PDA

View Full Version : Linkshandigheid



Tristan.
29 november 2009, 16:19
Dag iedereen,

ik zit met een frustratie, toen ik mijn eerste gitaar zocht op het internet zag ik dat er een verschil was in linkshandig en rechtshandig en aangezien ik linkshandig schrijf nam ik gewoon een linkshandige gitaar.
Ik wist totaal niet dat bijna niemand dit deed en dat het speciaal was.
Nu speel ik al 2 jaar linkshandig gitaar maar ben ik niet helemaal linkshandig...
Ik klap met mijn rechterhand op mijn linkerhand, ik schop op een bal met mijn rechtervoet, ik speel rechtshandig basket en gooi dingen rechtshandig.
Het komt er op neer dat mijn rechterhand mijn sterkste hand is maar ook de hand die ik het minst kan controleren.
Had ik er dan niet beter voor gekozen om rechtshandig te spelen?
Zo belangrijk is het niet maar elke keer als je een gitaar ziet staan is hij rechtshandig en kan je er dus niet op spelen en zo word je elke keer weer geconfronteerd met je linkshandigheid.
Veranderen zou ik heel stom vinden na 2 jaar spelen...
Nu moet ik er wel bijzeggen dat linkshandig van het begin al veel natuurlijker aanvoelde.
Wat vinden jullie?

geert1976
29 november 2009, 16:25
een apart probleem.

Er zijn gitaristen die zowel rechtshandig als linkshandig kunnen spelen, meest bekende is Jimmi Hendrix.

Kun je niet een rechtshandige gitaar voor een tijdje lenen van iemand?, wellicht dat je dan erachter kunt komen of rechtshandig beter gaat.

Of koop ergens voor een paar tientjes een rechtshandige gitaar en leef je uit, lukt het niet kun je hem altijd weer door verkopen.

beruk
29 november 2009, 16:36
Ht advies van Geert zeker eens opvolgen. Met welke hand schrijf je? Dat is toch dan je meest logische plectrumhand. (Ik heb er gelukkig geen last van, zo links als de neten.) Het is wel aan te leren, ooit twee drumlesjes gehad, rechts handig, zou ik nog steeds rechtshandig doen.
doen wat het meest natuurlijk aanvoelt, of les nemen en het rechts leren

Jordii
29 november 2009, 16:47
Als het natuurlijker aanvoelt, vanaf het begin, dan zou ik linkshandig blijven spelen. Anders begin je helemaal opnieuw met iets wat je al kan en voelt het ook nog eens onnatuurlijk.

Tim..
29 november 2009, 16:51
Probeer inderdaad voor jezelf uit te zoeken wat je wilt, probeer het even op een rechtshandige (zal natuurlijk niet meteen goed aanvoelen), en kijk of dat na een tijdje logischer voor je lijkt.

Overigens heb ik het zelf ook zo gedaan, linkshandig dus ik ga gewoon linkshandig spelen, maar als ik dat van jou zo lees ben je eigenlijk meer rechtshandig, even goed uitzoeken dus wat het best aanvoelt.




meest bekende is Jimmi Hendrix.

die man heet Jimi.. ;)

Manuvdv
29 november 2009, 16:52
Ik schrijf links, al de rest doe ik rechts of kan ik met beide. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, hoe ik gitaar zou spelen. Ik nam zowat automatisch een rechtse, en dat zat goed... Dus doe gewoon wat goed voelt, en blijkbaar is dat links bij jou?

barno
29 november 2009, 16:56
Als je nog wil overstappen, zal best moeilijk worden, maar het kan. Hoe vroeger hoe beter uiteraard. Het is mij eigenlijk een raadsel waarom er gitaristen linkshandig spelen. Voor piano, sax enz enz... bestaan geen linkshandige versies en dat vormt voor linksschrijvers geen probleem.
Trouwens, bij gitaarspelen, net zoals bij de meeste andere instrumenten, zijn beide handen even belangrijk. Ik zelf vind zelfs dat de slaghand belangrijker is dan de frethand.

