PDA

View Full Version : Baritone stemming op een gewone gitaar



BartS
29 november 2009, 20:26
Hoi,

Momenteel heb ik twee gitaren waaronder een bc rich warlock bronze (beginnersgitaar) en een jackson dxmg. Nou speel ik vaak in E en in D, maar het leek me ook wel eens gaaf om in B te spelen (dus B E A D F# B).. CARCASS.

Mijn vraag is nu: is dat haalbaar op die BC Rich? Het is een gewone gitaar dus geen baritone. Aan het dikkere snaarsetje heb ik wel gedacht (.013-.062 van d'addario), maar voordat ik die koop wil ik weten of het uberhaupt wel kan; krijg ik geen problemen met de intonatie, wordt de spanning straks niet te groot op mijn hals, wordt mijn sound niet te modderig etc. Misschien ook wel handig om te vermelden: mijn versterker is een peavy bandit 112 (100w volgens mij).

Alvast bedankt :)

BartS
29 november 2009, 20:36
Hmm, ik zie dus dat ik mijn topkam moet laten bijvijlen. Bagger, daar heb ik geen trek in..

Orbis
29 november 2009, 21:58
Zou je zorg niet moeten zijn dat de spanning op de hals juist te laag wordt? Immers, bij downtunen verlaag je toch de spanning op de snaar?

Gothra
29 november 2009, 22:13
Er zijn niet voor niets baritons gemaakt hé, omdat t niet goed werkt op een normale...

DaveItUp
30 november 2009, 10:06
Onzin, kan prima op een gitaar met een "normaal" mensuur. Dikkere snaren, topkam aanpassen, trussrod aanpassen indien nodig. Hele volksstammen doen dit. In de genres, stoner/doom, metalcore, sommige hardcore, waar voornamelijk gedowntuned word, zie je weinig tot geen baritone gitaren.

Je moet echter niet willen wisselen tussen standaard stemming en bijvoorbeeld B.

BartS
30 november 2009, 12:35
Zou je zorg niet moeten zijn dat de spanning op de hals juist te laag wordt? Immers, bij downtunen verlaag je toch de spanning op de snaar?

Nee, want dit los je op door er dikkere snaren op te leggen. Maar de dikste snaar moet in dit geval dus onder meer spanning staan dan normaal.


Onzin, kan prima op een gitaar met een "normaal" mensuur. Dikkere snaren, topkam aanpassen, trussrod aanpassen indien nodig. Hele volksstammen doen dit. In de genres, stoner/doom, metalcore, sommige hardcore, waar voornamelijk gedowntuned word, zie je weinig tot geen baritone gitaren.

Je moet echter niet willen wisselen tussen standaard stemming en bijvoorbeeld B.

Ah zo. Even samengevat dus:
- Topkam aanpassen
- Dikkere snaren
- Opnieuw laten intoneren (las ik ergens anders)
- Wisselen van (uit elkaar liggende) stemmingen niet mogelijk

Met dit rekensommetje kom ik dan uit op een nieuwe gitaar. Ik speel praktisch altijd in D en E, en ik heb maar twee gitaren (waar er één een zwevende brug heeft). Iig bedankt, iets om in mijn achterhoofd te houden als ik een nieuwe gitaar ga aanschaffen. Dat gaat dan waarschijnlijk wel een baritone worden.

Braindead
30 november 2009, 14:26
+1. Gewoon dikkere snaren en lager stemmen. Baritone gitaren zijn niet nodig.


Onzin, kan prima op een gitaar met een "normaal" mensuur. Dikkere snaren, topkam aanpassen, trussrod aanpassen indien nodig. Hele volksstammen doen dit. In de genres, stoner/doom, metalcore, sommige hardcore, waar voornamelijk gedowntuned word, zie je weinig tot geen baritone gitaren.

Je moet echter niet willen wisselen tussen standaard stemming en bijvoorbeeld B.

