PDA

View Full Version : Vraag voor de echte Fender Stratocaster-kenner



Kriske
1 december 2009, 01:53
Ik sta op het punt een gitaar te kopen die volgens de verkoper een Fender Japanse body en USA hals heeft met Fender Texas pickups.
Hoe kan ik zien of dit echt zo is? Bepaalde stempels of kenmerken die bewijzen dat dit echt zo is?

De hals heeft een decal met serienummer E2+5 digits (is USA 1981-1983). Maar dit kan achteraf aangebracht zijn?

Misschien een wantrouwige vraag, maar ik heb al meer dan eens gehoord dat een verkoper met meer kennis dan de koper iets zegt wat achteraf niet waar blijkt te zijn...

Hier alvast wat foto's:
http://i271.photobucket.com/albums/jj123/Kris78/22215650.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj123/Kris78/22215650_2.jpg

Orgasmocaster
1 december 2009, 03:30
ik kan niet veel zinnigs over de body zeggen, zonder dat je de neck er afhaalt, maar de neck is van een van de eerste versies van de dan smith strats.
hij heeft alweer de kleinere headstock (niet helemaal correct als de pre CBS versie) en nog het jaren 70 logo. een beetje een transition model dus.

de eerste versie van de Dan Smith heeft een goede reputatie en is inmiddels behoorlijk collectable. de 2e versie is weer zwaar kloten, met een freeflyte trem en de jack op de pg.

vulvasonic
1 december 2009, 04:03
Vreemd...

Ik heb zelf een 1ste versie 'Dan Smith' strat en zowel de vorm als de decal komen overeen. Echter, één van de belangrijkste verschillen van die uitvoering t.o.v. het voorgaande model (jaren 70 model) was de terugkeer naar een hals met 4-punts bevestiging, de afschaffing van het tilt systeem en de terugkeer van een stelpen die alleen aan de BODYZIJDE te benaderen was. Op de foto zie ik echter duidelijk een gat (en een stukje van de stelpen) op de plaats waar eigenlijk een walnoten plug hoort te zitten. En volgens mij, als mijn ogen me tenminste niet bedriegen, is dat gat (dat er dus niet eens hoort te zitten) voorzien van een kunststof, zwarte behuizing. En dat laatste kom je wel eens tegen op Japanse of Mexicaanse Fenders, maar is tot zover ik weet NOOIT gebruikt op USA strats.

Ik vind het op z'n minst vreemd.

Overigens (maar dat weet ik niet 100% zeker) zie je dit soort sunbursts, waarbij het zwart volledig de afgeschuinde delen aan de voor- en achterzijde van de body bedekt, vrijwel uitsluitend bij gitaren waarvan de body is vervaardigd uit multiplex. Dus ook daar heb ik mijn twijfels bij.

Stratman70
1 december 2009, 11:52
Ik vind het ook een raar ding inderdaad. Precies om de hierboven genoemde redenen. Ik ken geen enkele Fender met zo'n lak-afwerking bij de afgeschuinde kant. Is dat ook bij de body-contour aan de achterkant van de body?

Pepe
1 december 2009, 13:44
Ja, ik heb ook een Fender uit 82, zoals Vulva zegt, er zit een houten plug aan de bovenkant. De kopcontours zijn uniek uit die tijd (Dan Smith, de gold on gold en walnutstrat). De originele mallen -uit begin vijftig- waren in de loop der jaren uitgesleten en het rondje boven is meer een hangende druppel.
Daarnaast moeten er gewoon stempels van bouwer en datum op de nek staan.

De body is goedkope zooi, dat ruik ik al vanaf hier. Kijk eens hoe slecht die pickguard om de brug heen zit. Bij elkaar gesprokkelde aftermarket.

benwave
1 december 2009, 13:51
Ik vertrouw die hals ook niet. Blijf er maar vanaf zou ik zeggen, en zoek iets waarbij geen twijfel is

pannekoek
1 december 2009, 13:59
ligt het nou aan mij of klopt die bovenste hoorn voor geen meter, met name de strapbutton? ook vind ik de burst niet echt netjes

lindstrom
1 december 2009, 14:03
ligt het nou aan mij of klopt die bovenste hoorn voor geen meter, met name de strapbutton? ook vind ik de burst niet echt netjes

doet me denken aan die oude goedkope granada strats.

Kriske
1 december 2009, 15:31
Bedankt voor alle reacties. Ik wist wel dat er hier goede kenners waren.
Als ik het goed begrijp is de body hoogstwaarschijnlijk multiplex, en de hals vermoedelijk geen echt Fender-hals.

