PDA

View Full Version : high gain op basis van Champ?



Mcgryphon
30 november 2009, 23:54
Hallo,
Ik wilde een kleine high gain buizenbak proberen te maken, door een fender champ als basis te nemen maar dan wel met meer buizen in de voorversterker. Nou heb ik me niet heel erg verdiept in waarom high gain bakken bijna altijd class AB zijn, of dit puur voor het vermogen is of dat high gain en class a niet samengaan, maar zou het doenbaar zijn om een 5W class A high gain versterker te maken op basis van een Fender Champ circuit met meer voorversterkerbuizen?

flo123
1 december 2009, 01:01
Zie bijvoorbeeld:
http://ax84.com/classicprojects.html
Van de P1 naar de Hi-Octane. Nog niet "high gain" maar toch een finke hoeveelheid extra distortion denk ik en beide een 5W SE eindtrap.

Bij een Push Pull eindtrap kun je (negatieve) terugkoppeling gebruiken voor een moderner "strakker" high gain geluid. Ik heb er zelf geen ervaring in maar kan me voorstellen dat een SE eindtrap ook prima (en misschien wel beter) kan klinken.

caliban
1 december 2009, 02:22
Dit moet doenbaar zijn, geen idee welk effect de poweramp gaat hebben, maar het is zeker een heel leuk projectje.

Chris Winsemius
1 december 2009, 11:14
2 preampbuisjes als 4 gainstages en dan na de 4e trap via 'n MV de eindbuis aansturen.

Pp is meestal strakker en "groter" qua klank maar high gain SE is absoluut mogelijk.

EDIT:

Met SE is het wel makkelijker om meer even harmonischen te krijgen.

Waarom er (bijna) geen high gain SE amps zijn (of zelfs high gain pp-amps met lager vermogen)?
- vermoedelijk wordt er van uit gegaan dat die laag vermogen amps makkelijk harder gezet kunnen worden voor oversturing, helaas is dat vaak al te hard....
- "lead-circuits" vereisen meer onderdelen en bij 'n kleine/goekope amp tikt dat procentueel behoorlijk op, bij 'n grotere amp is dat aandeel relatief beduidend minder

Negative K3 fan
1 december 2009, 12:57
wat chris al zei.

Maar je kunt het gewoon proberen, zet eens een lompe preamp in dat champje en luister naar het resultaat...

caliban
1 december 2009, 18:49
Wat voor preamp overweeg je, Mcgryphon? Vier gainstages lijkt me het makkelijkste, heb je maar twee preamplampen nodig. ENGL oid?

Mcgryphon
1 december 2009, 21:02
Ik zat inderdaad aan iets als een ENGL preamp te denken, maar hoorde dat die erg weinig bass doorlaten waarvoor je met de poweramp moet compenseren, hoe veel is daarvan waar? Ik zat ook nog te kijken naar iets van Soldano, maar daar wee ik weinig vanaf.

Chris Winsemius
1 december 2009, 21:51
Ik zat inderdaad aan iets als een ENGL preamp te denken, maar hoorde dat die erg weinig bass doorlaten waarvoor je met de poweramp moet compenseren, hoe veel is daarvan waar? Ik zat ook nog te kijken naar iets van Soldano, maar daar wee ik weinig vanaf.

Als ik jou was zou ik eerst eens 'n bak versterkers gaan beluisteren en bespelen. Misschien wat opnames beluisteren van bands/amps die je aanspreken en daarna (toch!) ze zelf gaan bespelen om te kijken of je wat met de feel en dynamiek kan.

Daarna: kijken of het desbetreffende pre-amp-circuit in 'n se-omgeving past qua voedings- en signaalspanningen.

caliban
1 december 2009, 22:06
Wat je zegt over ENGL is wel waar. De Fireball zijn preamp bijvoorbeeld is vrij scherp, waardoor hij een warme poweramp heeft. In de Powerball en de SE zit er aan de toonregeling een extra filter die wat hoog weghaalt. Maar dan nog moet je denk ik een vrij warme poweramp hebben.

Wat je misschien best kan doen is uitgaan van een ENGL schema, maar dan zoveel mogelijk een compromis maken tussen strakke scheur en een warme sound. Dus bijvoorbeeld wel veel bas wegfilteren na de eerste stage, en minder na de tweede stage, waar ENGL dit wel fel doet. Ik heb me een beetje bezig gehouden met ENGL preamps, als je mijn mening wilt over wat je best doet, stuur maar een berichtje.

fredjuh
4 december 2009, 20:06
Het is een goede zaak om vóór trappen die clippen bas weg te halen, je kunt dat compenseren in de eindtrap, hoeft niet. Als er te veel hoog in de dist. zit kun je een "cut control" maken a la vox. Het is niet al te ingewikkeld om in de voortrap een bass cut d.m.v. een kathode bypass cap te maken met in de eindtrap een al dan niet regelbare bas boost die daar precies op aansluit.

caliban
4 december 2009, 23:08
Je kan hoog weghalen, maar bas bijmaken moet toch vooral uit de poweramp komen, en ik heb geen ervaring met die SE poweramps dus geen idee in hoeverre dat daarmee mogelijk is. Zoals ik eerder zei, een beetje toegevingen doen lijkt me het beste. Je kan altijd boosten als hij niet strak genoeg klinkt.

