PDA

View Full Version : Roland gp 16



Trecion
30 november 2009, 14:12
Graag zou ik jullie ervaringen willen weten over de Roland Gp-16.

Wat zou een mooie prijs zijn hiervoor incl pedalen.

Is dit beter dan losse pedalen of is dit zeer zeker niet aan te raden.

ook ben ik nieuw op gebied van rack gear en vraag mij dus af, gaat dit dan gewoon in de effectsloop of moet dit speciaal aangesloten worden.

mijn huidige amp is de roland cube 15x, maar wanneer de 6505+ 112 uit is komt deze waarschijnlijk in huis.

alvats bedankt.

Trecion

Liquid_Metal
30 november 2009, 14:41
Zo'n toestel wil je inderdaad in de loop plaatsen (gaat dus niet lukken met de Cube). Ik heb geen idee of het goede kwaliteit is of wat ze kosten.

Erik70
30 november 2009, 16:10
De roland gp16 komt uit de beginperiode van het racktijdperk. Ook toen al met de fylosofie "stop voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk in één doosje". uiteraard moest er ook toen al beknibbeld worden op kwaliteit/functionaliteit om deze fylosofie haalbaar te maken.
Ondanks dat het voor begrippen van toen best een leuk ding was, is hij nu al erorm achterhaald. Zeker op het gebied van preamp en drive-geluiden is het een oude dame. De overige effecten zijn wel van redelijke boss-roland kwaliteit. Ik heb hem zelf nooit bediend, maar wel gehoord en bespeeld. Wat ik er over lees is het echt een draak om te bedienen en te programmeren.

Er is (inmiddels) zo ontzettend veel beter te koop (nieuw en gebruikt). Ik weet niet wat je budget is, maar 100 euro voor een gp16 incl pedaal zou ik al een hoop geld vinden....

Trecion
30 november 2009, 16:12
haha oke bedankt erik. dan sla ik die gp 16 over en ga eens richting de g-major e.d kijke :)

interessander
30 november 2009, 16:15
Als je de G-Major overweegt dan moet je ook zeker eens naar de Rocktron reeks kijken (intellifex/replifex en aanverwanten) en van TC Electronic heb je ook nog een processor onder de G-major, de G-sharp, wellicht ook wel tweedehands te vinden.

Erik70
30 november 2009, 17:42
Da's zeker een goed en betaalbaar alternatief, die G-sharp. Goede kwaliteit effecten van TC. Wel beperkter in programmeermogelijkheden, maar wel gebruikvriendelijk en idd zeer betaalbaar.

http://www.rockpalace.com/product/TC-Electronic-G-SHARP

Nee, dit is niet de goedkoopste aanbieder die ik kon vinden, echter puur voor een indicatie.

Geoffrey
30 november 2009, 18:11
De Roland GP16 kan ik je ook afraden.
Ik heb deze een tijd terug ook gehad, en wat een hoop ruis brengt deze met zich mee!!
De effecten vond ik ook niet echt bruikbaar.. Maar dit valt natuurlijk weer in smaken.

Trecion
1 december 2009, 09:04
die g-sharp ziet er ook wel goed uit. kan ik hier alle midi voet pedalen aanhangen of zijn er speciale voor nodig?

heeft die g-sharp alleen maar reverb en delay? of valt phaser e.d onder "modulation"?

Liquid_Metal
1 december 2009, 11:27
Zie hier (http://www.tcelectronic.com/g-sharpdetails.asp) de details. Er zitten ook phaser, tremolo, chorus en flanger in. Maar je kunt enkel 1 effect tegelijk gebruiken (en reverb), dus een stuk beperkter dan bv de G-Major (waar je de blokken delay, mod, reverb, pitch, filter en compressor hebt).

Trecion
1 december 2009, 11:44
veel meer effecte heb ik ook niet nodig denk ik :P

misschien nog een stomme vraag, maar kan ik hiermee ook zeggen dat ik op het clean kanaal van me amp bijvoorbeel reverb en tremelo wil en op me overdrive kanaal phaser met reverb bijvoorbeeld?

interessander
1 december 2009, 11:51
Dat kan wel, afhankelijk van je amp en de mogelijkheden om deze ook met MIDI van kanaal over te schakelen.
De G-Major en bijvoorbeeld de Rocktron Replifex hebben switching jacks waarmee je een versterker kunt schakelen.
De G-sharp heeft dat naar mijn weten niet, dan kom je uit op een externe midi switcher, maar dat wordt alweer vrij ingewikkeld.

