PDA

View Full Version : Kwaliteit fx boards?



Punt
29 november 2009, 18:47
Ik ben er een paar jaar uit en wil weer gaan spelen.

Ik speel op een Bogner Shiva en gebruik een pedalboard waarvan ik vooral de volgende pedalen gebruik:
- Diamond Memorylane
- Fulltone mini Dejavibe
- Fulltone OCD

Ik speel alles OD of lead sounds waarbij ik de buizen overdrive van de Bogner gebruik en soms wat oppep met de OCD.
Overigens oefen ik op een Koch Studiotone.

Nu heb ik echter niet zo veel zin meer in dat gesjouw, ik woon ook nog eens op een verdieping op 50 treden hoog zonder lift.

Zijn er ondertussen al fx boards zoals b.v. de Line 6 m9/13 die me mijn pedalboard en Bogner doen vergeten of is de techniek nog steeds niet zover?
Een paar jaar geleden heb ik het wel eens geprobeerd met Koch en Boss, maar ik was niet onder de indruk.

Het lijkt me ideaal om alleen met zo'n board naar een optreden of repetitie te gaan en gewoon in te pluggen op een ter plaatse aanwezige cleane amp en toch je eigen sound te hebben met een echt buizemkarakter...

Help me op weg aub :)
Gr, Punt

hugo123
29 november 2009, 19:03
Je kan ook net zoals een mede forumlid(ben even vergeten wie, Mr bluesbreaker ofzo??) of cornish, je pedalen in één behuizing stoppen. Hetzelfde idee!

Punt
29 november 2009, 19:09
Je kan ook net zoals een mede forumlid(ben even vergeten wie, Mr bluesbreaker ofzo??) of cornish, je pedalen in één behuizing stoppen. Hetzelfde idee!

Die staan allemaal op een pedalboard waar een deksel op kan. Eén behuizing dus:) Maar ik moet tocn mijn amp (head en cabinet) meenemen voor de goede Overdrive...

hugo123
29 november 2009, 19:28
Ik ben er een paar jaar uit en wil weer gaan spelen.

Ik speel op een Bogner Shiva en gebruik een pedalboard waarvan ik vooral de volgende pedalen gebruik:
- Diamond Memorylane
- Fulltone mini Dejavibe
- Fulltone OCD

Ik speel alles OD of lead sounds waarbij ik de buizen overdrive van de Bogner gebruik en soms wat oppep met de OCD.
Overigens oefen ik op een Koch Studiotone.

Nu heb ik echter niet zo veel zin meer in dat gesjouw, ik woon ook nog eens op een verdieping op 50 treden hoog zonder lift.

Zijn er ondertussen al fx boards zoals b.v. de Line 6 m9/13 die me mijn pedalboard en Bogner doen vergeten of is de techniek nog steeds niet zover?
Een paar jaar geleden heb ik het wel eens geprobeerd met Koch en Boss, maar ik was niet onder de indruk.

Het lijkt me ideaal om alleen met zo'n board naar een optreden of repetitie te gaan en gewoon in te pluggen op een ter plaatse aanwezige cleane amp en toch je eigen sound te hebben met een echt buizemkarakter...

Help me op weg aub :)
Gr, Punt

Dan kan je toch gewoon een overdrivepedaal kopen?

Punt
29 november 2009, 19:34
Die staat er toch op, de Fulltone OCD...
Niet de minste denk ik.
Maar da's toch niet hezelfde als het buizenkarakter van een buizenamp.

hugo123
29 november 2009, 19:45
Ja, dat weet ik, maar je zoekt iets waardoor je direct in een cleane amp kan prikken, dan denk ik dus nog een pedaal, ofzo, misschien een buizenoverdrive, Blackstar ofzo?

Mitch
29 november 2009, 19:57
Je kan overal mee inprikken op een cleane amp. Ik zou niet weten waarom je daar nog een extra pedaal voor moet gebruiken. Tenzij je bedoelt dat je met de Blackstar, dankzij zijn speaker emulated output, via een DI zo de tafel in kan.

