PDA

View Full Version : thermostaat voor hitte deken?



superfly
30 november 2009, 10:51
Hi
Ik ben van plan een foxbender te bouwen. Bij LMII hebben ze 220 volt hitte dekens maar de timer/thermostaat alleen in 110 volt. Het schijnt dat die dekens heel rap 260 graden worden waardoor er al snel risico op verbranding ontstaat. Hoe hebben de deken gebruikers hier dit opgelost?

vr gr
Wim

gertgert
30 november 2009, 18:40
interessante vraag, vooral nu de 100 watt gloeilampen niet meer in de handel zijn (behalve bij de blokker, 3 voor 1 euro :cool:

stijnkenens
30 november 2009, 19:52
Je moet eens op youtube wat filmpjes bekijken.

Ik heb er ooit een gezien waarbij de luthier werkte zonder thermostaat, maar gewoon aan de stoom kon zien hoe ver hij zat.

En er bestaan ook van die contact thermometers. (om in een kip te steken die in de oven zit :))

Als de temp te hoog wordt trek je gewoon de stekker uit...



s.

superfly
30 november 2009, 22:36
@Gert Ik heb al eens geprobeerd om met gloeilampen te buigen, dat vond ik geen succes. Ik zal die lampen bewaren tot ze echt niet meer te krijgen zijn. Dan krijg jij ze voor je verjaardag.:crazyhappy:

@Stijn op het gevoel de stekker eruit trekken heb ik ook gelezen. Ook verhalen over afgebrande werkplaatsen :seriousf:
Ik ben benieuwd of iemand al iets bedacht heeft. Ik zat te denken aan een thermometer met een flink bereik en een regelaar waarmee je de temperatuur kan beinvloeden (naar beneden) zoiets (http://www.brouwmarkt.nl/catalog/elektronische-regelaar-traploos-instelbaar-p-462.html) maar dan liever wat goedkoper. Met een thermostaatfunctie zou helemaal luxe zijn.

Wim

snaarplukker
30 november 2009, 23:05
Of een omvormer 230V->110V (http://www.allekabels.nl/display.php?cat=1740&group=325&gclid=CLDuh9vcs54CFUeF3godtWZFrw) om je thermostaat op aan te sluiten. Wel eerst kijken hoeveel Watt die thermostaat gebruikt en dan een van een ruimere capiciteit nemen.

Ike57
30 november 2009, 23:52
Iedereen zal nu wel beginnen te lachten want ik ben absoluut geen elektrotechnicus maar zou, op één of andere manier, een thermostaat uit een elektrische oven hiervoor gebruikt kunnen worden?

Hier bijvoorbeeld op Marktplaats (http://link.marktplaats.nl/301354420) voor 20 Euro

stijnkenens
1 december 2009, 09:21
Je moet dat ding natuurlijk niet laten inzitten, want dan zal, voor je atelier afbrand, eerst je zijkant helemaal om zeep zijn.

Ik dacht dat het een kwartiertje duurde om een zijkant te buigen, en omdat je op zoveel dingen moet letten zal je er wel bij blijven.

En telkens de gewoonte kweken om alles uit te zetten in het atelier.

Ik doe altijd een kleine ronde:
radio uit, lampen uit, afzuiging uit, koffie, lijmpot, warmhoudschotel, enz...

Zo'n foxbender staat bij mij ook nog op het te maken lijstje, maar dan zal ik toch eerst een paar gitaren tegelijk moeten bezig zijn, buigen op een degelijk buigijzer gaat mij toch al redelijk goed af.


s.

Gitaarbouwer
1 december 2009, 20:03
Iedereen zal nu wel beginnen te lachten want ik ben absoluut geen elektrotechnicus maar zou, op één of andere manier, een thermostaat uit een elektrische oven hiervoor gebruikt kunnen worden?

Hier bijvoorbeeld op Marktplaats (http://link.marktplaats.nl/301354420) voor 20 Euro

Da's geen gek idee, lijkt mij. Misschien kun je, behalve de thermostaat, ook het verwarmingselement uit de oven gebruiken. Geen idee of die té heet wordt, maar als je het verwarmingselement helemaal op de bodem van de bender monteert, wordt de temperatuur óp de bender misschien wel acceptabel. En met de thermostaat hóud je 'm ook goed.