dat linkshandigen in het begin denken dat een rechtshandige gitaar onhandig aanvoelt, heeft waarschijnlijk vooral te maken dat dat ook zo is voor een beginnende rechtshandige, alleen is die niet maatschappelijk gebrainwashed dat het op een linkshandige gitaar beter zou gaan ... ;)

tostiapparaat
29 november 2009, 16:57
ik heb het zelfde denk ik,

alles waarbij links mijn dominante hand is is schrijven,

ik speel rechtshandig gitaar (toen ik begon wist ik niet dat er ook linkshandige gitaren zijn), fijn is dat de beter gecontroleerde motoriek in de frethand zit, en zo leer je wat eerder de moeilijkere stukjes, maar nadeel is dat ik vaak fouten maak bij het aanslaan van de snaar.

maar ik zou na twee jaar niet meer wisselen, dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen, terwijl je wel weet dat je het links veel beter kan...

Saf
29 november 2009, 17:10
He Barno

http://www.lefthandedpiano.com/

Ik weet dat er blaasinstrumenten zijn die linkshandig zijn.

Ik ben linkshandig e nspee llinkshandig ben begonnen op ee nrechtshandige bas van een vriend van me. Die pakte ik meteen op de kop vast omdat, dat fijner aanvoelde. Wist toen ook niet dat er linkshandige gitaren/gitaristen zwaren en kwam er pas na een paar minuten jengelen achter toen die vriend terug kwam en vertelde dat ik de basgitaar op z'n kop had.

De basgitaar omgedraaid en wat na proberen te jengelen met een paar vrienden wegens totaal niet in de maat kunnen spelen etc de bas in de hoek gegooit. Paar jaar later nog eens geprobeerd met de bas op de kop en een maand late eerste optreden gedaan met mijn band. Simpele muziek welliswaar maar wel ritmevast en volgens mijn vrienden een hele verbetering.

Als je het toch heel moeilijk vind elke keer tegen een rechtshandige gitaar aan te kijken en er niet op kunnen spelen kun je er ook nog voor kiezen om de gitaar om te draaien en met de hoge e boven te leren spelen.

acousticmats
29 november 2009, 17:11
ik heb ooit eens gehoord dat je zowel links als rechtshandig kunt leren spelen (of je nu links of rechtshandig bent maakt niks uit) maar zodra je 1 van de twee geleerd hebt kan je nimeer verwisselen

wel, dat is wat ik heb gehoord :)

Plant
29 november 2009, 18:05
Ik schrijf links, al de rest doe ik rechts of kan ik met beide. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, hoe ik gitaar zou spelen. Ik nam zowat automatisch een rechtse, en dat zat goed... Dus doe gewoon wat goed voelt, en blijkbaar is dat links bij jou?

Bij mij precies hetzelfde. Schrijven doe ik links... hoewel ik het naar zeggen bij het leren op de lagere school eventjes beide heb gedaan. Ik begon de regel met links en ik pakte dan halverwege de regel mijn pen met de rechterhand over en ging met rechts verder :???: . Dat had de 'juf' opgemerkt en mijn ouders verteld, ik weet er niks meer van. Ze heeft gewoon afgewacht hoe het zich zou ontwikkelen en ik ging vanzelf alleen met links verder.

Maar voor de rest? Solderen - rechts (maar kan het links ook), computermuis - rechts. Toen mijn ouders mijn eerste gitaar kochten voor mijn 12de verjaardag, kwam wel de vraag van de winkelier. "Euh... doe maar... rechts".
Nooit moeite mee gehad, geen idee of er 'automatisch' een verband zou moeten zijn.

