PDA

View Full Version : Andere versterker: Transistor?



espex87
30 november 2009, 00:22
Hey!

Ik zit nu al een tijdje, misschien trouwens ook al wel jaren lang, met de wens naar een andere versterker. Ik heb nu een Line6 Spider 2, gekocht toen ik begon met gitaar spelen en het starterssetje van de Aldi was niet meer okee.

Het ding is wel 120 watt, toen oefende ik nog wel eens en deze werd goedkoop aangeboden dus tja. Nu kan ik er leuke sound uit halen eigenlijk met veel gedoe. Maar ik wil toch weten of ik wat beters kan krijgen? Ik wil gewoon wel weer eigenlijk 100 watt.

Nu is een buizenversterker altijd al een wens, maar als arme student GEEN optie. Die ENGL die ik wil koop ik wel als ik fulltime werk maar de komende 3 jaar dus onbetaalbaar. Daarbij twijfel ik uberhaupt over buizen, je moet opletten tijdens gebruik. Buizen zijn vrij kwetsbaar, sowieso regelmatig aan vervanging toe voor zover ik begrepen heb, dus wil ik dat eigenlijk niet. Dus ben ik gedoemd aan transistor combo's? Gewoon een amp, zoals die spider die mits die niet kapot gaat door gewone knopjes draaien en aan of uit zetten niet zeurt. Ook een soort amp dat feedback minimaliseert (als dat kan), de spider doet dat ook niet echt (met noisegate=beheringer nogwat). Iemand aanraders voor rond de 500 euro? Dus niet weer aankomen met iets wat bijna het dubbele kost graag... Na al dat gezoek hier op het forum lees ik weinig over transistor/buizen oftewel, soorten versterkers en de voor- en nadelen. Vind praktisch alleen iets over buizenversterkers...

Speel met actieve pickups, soms ook passief. Ik wil heavy spul maken, spelen nu heavy souther metal muziek. Tips dus?

Alvast bedankt.

caliban
30 november 2009, 00:41
Voor 500 euro is lampen te doen hoor. Denk dat het auto-antwoord op deze vraag Peavey Valveking is hier op het forum. En lampen moeten echt niet zo heel vaak vervangen worden. Preamplampen eigenlijk nooit en poweramplampen gaan jaaaren mee in principe. (Afhankelijk van hoeveel je speelt en hoe je ze 'behandelt', ik denk dat veel mensen ze meer dan 5 jaar laten zitten.)

Pé.
30 november 2009, 00:43
Iemand aanraders voor rond de 500 euro? Dus niet weer aankomen met iets wat bijna het dubbele kost graag... Dat is mij ook wel eens op gevallen.. Zodra je een vraag stelt over een 'goedkoop' iets wordt je vrijwel binnen 3-4 replies aangeraden om tóch even door te sparen.. Zal wel iets van dit forum zijn dan.


Goed, OT: Wat voor soort versterker zoek je? Als in combo of losse top+cabinet? Wil je een nieuwe? Of mag een 2e handsje ook? Ben je eventueel bereid naar Duitsland af te reizen? Ibbenbüren (Musik Produktiv) ligt ongeveer één tot anderhalf uur rijden van jouw Woonplaats volgens Google.. En in Duitsland heb je best wel wat keuze tot 500 euro (zelfs wel een aantal buizenbakken).

Ik neem dan ook aan dat je op zoekt ben naar een meerkanaals versterker? Of ben je van plan effectpedaaltjes voor je versterker te hangen?

Het schijnt dat Randall bakken (ook de transistor versies) een flinke bak scheur in zit hebben, genoeg voor metal. Ook zou je nog naar de Laney LV300 kunnen kijken. Of als het 2e hands mag bijvoorbeeld een London City Pershing, die zijn ook relatief goedkoop. Snap ook ergens wel dat je een transistor wilt, lekker betrouwbaar en geen geouwehoer met verlopen buizen :)

caliban
30 november 2009, 00:47
Dat is mij ook wel eens op gevallen.. Zodra je een vraag stelt over een 'goedkoop' iets wordt je vrijwel binnen 3-4 replies aangeraden om tóch even door te sparen.. Zal wel iets van dit forum zijn dan.