Sanderltd
30 november 2009, 14:28
Ik heb een tijdje geleden mijn gitaar 'omgevormd' van een E-stemming naar een C-stemming. Ik heb een ltd deluxe en dit is praktisch probleemloos verlopen.
Ik heb mijn topkam eigenlijk niet hoeven uit te vijlen. Bij een B-stemming zou dit wel nodig kunnen zijn, maar ik heb al gevallen meegemaakt waarin het eveneens niet nodig was.

Het afstellen van de truss rod was bij mij niet nodig aangezien de snaren amper harder of zachter aan de hals trekken dan voorheen. (dikkere snaren, maar ook een lagere stemming, dus in verhouding een lagere spanning)

Het enige wat opnieuw moest worden afgesteld was de intonatie, maar dat zou geen hindernis moeten vormen. Zelfs bij Floyd-achtige bruggen ben je hier ongeveer een half uurtje mee bezig.

ß@®+
30 november 2009, 15:11
In mijn wilde Carcass dagen heb ik mijn Jackson ook een tijdje in B gehad. Dit ging prima, ik had zelfs nog iets dunnere snaren: .013-.056 d'addarios, volgens mij. Vanwege de locking nut van de floyd rose hoefde ik niets te vijlen. Ook hoefde ik met die snaren bijna geen aanpassingen te doen aan de intonatie.

interessander
30 november 2009, 15:41
Ook hier geen problemen met C of B stemming of zelfs lager met 6 snarigen. Dit icm zowel floyd rose bruggen (waar de top lock inderdaad erg handig is, hoef je sowieso niet te vijlen) en met een vaste brug.
Carcass speelde zelf voor zover ik weet ook enkel op 6 snarigen.

Marc Oblivian
30 november 2009, 15:59
Bariton heeft toch ook zes snaren?

interessander
30 november 2009, 16:11
Ja je hebt gelijk, ik bedoelde een "gewone" 6 snarige.
En dan heb je uiteraard nog het verschil tussen "fender scale" en "gibson scale" (25,5 inch en 24,75 inch)

Malle Eppie
30 november 2009, 17:47
Carcass speelde zelf voor zover ik weet ook enkel op 6 snarigen.

En dat doen ze nog steeds!!!! En heel goed ook!!

DaveItUp
30 november 2009, 20:03
Ik stemde overigens "vroeger" in A flat met 0.14's en een lichte aanpassing van de truss. Ging prima!

pol
30 november 2009, 22:37
gaat zeker prima, Gorefest, Mastodon, Carcass, etc... meeste van die gitaristen spelen op Gibsons of iets dergelijks en da's ook maar 24,75 mensuur.

je merkt wel verschil met een baritone, als de hals wat langer wordt komt deg grondtoon van de snaren wat harder door.

een lage B is bv 65hz, de snaar trilt uiteraard ook in hogere harmonischen daarvan, hoe langer je de mensuur maakt, hoe harder die grondtoon gaat klinken ten opzichte van de harmonischen, dan krijg je een wat andere balans.

te dikke snaren nemen is soms ook niet wat je wil, dat klinkt ook wat minder snijdend... van bv Dino Cazares van fear factory heb ik eens gelezen dat die slechts 0.52 gebruikt in B, je mag dan wel niet te hard op je snaren drukken of het is vals.

DaveItUp
2 december 2009, 08:34
En Iommi gebruikt, door die missende vingertopjes, ook maar een 0.09 setje ofzo voor C#

CardioClash
2 december 2009, 10:35
In een aantal nummers van onze band zet ik de lage e in a (een octaaf lager dus dan de normale a-snaar) en dat werkt prima. Een dikkere snaar zou misschien wel handig zijn. Dus ik denk dat als je je hele gitaar laag wilt stemmen je met dikke snare een heel eind komt.

Of je koopt een of ander gaar pitch-shift-pedaal ofzo ;)