Mitch
29 november 2009, 18:12
Ik dacht echt WTF heeft Tristan het nou ineens over????!!!! En ineens een postcount van 1, huh?????
Toen viel het kwartje en zag ik dat het om Tristan. ging en niet om forumlid Tristan die ook linkshandig is hahahahah
Afijn, zoals je het beschrijft lijkt het me duidelijk: als je meer kracht in rechts hebt maar minder controle dan ben je toch linkshandig. Nou ja, eigenlijk ambidexter want er zijn dus wel wat verschillen, maar dit is het belangrijkste punt uit je verhaal. Als fysiotherapeut met een voorliefde voor neurologie (en dus in de waan dat ik motoriek een beetje snap) zeg ik: niet switchen, linkshandig blijven spelen.

barno
29 november 2009, 19:15
... Als fysiotherapeut met een voorliefde voor neurologie (en dus in de waan dat ik motoriek een beetje snap) zeg ik: niet switchen, linkshandig blijven spelen.

de vraag blijft: waarom iemand met een rechtsdominante hersenhelft (een linkspoot) beter gitaar zou spelen met zijn linkerhand als slaghand ?

Guitar GoD
29 november 2009, 19:20
iemand met meer ontwikkeling van de rechterhersenhelft zijn vaak heel creatief, misschien dat het daaraan ligt.
ik ben zelf links, maar ik heb mezelf rechtshandig leren spelen, omdat je als rechtshandige gitarist gewoon veel meer mogelijkheden hebt.

Mitch
29 november 2009, 19:29
de vraag blijft: waarom iemand met een rechtsdominante hersenhelft (een linkspoot) beter gitaar zou spelen met zijn linkerhand als slaghand ?
Ik heb er wel eens over getwijfeld of het inderdaad niet eignelijk beter andersom zou kunnen. Het is vooral op het moment dat je met je vingers speelt een enorm voordeel als je 'normaal' rechtshandig speelt maar bij nader inzien toch ook als je met plectrum speelt. Tuurlijk, je linkerhand moet aardig wat bewegen met de vingers maar het is toch een andersoortige nauwkeurigheid. Als je alleen zou tappen wordt het een ander verhaal, zie Michaelangelo Batio...

barno
29 november 2009, 19:55
Ik heb er wel eens over getwijfeld of het inderdaad niet eignelijk beter andersom zou kunnen. Het is vooral op het moment dat je met je vingers speelt een enorm voordeel als je 'normaal' rechtshandig speelt maar bij nader inzien toch ook als je met plectrum speelt. Tuurlijk, je linkerhand moet aardig wat bewegen met de vingers maar het is toch een andersoortige nauwkeurigheid. Als je alleen zou tappen wordt het een ander verhaal, zie Michaelangelo Batio...

Ik ken een linkspoot die rechts gitaar speelt. hij is heel goed, geweldig snel met akkoorden en voicings enz... toch wrong het altijd wat: ik merkte dat zijn rechterhand niet groovde. bij wijze van amateuristische veralgemening is mijn stelling sindsdien dat de slaghand mss wel het complexere werk doet ("groove"). Met deze stelling ondermijn ik mijn eerdere mening dat een linkspoot evengoed rechtshandig gitaar kan spelen, ik weet het.

bottomline: ik weet het niet echt :)

Tristan
29 november 2009, 19:56
:???:

Ik kan me niet herinneren dat ik zo dronken was dat ik me niet meer kan herinneren dat ik dit topic ben gestart.

Mitch
29 november 2009, 19:58
:???:

Ik kan me niet herinneren dat ik zo dronken was dat ik me niet meer kan herinneren dat ik dit topic ben gestart.

:seriousf:


Ik dacht echt WTF heeft Tristan het nou ineens over????!!!! En ineens een postcount van 1, huh?????
Toen viel het kwartje en zag ik dat het om Tristan. ging en niet om forumlid Tristan die ook linkshandig is hahahahah



My point exactly!