Dat is dan niet wat de topic starter wil horen, maar vaak is het gewoon de beste oplossing. Maar ja. 500 euro is te doen voor een tube-amp.

espex87
30 november 2009, 02:01
Die laney heb ik een beetje zitten te bestuderen, klinkt lekker. Is dit een buizenbak of niet eigenlijk? Ben hierin een leek. Dat behandelen is een beetje een issue. Het oefenhok waar we zitten is hoofdzakelijk droog maar daarmee is alles gezegd. Temperatuur kan er alle kanten op, weliswaar geen vochtigheid maar of dat altijd zo is? En het verhuizen van buizen dan? Na een poos gespeeld te hebben ineens door de buitenlucht(koud?) naar de auto?

Dat rijden naar Duitsland is nogwel een eind. Heb zelf geen auto en ben meestal in Tilburg(studie). Is die nergens in Nederland te testen? Ik zoek eigenlijk wel een halfstack(top+cabinet?). Moet wel naar clean kunnen, en weer naar overdrive. Ben ook geen effecten mannetje. Goede muziek is immers eenvoudig. :P

Dit soort muziek spelen wij ook een beetje. Voor de gein coveren we wel eens deze band (lokale bekenden met heldenstatus) tijdens het oefenen: http://www.myspace.com/diggeth

caliban
30 november 2009, 02:09
Als je de versterker even laat afkoelen voor het transport, kan er niet veel fout gaan. Vochtigheid is logischerwijs niet optimaal maar kou doet op zich niet veel denk ik.

espex87
30 november 2009, 02:27
Even concreter: De Laney wordt geclassificeerd als Tubepreamp. Dus is dat een buizenbak of juist niet? Hoelang gaat zon ding mee? Is die ergens in Nederland te testen?

[ ] antwoorden
[nee] Dan Laney bestellen, testen, bevalt niet terug sturen on de eeuwige 30 dagen geld terug garantie van all die cybershop?

Pé.
30 november 2009, 02:49
Die Laney heeft alleen een buisje in de voortrap. De eindtrap is volledig transistor. Aangezien voorbuisjes een leven lang meegaan (ik heb hier Philips buisjes liggen uit begin 70's, werken nog prima) kan dit niet echt een struikelblok zijn. Dit valt dus NIET onder buizenversterkers, maar zogenaamde Hybride versterkers.

Afkoelen voor transport hoeft bij een transistorbak in principe niet, misschien eens een paar minuutjes voor dat preamp buisje. Maar als je hem gewoon uit zet en dan je gitaar opbergt o.i.d. zal hij waarschijnlijk al genoeg afgekoeld zijn om te transporteren.

Wat betreft aanschaf en uitproberen zou ik je het niet zo kunnen vertellen.. Ik heb al even zitten zoeken of iemand in Nederland deze versterker aanbied, maar ik kom dan toch weer uit op Duitsland (Musik Produktiv en Thomann) of België (Piens), maar dat is dan waarschijnlijk nog weer verder reizen..

espex87
30 november 2009, 03:59
Hier komt een opvolg vraag.

Ik bestudeerde nu de Laney en randall "hybrids". Randall is eigenlijk te duur en niet overduidelijk beter naar mijn idee. Maar nu vind ik ook de "solid-state" serie van Laney en randall, wat houd dat dan weer in?

Pé.
30 november 2009, 04:45
Je hebt eigenlijk 3 soorten versterkers:

Solidstate / Transistor: Deze bestaan voor zowel de voor als de eindtrap uit transistorversterkers. Er zit geen buis in het circuit.

Full-Tube: Zoals de naam het zegt, volbuizen. Zowel de voortrap als de eindtrap zijn opgebouwd uit buizen. Veel gitaristen geven hier de voorkeur aan vanwege de afgeronde toon en oversturing die er uit komt

Hybride: Een combinatie van beiden. Meestal betekend het een (deels) buizen preamp met een solidstate eindtrap. Heel soms is het andersom, zoals in het geval van sommige Musicman versterkers of de Roland Bolt serie.


In theorie is een hybrideversterker voor de gitarist beter qua toon dan een transistorversterker. Die theorie is namelijk dat het grootste deel van de toon uit de voortrap komt en als je daar maar een buis tussen zet klinkt het vanzelf wel "tubey".