Mephistocles
7 december 2009, 16:21
Hé! Dit is ongeveer wat ik zocht! Waarom postte niemand dit in mijn topic? Niet dat ik high gain wil (misschien één kanaal), maar vooral voor verschillende gematigdere oversturingen. Maar dan is een effectsloop zeker nodig, nu er oversturing in zit.

Aangezien ik een willekeurige OT uit een buizenradio heb gekregen, heb ik geen idee hoeveel buizen ik er max aan kan hangen.

Het lijkt me namelijk leuk om twee of drie eindtrappen (evt. gecombineerd) te gebruiken, en meerdere kanalen in de preamp, voor verschillende oversturing, beetje bluesy, pop, en rockig, niet echt de metalkant. Dus daar zullen zeker wel wat buizen voor nodig zijn.

Hoe weet ik of de trafo aan z'n max zit? Temperatuur? Of moet ik steeds meer load aan mn trafo hangen tot er een verandering optreed (welke? toename I niet lineair? Verandering U? Waar meten? Prim, sec, of beide? temperatuur? Hoe warm? Hoe meten?)

nico verduin
7 december 2009, 16:46
Algemene vuistregels voor transformators:
- Oppervlakte van de dwarsdoorsnede van het middenbeen in het kwadraat is het maximale vermogen dat het magnetisch veld kan leveren. Neem ongeveer 80% van de gevonden waarde en je weet hoeveel VA de trafo kan leveren. Over de primaire wikkeling later in deze tekst.
- Verder bepaalt de dikte van het koperdraad hoeveel stroom er doorheen kan maximaal (ff googelen voor een AWG tabel).

Zo kan je per wikkeling berekenen wat deze maximaal kan leveren voor je koperdraad te heet wordt.

Primaire wikkeling moet de som leveren van alle secundaire wikkelingen. Dus voor alle secundare wikkelingen berekenen hoeveel A er doorheen kan * de spanning van die wikkeling is aantal; VA. Alles optellen en kijken of je onder het aantal VA van de lamellen berekening blijft.

Verder kijken hoe dik het koperdraad van de primaire wikkeling is en je weet hoever je kan gaan.

Rutger
7 december 2009, 19:24
Nog een tip voor een SE 'high gain' amp:

http://www.freewebs.com/jonesamps/jones-derailment-2.pdf

Gebaseerd op de Trainwreck dirty little monster

caliban
8 december 2009, 08:59
Nog een tip voor een SE 'high gain' amp:

http://www.freewebs.com/jonesamps/jones-derailment-2.pdf

Gebaseerd op de Trainwreck dirty little monster

Echt high-gain zou ik dit toch niet noemen. De EQ zou ik liever na de vierde gainstage zien, en niet als kathodevolger, anders krijg je het effect van een boogie mark serie zonder graphic-EQ. Qua gain kom je met dit circuit denk ik bij een licht gemodde 800 (lagere kathode-weerstanden).

fredjuh
8 december 2009, 17:32
Ik zou de tonestack na de 2e trap zetten en de kathodeweerstand van de 3e trap "normaal" maken, 1k ofzo. Dan heb je een stuk meer gain (stel je voor dat je het gainknopje van 6 naar 10 draait) en meer controle met je tonestack. Ook zou ik de bypass cap op de 1e kathode kleiner maken: 1u of 0.68u
Die kathodevolger zal de roosterspanning van die 6V6 erg ver omhoog kunnen sturen. Zo krijg je meer power en veel 2e harmonische. Zorg daarom wel voor een flinke OT. Die 2.2k gridstopper doet dat effect trouwens grotendeelt teniet. Maak er anders een pot van, dan kun je het effect horen. De "felheid" van de overdrive kun je daar dan mee regelen.

Mcgryphon
9 december 2009, 17:30
Ik zou de tonestack na de 2e trap zetten en de kathodeweerstand van de 3e trap "normaal" maken, 1k ofzo. Dan heb je een stuk meer gain (stel je voor dat je het gainknopje van 6 naar 10 draait) en meer controle met je tonestack. Ook zou ik de bypass cap op de 1e kathode kleiner maken: 1u of 0.68u
Die kathodevolger zal de roosterspanning van die 6V6 erg ver omhoog kunnen sturen. Zo krijg je meer power en veel 2e harmonische. Zorg daarom wel voor een flinke OT. Die 2.2k gridstopper doet dat effect trouwens grotendeelt teniet. Maak er anders een pot van, dan kun je het effect horen. De "felheid" van de overdrive kun je daar dan mee regelen.