Punt, je begeeft je op glad ijs. Enerzijds ben je kwaliteit gewend, anderzijds wil je naar een simpele 'pak 'm onder je arm' rig. Dat kan wel maar....het blijft het net niet.
Je eigen sound maak je niet puur met een multi FX en een willekeurige amp. Bedoel je overigens dat je altijd en overal wel op een buizenbak kan inprikken of dat je een buizenfeel wilt zelfs als je op een Valvestate moet spelen?
Een multi FX geeft wel veelzijdigheid en het klinkt allemaal lang niet zo Peppi en Kokki als een jaar of tien terug, maar dan nog is het niet vergelijkbaar. Tenzij je voor the top of the bill gaat, een Axe-FX of Eleven rack maar dat vereist weer een hoop tweaken vooraf. En dan nog zit je met het punt dat op een andere amp die zorgvuldig opgebouwde presets weer anders klinken.

hugo123
29 november 2009, 20:30
Omdat hij de overdrive uit zijn eigen amp haalt, maar als hij die niet mee neemt naar gigs ofzo, dan moet die overdrive met het buizenkarakter toch ergens anders vandaan komen...

Mitch
29 november 2009, 20:41
Lees zijn posts nou nog eens. Een aantal vragen is duidelijk, een aantal nog niet. Pas als Punt weer geantwoord heeft kunnen we wat duidelijker ingaan op zijn vraag.

Punt
29 november 2009, 22:31
Ik bedoel inderdaad dat ik overal in zou willen prikken, desnoods in de mengtafel en dan via monitors afluisteren.
Alleen een pedaaltje werk niet voor mij omdat ik 3 snel te schakelen geluiden nodig heb: Clean, OD en lead en dan met verschillende volumes. Ik heb het boostkanaal van mijn Shiva daarom laten modden zodat het instelbaar volume heeft.

Ik begrijp dat ik in moet leveren als ik minder wil zeulen. De vraag is dus hoe?
Misschien een kleine buizenamp (mijn Studiotone?) met een fx board en dat via een mic doorversterken? Misschien is dat beter dan meteen naar de tafel..
Betekent toch weer een ampje meenemen...

hugo123
29 november 2009, 22:58
Dan is die Blackstar toch niet zo'n slecht idee, het pedaal heeft namelijk een speaker sim, dus die kun je meteen inpluggen in de mengtafel!

Mitch
29 november 2009, 23:21
Uh-huh :chicken:

Punt: ik gebruik voor Electric Co, waar elektrisch gitaar bijzaak is, een HT Dual die via DI naar de tafel gaat. Het werkt en het volstaat, afgezien van het feit dat het volume van het cleane kanaal eigenlijk tekort schiet om te matchen met kanaal 2. Als je kanaal 1 met de boost gebruikt als crunch dan is het geen probleem, maar als je zuiver clean wil... lastig. Om het volume te laten matchen moet de gain van kanaal 1 erg hoog en dan zit je al op randje crunch en ik heb geen gitaar met hoge output. De uitgebreide toonregeling is er ook één van het niveau "erg uitgebreid, maar eigenlijk maar één sweet spot". Ik vind 't geen probleem voor dit soort gebruik, maar als rig voor repetities en kleine optredens... ik moet er niet aan denken. En als je een Studiotone, Shiva en kwaliteitspedalen gewend bent: jij ook niet.
Er zijn natuurlijk wel meer mogelijkheden zoals de Koch Pedaltone maar die is een stuk duurder. Sowieso zit je met deze optie nog steeds met het feit dat je dan een klein pedalboard moet maken. Voordeel is wel dat je pre-amp er direct op kan.
De andere weg, een multi FX en die direct inpluggen levert wel weer meer mogelijkheden op maar voor repetities vind ik het persoonlijk heel irritant als je gitaargeluid over de zanginstallatie komt. Levert een heel andere mix op.

Punt
30 november 2009, 07:15
Heren bedankt voor de tips.
Ik ga eens verder naar dat Eleven Rack kijken. Ik heb wat search via Google gedaan op dat apparaat en dat ziet er goed uit.
Ik neem aan dat je daar een voetpedaal aan kan hangen om van settings te wisselen.
In de repetitieruimte staat altijd wel een amp die je dan als monitor kan gebruiken zodat je niet over de zanginstallatie hoeft.

paulusdeBKB
30 november 2009, 09:14
Waarom niet werken met wat je al hebt? Neem je Studiotone eens mee naar een repetitie en kijk hoe die bevalt. Sjouwen moet je toch, daar kom je niet onderuit.

Punt
30 november 2009, 09:47
Waarom niet werken met wat je al hebt? Neem je Studiotone eens mee naar een repetitie en kijk hoe die bevalt. Sjouwen moet je toch, daar kom je niet onderuit.

Dat doe ik al. Ik onderzoek nu andere mogelijkheden maar het kan er best op uitdraaien dat alles blijft zoals het is. De huidige situatie had echter wel tot gevolg dat ik bijna ben gestopt met spelen omdat ik het gesjouw zat was. Dat is ook weer jammer...