoorden tegenover de "jankende forum gemeenschap".

Nu is het wachten tot de eerst internet-huilie "SPAM" begint te schreeuwen.

En Tillens, ik hoop dat je flink 'getilt' wordt de volgende keer als je voor een duppie op de eerste rij wilt zitten ;)

DeadHerring
1 december 2009, 14:34
Mja, ik moet zeggen dat ik het niet raar vind dat je er een stuk bijdoet, dat is ook normaal, zeker op een amp van om en bij de 2000 euro.

Wat ik wel raar vind is dat je geen enkele melding van maakt dat de amp ook nieuw is en ook in je post openlaat voor interpretatie of je de klant wel of niet gaat informeren over de status van de amp als tweedehands. De goeie staat van de amp maakt daarbij geen enkel verschil. Door niet te zeggen dat ie tweedehands is adverteer je hem als een nieuwe amp.

Dat is op z'n minst gezegd niet helemaal correct, en ik denk dat zo'n merk daar ook niet licht zal over gaan.

Als je er de kopers niet heel duidelijk bijvertelt dat die amps tweedehands zijn, dan is dat simpelweg oplichting. Of dat legaal is, en of dat nu veel gebeurt in gitaarhandels laat ik in het midden, dat zal waarschijnlijk wel zo zijn. Maar het is een goeie post van de OP in de termen van het kaf van het koren scheiden qua ethisch verantwoorde gitaarhandelaars.

HaroldA
1 december 2009, 14:42
Maar het is een goeie post van de OP in de termen van het kaf van het koren scheiden qua ethisch verantwoorde gitaarhandelaars.

Het niet vermelden van de afkomst van de amp (nieuw/2e hands) vind ik inderdaad een dikke strafpunt, maar de TS had op z'n minst eerst navraag bij Max moeten plegen.

Ja: er moet geld verdient kunnen worden maar niet zonder openheid van zaken.

Pepe
1 december 2009, 14:46
Maar het is een goeie post van de OP in de termen van het kaf van het koren scheiden qua ethisch verantwoorde gitaarhandelaars.

Lieve help. Na de Max Havelaar nu ook de Max guitars..

Bram+
1 december 2009, 14:54
Is het zo dat er ook btw wordt gerekend bij 2e hands artikelen.
Ja, maar de verkoper (Max guitars) kan dan gebruik maken van een speciale regeling waarbij zij (en dus de koper) alleen 'BTW' betalen over de winstmarge. Als we even uitgaan van een inkoopprijs van 1700 en verkoopprijs van 2195, zal de 'winstmarge' ongeveer 416 euro zijn, want 1700 + 416 + 79,04 (19% van 416) = ongeveer 2195. Van die 416 euro moet dan wel het personeel, de rekeningen en de service voor de klant betaald worden zoals Robbert zelf al aangaf.

tillens
1 december 2009, 15:31
Het niet vermelden van de afkomst van de amp (nieuw/2e hands) vind ik inderdaad een dikke strafpunt, maar de TS had op z'n minst eerst navraag bij Max moeten plegen.

Ja: er moet geld verdient kunnen worden maar niet zonder openheid van zaken.

De TS heeft in deze gevraagd bij de 1e eigenaar of dit zijn amp was, en dit was het geval. Ten tweede vind ik het niet meer dan normaal dat je dit dan bij het product vermeld, wel of geen garantie. Dan kan het nog worden uitgemaakt voor huilie huilie, het kan ook gezien worden als opmerkzaamheid.
Verder is het niet geval dat ik er zuur over ben, sterker nog ik ben blij voor de verkoper dat hij zijn amp kwijt is. Typische reacties in ieder geval van dit forum, en het scheelt weer een topic mbt : ik heb een /13 nieuw gekocht maar hij werkt niet naar behoren. ...

Enfin het is mij nu duidelijk, zeker na de mail van maxguitars, dat men garantie geeft. Het is ook zeer zeker niet de bedoeling de winkel zwart te maken, vind juist de collectie van maxguitars indrukwekkend, maar dat geeft geen vrijbrief om 2e hands spullen als zijnde nieuw te verkopen.

DeadHerring
1 december 2009, 16:02
Lieve help. Na de Max Havelaar nu ook de Max guitars..

Need a hug?

the sure thing
1 december 2009, 16:39
Als ik die amp via internet had besteld, vraag ik mij af of "het verhaal" dan nog mij ter ore was gekomen.

Ik vind het ook een strafpunt dat er niet staat vermeld "zo goed als nieuw". Die garantie doet er niet toe vind ik.

Overigens verder niks met Max: ook in Nijmegen een zeer puike tent met goed personeel!!!!

bert k
1 december 2009, 17:05
Ja, maar de verkoper (Max guitars) kan dan gebruik maken van een speciale regeling waarbij zij (en dus de koper) alleen 'BTW' betalen over de winstmarge. Als we even uitgaan van een inkoopprijs van 1700 en verkoopprijs van 2195, zal de 'winstmarge' ongeveer 416 euro zijn, want 1700 + 416 + 79,04 (19% van 416) = ongeveer 2195. Van die 416 euro moet dan wel het personeel, de rekeningen en de service voor de klant betaald worden zoals Robbert zelf al aangaf.

Ik weet niet of er een 'speciale regeling' is, maar BTW is altijd belasting over de winstmarge, het heet Belasting Toegevoegde Waarde. Normaal is dat je de BTW over de inkoopprijs weer terugkrijgt als bedrijf, maar bij inruil van een particulier zit er natuurlijk geen BTW-bonnetje bij.

tillens
1 december 2009, 17:10
Mannen,

De amp is idd technisch gezien een occasion, echter hij is nagenoeg ongebruikt en in totale nieuwstaat. vandaar dat we em zo op de site hebben geplaatst. Geen mysteries of geheimen....we garanderen de amp ook! kunnen we ook doen omdat we onze eigen amp repairservice hebben. Dat lijkt me ook het belangrijkste bij zo'n aanschaf....we vertellen de koper altijd hoe de vork precies in de steel zit...er wordt niet de suggestie gewekt dat hij iets koopt dat in werkelijkheid veel minder is....in kwaliteit of conditie of mogelijkheden...wel denken we erover om het aantal ómschrivingen'opd e nieuwe website die eind december gelanceerd wordt uit te breiden....zodat dit soort misverstanden uit de weg gegaan wordt.

Als iemand vragen heeft ...prima...Ik kan me echter niet vinden in dat 'forum-gejammer'. gelukkig zijn gezien de posts over dit item al veel mensen met me eens hierover. Als je een vraag hebt over een amp of ander product...ga dan niet eerst zeuren, zeveren en klagen op een forum, maar bel me gewoon op of stuur me een mail en vraag hoe het zit. De betreffende forum klager was eerder natuurlijk ook vrij om de amp direct van de eigenaar te kopen. echter blijkbaar was hij niet snel of doortastend genoeg. Dat kan gebeuren.

Sterker nog...indien je amp wilt hebben of nu zuur bent omdat je em van de originele eigenaar had willen kopen voor minder...bel me op en maak een deal. voordeel is dat je een gegarandeerde amp van een winkel met naam koopt...dus garantie hebt en dus ook terug kunt komen...dat gaat bij particuliere verkoop vaak niet.

vervolgens. Wij hebben zoals een aantal mensen al opmerkten op het forum het recht om een product voor een prijs aan te bieden die we zelf reeel vinden. De prijs staat los van wat de betreffende persoon er eerder op marktplaats of Gitaarmarkt voor het product vroeg...en is enkel en alleen gerelateerd aan wat wij voor de amp geven (dat kan overigens soms hoger zijn dan zijn eerdere vraagprijs afhankelijk van wat de klant terugkoopt.) en inderdaad streven we ernaar om winst te maken. Dit is echter in dit geval geen vetpot en moeten we inderdaad over de marge die we maken BTW afdragen.

en als laatste ....inderdaad...we maken winst. Er zijn wereldvreemde mensen die dat niet inzien of willen inzien....het is echter een feit en we schamen ons daar ook niet voor. Ik houd zo 12 mensen aan het werk en leef er zelf goed van en dat is ook okay lijkt me....Belangrijk is dat ik denk dat we een goede naam hebben in gitaarland en dat willen we ook zo houden. Dus ik sta open voor kritiek en suggesties, maar graag wel richten aan mij...

groet

Robbert van der Ende

He Robbert, het cursief gedrukte, daar wil ik even op reageren. De aanname die je doet mbt snelheid of doortastendheid is niet juist. Destijds zelf bewust ervoor gekozen om de amp niet te kopen. Derhalve acht ik het ook nu niet nodig om de amp te kopen. Wat mij gewoon bevreemd is het feit dat het item als nieuw op de, overigens mooie, site staat vermeld. Nu kan het zijn dat je de mensen juist informeert, doch blijf ik het vreemd vinden dat bij sommige items dit wel correct wordt weergegeven. Je noemt, zeuren - zeveren etc; dit is een forum, openbare plaats om onderwerpen te bespreken. Dat dit toevallig jouw winkel betreft, is niet anders dan dat Piens, Feedback, Thomann en Haarguitars et al worden besproken... Ik geef ook nergens aan dat iemand de amp vooral niet moet kopen, en spui verder totaal geen kritiek op de winkel, sterker nog ik geef juist aan dat ik het een mooie winkel vind, en daarnaast een aanwinst op gitaarlandgebied.