Tristan
29 november 2009, 20:22
Of is het misschien mijn evil twin brother? :D

Tristan
29 november 2009, 20:42
Ach ja, alle gekheid op een stokje...
Maar ik speel natuurlijk ook linkshandig gitaar, ben eigenlijk meer rechtshandig...
Om op het punt van barno terug te komen, ik denk dat je inderdaad gelijk hebt man...
Mijn meest ontwikkelde (rechter) hand zit op het fretboard, daarom vind ik mezelf ook ritmisch wat minder ontwikkeld, ik ben niet de beste slaggitarist...
Als mijn linkerhand doorgaat (zoals bij sommige Funk slagjes bijvoorbeeld) gaat het eigenlijk wel lekker, maar zo gauw het meer een soort aan/uit beweging is wordt het minder, met name met achtsten en de wat grovere/lompere ritmiek eigenlijk...
Aan de andere kant ben ik ook niet echt zo'n gitarist eerlijk gezegd...
Vreemd is wel dat ik zowel met mijn rechter als linkerbeen de maat kan tappen en ik eigenlijk niet kan zeggen welk been het meest natuurlijk is (waarschijnlijk mijn rechter terwijl ik met mijn linkerhand op de 1 zit, haha)...
Dus, om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat het wel degelijk uitmaakt hoe je begint met gitaarspelen en welke je hand je waar hebt, maar dat het ook te maken heeft met wat voor muziek/stijl je wil spelen, uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon doen wat het lekkerste voelt...

DeadHerring
29 november 2009, 20:43
Ik doe ook veel met mijn rechterhand, maar ik schrijf links en toen ik wou leren gitaar spelen, merkte ik geheid dat ik het heel moeilijk had om rechtshandig te spelen. Linkshandig voelde gewoon veel gemakkelijker aan. Nu speel ik linkshandig en ben ik ervan overtuigd dat dat de juiste keuze was.

Het is moeilijker om gitaren te vinden, maar dat is bijkomstig. Je moet wat meer zoeken, en tweedehands is bijna onmogelijk, maar het lukt wel. Ik heb er zeker geen spijt van.

Liquid_Metal
29 november 2009, 21:06
Misschien leuk om er even wat theorie in te gooien:

Linkshandigheid BESTAAT NIET. Mensen zijn rechtshandig of zogezegd 'omni', oftewel 'handig' (met beide handen kunnen ze even veel). Van de mensen die omni zijn leert een deel rechts aan en een deel links, maar wisselen is vaak niet zo heel erg moeilijk. Een deel van de rechtshandigen kan dus met de linkerhand ook even veel als met de rechterhand. Het grootste deel van de rechtshandigen is met rechts echter, zonder oefening, véél bekwamer dan met links.

Maar je zou dus in feite net zo makkelijk links als rechts gitaar kunnen leren spelen. Je zal je linkerhand dagelijks wel meer gebruiken voor fijne motoriek maar dat went vanzelf.
Het is geen aanval: ik ben zelf ook linkshandig. En érg blij dat ik gewoon rechtshandig gitaar speel: er is véél meer keuze en je kunt lekker gitaren wisselen met andere mensen. Het is gewoon veel praktischer (zoals alles met linkshandigheid).

Jordii
29 november 2009, 21:10
Mijn moeder diabolood met links en ze is rechts. Ze heeft het linkshandig aangeleerd en ze kan het ook niet andersom. Ik denk dat het bij gitaristen net zo werkt.

barno
29 november 2009, 21:16
Misschien leuk om er even wat theorie in te gooien:

Linkshandigheid BESTAAT NIET. Mensen zijn rechtshandig of zogezegd 'omni', oftewel 'handig' (met beide handen kunnen ze even veel). Van de mensen die omni zijn leert een deel rechts aan en een deel links, maar wisselen is vaak niet zo heel erg moeilijk. Een deel van de rechtshandigen kan dus met de linkerhand ook even veel als met de rechterhand. Het grootste deel van de rechtshandigen is met rechts echter, zonder oefening, véél bekwamer dan met links.

Maar je zou dus in feite net zo makkelijk links als rechts gitaar kunnen leren spelen. Je zal je linkerhand dagelijks wel meer gebruiken voor fijne motoriek maar dat went vanzelf.
Het is geen aanval: ik ben zelf ook linkshandig. En érg blij dat ik gewoon rechtshandig gitaar speel: er is véél meer keuze en je kunt lekker gitaren wisselen met andere mensen. Het is gewoon veel praktischer (zoals alles met linkshandigheid).

met "linkshandigheid" wordt hier bedoeld dat een aantal mensen een andere dominante hersenhelft hebben dan de "rechtshandigen". Dat bestaat wel degelijk hoor. Maar de schrijfhand is niet per definitie een indicatie van die orIëntatie (wel vaak). Ik zelf doe alles rechts maar was op sommige vlakken "succesvoller" geweest als ik het links had gedaan.