In de praktijk valt dit vaak erg tegen. Zo ken ik bijvoorbeeld de Marshall Valvestate versterkers waar de buis niet echt een actieve rol speelt in het opwekken van de oversturing. Tuurlijk, het geluid gaat er wel door en het zal waarschijnlijk anders klinken dan een volledig solidstate versterker, maar of het per sé beter is betwijfel ik.

Je kunt in het geval van de Randall Hybrid serie of de Laney LV300 ook zien dat het maar om 1 buisje gaat. Dit is karakteristiek voor het marketingsbuisje, waarbij het nut vooral op de marketing en adverterende gebieden rust. Ze kunnen namelijk zeggen dat er een buis in zit, en dat trekt alweer meer publiek.


Om de daadwerkelijke verschillen te kunnen horen zul je ze toch uit moeten proberen, òf goede demo's zoeken. Je zou ook nog blind op de 30-dagen niet goed geld terug garantie kunnen leunen, maar houd er rekening mee Thomann 9 tot 30 euro rekent voor de verzendkosten van het product. In dit geval zal het zeker 30 euro zijn.

the sure thing
30 november 2009, 06:06
De 60W versie van de Roland Cube x? Ik heb Roland als zeer betrouwbaar ervaren en Roland's 60W is hard genoeg!

caliban
30 november 2009, 09:33
In de meeste hybid-amps heeft de buis redelijk weinig betekenis, voor een groot deel marketing waarschijnlijk.

VanMeekeren
30 november 2009, 09:52
Spam:

Voor 500 EUR heb ik nog wel een leuke h-stack voor je. ;)
Randall RG100ES+Marshall 1960A

100W - 2 Kanaals - Transistor - 4x12 .. komt aardig in de richting toch? ;)

Van Meekeren

espex87
30 november 2009, 10:10
Spam:

Voor 500 EUR heb ik nog wel een leuke h-stack voor je. ;)
Randall RG100ES+Marshall 1960A

100W - 2 Kanaals - Transistor - 4x12 .. komt aardig in de richting toch? ;)

Van Meekeren

Wat voor een?

VanMeekeren
30 november 2009, 10:14
Wat voor een?

Hij staat in de post maar dan in het wit. PM me anders even.

Van Meekeren

lodi
30 november 2009, 19:38
In de meeste hybid-amps heeft de buis redelijk weinig betekenis, voor een groot deel marketing waarschijnlijk.

is ook zo, enkel in de vox valvetronix serie is het 12ax7 buisje goed te horen, dit heeft te maken met de schakeling van de voortrapbuis,nl aan de uitgang v d préamp naar het schijnt, klinkt in ieder geval goed.

caliban
30 november 2009, 19:51
is ook zo, enkel in de vox valvetronix serie is het 12ax7 buisje goed te horen, dit heeft te maken met de schakeling van de voortrapbuis,nl aan de uitgang v d préamp naar het schijnt, klinkt in ieder geval goed.

In een valvestate zit die ook op het einde van de preamp, een gainstage en de cathodevolger van de tonestack. Ik denk dat men in de vox hybrids de preamplamp gebruikt als fase draaier (geen idee hoe het mogelijk is, maar heb ergens gehoord).

Ibanez666
30 november 2009, 20:38
voor 500 euro koop je zelfs een hele leuke buizenbak...maar dan wel tweede hands.

Pé.
1 december 2009, 00:15
En deze (http://www.musik-produktiv.nl/randall-rg50tc-100029221.aspx) bakken dan? Is dan wel een combo, maar volgens mij zijn het niet meest beroerde amps... En nog geen 500 euro nieuw :)

JvD.
1 december 2009, 00:35
En anders gewoon je spider verkopen. en met wat centjes er bij een Peavey bandit 112 kopen. dan heb je een goed klinkende transistor bak die honderd miljard miljoen jaar mee gaat. als we allemaal dood zijn aan een nucleaire oorlog staan alleen de peavey bandits nog overeind
en dan rustig sparen voor je droom buizen amp.
later ook nog nice voor dingen die je niet echt met je buizenbak durft.

ouwereus
1 december 2009, 00:36
Ik heb afgelopen vrijdag een carvin belair vintage 212 combo gekocht die werkelijk als een dijk klinkt. ecc83 en el84 buizen. Voor 510 euro. Ik zou zeggen doen ;)

espex87
1 december 2009, 10:11
Mijn Spider verkopen zit er nu niet in. Misschien doe ik dat erna wel of niet, dat zie ik dan wel.