Bram+
1 december 2009, 17:18
Ik weet niet of er een 'speciale regeling' is, maar BTW is altijd belasting over de winstmarge, het heet Belasting Toegevoegde Waarde. Normaal is dat je de BTW over de inkoopprijs weer terugkrijgt als bedrijf, maar bij inruil van een particulier zit er natuurlijk geen BTW-bonnetje bij.
Ik kan me vergissen want ik ben geen econoom, maar volgens mij is wat wij doorgaans BTW noemen omzetbelasting, dus belasting over de omzet. Als je 'normale' BTW zou moeten betalen in mijn voorbeeld, wordt dat dus 1700 + 416 = 2116 + 19% daarover = 2518,04. Dat is wat je dan als consument afrekent aan het eind van de rit. Voor bedrijven reken je het uiteindelijk anders uit omdat die BTW die zij betalen kunnen aftrekken van de BTW die zij moeten rekenen ('een beetje vage zin 'edit: en moeten betalen aan de belastingdienst).

Chris Winsemius
1 december 2009, 17:29
Marge-regeling:

btw-plichtige verkoper rekent dan alleen btw over de marge (verkoopsprijs ex. btw minus prijs inkoop van particulier/2e hands).

Bram+
1 december 2009, 17:31
Marge-regeling:

btw-plichtige verkoper rekent dan alleen btw over de marge (verkoopsprijs ex. btw minus prijs inkoop van particulier/2e hands).
Ik ben inmiddels achter dat ik het daarover had inderdaad. Dat is dus weldegelijk anders dan 'standaard' omzetbelasting, maar misschien kan Bert K het beter uitleggen.

Chris Winsemius
1 december 2009, 17:33
Het zal wel anders te verwoorden zijn maar dit is wat ik van die regeling begreep.

flitslicht
1 december 2009, 17:46
@ Max: Die gasten die in China die Gibsons namaken moeten (pak 'm beet) 400 man in dienst houden. IMO als je dit soort praktijken aanvoert als excuus om 12 man in dienst te houden krijg je een dikke onvoldoende. Had je die amp eigenaar een wat slechtere deal moeten geven, je bent toch handelaar?

marc_o
1 december 2009, 23:22
Ik bekeek de site net en kon uit niets opmaken dat de versterker 2e hands is. Juist doordat erbij staat " in stock" doet me het vermoeden rijzen dat het product regulier ingekocht is.

Verder heb ik dan weer mijn bedenkingen dat een winkelier het nut opeens inziet een account aan te maken, en de minste tegenstand of weerklank als gezeur te betitelen, zelfs de topicstarter een klager te noemen...puur omdat het over je winkeltje gaat?

Als je hier verder niets te melden hebt, hoeft je dat nu ook niet te doen, of ga je in het vervolg positieve feedback na een aankoop in je zaak van een bedanktopic bedienen?

sjaak1990
1 december 2009, 23:40
Maakt niet uit of hij net nieuw is of al jaren oud 2e hands is 2e hands. Zet hem dan neer als 2e hands, maar zo goed als nieuw. Zo hoort het zeker niet. Een auto waar een maand in gereden is maar gewoon als nieuw is, die is ook niet nieuw.

guitarnijboer
2 december 2009, 00:12
Maakt niet uit of hij net nieuw is of al jaren oud 2e hands is 2e hands. Zet hem dan neer als 2e hands, maar zo goed als nieuw. Zo hoort het zeker niet. Een auto waar een maand in gereden is maar gewoon als nieuw is, die is ook niet nieuw.

Helemaal mee eens! Winst maken: prima, btw of geen btw: mij een biet, garantie: prachtig, maar tweede hands is tweede hands! Dat zet je er dus gewoon bij. Hier mensen voor zeikert uitmaken omdat ze deze toch wat dubieuze praktijken doorzien is ronduit kinderachtig!

Mitch
2 december 2009, 00:19
Verder heb ik dan weer mijn bedenkingen dat een winkelier het nut opeens inziet een account aan te maken, en de minste tegenstand of weerklank als gezeur te betitelen, zelfs de topicstarter een klager te noemen...puur omdat het over je winkeltje gaat?

Even voor de duidelijkheid: die account bestaat al veel langer maar de post destijds is verwijderd waardoor de postcount nu op 1 staat.

Verder vind ik het doodnormaal dat als je toko enigszins in een kwaad daglicht wordt gesteld, je daar op wil reageren als eigenaar. Het is niemand verboden hier deel te nemen aan het forum. Dus tillens mag een topic over MaxG openen en topnut mag daar namens MaxG op reageren. Wie er het meest gelijk heeft mogen jullie fijn zelf uitvechten :D

Misery Signals
2 december 2009, 00:47
De winkel in alle geval niet voor mij. Tweedehands is zoals eerder gezegd tweedehands en dat moet maar aangegeven worden. Je kan er bijzetten dat ie in nieuwstaat is maar wel wat van de nieuwprijs afdoen. Zijn alle lampen vervangen door hagelnieuwe exemplaren zoals bij een nieuw exemplaar? Hoe weten zij nu hoelang die gelopen hebben voordat ze die amp binnenkregen?
Dik verkeerd van hen.

MS

Bluze
2 december 2009, 00:54
wat een stelletje zeikerds hier.. jullie hebben zeker nog nooit gehoord van wie het eerst komt die het eerst haalt... nou ik vind dat max guitars het slim gedaan heeft en het is een goede winkel...

voor alle anderen; geef je eens op voor knoop in je zakdoek zou ik zeggen

Misery Signals
2 december 2009, 00:57
Iets tweedehands als nieuw verkopen heeft echt niets met slim te maken. Voor de rest ken ik die winkel niet zo goed en oordeel ik er niet over.

MS

rijsberman
2 december 2009, 01:21
Jaja, dat nieuw niet tweede hands is en dat je dat er bij hoort te vertellen weten we nu wel. Iemand nog iets toe te voegen?

nico verduin
2 december 2009, 07:27
Het zal wel anders te verwoorden zijn maar dit is wat ik van die regeling begreep.is volledig juist. 2e hands (vaak ook de antiek) handelaren kunnen de regeling aanvragen bij de fiscus. Helaas mag je maar een van beide toepassen. Handelaren die bijvoorbeeld nieuw inkopen bij bijv. de groothandel, en bij particulieren, mogen niet beide regelingen toepassen. Dat kan nog wel eens nadelig zijn bij NOS partijen die vaak in bezit zijn van particulieren.

Bluze
2 december 2009, 10:53
bij de elektronica winkel waar ik werk doen we dat ook hoor...
komen mensen een apparaat terug brengen ja hij bevalt me niet of hij werkt niet goed (of het nou een koffiezetter of een tv is) en dan pakken wij het gewoon weer origineel in

verkopen we m voor de volle mep aan de volgende klant.. inpakken en wegwezen.

dus jullie moeten niet zo zeuren, dit is heel normaal

lindstrom
2 december 2009, 10:56
bij de elektronica winkel waar ik werk doen we dat ook hoor...
komen mensen een apparaat terug brengen ja hij bevalt me niet of hij werkt niet goed (of het nou een koffiezetter of een tv is) en dan pakken wij het gewoon weer origineel in

verkopen we m voor de volle mep aan de volgende klant.. inpakken en wegwezen.

dus jullie moeten niet zo zeuren, dit is heel normaal


Zo normaal vind ik dat niet.. iets kopen in de veronderstelling dat het nieuw is terwijl het al bij iemand thuis heeft gestaan en gebruikt is... ik vind het niet kunnen.

Bluze
2 december 2009, 10:57
Zo normaal vind ik dat niet.. iets kopen in de veronderstelling dat het nieuw is terwijl het al bij iemand thuis heeft gestaan en gebruikt is... ik vind het niet kunnen.

ja wat moeten wij er dan mee... geld is geld

Yek1
2 december 2009, 11:11
bij de elektronica winkel waar ik werk doen we dat ook hoor...
komen mensen een apparaat terug brengen ja hij bevalt me niet of hij werkt niet goed (of het nou een koffiezetter of een tv is) en dan pakken wij het gewoon weer origineel in

verkopen we m voor de volle mep aan de volgende klant.. inpakken en wegwezen.

dus jullie moeten niet zo zeuren, dit is heel normaal

Welke winkel? Dan kom ik daar nl. niet meer.

Ben je ook zo soepel als jouw volgende uit Amerika bestelde en vooruitbetaalde gitaar een refurbished exemplaar blijkt te zijn?

ekkybedmond
2 december 2009, 11:13
Technisch gezien een occasion ???? There is no such thing !

De benadering van MaxG (hij is ALS nieuw, dus we houden ons mondje lekker dicht) is discutabel. Het omgekeerde is beter te pruimen: zeggen dat ie 2de hands of demo is, MAAR zo goed dat er nagenoeg de volle mep voor wordt gevraagd.
De opmerking dat 'er over gedacht wordt om beschrijvingen aan te passen' belooft nog niet veel goeds.

Jammer dat MaxG de 'blaim' verschuift naar de topicstarter, die had Max maar moeten bellen met vragen. Tsja, thats the internet for you.


Tot slot: garantie is leuk. Maar op nieuwe producten heb je wettelijk gezien tenminste 1 jaar, en in sommige gevallen zelfs 2 jaar garantie, met zelfs een uitloop als het een defect is wat je bij een specifiek product niet na bijv 3 jaar hoeft te verwachten !!
Bij een occasion, hoe lang dan ? 3 maanden. En dan is het ook echt over.

Pepe
2 december 2009, 11:13
Dat ze nog steeds happen Bluze.. dit forum geeft u een hoop plezier merk ik.

Han S
2 december 2009, 11:15
Bonafide bedrijven hebben leenexemplaren om uit te proberen en als je besluit tot aankoop krijg je een nieuwe in gesloten verpakking en zo hoort dat. En die dingen worden ooit verkocht als 'showroom exemplaren' tegen een flinke korting.

De winkel waar Bluze werkt wil ik niets mee te maken hebben, valt onder 'malafide' wat mij betreft.

Hendriks
2 december 2009, 11:16
Welke winkel? Dan kom ik daar nl. niet meer.