Mitch
29 november 2009, 21:37
Misschien leuk om er even wat theorie in te gooien
Misschien nog leuker om te vertellen waarom je zo stellig over deze halve waarheden doet.

Liquid_Metal
29 november 2009, 21:47
met "linkshandigheid" wordt hier bedoeld dat een aantal mensen een andere dominante hersenhelft hebben dan de "rechtshandigen". Dat bestaat wel degelijk hoor. Maar de schrijfhand is niet per definitie een indicatie van die orIëntatie (wel vaak). Ik zelf doe alles rechts maar was op sommige vlakken "succesvoller" geweest als ik het links had gedaan.

Dat blijkt dus niet te bestaan. Ik heb m'n bronnen niet op orde, maar het is redelijk betrouwbaar. Met betrekking tot het dominante van de hersenhelften wordt wel eens de link gelegd tussen creativiteit en linkshandigheid. Dat zou wel logisch zijn.


Misschien nog leuker om te vertellen waarom je zo stellig over deze halve waarheden doet.

Het zijn absoluut geen halve waarheden en misschien is het voor de topic starter verstandig om rechtshandig gitaar te gaan spelen omdat hij dan dezelfde voordelen heeft die ik al eerder heb genoemd. Als mijn bovenstaande theorie klopt zou elke linkshandige gitarist rechtshandig gitaar kunnen spelen. Er zal vast een uitzondering zijn, maar een vriend van me die zojuist is begonnen heeft ook geen enkel probleem met rechtshandig spelen (en ja, hij is dus linkshandig). En voor zover ik weet hebben de linkshandige personen die ik ken ook weinig moeite met dingen doen met rechts. Daarom ga ik er nog steeds vanuit dat mensen rechts of omni zijn.

Saf
29 november 2009, 22:13
Ik heb het geprobeerd en uit pure fustratie ben ik toen gestopt pas naar 3 jaar nog eens geprobeerd en toen gedaan wat mijn eerste gevoel was linkshandig en toen lukte het wel.

De maat met tappe nbijvoorbeeld met rechts? kan ik vergeten gaat echt niet lukken. Een voetbal ofzo met rechts wegtrappen in een rechte lijn? kan ik vergeten.

Het hersenhelft verhaal is toch ook meer dan redelijk betrouwbaarwel bewezen. Zo is het overgrote deel van de kunstennaars maar ook van de genie-en bijvoorbeeld linkshandig aan de andere kant het grootste deel van de zwakzinnige ook.

Ik den kdat persoonlijk is. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik rechthandig nooit had leren bassen. Omdat ik daar nooit de slag goed mee greeg, nooit in de maat kon spelen en elke keer als i kde gitaar vastpakte er aan moest denken hem niet op de kop te houden zelfs na een paar weke nnog. Dat gevoel was te sterk.

Een bevriende drummer van me en een stamgast in onze oude stamkroeg had de reputatie nooit ritmevastte zijn en altijd een slag te laat. tot hij naar 25 jaar drummen op een linkshandig drumstel speelde .Geloof het of niet maar na een maand oefenen was hij beter en veel maatvaster dan in de 25 jaar ervoor.

barno
29 november 2009, 22:25
Het hersenhelft verhaal is toch ook meer dan redelijk betrouwbaarwel bewezen. Zo is het overgrote deel van de kunstennaars maar ook van de genie-en bijvoorbeeld linkshandig aan de andere kant het grootste deel van de zwakzinnige ook.



en saf, waar op die schaal bevind jij je? :)

ach 'tis ook niet altijd zomaar simpel te duiden. Zo is een proportioneel groter deel van de voetbalgenieën linksvoetig, maar mss is de oorzaak gewoon pragmatisch als in: altijd moeten opboksen tegen een rechtse wereld en dus meer karakter ontwikkelen, meer gebeten zijn om beter te zijn enz...

