PDA

View Full Version : Fender Hot Rod Deluxe, speciale dingen om op te letten?



Mikos
30 november 2009, 17:24
Hallo,

Ik ga morgen hoogstwaarschijnlijk een Fender Hot Rod Deluxe aanschaffen :hippie:
Ik koop 'm dus tweedehands, nu heb ik de vraag of er dingen zijn bij deze versterker waar ik speciaal op moet letten?
Het is eigenlijk gewoon een vraag voor wat zekerheid te krijgen, aangezien ik niet alles weet over versterkers en de specificaties daar van..
Alvast bedankt!

Cheerz and beerz,
Mike :rockon:

Erik70
30 november 2009, 17:56
-Bij de hotrod hoort standaard een hoes en een voetschakelaar met 2 knoppen, zorg dat je die er dus bij krijgt.
-Tik met een pen of potlood (niet te hard...) tegen de buisjes. Als het rammelt alsof er losse stukjes glas als het ware in zitten, dan moet deze buis verbvangen worden. Hij kan het dan prima doen, maar dat gerammel hoor je ook als je de versterker aan zet en gaat spelen.Da's gewoon irritant. Kan overigens bij alle buizenamps voorkomen, is geen hotrodkwaal.
-Test alle knoppen en schalekaartjes op de werking.
-De sakelaar "more drive" heeft alleen effect als "drive"aan staat (lijkt voor de hand liggend, maar je zal niet de eerste zijn die denkt dat ie 't niet doet...)
-...wie vult aan?

Jantje Poen
30 november 2009, 23:02
Achterkant even open schroeven, zijn iets van 5 a 6 schroeven. Even controleren of mods zijn, en of dat oké en netjes is gedaan. Vooral niets aanraken.

Ja buizen, even langslopen. Als ze op zijn moet je nieuwe kopen, dus dan moet iets van de prijs af.

Krakende pots is op zich geen ramp, moet je gewoon schoonmaken.

Inputs een paar keer in en uit, beweeg de jack een beetje.

Leuke versterkers voor het geld, probeer eens een andere speaker (Celestion V30), je weet niet wat je hoort!

Mikos
30 november 2009, 23:08
Hij heeft zelf al aangegeven dat de buisjes waarschijnlijk binnenkort een keertje vervangen moeten worden, dus hij heeft al van zn vraagprijs afgedaan :ok:
Vond ik wel netjes van 'm, ik ga inderdaad heel even op die dingen letten.
Dan laat ik morgen wel weten hoe die klinkt :hippie:

Han S
30 november 2009, 23:29
Ik heb me laten vertellen (maar weet niet zeker of dat waar is) dat de Hotrod een probleempje heeft met een diode die zo heet kan worden dat de soldering smelt. Ik heb er een en daar zou dat probleem mee zijn opgelost volgens de vorige eigenaar, klinkt ook prima maar je moet wel houden van dat geluid. Ik heb eens een demo opgenomen en die gitarist had een Les Paul, waarmee hij een geluid aan de Hotrod ontlokte waar ik niet vrolijk van werd, noem het maar 'midprut'.

de_stoffel
1 december 2009, 09:55
Als je de buizen moet vervangen, overweeg dan om een koppel 6v6 (JJ) buizen in de poweramp sectie te gebruiken. Ik heb dit gedaan en ben er blij mee!
Wel niet vergeten te biasen...

Mikos
1 december 2009, 21:11
Zoals belooft..
Ik heb m zojuist dus gekocht, geil geluidje ! :ok:
Moet m alleen nog even goed afstellen enzo, dan gaat t helemaal goed komen :mmmm:

Jantje Poen
2 december 2009, 00:08
Zoals belooft..
Ik heb m zojuist dus gekocht, geil geluidje ! :ok:
Moet m alleen nog even goed afstellen enzo, dan gaat t helemaal goed komen :mmmm:

Gefeliciteerd!

Veel plezier ermee

Ik zou trouwens geen JJ 6V6 nemen, eerder JJ 6L6, maar de bias trimpot gaat dan niet ver genoeg en moet je ergens in de buurt van die trimpot een weerstandje bovenop een weerstandje zetten, weet even niet welke, ik heb geen schema.

Tung Sol is trouwens ook niet mis, is wat gemener.

josan
2 december 2009, 10:20
Je kunt niet zo maar eindversterkerbuizen gaan vervangen door andere types. Je loopt grote kan dingen te beschadigen. Bij een HRD moet je het dus gewoon bij 6L6s houden tenzij je er erg veel verstand van hebt en eventuele electronische aanpassingen (zelf) kunt doorvoeren. JJ 6L6 zijn solide buizen met een goed geluid. Koop een gematcht stel en controleer de bias na vervanging! Is bij de HRD een eitje. Pas alleen op. Onderdelen van de versterker (de elco's) kunnen, ook als je versterker niet aan het net hangt, levensgevaarlijke hoogspanning hebben!

Jantje Poen
2 december 2009, 18:18
Ja natuurlijk moet je nog biassen na het vervangen van de eindbuizen. Je hebt maar 1 trimpot voor beide buizen samen dus een gematched setje is noodzakelijk! De 1ne buizenboer let daar meer op dan de andere, dus altijd controleren. 4 a 5 mA verschil is nog acceptabel, minder verschil is nog mooier.

Als je in je HRD JJ6L6 doet dan is er een grote kans dat je 'm niet warm genoeg kunt biassen, ik meen me te herinneren dat je ergens bij 27mA blijft hangen als je de trimpot helemaal naar rechts draait. Daarom is er dus een modificatie nodig. Ik geloof dat deze info wel ergens te vinden is op het Internet of op het Fender forum.

Maar ook Groove Tubes zijn best wel oké, past wel bij de versterker.

succes ermee

josan
3 december 2009, 21:58
Ik kon bij mijn HRD de JJ6L6 moeiteloos op 30mA per buis biasen. Maar volgens mij drijven we wat af van de oorspronkelijke vraag van dit draadje.