PDA

View Full Version : half of full stack?



Keevinkos
30 november 2009, 21:03
Hai, maakt het uit of je 1 4x12 speaker + top hebt, of 2 keer een 4x12 speaker + top hebt? (op de look na, het ziet er wel heel vet uit...:rockon:)
Hoe wordt het geluid anders? (behalve dat je dan ook dingen stereo kunt proberen)

Thiez
30 november 2009, 21:35
Voor de looks ga je toch stapelen dus dan maakt stereo ook geen verschil.

En buiten dat je een muur van geluid in je bakkes gesmeten krijgt wat geweldig gaaf is, is er weinig verschil. zeker wanneer je word uitversterkert met optredens wat toch maar voor 1 of 2 speakers is.

Liquid_Metal
30 november 2009, 21:53
Als je uitversterkt wordt is er geen verschil (op de PA dan, als je recht voor de amp staat natuurlijk wel), maar verder is er eigenlijk alleen maar meer geluidsdruk. Tenzij je verschillende speakers gaat combineren, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Voor een stereo-setup wil je twee cabs flink uit elkaar plaatsen. Niet bovenop elkaar, onze oren zitten ook naast elkaar dus stereo werkt in de breedte beter.

Wat vooral uitmaakt is het gewicht en het gesjouw. 1 cab van 4x12 is al erg zwaar, dus als je met een 2x12 weg komt is dat misschien wel beter. (ik wil ook best een 4x12 maar in mijn slaapkamer is dat écht niet nodig).

budje
30 november 2009, 21:57
En in de meeste kroegen en poppodia is 2 kasten van 4x12 niet alleen genoeg druk voor een mooi geluid, maar ook genoeg druk om de lampen uit het plafond te doen vallen

Thiez
30 november 2009, 21:58
Ik vind een 2x12 met daarop een 4x12 ook erg gaaf staan. en dat zal bij mij ooit ook nog wel komen. 2x12 op en neer sleuren naar repetitie en 4x12 erop met optredens (H) maar goed. zo ver is het nog niet.

Foo fighters doen dit overigens andersom met hun mesa.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Foo_Fighters_Live_21.jpg
2x12 op 4x12

Misery Signals
1 december 2009, 00:02
Als ik met twee 4x12 kasten speel, zet ik ze liever naast elkaar als op elkaar.
Ten eerste haat ik het als een kast op jouw oorhoogte staat te blazen, ten tweede is één van die twee kasten gehoekt en krijg ik het geluid zo ook wel in mijn oren. Twee kasten speel ik wel liever mee als één, zoveel druk achter je, heerlijk.

MS

yhcmarc
1 december 2009, 12:29
Ik speel ook het liefst met 2 tops en ieder een 4x12 naast elkaar.

HaroldA
1 december 2009, 12:34
Mijn nieuwe setup wordt een 2x12" combo op een 4x12" cab. Ik denk dat ik dan de beste combi heb van spreiding (Marshall 4104 combo/open back) en druk (4x12" G12-25 greenbacks).

De 4x12" kast wordt overigens aangestuurd door mijn JMP 2203, die weer op het combo staat...

Johannes
1 december 2009, 13:11
Hai, maakt het uit of je 1 4x12 speaker + top hebt, of 2 keer een 4x12 speaker + top hebt? (op de look na, het ziet er wel heel vet uit...:rockon:)
Hoe wordt het geluid anders? (behalve dat je dan ook dingen stereo kunt proberen)

Vrijwel alle tops zijn mono. 2 speakerkasten aansluiten maakt het helaas niet stereo.

Thiez
1 december 2009, 15:00
zoals budje zei wordt in sommige cafe's als je met 2 4x12 aankomt gevraagd of je er een buiten zo willen laten. Ik heb het 3 keer meegemaakt dat er een band op dezelfde avond speelde als ik en er oneenigheid was met de geluidsman dat er geen torens gebouwd mochten worden omdat het daar gewoon te klein voor was.

HaroldA
1 december 2009, 15:05
zoals budje zei wordt in sommige cafe's als je met 2 4x12 aankomt gevraagd of je er een buiten zo willen laten. Ik heb het 3 keer meegemaakt dat er een band op dezelfde avond speelde als ik en er oneenigheid was met de geluidsman dat er geen torens gebouwd mochten worden omdat het daar gewoon te klein voor was.

Ach, ik heb eens met een festival in de Mezz in Breda gestaan en daar werd gezegd dat een full stack niet mocht omdat de monitor mixer dan het podium niet meer kon zien.

Ook een zeer geldige reden!

Kim Wilson
1 december 2009, 15:16
Ten eerste haat ik het als een kast op jouw oorhoogte staat te blazen,
MS
Maar dat je volle bak lawaai door twee kasten op oorhoogte van het publiek de zaal in jankt, daar sta je niet bij stil? Oh nee, daar hoor je zelf natuurlijk niks van...

lindstrom
1 december 2009, 15:57
Maar dat je volle bak lawaai door twee kasten op oorhoogte van het publiek de zaal in jankt, daar sta je niet bij stil? Oh nee, daar hoor je zelf natuurlijk niks van...

dat is noujuist vaak het probleem, ik pleit voor fullstack!!!

Misery Signals
1 december 2009, 21:54
Maar dat je volle bak lawaai door twee kasten op oorhoogte van het publiek de zaal in jankt, daar sta je niet bij stil? Oh nee, daar hoor je zelf natuurlijk niks van...
Ik speel alleen... Ik zet beide kasten liever elk aan één kant van 't podium...
Is de sound beter verspreid in de zaal en op het podium.
En het publiek vraagt er gewoon om :)

MS

Kim Wilson
1 december 2009, 22:19
Ik speel alleen... Ik zet beide kasten liever elk aan één kant van 't podium...
Is de sound beter verspreid in de zaal en op het podium.
En het publiek vraagt er gewoon om :)

MS
Dat bedoel ik niet. Je vindt het zelf vervelend om een kast op oorhoogte te hebben, maar je zet wel twee kasten op oorhoogte van het publiek. Snap je wat ik bedoel?

Misery Signals
1 december 2009, 22:42
Euh ja dat doe ik. Als je met twee gitaristen speelt apart doe je dat toch ook...

MS