Trecion
1 december 2009, 12:06
Zijn de G-major en de rocktron het waard om daar extra geld voor uit te geven?

en welke van de twee is dan beter?

interessander
1 december 2009, 12:09
Dat moet je voor jezelf bepalen natuurlijk, en dat hangt af van hoe vaak en hoe veel effecten je gebruikt.

Tc Electronic vs Rocktron is al veel over geschreven op het forum, daar zijn vast wel een aantal topics over te vinden.

Kingfisher
2 december 2009, 10:37
Ik heb een GP16, en vroeger, toen dieren nog konden spreken en dinosauriërs nog over de aarde heersten, was een GP16 zowat het beste wat je kon vinden, en nog behoorlijk duur ook (een gemiddeld maandloon). Maar ik spreek dus over 10-15 jaar geleden, de waarde van een computer van 10 jaar geleden wordt ook uitgedrukt in schrootwaarde.

Ik zou het je zeker niet meer aanraden om er een te kopen: een line6-combibox heeft meer rekenvermogen, betere ADA converters (analog-digital-analog, dus het omzetten van je analoog gitaar-signaal naar eentjes en nullen, het wijzigen en het dan terug omzetten naar een analoog signaal voor de versterker) dan de GP16.

De Distortion/OD klank is gruwelijk synthetisch, de effecten kunnen er mee door, de tonesuck is eeeenorm (16-bit ADA converter), programmeren is een beetje oefenen, de effecten kunnnen tot op de milliseconde geregeld worden, de EQ is te uitgebreid.

De kwaliteit is achterhaald, de user interface is bedoeld voor pro's. Kortom, look elsewhere for your tone needs, my young paduwan.

Tenzij je natuurlijk op zoek bent naar die heerlijke Glen Frey jaren -80 klank? :rockon:

interessander
2 december 2009, 11:38
Ik zie toevallig net een G sharp op gitaarmarkt staan: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=117484

peter_heijnen
2 december 2009, 12:12
Met die switch (=nieuw 50E) erbij is 100 euro echt een prima prijs, en zeker als je daar nog wat van af weet te knabbelen.

Liquid_Metal
2 december 2009, 13:19
Als je denkt niet meer dan 1 effect tegelijk te gebruiken zou ik daar gewoon voor gaan. Je kunt 'm altijd weer verkopen en iets uitgebreiders kopen :).

Chiel
2 december 2009, 20:38
Ik heb een GP16, en vroeger, toen dieren nog konden spreken en dinosauriërs nog over de aarde heersten, was een GP16 zowat het beste wat je kon vinden, en nog behoorlijk duur ook (een gemiddeld maandloon). Maar ik spreek dus over 10-15 jaar geleden, de waarde van een computer van 10 jaar geleden wordt ook uitgedrukt in schrootwaarde.

Heb hier nog de originele doos van mijn Intellifex blackface... Door iemand ooit aangeschaft ergens in 1993 en daar staat het prijsje nog op; fl.2895,-! Lachuh toch?

Overigens blijft dit nog steeds een erg vette processor wat galm en delay betreft! Hij zit dan ook nog steeds in m'n rack. Maar back on topic, de GP-16 is inderdaad erg gedateerd evenals de veel betere Boss GT3 en GX700.

Kingfisher
3 december 2009, 10:00
Tsja, dat was nog uit een tijd dat de toekomst nog dé toekomst was, en gitaristen geïnteresseerd waren in wat nieuws: Mesa tri-axis, Marshal JMP-1, valvestate met lampen pre-amp, fender lace sensors. Op dat moment kwamen de eerste audio processors op de markt aan 16 bit, die in CD-kwaliteit konden samplen. Niemand moest die ouwe marshall plexi bakken hebben, en Tubescreamers werden gebruikt om nagels in de muur te slaan. De GP16 was een van de eerste multi-effectsprocessors. Maanden voor gespaard, uiteindelijk kunnen kopen aan 8000 BEF/400 HFL/200euri
Hij is nog steeds subliem om er The Cure mee te spelen, of The Smiths. Zolang je maar niet wil dat het als een gitaar klinkt.
De delay en de reverbs zijn inderdaad nog goed, maar alleen als je hem parallel in de effects loop kan krijgen.