Lekker naief , gebeurd praktisch overal , kledingzaken, witgoed, etc,etc.
Wat dacht je dat de Wehkamp doet met alle spullen die binnen een week weer teruggestuurd worden? Ja , zelfs ondergoed.

lindstrom
2 december 2009, 11:21
ja wat moeten wij er dan mee... geld is geld

net als bij thomann.de als B-stock aanbieden en openkaart spelen met de klant dat het een retour artikel is,.. geen leugens verkopen want dat doe je wanneer je iets als nieuw verkoopt wanneer het al gebruikt is door een eerdere klant.

rickert
2 december 2009, 11:24
De winkel waar Bluze werkt wil ik niets mee te maken hebben, valt onder 'malafide' wat mij betreft.

Dan mag je in ieder geval naar geen enkele MediaMarkt meer, daar doen ze dat ook:crazyhappy:

lindstrom
2 december 2009, 11:27
Dan mag je in ieder geval naar geen enkele MediaMarkt meer, daar doen ze dat ook:crazyhappy:

vind ik toch al een baggerwinkel.. ok,.. ze zijn scherp met prijzen maar het is zo'n enorme fabriek.. chaotisch enzo

Yek1
2 december 2009, 11:28
Dat ze nog steeds happen Bluze.. dit forum geeft u een hoop plezier merk ik.

Je hebt gelijk. Heb de posts van die gast eens ff bekeken. Word je niet vrolijk van, of juist wel. ;-)

Chris Winsemius
2 december 2009, 11:33
vind ik toch al een baggerwinkel.. ok,.. ze zijn scherp met prijzen maar het is zo'n enorme fabriek.. chaotisch enzo

op andere manieren lijkt het mij niet mogelijk om dergelijk lage winkelprijzen te rekenen

service/etc. kost (bedrijfsmatig) meer dan "dozen schuiven"

Kim Wilson
2 december 2009, 11:34
Ach, wat maakt het nou uit? Als je een amp nieuw koopt (die misschien al wel een half jaar in de winkel of het magazijn heeft gestaan, maar dat terzijde), en je hebt hem twee weken in huis, is hij voor jou nog steeds nieuw, maar is ie technisch ook "gebruikt". Dat je er de volle mep voor moet betalen is wellicht niet netjes, maar een nieuwe amp is een paar weken na aankoop ook tweedehands. Als je er de volle garantie op krijgt, zie ik het probleem niet zo.

Bluze
2 december 2009, 11:37
Bonafide bedrijven hebben leenexemplaren om uit te proberen en als je besluit tot aankoop krijg je een nieuwe in gesloten verpakking en zo hoort dat. En die dingen worden ooit verkocht als 'showroom exemplaren' tegen een flinke korting.

De winkel waar Bluze werkt wil ik niets mee te maken hebben, valt onder 'malafide' wat mij betreft.

wat denk je dat het kost om voor ieder filiaal voor elke tv van een paar duizend euro een leenexemplaar te hebben. of een wasmachine die in 95% van de gevallen bezorgd moet worden? dan kun je beter doen zoals wij doen, de klant merkt toch niet dat die apparaten al eerder gebruikt zijn.

marc_o
2 december 2009, 11:38
wat een stelletje zeikerds hier.. jullie hebben zeker nog nooit gehoord van wie het eerst komt die het eerst haalt... nou ik vind dat max guitars het slim gedaan heeft en het is een goede winkel...

voor alle anderen; geef je eens op voor knoop in je zakdoek zou ik zeggen


Beste Bluze, hiermee lever je alweer een geweldige bijdrage, het houdt maar niet op.

DaveItUp
2 december 2009, 11:39
Ik zie overigens ook nergens staan dat het ding nieuw is op de site. Buiten dat verkopen ze zowel nieuwe als 2e hands spullen. Wat je op z'n minst had kunnen doen voordat je hier kwam huilen, was Max benaderen over deze kwestie.

Chris Winsemius
2 december 2009, 11:42
wat denk je dat het kost om voor ieder filiaal voor elke tv van een paar duizend euro een leenexemplaar te hebben

Dit ben ik met je eens, de rest vind ik moeilijk te beoordelen...

lindstrom
2 december 2009, 11:45
de klant merkt toch niet dat die apparaten al eerder gebruikt zijn.

en diezelfde klant weet dat niet omdat hij op de adequatie van de winkel vertrouwd dat hij een nieuw product meekrijgt waar hij immers ook voor betaald..

JUIST omdat de klant het niet weet vind ik het schofterig..

the sure thing
2 december 2009, 11:45
Dan mag je in ieder geval naar geen enkele MediaMarkt meer, daar doen ze dat ook:crazyhappy:Precies! Ik heb het meegemaakt met een dure spiegelreflex camera. Ik maak de doos open en niets zat meer in het plastic. De batterij al in de camera....

Ik direct terug en na "dit had niet mogen gebeuren meneer!" kreeg ik een nieuwe. En als ik wegloop, zie ik de baliemedewerker weer alles netjes in nieuwe placticjes verpakken zodat ie weer tussen de nieuwe camera's kan....

rickert
2 december 2009, 11:50
Haha inderdaad. Heel fijn dat je dingen daar zo gemakkelijk terug kan brengen en ruilen, maar het heeft zo wel een keerzijde. Zo heb ik wel eens gehoord van een printer met geheugen waar nog foto's op stonden, die begon bij aansluiten dus gelijk te printen, en met Ipod's komt het ook geregeld voor dat er al muziek op staat bijvoorbeeld.

Chris Winsemius
2 december 2009, 11:54
Precies! Ik heb het meegemaakt met een dure spiegelreflex camera. Ik maak de doos open en niets zat meer in het plastic. De batterij al in de camera....

Ik direct terug en na "dit had niet mogen gebeuren meneer!" kreeg ik een nieuwe. En als ik wegloop, zie ik de baliemedewerker weer alles netjes in nieuwe placticjes verpakken zodat ie weer tussen de nieuwe camera's kan....

Ik wil dit niet goed praten maar reken eens uit wat het zou kosten als ieder filiaal voor elk product 'n demo-exemplaar moet hebben die niet verkocht kan worden of iig. niet voor de volle mep. En natuurlijk alle produkten die binnen 'n week of 30 dagen terug worden gebracht.
Bovenstaand is alleen mogelijk als de prijzen hoger zijn maar de meerderheid v/d mensen willen alles goedkoop/gratis hebben.

Elluk voordeel hebt zun nadeel....

Bluze
2 december 2009, 11:55
als het iemand schuldig is dan is het de regering wel
die moeten het gewoon zo maken dat als je eenmaal iets gekocht heb je het niet meer terug kan brengen... dat zou veel eerlijker zijn..
dan denken de mensen tenminste nog eens na voordat ze iets kopen...
ik kom heel veel zwakzinnige mensen tegen.

AART
2 december 2009, 11:56
als het iemand schuldig is dan is het de regering wel
die moeten het gewoon zo maken dat als je eenmaal iets gekocht heb je het niet meer terug kan brengen... dat zou veel eerlijker zijn..
dan denken de mensen tenminste nog eens na voordat ze iets kopen...
ik kom heel veel zwakzinnige mensen tegen.

Ga eens terug naar off-topic jij. Af Fikkie!

Nielsje
2 december 2009, 11:58
als het iemand schuldig is dan is het de regering wel
die moeten het gewoon zo maken dat als je eenmaal iets gekocht heb je het niet meer terug kan brengen... dat zou veel eerlijker zijn..
dan denken de mensen tenminste nog eens na voordat ze iets kopen...
ik kom heel veel zwakzinnige mensen tegen.

Dit zijn echt vier prachtige zinnen :D

Natuurlijk dikke kul, dat snap je zelf natuurlijk (hopelijk) ook wel.
Alsof iedereen van te voren kan bedenken of z'n nieuwste aankoop zo bevalt als gedacht (neem nu als voorbeeld eens een overdrive pedaal o.i.d.).


Tja, dat met die zwakzinnige mensen...

Bluze
2 december 2009, 12:00
Dit zijn echt vier prachtige zinnen :D

Natuurlijk dikke kul, dat snap je zelf natuurlijk (hopelijk) ook wel.
Alsof iedereen van te voren kan bedenken of z'n nieuwste aankoop zo bevalt als gedacht (neem nu als voorbeeld eens een overdrive pedaal o.i.d.).


Tja, dat met die zwakzinnige mensen...

als je dat vind dan moet je ook niet zeuren dat winkels spullen die worden teruggebracht als nieuw verkopen

Nielsje
2 december 2009, 12:06
Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar waar zie je mij daarover zeuren?

Niet om het een of ander, maar ik zie dat je je punten altijd heel erg stellig brengt, je komt bij mij zelfs een beetje gefrustreerd over. Heb je misschien een aantal negatieve ervaringen met dit soort zaken gehad ofzo?
Wat voor soort winkel werk je eigenlijk? Een mediamarkt achtige?

tillens
2 december 2009, 12:12
Ik zie overigens ook nergens staan dat het ding nieuw is op de site. Buiten dat verkopen ze zowel nieuwe als 2e hands spullen. Wat je op z'n minst had kunnen doen voordat je hier kwam huilen, was Max benaderen over deze kwestie.

Normaliter zet Maxguitars het er namelijk bij of iets demo of 2e hands is. Dan kun je dus bij de rest er van uit gaan dat het nieuw is, althans dat zou je denken. Blijkbaar hanteert Maxguitars zelf een bepaald systeem waarin word bepaald wanneer iets wel of niet gebruikt is. Waarom zou ik Max benaderen als ik uit eerste hand al enige relevante info heb gekregen, is het soms niet toegestaan om Maxguitars ter discussie te stellen? Ik denk juist dat het goed is om in deze een dialoog te hebben.