Ik wil een versterker, 100-120 watt halfstack voor om en om rond de 500 euro. En ja, het hoeft niet weer net wat beter de 800 euro versie te zijn etc. Als je zo doorgaat kan ik nog steeds beter door blijven sparen en een ENGL kopen en dit wil ik gewoon niet. Dat is later 1-2 maanden werken en thuiswonen of 6 maandjes werken en zelfstandig wonen en niet nu 1.5 maanden volop werken en elke cent eraan uitgeven.

Ik ga zaterdag maar naar de Musik Produktiv, mits ze die Laneys hebben die werden aanbevolen want die wil ik toch zeer zeker testen. Daarnaast bekijk ik de rest wat ze te bieden hebben voor dezelfde prijs ook. Belangrijk is ook dat ik weinig feedback heb, met toch aardig wat gain en bij de spider is dit toch best veel.

Ik zoek een budget versterker, met een budget sound, maar wel de beste budget versterker en niks anders. Ben ook niet goedgenoeg voor een echte buizenbak want dan mag ik toch wel eens regelmatig gaan spelen en stoppen met nagelbijten. xD

Pé.
1 december 2009, 14:27
Nou ja feedback is een combinatie van factoren.. Hoge gain, verkeerde EQ, microfonische elementen.. Ik raad je aan als je die kant op gaat je eigen gitaar mee te nemen, dan kun je tenminste echt een beetje testen hoe en wat..

Chuck_S.
1 december 2009, 16:44
Goed idee om naar Musik Produktiv te gaan, en neem van mij aan: er is niks mis met transistor, laat je alsjeblieft niks aanpraten. Ik zou echt even die randall heads gaan checken, en het aanbod dat je werd gedaan in deze thread serieus nemen. Als je op een budget zit zou ik sowieso niks gloednieuws gaan kopen, maar probeer gewoon een hoop amps in Duitsland en kijk of je ze hier 2e hands kunt vinden.

espex87
2 december 2009, 08:15
Iemand van jullie enig idee of je gewoon kan pinnen bij de musik produktiv als ik daar ben?

Pé.
2 december 2009, 10:46
Nee! Dat kan dus niet.

Je kunt wel pinnen bij een geldautomaat (geld uit de muur zegmaar), maar dat kost ook geld. Je kunt het beste gewoon contact geld meenemen.

arcane
2 december 2009, 11:56
Nee! Dat kan dus niet.

Je kunt wel pinnen bij een geldautomaat (geld uit de muur zegmaar), maar dat kost ook geld. Je kunt het beste gewoon contact geld meenemen.

Nee hoor, pinnen in Duitsland bij een automaat is gewoon gratis.

espex87
2 december 2009, 14:53
Maar gewoon pinnen zoals je hier doet? In winkels? Ik kan het in Duitse winkels over de grens wel mits er maar een mogelijkheid toe is... Niemand? :P

VanMeekeren
2 december 2009, 18:11
Je kunt natuurlijk gewoon pinnen daaro. Als je nu in een vage achteraf afhaal-chinees stond werd het anders, maar een grote muziektoko moet wel kunnen.

Pas wel op met je daglimiet.

Hans007
2 december 2009, 23:56
Heb een tijdje de 60watt buizenversterker van Fame gehad. Marshall achtig geluid, twee kanaals, oerdegelijk en volledig buizen!. Kost 380 euro en wordt gratis thuisbezorgd. Is ie niet goed dan kun je hem wederom gratis laten ophalen (heb dat nu met een accoustisch versterkertje wat ik van ze kocht voor € 139, deze deed het helaas niet en komen ze gratis ophalen!).
Dus er zijn zeker goedkope alternatieven!

Koossie
3 december 2009, 13:16
Voor een budget versterker kan ik je zeker de Vox VT serie aanraden. De 100w versie is nieuw nog onder de 500 euro en die kan je gewoon in NL krijgen.

Ik heb de 50W (mijn budget was 300 :P) en ik had daarvoor een Spider III 75w (jam versie). Voor 120 euro minder nieuwprijs een versterker waar ik 120x meer tevreden over ben!

Oh en uit ervaring weet ik dat je niet altijd overal kan betalen met je pinpas in Duitsland.