PDA

View Full Version : high gain op basis van Champ?



Mcgryphon
30 november 2009, 23:54
Hallo,
Ik wilde een kleine high gain buizenbak proberen te maken, door een fender champ als basis te nemen maar dan wel met meer buizen in de voorversterker. Nou heb ik me niet heel erg verdiept in waarom high gain bakken bijna altijd class AB zijn, of dit puur voor het vermogen is of dat high gain en class a niet samengaan, maar zou het doenbaar zijn om een 5W class A high gain versterker te maken op basis van een Fender Champ circuit met meer voorversterkerbuizen?

flo123
1 december 2009, 01:01
Zie bijvoorbeeld:
http://ax84.com/classicprojects.html
Van de P1 naar de Hi-Octane. Nog niet "high gain" maar toch een finke hoeveelheid extra distortion denk ik en beide een 5W SE eindtrap.

Bij een Push Pull eindtrap kun je (negatieve) terugkoppeling gebruiken voor een moderner "strakker" high gain geluid. Ik heb er zelf geen ervaring in maar kan me voorstellen dat een SE eindtrap ook prima (en misschien wel beter) kan klinken.

caliban
1 december 2009, 02:22
Dit moet doenbaar zijn, geen idee welk effect de poweramp gaat hebben, maar het is zeker een heel leuk projectje.

Chris Winsemius
1 december 2009, 11:14
2 preampbuisjes als 4 gainstages en dan na de 4e trap via 'n MV de eindbuis aansturen.

Pp is meestal strakker en "groter" qua klank maar high gain SE is absoluut mogelijk.

EDIT:

Met SE is het wel makkelijker om meer even harmonischen te krijgen.

Waarom er (bijna) geen high gain SE amps zijn (of zelfs high gain pp-amps met lager vermogen)?
- vermoedelijk wordt er van uit gegaan dat die laag vermogen amps makkelijk harder gezet kunnen worden voor oversturing, helaas is dat vaak al te hard....
- "lead-circuits" vereisen meer onderdelen en bij 'n kleine/goekope amp tikt dat procentueel behoorlijk op, bij 'n grotere amp is dat aandeel relatief beduidend minder

Negative K3 fan
1 december 2009, 12:57
wat chris al zei.