Kim Wilson
2 december 2009, 12:28
Tillens, even een vraagje. Hoe lang heeft de vorige eigenaar hem gehad, en hoeveel is er al mee gespeeld? Is ie al buiten de deur geweest? Als hij namelijk het apparaat bijvoorbeeld twee weken thuis getest heeft en erachter is gekomen dat het hem toch niet is, is ie eigenlijk nog gewoon nieuw. Max Guitars vindt dat ook, want die geven er ook de volledige garantie op.

Ik bedoel maar, als ik iets nieuw heb gekocht, is het na twee weken ook "gebruikt", maar eigenlijk is het voor mij nog gewoon nieuw.

Han S
2 december 2009, 12:38
wat denk je dat het kost om voor ieder filiaal voor elke tv van een paar duizend euro een leenexemplaar te hebben. of een wasmachine die in 95% van de gevallen bezorgd moet worden? dan kun je beter doen zoals wij doen, de klant merkt toch niet dat die apparaten al eerder gebruikt zijn.

Ik koop een microfoon voor 5000 euro bij een goed bedrijf, maar krijg eerst een paar weken een demo ding om uit te proberen en als ik besluit om hem te kopen komt er een nieuwe in een gesloten verpakking en gaat de demo weer naar dat bedrijf waar ik al voor een paar ton aan apparatur heb gekocht.

In een hi fi/witgoed zaak waar ik goede ervaringen mee heb kocht ik een grote flatscreen TV die net in de mark was. Die werd netjes gebracht en geïnstalleerd door een medewerker maar het viel me al op dat de zenders er al in stonden. De gebruiksaanwijzing doorgelezen en daarin stond dat bij de eerste start het merk van dat ding met grote letters in beeld zou komen, was ook niet gebeurd. En bij een uitvoerige inspectie bleken er ook twee bijna onzichtbare beschadigingen op het beeldscherm te zitten.

Dus ondergetekende terug naar die zaak, waar ondergetekende meteen zag dat het exemplaar dat we hadden bekeken er niet meer hing. Dus werd er even een zeer duidelijke discussie gevoerd over hoe we dat zien, dat je best een exemplaar uit de winkel kan leveren, maar net doen alsof hij hardstikke nieuw is kan niet. Ja, maar hij was pas over een paar maanden leverbaar, 'dan had je dat moeten zeggen en dat je alleen dat exemplaar uit de winkel kon leveren'.

En toen kreeg ondergetekende 500 euro terug, juist ja, 500 euro korting op een ding van een honderd of dertien.

tillens
2 december 2009, 12:43
Tillens, even een vraagje. Hoe lang heeft de vorige eigenaar hem gehad, en hoeveel is er al mee gespeeld? Is ie al buiten de deur geweest? Als hij namelijk het apparaat bijvoorbeeld twee weken thuis getest heeft en erachter is gekomen dat het hem toch niet is, is ie eigenlijk nog gewoon nieuw. Max Guitars vindt dat ook, want die geven er ook de volledige garantie op.

Ik bedoel maar, als ik iets nieuw heb gekocht, is het na twee weken ook "gebruikt", maar eigenlijk is het voor mij nog gewoon nieuw.

Ik heb geen idee hoe lang de vorige eigenaar em heeft gehad kan ik zo navragen. Zal best mee gespeeld zijn daar is ie voor. Ik begrijp best dat je zegt na twee weken is ie nog steeds nieuw, maar als je dalijk je nieuwe hook haalt en daar dus de nieuwprijs voor betaalt ga je er van uit dat dus nieuw is, onbespeeld etc. Als je tweedehands Hook wil, dan weet je dat je rond de 2200 zit ipv de nieuwprijs van 2800. Nu wordt er gesuggereerd dat de amp nieuw, terwijl dit in feite niet waar is. Al vraagt Max er dalijk €3000,- voor , dat moet Max zelf weten, maar in deze is de voorkennis er al dat er behoorlijk wat marge op word gezet. Dat is op z'n minst dan vervelend mocht ik die amp willen hebben, maar dan ben ik op de hoogte dat ie 2e hands is, en zou je dat dus kunnen aankaarten bij Max, althans dat geeft hij aan. Dat zou dus normaliter niet het geval zijn geweest. Hans het kan toch niet zo zijn dat als jij je zuurverdiende centen uitgeeft aan een nieuwe amp, dat je dan er vervolgens achterkomt dat iemand anders al aan de haal is geweest met die amp? Accepteer jij dat?

Chris Winsemius
2 december 2009, 12:47
Tillens:

wat als jij iets 2e hands koopt en later duurder verkoopt?
Ook al is het 'n paar tientjes verschil het is het zelfde principe.

sjaak1990
2 december 2009, 12:51
Tillens:

wat als jij iets 2e hands koopt en later duurder verkoopt?
Ook al is het 'n paar tientjes verschil het is het zelfde principe.

Maar hij verkoopt hem dan niet als nieuw.

Bluze
2 december 2009, 12:54
Normaliter zet Maxguitars het er namelijk bij of iets demo of 2e hands is. Dan kun je dus bij de rest er van uit gaan dat het nieuw is, althans dat zou je denken. Blijkbaar hanteert Maxguitars zelf een bepaald systeem waarin word bepaald wanneer iets wel of niet gebruikt is. Waarom zou ik Max benaderen als ik uit eerste hand al enige relevante info heb gekregen, is het soms niet toegestaan om Maxguitars ter discussie te stellen? Ik denk juist dat het goed is om in deze een dialoog te hebben.

waarom moet je daar een dialoog over hebben als het je niet aanstaat dan koop je daar toch lekker niet.

tillens
2 december 2009, 12:56
Tillens:

wat als jij iets 2e hands koopt en later duurder verkoopt?
Ook al is het 'n paar tientjes verschil het is het zelfde principe.

Is wat mij betreft niet hetzelfde principe.
Daarnaast weet diegene dan ook dat het een tweedehands artikel is, en kan hij zelf de waarde inschatten en daarnaast besluiten al dan niet het artikel bij mij te kopen. In dit geval is er een item in de verkoop wat gewoon voor nieuw wordt versleten terwijl dit niet het geval is. Daar gaat het mij om.

DeadHerring
2 december 2009, 12:56
Ik ben het voor 100% eens met tillens.

Ik wil dit niet goed praten maar reken eens uit wat het zou kosten als ieder filiaal voor elk product 'n demo-exemplaar moet hebben die niet verkocht kan worden of iig. niet voor de volle mep. En natuurlijk alle produkten die binnen 'n week of 30 dagen terug worden gebracht.
Bovenstaand is alleen mogelijk als de prijzen hoger zijn maar de meerderheid v/d mensen willen alles goedkoop/gratis hebben.

Elluk voordeel hebt zun nadeel....

Dat is niet het geval. Bij het voorbeeld over de tv's is dit geheel anders, want je gaat niet ff een paar uur in de zetel zitten zappen voor je die tv gaat kopen. Een toonzaalmodel is een toonzaalmodel, en staat bij de meeste winkels zelfs achter een raampje, achter slot en grendel, zodat dit nog voor de volle prijs kan verkocht worden. Heb dit weekend zelfs een toonzaalmodel van 'n haircaretoestel als kerstcadeau gekocht, stond in een vitrine die op slot was, daar kan je niet aan. Dat zijn je normale toonzaalmodellen, en dat kan ook gewoon aan de volle prijs verkocht worden.


Kleren die in een etalage gestaan hebben, worden ook verkocht tegen kortingsprijzen. Artikelen die mogelijke gebreken vertonen als gevolg van veelvuldig gebruik, moeten zo verkocht worden, ook als dat gebrek niet uiterlijk zichtbaar is. Toonzaalmodellen die veelvuldig gebruikt worden, moeten verkocht worden als demomodel, en producten die tweedehands aangekocht worden, moeten duidelijk vermeld als tweedehands verkocht worden. Als dat niet gebeurt, is dit in mijns insziens een verborgen gebrek en is de verkoper aansprakelijk. Bvb als een zogezegde nieuwe lamp springt in het midden van een optreden, of stel dat een van die onderdelen door die eerste eigenaar vervangen is door een goedkoper model, en je loopt daar duizenden euro's schade op, is die kost voor de verkoper, in dit geval max guitars.

Ik vraag me nu echt wel 'ns af of dàt gedekt wordt door z'n garantie.

Bluze
2 december 2009, 13:03
Ik ben het voor 100% eens met tillens.


Dat is niet het geval. Bij het voorbeeld over de tv's is dit geheel anders, want je gaat niet ff een paar uur in de zetel zitten zappen voor je die tv gaat kopen. Een toonzaalmodel is een toonzaalmodel, en staat bij de meeste winkels zelfs achter een raampje, achter slot en grendel, zodat dit nog voor de volle prijs kan verkocht worden. Heb dit weekend zelfs een toonzaalmodel van 'n haircaretoestel als kerstcadeau gekocht, stond in een vitrine die op slot was, daar kan je niet aan. Dat zijn je normale toonzaalmodellen, en dat kan ook gewoon aan de volle prijs verkocht worden.


Kleren die in een etalage gestaan hebben, worden ook verkocht tegen kortingsprijzen. Artikelen die mogelijke gebreken vertonen als gevolg van veelvuldig gebruik, moeten zo verkocht worden, ook als dat gebrek niet uiterlijk zichtbaar is. Toonzaalmodellen die veelvuldig gebruikt worden, moeten verkocht worden als demomodel, en producten die tweedehands aangekocht worden, moeten duidelijk vermeld als tweedehands verkocht worden. Als dat niet gebeurt, is dit in mijns insziens een verborgen gebrek en is de verkoper aansprakelijk. Bvb als een zogezegde nieuwe lamp springt in het midden van een optreden, of stel dat een van die onderdelen door die eerste eigenaar vervangen is door een goedkoper model, en je loopt daar duizenden euro's schade op, is die kost voor de verkoper, in dit geval max guitars.