Ik ga toch eens een keertje kijken. Als de hals en pickups goed zijn, koop ik hem misschien toch. De vraagprijs is 250.
Staat er op alle Fender halzen een stempel en datum op de plaats waar hij verbonden is met de body?
En op de body in de halspocket ook?

lindstrom
1 december 2009, 16:25
Bedankt voor alle reacties. Ik wist wel dat er hier goede kenners waren.
Als ik het goed begrijp is de body hoogstwaarschijnlijk multiplex, en de hals vermoedelijk geen echt Fender-hals.

Ik ga toch eens een keertje kijken. Als de hals en pickups goed zijn, koop ik hem misschien toch. De vraagprijs is 250.
Staat er op alle Fender halzen een stempel en datum op de plaats waar hij verbonden is met de body?
En op de body in de halspocket ook?

100 euro zou veel zijn..

Bram+
1 december 2009, 16:35
Voor 250 euro kun je ook een Stratocaster kopen die wat minder twijfelachtig is, of een redelijke kopie waar helemaal geen twijfel over bestaat zoals een London City. Deze rammelt in ieder geval aan alle kanten.

Kriske
1 december 2009, 16:35
Serieus? Dan ga ik toch maar passen...

mesaman
2 december 2009, 02:03
leuk ding om kapot te slaan.....of met 12 schroeven aan de muur te beuken...anders gewoon laten liggen...als dit orgineel is is mn ibanez jem een orginele gibson lespaul uit 1952....of mn fender198?een echte jem dna.mn kadett een echte porsche....and on and on and on ...

Orgasmocaster
2 december 2009, 04:16
tja, ik had er wel 250 voor over gehad. ik denk nog steeds dat de neck een echte 82 dan smith is. ik zou er een leuke aftermarked body bijkopen, en die lelijke sunburst in de open haard.

vulvasonic
2 december 2009, 05:13
Zie hier de headstock van mijn eigen 'Dan Smith - strat' uit 1982.
Let op de verschillen. Als dit nog niet duidelijk genoeg is....

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/17cc75e6.jpg

Fenderfan
2 december 2009, 13:49
Is idd een gitaar om af te blijven. Een daantje smiths nek heeft de trekstang aan de gitaarkant, en niet op de kop. verder zijn de string-tree,s neppes.

Maar wie wil mij nu beweren dat je ook een strat kunt kopen voor 250 euro?
Moet je mij eens een adresje geven

bat
2 december 2009, 13:57
Overigens (maar dat weet ik niet 100% zeker) zie je dit soort sunbursts, waarbij het zwart volledig de afgeschuinde delen aan de voor- en achterzijde van de body bedekt, vrijwel uitsluitend bij gitaren waarvan de body is vervaardigd uit multiplex. Dus ook daar heb ik mijn twijfels bij.
Aan de achterkant (dus in de bodycontour) komt het ook veel voor op niet-multiplex gitaren, met name op gitaren van sinds de 80's waarvan de body uit meerdere delen bestaat (ook USA exemplaren, met name uit de 90's).

Maar de afschuining aan de voorkant is inderdaad vrijwel altijd alleen zwart als het een multiplex body betreft.

MarkS
2 december 2009, 23:35
een dergelijke burst heb ik ook vaker gezien op een (naar verluidt) Jap strat body. www.tools4tones.nl heeft er 1 in de verkoop.

infinite
2 december 2009, 23:46
100 euro zou veel zijn..

Ook als is het een echte Jap die zijn beter als de mex`s en een leuke mex zit al rond 300 a 400 dus een Jap zit je al snel op 500 a 600. oke deze body is niet al te best maar dan nog.
Hals vind ik inderdaad niet zo als het hoort.
en ook de hoorn klopt niet.
en aangezien de sunbrust daar meer is denk ik dat het een slecht reparatie klusje is geweest ( betreft de hoorn)
Als je hem zo kopen dan denk ik dat het meest waardevolle aan deze gitaar de TEX specials zijn.
maar ook die zijn al te koop voor 199 nieuw.

mijn advies is mooi staan laten.

Bram+
2 december 2009, 23:48
Is idd een gitaar om af te blijven. Een daantje smiths nek heeft de trekstang aan de gitaarkant, en niet op de kop. verder zijn de string-tree,s neppes.

Maar wie wil mij nu beweren dat je ook een strat kunt kopen voor 250 euro?
Moet je mij eens een adresje geven
Japannertje, mexicaantje of desnoods een Koreaantje, Chineesje of Indoneesje, of een mix van deze incl. wat aftermarketzooi moet toch lukken :soinnocent: Definieer het woord 'Stratocaster'.