Reynaert
1 december 2009, 21:50
Als je het een beetje superdeluxe wil aanpakken kan je hier ook eens een kijkje nemen Wim;

http://www.luthiersforum.com/forum/viewtopic.php?f=10101&t=19892&st=0&sk=t&sd=a&sid=9b8d745fdcbe80798ef1cf25f8338e50

PID controllers zijn tegenwoordig goedkoop te verkrijgen op ebay,en vaak samen met een solid state relais.

Ik gebruik ook een mat van LMI, de 5 watt versie (per inch) en dat duurt heus geen kwartier dan vooraleer je een zijkant hebt gebogen.Vijf a zes minuten hooguit. Ik heb er voorlopig zelf gewoon een schakelaar tussen staan, en die gaat pas uit als de zijkant gebogen is.Een oventhermometer kost ook haast niets en is handig om te weten wanneer je mag beginnen buigen en ook achteraf, als je de zijkant nog een vijftal minuten wil laten
verhitten , zodat deze achteraf beter de vorm houdt.Dan is het gewoon
effe temp in de gaten houden en een beetje met de schakelaar spelen.

Mattia
1 december 2009, 22:34
Ik denk er nog sterk aan om eens een keer de PID controllers aan te schaffen, de solid state relays heb ik immers al. Heb ook 'gewoon' 110V dekens met router speed controllers voor temp controle, maar....tot nu toe doe ik de deken (220volt) er gewoon in, hitte aan, buigen maar, hitte uit als het klaar is (binnen 5 minuten rond).

gertgert
2 december 2009, 16:50
@Gert Ik heb al eens geprobeerd om met gloeilampen te buigen, dat vond ik geen succes. Ik zal die lampen bewaren tot ze echt niet meer te krijgen zijn. Dan krijg jij ze voor je verjaardag.:crazyhappy:
Wim

:crazyhappy:
19 februari!

maar eerlijk gezegd, ik heb er nu nog 21 op de plank liggen, ik hoop daar nog wel mee door te komen tot ik ook een hittedeken heb!

superfly
2 december 2009, 18:08
Het is een geruststelling om te horen dat jullie de dekens gebruiken zonder ingewikkelde schakelingen. Zal eerst de bender eens bouwen en kijken hoe het zonder PID controller verloopt. Maar als er nog tips zijn voor adressen voor controllers en/of relais hou ik me aan aanbevolen. Dat is een hele nieuwe tak van sport voor me.

vr gr
Wim

gengar
4 december 2009, 11:26
Hoi Superfly, kijk ook even op MIMF en Luthiersforum in de opgeslagen berichten, daar staat ook heel veel info hierover en veel manieren, ideeen enz. Als je het doet doe het dan goed, dus met de deken, thermostaat enz. want in het begin heb je niet de ervaring om gewoon aan de hand van je zintuigen het proces helemaal goed te sturen.

oigun
4 december 2009, 12:54
Misschien is het mogelijk on de thermostaat van een strijkbout te gebruiken. Iets van een thermostaat lijkt mij handig en vooral veiliger.
Kijk ook eens bij conrad of er iets tussenzit wat bruikbaar is.

gengar
4 december 2009, 14:16
misschien deze: http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=2905020
Je kunt dit bedrijf of een ander gewoon bellen en zeggen wat je nodig hebt en dan gewoon de parts bestellen. Conrad heeft inderdaad vanalles daar kun je waarschijnlijk ook alle parts vinden. Ik kon daar echter niet de sensor zelf vinden, je wilt een hele platte denk ik zoals die in de link hierboven.
Maar het is natuurlijk helemaal niks bijzonders wat wij nodig hebben, je wilt zelf een thermostaat bouwen en daarvoor heb je een sensor nodig en een regelunit die tussen bepaalde waarden de stroom aan en uit zet? Denk ik want ik heb niet veel onthouden van de electrotechniek die ik heb genoten.
Ik kan me voorstellen dat je wanneer je de sensor van conrad die tot 350C gaat en 18 euro kost combineert met de eerste link dat je dan al een heel eind klaar bent??