Ik vraag me nu echt wel 'ns af of dàt gedekt wordt door z'n garantie.

wat een dom verhaal
jij zegt dus dat alles wat al eerder gebruikt is, gebrekkig is.

Chris Winsemius
2 december 2009, 13:12
Is wat mij betreft niet hetzelfde principe.
Daarnaast weet diegene dan ook dat het een tweedehands artikel is, en kan hij zelf de waarde inschatten en daarnaast besluiten al dan niet het artikel bij mij te kopen. In dit geval is er een item in de verkoop wat gewoon voor nieuw wordt versleten terwijl dit niet het geval is. Daar gaat het mij om.

ik had het puur over het prijsverschil, niet over de omschrijving.

Omschrijving zie ik helaas vaak misgaan, zowel particulier als bij winkels.

beruk
2 december 2009, 13:13
@Bluze: Volgens mij niet, hij zegt dat een artikel wat in de etalage heeft gestaan of een demo model is, niet voor de nieuwprijs zou moeten verkocht zou moeten worden.

Maar wat is de grens dan, is een 'winkeldochter' een nieuw instrument? Als linkspoot ben ik al bij als een een linkshandige gitaar voorhanden is. Als ik in 2002 een gitaar, gebouwd in 1998 koop, waar wellicht half linkshandig amsterdam met zijn tengels aan heeft gezeten, koop ik dan een nieuwe gitaar?
Liever dat, dan van een winkel te moeten horen als ik een bepaald model wil laten bestellen ik die gitaar ook verplicht moet kopen....

Chris Winsemius
2 december 2009, 13:17
Ik ben het voor 100% eens met tillens.


Dat is niet het geval. Bij het voorbeeld over de tv's is dit geheel anders, want je gaat niet ff een paar uur in de zetel zitten zappen voor je die tv gaat kopen. Een toonzaalmodel is een toonzaalmodel, en staat bij de meeste winkels zelfs achter een raampje, achter slot en grendel, zodat dit nog voor de volle prijs kan verkocht worden. Heb dit weekend zelfs een toonzaalmodel van 'n haircaretoestel als kerstcadeau gekocht, stond in een vitrine die op slot was, daar kan je niet aan. Dat zijn je normale toonzaalmodellen, en dat kan ook gewoon aan de volle prijs verkocht worden.


Kleren die in een etalage gestaan hebben, worden ook verkocht tegen kortingsprijzen. Artikelen die mogelijke gebreken vertonen als gevolg van veelvuldig gebruik, moeten zo verkocht worden, ook als dat gebrek niet uiterlijk zichtbaar is. Toonzaalmodellen die veelvuldig gebruikt worden, moeten verkocht worden als demomodel, en producten die tweedehands aangekocht worden, moeten duidelijk vermeld als tweedehands verkocht worden. Als dat niet gebeurt, is dit in mijns insziens een verborgen gebrek en is de verkoper aansprakelijk. Bvb als een zogezegde nieuwe lamp springt in het midden van een optreden, of stel dat een van die onderdelen door die eerste eigenaar vervangen is door een goedkoper model, en je loopt daar duizenden euro's schade op, is die kost voor de verkoper, in dit geval max guitars.

Ik vraag me nu echt wel 'ns af of dàt gedekt wordt door z'n garantie.

Ik had het over prijzenknallers.

Ik ben het volledig met je eens qua juiste omschrijving van de staat en conditie v/d aangeboden waren. Mijn post ging vooral over kosten en baten, als je alleen lage prijzen wilt betalen dan zit je HELAAS aan "noodzakelijke werkwijzen" vast zodat het bedrijf nog wat winst maakt.

Voor alle duidelijkheid:
ik praat het niet goed
zelf handel ik anders
bij zaken doen speelt betrouwbaarheid en eerlijkheid 'n zeer belangrijke rol

beruk
2 december 2009, 13:19
bij zaken doen speelt betrouwbaarheid en eerlijkheid 'n zeer belangrijke rol
Kijk, en daarom ga je uiteindelijk naar vaklui. Kost iets, maar dan heb je ook wat.

Kim Wilson
2 december 2009, 13:25
... Hans het kan toch niet zo zijn dat als jij je zuurverdiende centen uitgeeft aan een nieuwe amp, dat je dan er vervolgens achterkomt dat iemand anders al aan de haal is geweest met die amp? Accepteer jij dat?
Nou ja, wat ik wil aangeven is dat tweedehands niet zo zwart-wit is. Het één is na twee weken op zicht weer teruggekomen, het ander is een jaar intensief mee opgetreden. Jij zegt dat een tweedehands HOOK 2200 moet kosten. Dat vind ik raar. Je hebt verschillende stadia van tweedehands. Bij auto's wordt er ook verschil gemaakt tussen een bijna nieuwe en een echte tweedehandse. Eigenlijk klopt de hele tweedehands markt voor amps en gitaren voor geen meter, want tweedehands is gelijk eenderde van de prijs af. Ongeacht hoe lang je ermee gespeeld hebt. Ik ben het wel met je eens dat de nieuwprijs vragen voor een bijna nieuwe amp niet even netjes is, maar blijkbaar is ie dusdanig als nieuw dat MaxG er wel de volledige garantie op durft te geven. Het zou Max iig sieren als hij er een paar honderd euro korting op zou geven, en dan onder de noemer demo-amp of zo.

guitarnijboer
2 december 2009, 13:25
Het gaat toch helemaal niet over een product wat binnen de omruilgarantie terug naar de winkel is gegaan? Dan had ik ook geen probleem gezien.

De versterker stond op marktplaats te koop en de winkel heeft hem dus gewoon van een particulier gekocht en nu als nieuw product te koop staan. Knappe vogel die dat kan rechtvaardigen!

Chris Winsemius
2 december 2009, 13:32
Het gaat toch helemaal niet over een product wat binnen de omruilgarantie terug naar de winkel is gegaan? Dan had ik ook geen probleem gezien.

De versterker stond op marktplaats te koop en de winkel heeft hem dus gewoon van een particulier gekocht en nu als nieuw product te koop staan. Knappe vogel die dat kan rechtvaardigen!

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Heb zelf wel 'n keer dit meegemaakt:
vriend van mij ruilde 'n door hem gemodde JCM800 bij een gitaarwinkel. Ik was er bij en hij vertelde aan de eigenaar dat ik de onderdelen had geleverd. Die amp werd later te koop aangeboden als "CMW modded" amp terwijl dat dus niet zo was. Ondanks wat telefoontjes om die omschrijving te vewijderen bleef het er bij staan.

Klant wordt dus bedonderd en ik word genaaid.

Toen maar 'n gitaar gepakt en wat blues gaan spelen ;)

x.a.d
2 december 2009, 13:39
Kunnen we ook na het verhaal van chris en alle anderen gewoon niet concluderen dat het gewoon eerlijk moet gaan.
Zeggen wat er met de amp gebeurt is....
Als hij een week met de klant mee naar huis is geweest dan moet je dat zeggen...of er dan iets van de prijs af moet is wat anders.
Maar zeg eerlijk wat er aan de hand is. Zo moeilijk is het toch niet om zo iets er bij te vermelden en gewoon eerlijk te zijn.
Natuurlijk moeten zo'n winkels geld verdienen.... Maar eerlijkheid duurt het langst...zo'n dingen komen toch eens uit en dan krijg je minpunten !

cluseau
2 december 2009, 13:47
Kunnen we ook na het verhaal van chris en alle anderen gewoon niet concluderen dat het gewoon eerlijk moet gaan.
Zeggen wat er met de amp gebeurt is....
Als hij een week met de klant mee naar huis is geweest dan moet je dat zeggen...of er dan iets van de prijs af moet is wat anders.
Maar zeg eerlijk wat er aan de hand is. Zo moeilijk is het toch niet om zo iets er bij te vermelden en gewoon eerlijk te zijn.
Natuurlijk moeten zo'n winkels geld verdienen.... Maar eerlijkheid duurt het langst...zo'n dingen komen toch eens uit en dan krijg je minpunten !


+1 een goede naam krijgen is niet zo simpel maar kan wel met één slechte ervaring teniet worden gedaan. Eerlijkheid is naar mijn idee de basis van een betrouwbare business.


Frans.

Kim Wilson
2 december 2009, 13:47
Kan hij niet meer zeggen, hij is al weg.

Bram+
2 december 2009, 13:50
LOLz!

Iemand onlangs nog een tv en/of versterker gekocht? En ik wacht nog op Bert K's uitleg omtrent omzetbelasting/beeteewee...

Dirk_Hendrik
2 december 2009, 13:55
En nou weer een normale discussie AJB.

DeadHerring
2 december 2009, 13:58
Maar wat is de grens dan, is een 'winkeldochter' een nieuw instrument? Als linkspoot ben ik al bij als een een linkshandige gitaar voorhanden is. Als ik in 2002 een gitaar, gebouwd in 1998 koop, waar wellicht half linkshandig amsterdam met zijn tengels aan heeft gezeten, koop ik dan een nieuwe gitaar? Liever dat, dan van een winkel te moeten horen als ik een bepaald model wil laten bestellen ik die gitaar ook verplicht moet kopen....
Maar je koopt hem wetende dat half linkshandig amsterdam er met zijn tengels aan heeft gezeten.