Met gridstopper bedoel je denk ik die negatieve feedbackdinges, die van de speakerkant van de OT terug naar de voorversterker gaat?

fredjuh
9 december 2009, 17:33
Met gridstopper bedoel je denk ik die negatieve feedbackdinges, die van de speakerkant van de OT terug naar de voorversterker gaat?
Nee, een weerstand aan het stuurrooster van de 6V6. Dat is een low pass-filter door die weerstand en de ingangscapaciteit van die buis. Zo hou je oscillatie en RF tegen. Zie het gepostte schema. Daar zit BTW helemaal geen NFB is.

Mcgryphon
9 december 2009, 17:36
Nee, een weerstand aan het stuurrooster van de 6V6. Zie het gepostte schema. Daar zit BTW helemaal geen NFB is.

Ah wacht, ik snap nu waar ik de fout in ging: in een ander tabblad had ik een aangepast schema van een fender champ in, waar je die dus wel had en een weerstand van 2.2k :P
die Trainwreck ziet er ook wel interessant uit, eens naar kijken.

Negative K3 fan
10 december 2009, 00:17
even een oud schemaatje gezocht, dit is mijn idee van medium gain op basis van Champ:

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/lensuperpreamp.jpg

die 25uF bij de eerste kathode moet 1 uF zijn. Eindtrap is een 6L6 ipv een 6V6 met een Hammond 125ESE OT.


Beproefd en getuned schema, klinkt als een tiet.

Rutger
10 december 2009, 15:12
Interessant ontwerp, zelf bedacht?

Negative K3 fan
10 december 2009, 16:46
niet helemaal, basis is natuurlijk de jcm800, daarna is het een variant bedacht door Olaf Krampe icm een pp 6v6 eindtrap, daarna heb ik hem gepropt in een SE 6l6 en getweakt tot ik blij was. Die presence potmeter is bv. van mij.

Chris Winsemius
10 december 2009, 16:48
en: 4k7 cathodeR 2e trap: Trace Davis, VoodooAmps

Mephistocles
11 december 2009, 09:57
Wat bepaalt de structuur van de oversturing? Of het mooi romig is als... geen idee... euh... mesa/boogie?, of dat het zo korrelig is als bijvoorbeeld mn marshall? Het zou namelijk mooi zijn als je de korreligheid met een potmeter zou kunnen instellen.

Tja, scoopen scheelt, maar das nog niet the real thing, wat ik eigenlijk zoek. Of is het gewoon echt niet mogelijk om in te stellen?

caliban
11 december 2009, 15:02
Wat bepaalt de structuur van de oversturing? Of het mooi romig is als... geen idee... euh... mesa/boogie?, of dat het zo korrelig is als bijvoorbeeld mn marshall? Het zou namelijk mooi zijn als je de korreligheid met een potmeter zou kunnen instellen.

Tja, scoopen scheelt, maar das nog niet the real thing, wat ik eigenlijk zoek. Of is het gewoon echt niet mogelijk om in te stellen?

Dat is een combinatie van heel veel factoren denk ik. Beste is dat je een aantal kanalen maakt is dat geval :). Je kan nog altijd een aantal gainstages gedeeld gebruiken over die kanalen. Welke boogie heb je het over? Ik ga uit van mark series?

Mcgryphon
11 december 2009, 16:32
Heeft dat niet te maken met de voicing tussen de gainstages? Zoals de strakke ENGL-scheur die voor zover ik weet grotendeels van het wegfilteren van bas in de pre-amp komt?

caliban
11 december 2009, 17:26
Heeft dat niet te maken met de voicing tussen de gainstages? Zoals de strakke ENGL-scheur die voor zover ik weet grotendeels van het wegfilteren van bas in de pre-amp komt?

Tussen de gainstages is al maar 1 factor. Typisch bij ENGL zijn ook grote cathode caps, die eigenlijk toch veel bas versterken. Verder heeft de poweramp ook veel effect op je geluid.

fredjuh
14 december 2009, 17:32
NK3F: Kun je die prescence potmeter niet beter voor de tonestack zetten en dan natuurlijk ook de waardes wat aanpassen? Nu "ziet" dat low pass-filter namelijk een variabele uitgangsimpedantie door de potmeters in de tonestack. Ook maakt de prescence-regeling een high-pass filter met die 680p treble cap van de tonestack waardoor je (hoog)mid nogal weg is. Dan verandert het effect van dat filter vooral als je aan de treble draait.

Negative K3 fan
15 december 2009, 14:54
die presence potmeter is juist belangrijk op die plek en erg klankbepalend, overgenomen uit het schema van een Mesa rectifier.

De waarde van de potmeter mag wag groter om hem een grotere range te geven.