En als je dat echt niet kan hebben... je hebt altijd nog de keuze om m inderdaad gewoon via internet out of the box toe te krijgen, dan weet je dat het een nieuw instrument is.

tillens
2 december 2009, 14:06
Nou ja, wat ik wil aangeven is dat tweedehands niet zo zwart-wit is. Het één is na twee weken op zicht weer teruggekomen, het ander is een jaar intensief mee opgetreden. Jij zegt dat een tweedehands HOOK 2200 moet kosten. Dat vind ik raar. Je hebt verschillende stadia van tweedehands. Bij auto's wordt er ook verschil gemaakt tussen een bijna nieuwe en een echte tweedehandse. Eigenlijk klopt de hele tweedehands markt voor amps en gitaren voor geen meter, want tweedehands is gelijk eenderde van de prijs af. Ongeacht hoe lang je ermee gespeeld hebt. Ik ben het wel met je eens dat de nieuwprijs vragen voor een bijna nieuwe amp niet even netjes is, maar blijkbaar is ie dusdanig als nieuw dat MaxG er wel de volledige garantie op durft te geven. Het zou Max iig sieren als hij er een paar honderd euro korting op zou geven, en dan onder de noemer demo-amp of zo.

Hans mbt de Hook is een voorbeeld. Dat zijn de prijzen die je her en der voorbij ziet komen voor een 2e hands Hook. Ik zeg niet dat ie meer of minder mag kosten ik geef alleen een richtprijs.

beruk
2 december 2009, 14:06
Maar je koopt hem wetende dat half linkshandig amsterdam er met zijn tengels aan heeft gezeten.


Dus niet: Die gitaar hangt als nieuw in de winkel. En wordt ook voor de nieuw prijs verkocht.

Kim Wilson
2 december 2009, 14:11
Ik snap je ook best hoor, en ik geef je wel gelijk. Het is niet netjes van MaxG. Zeker omdat het gewoon een aankoop is van een particulier. Daar hoor je niet de nieuwprijs voor te vragen.

Bram+
2 december 2009, 14:11
Er is economisch gezien gewoon een verschil tussen showroommodellen, producten die retour zijn gekomen en andere b-stock gevallen aan de ene kant en tweedehands goederen aan de andere kant hoe je het ook went of keert en hoe goed en/of slecht de staat van iets is.
Als die marktplaatsadverteerder 'm inderdaad geretourneerd heeft bij max guitars, snap ik dat hij als 'nieuw' (dus niet 'als nieuw') verkocht wordt, maar zover ik het begrijp heeft hij 'm aan verkocht aan max guitars. Dan is het gewoon tweedehands en vind ik het in ieder geval netjes als dat expliciet vermeld wordt (en niet 'dat kun je eruit opmaken' of 'dat vertelt de verkoper als je ernaar vraagt').

x.a.d
2 december 2009, 14:19
LOLz!

Iemand onlangs nog een tv en/of versterker gekocht? En ik wacht nog op Bert K's uitleg omtrent omzetbelasting/beeteewee...

Das een duidelijk verhaal.. Je betaald btw over je winst je ruilt een gitaar in voor 1000 euro... Je verkoopt hem voor 1250.- en je betaald btw over € 250.-Dus das 39 euro zoveel..


+1 een goede naam krijgen is niet zo simpel maar kan wel met één slechte ervaring teniet worden gedaan. Eerlijkheid is naar mijn idee de basis van een betrouwbare business.


Frans. Lijkt mij ook..... En dit is niet eerlijk zaken doen als dit zo bewust is gedaan... Zijn hier meer dingen van bekend??

Bram+
2 december 2009, 14:28
Das een duidelijk verhaal.. Je betaald btw over je winst je ruilt een gitaar in voor 1000 euro... Je verkoopt hem voor 1250.- en je betaald btw over € 250.-Dus das 39 euro zoveel..
Lees alle posts daarover nog een keer en reageer dan nog eens.

synapse
2 december 2009, 14:33
Blijkbaar een gevoelig onderwerp gezien de explosie (ik haat het woord tsunami) aan reacties!

Vooropgesteld: ik ken Max als een bonafide en prettige zaak.

Mijn inschatting is dat de versterker eigen zo goed als nieuw is en door hen ook zo weer verkocht gaat worden. Ik had het fraaier gevonden als ze hadden aangegeven dat het om een "used or demo" artikel gaat zoals ze volgens mij ook normaliter doen. Dan kunnen ze gezien de nieuwstaat van het artikel altijd nog een hoge verkoopprijs vragen, bijvoorbeeld met als argumentatie zo goed als nieuw én we leveren met de volledige garantie.
Voor een mint inruiler zullen ze immers ook altijd meer vragen dan een afgeragd exemplaar!

Overigens vind ik het wel vreemd dat hier al heel snel wordt geroepen dat iets uit de winkel met (showroom)korting verkocht zou moeten worden. Dat geldt misschien voor auto's maar gaat niet op voor muziekinstrumenten. Muziekwinkels staan / hangen vol met instrumenten die veelvuldig worden uitgeprobeerd. hoe vaak krijgt iemand niet het advies het geteste instrument tekopen en niet een exemplaar uit een doos, die immers heel anders kan klinken aanvoelen en spelen. Als een winkel al die instrumenten alleen maar met korting zou kunnen verkopen zou dat toch wel raar zijn.
Instrumenten zouden dan waarschijnlijk duurder worden.
(Overigens, ik gebruik dit argument wel altijd bij een aankoop uit de winkel om extra korting te krijgen, ook al ziet het er piekfijn uit. Als argument deugd het eigenlijk niet aangezien je -ook hier- de volledige garantie krijgt.)

x.a.d
2 december 2009, 15:03
Lees alle posts daarover nog een keer en reageer dan nog eens.
Heb ik gedaan.. Ma kblijf dr bij :D Je betaald btw over de marge..Btw over het product is al terug gevraagt en dat kan geen 2x.. Dus betaal je btw over het bedrag wat je als winkel er extra voor vraagt.

Bram+
2 december 2009, 15:12
Heb ik gedaan.. Ma kblijf dr bij :D Je betaald btw over de marge..Btw over het product is al terug gevraagt en dat kan geen 2x.. Dus betaal je btw over het bedrag wat je als winkel er extra voor vraagt.
Teruggevraagd door de winkel ja, maar niet door jou als consument/uiteindelijke koper. Je betaalt gewoon direct of indirect 19% van je aankoopbedrag aan de staat bij wijze van spreken, of het nou de winkel is die het voor je afdraagt, of de leverancier van de winkel of de producent van het goed.

Laat ik het simpel maken: wat staat er op een bon bij 'exclusief BTW'? Juist, het hele bedrag dat je moet afrekenen minus BTW ( en dat is 19%, voor wijsneuzen: bij goederen met dat tarief in NL), niet het aankoopgedrag voor de winkel plus winstmarge voor de winkel minus 19% over de winstmarge.

DaveItUp
2 december 2009, 15:57
Hahaha sorry, hopelijk worden sommigen hier geen ondernemer.

10tekens.

DeadHerring
2 december 2009, 16:18
Blijkbaar een gevoelig onderwerp gezien de explosie (ik haat het woord tsunami) aan reacties!

Vooropgesteld: ik ken Max als een bonafide en prettige zaak.

Mijn inschatting is dat de versterker eigen zo goed als nieuw is en door hen ook zo weer verkocht gaat worden. Ik had het fraaier gevonden als ze hadden aangegeven dat het om een "used or demo" artikel gaat zoals ze volgens mij ook normaliter doen. Dan kunnen ze gezien de nieuwstaat van het artikel altijd nog een hoge verkoopprijs vragen, bijvoorbeeld met als argumentatie zo goed als nieuw én we leveren met de volledige garantie.
Voor een mint inruiler zullen ze immers ook altijd meer vragen dan een afgeragd exemplaar!

Overigens vind ik het wel vreemd dat hier al heel snel wordt geroepen dat iets uit de winkel met (showroom)korting verkocht zou moeten worden. Dat geldt misschien voor auto's maar gaat niet op voor muziekinstrumenten. Muziekwinkels staan / hangen vol met instrumenten die veelvuldig worden uitgeprobeerd. hoe vaak krijgt iemand niet het advies het geteste instrument tekopen en niet een exemplaar uit een doos, die immers heel anders kan klinken aanvoelen en spelen. Als een winkel al die instrumenten alleen maar met korting zou kunnen verkopen zou dat toch wel raar zijn.
Instrumenten zouden dan waarschijnlijk duurder worden.
(Overigens, ik gebruik dit argument wel altijd bij een aankoop uit de winkel om extra korting te krijgen, ook al ziet het er piekfijn uit. Als argument deugd het eigenlijk niet aangezien je -ook hier- de volledige garantie krijgt.)
Ik denk dat je deze thread niet goed gelezen hebt. Niemand valt de verkoper hier aan over de prijs van de amp, als ie ergens te duur is, koop je 'm gewoon ergens anders, dat is het niet. Waar iedereen over struikelt is dat deze zaak een tweedehands amp verkoopt zonder de klant te informeren dat de amp tweedehands is. Dàt is het probleem. Als er staat "Tweedehands amp, te koop voor 3000 euro", tja, das geen probleem, dat is een kutdeal maar je kan 'm altijd ergens anders kopen, of gewoon out-of-the-box van een internationale dealer. Maar als ie verkocht wordt als een out-of-the-box amp terwijl die al in bezit geweest is van een andere eigenaar en daardoor duidelijk tweedehands "used" is, dan is het verzwijgen van die status gewoon liegen tegen je klanten.

synapse
2 december 2009, 17:10
Ik heb uiteraard wel alles gelezen.

Ik stel dan ook in mijn post dat het fraaier zou zijn geweest om te melden dat het om een gebruikt exemplaar gaat.

Daarnaast stel ik ook dat (de door sommigen gehekelde) hoge prijs, sommigen hebben het over de nieuwprijs, losstaat van de vraag of hij nieuw of niet nieuw is. Uiteindelijk zal de versterker als hij te duur is niet verkocht worden.
Of hij door aspirant kopers te duur wordt bevonden hangt wellicht samen met de wetenschap of hij nieuw of gebruikt is. Velen (ik ook) zullen voor een nieuw exemplaar meer willen betalen dan voor een gebruikt exemplaar. Dus dien je als verkoper dit te vermelden.

Kortom, niet fraai dus, maar daar begon ik ook mee!

Tristan
2 december 2009, 17:10
Ach jongens wat een gezeik, /13 zijn kutamps dat weet weet toch iedereen? :D
Wat een schijtbakken zeg, totaal geen lekkere crunch en ballen...

marc_o
2 december 2009, 17:37
Nee, dan die 20 watt Dinky-Toy Marshall van jou die steeds stuk gaat...


:seriousf:

Tristan
2 december 2009, 20:56
Die klinkt ook kut op dit moment... :(

Yek1
3 december 2009, 12:56
Ach jongens wat een gezeik, /13 zijn kutamps dat weet weet toch iedereen? :D
Wat een schijtbakken zeg, totaal geen lekkere crunch en ballen...


Check deze video (http://www.youtube.com/watch?v=71h7Lv7LKcU). Dat cleane Class-A /13 geluid (5:42), heeeeeerlijk. Voor crunch is die Komet trouwens superlekker.

marc_o
3 december 2009, 13:22
Klinkt inderdaad te gek.

Tristan
3 december 2009, 13:52
Sorry, ik vind het echt afschuwelijk, er zit een heel lelijk klinisch en plat hoog randje aan het geluid, zo rond 2k denk ik...
Het lijkt wel of mensen dat tegenwoordig mooi vinden ofzo, veel van die Amerikaanse boutique amps hebben er last van (OD100 anyone?)...
Vergelijk het maar eens met een Vox, die heeft wel hoog en veel boventonen maar precies niet in dat gebied, het zit hoger waardoor de tone heel mooi complex en open is zonder die storende highmid nodig te hebben...
Die Komet vind ik ook niks, toen ik hem testte was hij erg stug qua feel en als je hem helemaal openzet heeft 'ie geen definitie meer, rare gruizige korrel en lelijke midrange honk, lijkt qua stijl wel een beetje op die nieuwe Bad Cat high gain bakken...
Vergelijk dat maar eens met die Marsha die erna komt, veel complexere tone en meer definitie terwijl die zeker zoveel sustain heeft voor een mooie leadtone...
Geef mij maar een Marshall (achtige) voor de crunch en een Vox (achtige) voor de cleans...
Anyway, het was natuurlijk maar een geintje, alleen kan ik echt de hype rond die /13 bakken niet begrijpen...

Kim Wilson
3 december 2009, 14:01
Anyway, het was natuurlijk maar een geintje, alleen kan ik echt de hype rond die /13 bakken niet begrijpen...
Kwestie van smaak cq. gevoeligheid van het gehoor wellicht? Er zijn blijkbaar een heleboel mensen die het wel een mooie amp vinden. Jouw smaak geldt niet voor iedereen. :satisfie:

Tristan
3 december 2009, 14:16
Jaja, begrijp ik ook wel, ik wilde alleen even sarren omdat ik het een beetje een zeik topic vond en niet weet waarom Peter zich er druk over maakt aangezien hij thuis toch al een veel betere amp heeft staan... ;) :D

tillens
3 december 2009, 14:37
Jaja, begrijp ik ook wel, ik wilde alleen even sarren omdat ik het een beetje een zeik topic vond en niet weet waarom Peter zich er druk over maakt aangezien hij thuis toch al een veel betere amp heeft staan... ;) :D

Peter maakt zich alleen druk om het feit dat iets als nieuw wordt verkocht wat tweedehands is. Of er dan Matchless, Hook, Vox, Schubbekutteveen City, of Bogner op staat, dat maakt mij niet uit. Die RSA op het filmpje vind ik trouwens wel goed klinken.
Trouwens wanneer ga je je Marshall een keer laten repareren of ga je em verkopen?

Tristan
3 december 2009, 14:48
Ja, dat is ook klote...
De Marshall staat bij Chris, er komen nieuwe eindbuizen (weer JJ's) in die meer stroom trekken, ik hoop dat 'ie dan weer als vanouds klinkt...

Negative K3 fan
3 december 2009, 22:59
het gaat eigenlijk gewoon om de gevoelswaarde van het woord/idee tweedehands, dat is namelijk blijkbaar erg vies, we lijken hier wel een stel duitsers. Ik werk in de horeca en heb ook gewerkt in winkels en ik weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat en dat is dat mensen vaak met tweedehands dingen worden afgescheept (ja, ook in de (duurdere) horeca) en dat ze er prima mee uit de voeten kunnen. Het is alleen het woord/idee tweedehands wat het zo erg maakt.

Een amp die letterlijk als nieuw is, met bijbehorende garantie, foldertjes, verpakking etc. is hetzelfde als nieuw, maar heet opeens tweedehands als hij een maand bij iemand in de huiskamer heeft gestaan.

Doe mij die dan maar...

DeadHerring
3 december 2009, 23:22
die met de scheur in het grillcloth en de goedkope vervangbuizen, ipv die fonkelnieuwe in de doos daar? Voor dezelfde nieuwprijs? Als ik iets tweedehands wil, koop ik het wel tweedehands, moet ik er tenminste minder voor betalen.

Trecion
3 december 2009, 23:29
Volgens mij vergeten heel veel mensen hier dat het niet gaat om het retourneren van een amp maar een gewone verkoop aan de winkel van een tweedehands amp. Deze amp is waarschijnlijk niet eens bij maxguitars aangeschaft en hij zal langer dan een maand in het bezit zijn geweest van de vorige eigenaar want veel muziekwinkels bieden je de optie het spul binnen 30 dagen te retourneren.

just my two cents

sjaak1990
3 december 2009, 23:56
Sorry, ik vind het echt afschuwelijk, er zit een heel lelijk klinisch en plat hoog randje aan het geluid, zo rond 2k denk ik...
Het lijkt wel of mensen dat tegenwoordig mooi vinden ofzo, veel van die Amerikaanse boutique amps hebben er last van (OD100 anyone?)...


Vind ik ook, zon viezig randje eraan geeft bijna een digitaal gevoel. De keer dat ik door zon /13 amp speelde was ik ook diep teleurgesteld, hij voelde gewoon totaal niet dynamisch.

Misery Signals
4 december 2009, 01:51
Volgens mij vergeten heel veel mensen hier dat het niet gaat om het retourneren van een amp maar een gewone verkoop aan de winkel van een tweedehands amp. Deze amp is waarschijnlijk niet eens bij maxguitars aangeschaft en hij zal langer dan een maand in het bezit zijn geweest van de vorige eigenaar want veel muziekwinkels bieden je de optie het spul binnen 30 dagen te retourneren.

just my two cents

+1.

Indien het een geretourneerde was zou ik nog enigszins begrip kunnen opbrengen (maar zelfs Music Store verkopen retours aan verminderde prijzen, dat is volgens mij gewoon in de winstmarge ingecalculeerd)...
Soit de "beklaagden" reageren niet meer, dus eigenlijk is alles wel gezegd, niet?

MS

Kim Wilson
4 december 2009, 08:45
die met de scheur in het grillcloth en de goedkope vervangbuizen, ipv die fonkelnieuwe in de doos daar? Voor dezelfde nieuwprijs? Als ik iets tweedehands wil, koop ik het wel tweedehands, moet ik er tenminste minder voor betalen.
NegK3F had het toch over "als nieuw"? Wat jij beschrijft is een echte tweedehandse, wat NegK3 bedoelt is een amp die werkelijk als nieuw is.

Tweedehands is niet zo zwart-wit.

matto
4 december 2009, 08:49
Toen maar 'n gitaar gepakt en wat blues gaan spelen ;)

Daar ben ik na het lezen van dit topic ook wel aan toe.

DeadHerring
4 december 2009, 08:49
NegK3F had het toch over "als nieuw"? Wat jij beschrijft is een echte tweedehandse, wat NegK3 bedoelt is een amp die werkelijk als nieuw is.

Tweedehands is niet zo zwart-wit.

Wat begrijp je niet aan de uitdrukking "verborgen gebreken"? Het is net hetzelfde als een scheur in het grillcloth, maar je ziet het niet en het is meestal veel duurder om te maken.

Kim Wilson
4 december 2009, 08:52
Je hebt toch volledige garantie?

DeadHerring
4 december 2009, 09:07
En daarom is hetzelfde waard als een gloednieuwe? Sorry hoor, ik volg je redenering niet. Zo kan je ook 20 jaar ouwe JCMs voor nieuw gaan verslijten, als je 'r maar garantie op geeft en 'ie in goeie staat is. Als jullie dat allemaal al ethisch verantwoord vinden, dan is het toch slecht gesteld.

Trust me, ik weet hoe het gaat, ik ben nog deur-aan-deur verkoper geweest, en ik ben met die job gestopt omdat ik het simpelweg mensen oplichten vond. Maar gewoon liegen, zo laag ben ik nooit gevallen. Als klant moet je dat niet pikken.

Stel nu dat de originele eigenaar alle guts eruit haalt, en de winkel koopt de overblijfselen, steekt er wat goedkope line6 brol in en verkoopt 'm aan een of andere beginner die niet goed met geld overweg kan en op het internet van die slapjanussen op gitaarnet hoorde wat een geweldige amps /13 maakt.

En dan zeggen jullie "nou, hij merkt het niet, en als het kapot gaat, heeft ie toch garantie?"

Zoiets moet een klant niet pikken, noch een merk. Voor het merk is het dan eigenlijk meestal nog het ergste. Stel dat Feedback tweedehands CMW amps begint te verkopen als fonkelnieuwe CMW Amps, waar een bepaald forumlid geen euro aan verdient. Dan schreeuwt heel die site hier toch ook moord en brand? En recht zouden ze hebben.

Een tweedehands amp ziet zijn levensduur verkort. Of die levensduur nu 150 jaar of twee maanden is. En een tweedehands amp is een risico, zelfs als je na maanden geen verschil hoort of ziet. Of die verkoper 'm nu verkoopt aan 100 euro en er levenslange garantie op geeft, dat geeft 'm nog niet het recht om te zeggen dat ie nieuw is als ie dat niet is.

Ethisch verantwoord is dit niet, en trouwens wettelijk volgens mij ook niet.

Kim Wilson
4 december 2009, 09:13
Ik heb toch al eerder aangegeven dat de nieuwprijs vragen niet klopt? Maar wat jij nu stelt, klopt niet. Volgens jouw verhaal zou een tweedehandse amp altijd pakweg 2/3 van de nieuwprijs moeten kosten, ongeacht leeftijd of staat. Zo werkt dat toch niet?

Trouwens, ik vind iets van twee maand nog steeds nieuw hoor. Hell, ik heb een amp van 22 jaar oud! :o

DeadHerring
4 december 2009, 09:22
Maar je leest niet wat ik zeg man! De prijs maakt daar helemaal geen verschil in, maar dat 'ie 'm verkoopt als nieuw, d.w.z. niet aan nieuwprijs, maar zonder de klant in te lichten dat de amp tweedehands is.

Als de klant een tweedehands amp wil gaan kopen, dan koopt ie wel een waarvan ie weet dat ie tweedehands is. Een nieuwe amp moet aangekocht worden tegen winkelnieuwprijs bij de verdeler van de amp, en dat is uiteraard een inkomst voor de constructeur. Door de leugens van de verkoper wordt niet alleen de klant in de zak gezet, maar ook de constructeur, die zo'n 1500 euro omzet kwijt is.

Kim Wilson
4 december 2009, 09:32
Maar je leest niet wat ik zeg man! De prijs maakt daar helemaal geen verschil in, maar dat 'ie 'm verkoopt als nieuw, d.w.z. niet aan nieuwprijs, maar zonder de klant in te lichten dat de amp tweedehands is.
Je leest ook niet wat ik zeg. Ik was het er toch ook al mee eens dat hij hem niet als nieuw mag verkopen, met bijbehorende nieuwprijs?

DeadHerring
4 december 2009, 09:36
Je leest ook niet wat ik zeg. Ik was het er toch ook al mee eens dat hij hem niet als nieuw mag verkopen, met bijbehorende nieuwprijs?


Tweedehands is niet zo zwart-wit.
Tweedehands is wel zwart-wit.

Ik denk dat iedereen er het hier over eens is dat hij qua prijs vraagt wat 'ie wil. Dat is zijn eigen zaak, vraag en aanbod. Als zoiets niet kon, dan kreeg Piens nu levenslang.

Tweedehands is tweedehands en nooit nieuw. Simpelweg.

Kim Wilson
4 december 2009, 10:00
Tweedehands is wel zwart-wit.

Ik denk dat iedereen er het hier over eens is dat hij qua prijs vraagt wat 'ie wil. Dat is zijn eigen zaak, vraag en aanbod. Als zoiets niet kon, dan kreeg Piens nu levenslang.

Tweedehands is tweedehands en nooit nieuw. Simpelweg.
Nee, maar dat heb ik ook nooit gezegd. Ook jij moet leren lezen. Er zijn verschillende stadia van tweedehands, dat is wat ik wil zeggen. Net als bij auto's, daar heb je de demomodellen en auto's "met de kop eraf", en je hebt de tweedehands auto's met twee ton op de klok. Je mag een tweedehands amp idd nooit als nieuw verkopen, en dat heb ik ook al eerder aangegeven, maar er zijn wel verschillende niveau's van tweedehands, zoals "als nieuw".

Misery Signals
4 december 2009, 10:15
Dat kan wel maar dat doet hier niet terzake. Anders hadden veel mensen ook niet zo geoordeeld bij dit topic als nu.

En serieus, als ik die winkel had, het echt mijn bedoeling was om die amp als niet nieuw te verkopen en ik zo'n (terechte gezien de situatie) reacties kreeg op Nederlands grootste gitaarforum, had ik dat al lang aangepast op mijn website. Je moet het niet in het midden laten of je dat al dan niet in de winkel zelf aan kopers gaat zeggen, de wet vereist correcte advertentie met juiste informatie.

MS

marc_o
4 december 2009, 11:05
Mee eens.
Het is niet erg belangrijk wat de vraagprijs is, je hoeft 'm namelijk niet te kopen. Als je garantie geeft, prima, maar speel gewoon open kaart, vermeld dat het een tip-top-in-orde-occasion is waar je als winkel compleet achter staat en klaar, niemand die erover valt.
De afgelopen 13 pagina's waren dan ook niet nodig geweest, want nu krijg je absoluut mensen die er een nare bijsmaak van hebben gekregen.

Oud 2e hands of nieuw 2e hands is beide 2e hands....Hans

x.a.d
4 december 2009, 11:14
De afgelopen 13 pagina's waren dan ook niet nodig geweest, want nu krijg je absoluut mensen die er een nare bijsmaak van hebben gekregen.


Is dat niet terecht dan?? het word niet eens verandert op de site...Das geen eerlijke zaak zo !

DeadHerring
4 december 2009, 11:15
Nee, maar dat heb ik ook nooit gezegd. Ook jij moet leren lezen. Er zijn verschillende stadia van tweedehands, dat is wat ik wil zeggen. Net als bij auto's, daar heb je de demomodellen en auto's "met de kop eraf", en je hebt de tweedehands auto's met twee ton op de klok. Je mag een tweedehands amp idd nooit als nieuw verkopen, en dat heb ik ook al eerder aangegeven, maar er zijn wel verschillende niveau's van tweedehands, zoals "als nieuw".

Ik kan wel lezen hoor, ik heb je zelfs letterlijk geciteerd.

Tweedehands is wel zwart wit, iets is nieuw, of het is tweedehands, that's it. Of 'ie 20km of 200000km op de teller heeft, maakt meestal iets uit in de prijs, maar de discussie gaat hier helemaal niet over de prijs. Het is het feit dat tweedehands nooit nieuw is, of ie nu maar 20 m op de teller heeft of niet.

Als nieuw of zwaar beschadigd maakt helemaal niet uit in zijn status als tweedehands, hij blijft even tweedehands. De verkoper zegt op geen enkel moment dat 'ie "tweedehands, maar als nieuw" is.

Kim Wilson
4 december 2009, 11:21
Mee eens.
Het is niet erg belangrijk wat de vraagprijs is, je hoeft 'm namelijk niet te kopen. Als je garantie geeft, prima, maar speel gewoon open kaart, vermeld dat het een tip-top-in-orde-occasion is waar je als winkel compleet achter staat en klaar, niemand die erover valt.
De afgelopen 13 pagina's waren dan ook niet nodig geweest, want nu krijg je absoluut mensen die er een nare bijsmaak van hebben gekregen.

Oud 2e hands of nieuw 2e hands is beide 2e hands....Hans
Dan wil ik me hier bij aansluiten, want hier ben ik het volledig mee eens.

marc_o
4 december 2009, 11:26
Is dat niet terecht dan?? het word niet eens verandert op de site...Das geen eerlijke zaak zo !

Ach, terecht, we zijn hier niet om winkels af te branden natuurlijk. Hij heeft een teken gekregen, ik denk dat ie meeleest en wat ie ermee doet....dat is aan hem. Ik vermoed, ik weet het natuurlijk niet zeker, dat ie de hakken in het zand zet en zich niet laat omturnen door de zeurderige klaagmannetjes die we ongetwijfeld zijn in zijn ogen. Bakzeil halen is moeilijk.

stikel
5 december 2009, 04:29
Kocht recent een nieuwe gitaar. Hing gewoon in de winkel. Net als in alle gitaarwinkels trouwens. Alles waar plastic bescherming op hoort zat er keurig op. Geen krasje te bekennen en met ietwat korting aangeschaft, Bij thuiskomst bekeek ik het kaartje met daarop de laatste check en afstelling van de fabriek. Daarop stond op dat, dat ergens in 2006 was gebeurt. Nieuw of niet ? That's the question.

Zal waarschijnlijk door vele handen zijn gegaan. Maar voor mij blijft tie nieuw. Als je eens wist hoeveel mensen jouw nieuwe T-shirt al hebben aangeraakt voor dat jij het nieuw koopt.

Nieuw is volgens mij nooit eerder verkocht. Tweedehands is door een eerdere eigenaar gebruikt. Max had dit beter wat duidelijker moeten vermelden. Maar ja zulke gevallen houden het forum wel lekker bezig.

Groet Jan. (ja ik weet dat het al tering laat is)

x.a.d
5 december 2009, 10:24
Haha Half 6 :D
Ik hoop dat je gitaar zat te spelen, dan heb je recent een goede koop gedaan !!!

Ik ben het overigens met je verhaal eens hoor !! Ik heb eens een prs Custom 22 gekocht..Deze was ook 2 jaar eerder gemaakt... gewoon in het magazijn van de importeur gelegen en nooit verkocht...dus die was nieuw.

Maar daar ligt ook de grens..Maar als hij mee is geweest met de de klant..dan vermeld je dat ! Eerlijk is eerlijk. Als je dan zo'n goede verkoper bent verkoop je hem voor een normale prijs. dan kom je iets overeen met de klant....eerlijk.

Pé.
5 december 2009, 13:44
Tsja dat doen ze bij bijvoorbeeld Tonika niet. Daar hebben ze een 8 dagen 'niet goed geld terug' regel, zonder dat er bij de volgende klant vermeld wordt dat hij eerder uit de winkel is geweest. Ook gaat er niets van de prijs af omdat het een b-stock is.. En er zijn meer winkels die dat zo doen.

Dat is natuurlijk niet gebeurd bij Max, en ben het ook met iedereen eens die vind dat de versterker als 2e hands aangeboden moet worden, want dat is-ie nou eenmaal!