Saf
29 november 2009, 22:41
ergens halverwege genialiteit en doorgedraaid denk ik :). Die gedrevenheid mis ik overigens totaal heb minder als geen amibitie om ergens de beste in te zijn.

I kzou zeggen volg je gevoel. Probeer het als je wilt een tijd blijft het onnatuurlijk aanvoele nwhat the heck blijf je linkshandig spelen. Je hebt minder keuze dat klopt zeker. Dat ka nzeker ook we lee nvervelend zijn, zeker .Maar als je gaat optreden met je band bijvoorbeeld vind ik het gaaf voor de pofiumuitstraling ook onderscheid je, jezelf daar ee nbeetje mee.

Tupelo
29 november 2009, 22:53
Hmm... gitarist van mijn vorige bandje is linkshandig, speelt rechtshandig en is juist zo strak als een deur (als een deur toch, of hebben we daar wat anders voor ?); achtsten en al die - ook mij niet zo gelegen - moeilijkere beuk techniek.

Rechtshandige gitaar andersom spelen is voor sommige mensen ook nog een optie. Of rechtshandige gitaar met de snaren andersom haha... om het nog moeilijker te maken.

Mitch
29 november 2009, 22:58
Het zijn absoluut geen halve waarheden en misschien is het voor de topic starter verstandig om rechtshandig gitaar te gaan spelen omdat hij dan dezelfde voordelen heeft die ik al eerder heb genoemd. Als mijn bovenstaande theorie klopt zou elke linkshandige gitarist rechtshandig gitaar kunnen spelen. Er zal vast een uitzondering zijn, maar een vriend van me die zojuist is begonnen heeft ook geen enkel probleem met rechtshandig spelen (en ja, hij is dus linkshandig). En voor zover ik weet hebben de linkshandige personen die ik ken ook weinig moeite met dingen doen met rechts. Daarom ga ik er nog steeds vanuit dat mensen rechts of omni zijn.
Tja, hartstikke leuk als je een paar gevallen kent maar om dan harde uitspraken te doen, een boute stelling te plaatsen... verkondig het dan als een mening in plaats van als een feit. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een uitermate groot voorstander van gewaagde hypotheses die indruisen tegen de heersende consensus als die een zwak fundament heeft, maar over de plasticiteit van het brein en het recruteren van neuronale netwerken zijn zo veel goede studies gedaan de laatste tijd, daar kom je niet weg met je beweringen. Dat alleen rechtshandigheid of ambidexter bestaat is net zo'n doelloze bewering als dat alleen hetero- en bisexueel bestaat en dat iedere homosexueel eigenlijk bi is, maar met een neiging richting homo. En nee, dat zijn geen appels en peren...
Eén ding is de ritmiek, zoals uit het voorbeeld van barno en wat ook Tristan over zijn eigen spel zei. Het gaat niet alleen om motoriek, de motoriek binnen deze context moet ook passen bij een goede ritmiek van de andere zijde. Natuurlijk kan dat wel, zie Tupelo's voorbeeld, maar da's ook maar weer een los voorbeeld.

driesp
30 november 2009, 00:16
ben ook links op alle vlakken en speel rechts gitaar. Gaat prima, zou nooit anders gewild hebben anders had ik de gitaar van m'n dromen waarschijnlijk niet gehad.

GeofJackon
30 november 2009, 00:33
Even geheel terzijde en misschien zelfs een dom idee, maar ik heb het altijd raar gevonden dat dominante hand/been etc kruislings is. Biologie is echter niet mijn sterkste punt dus als ik gewoon iets mis...

OT: Mark Knopfler iemand? Links (or so they say, ambidexter lijkt logischer maar kom) en toch speelt hij rechts.

Mitch
30 november 2009, 08:21
Even geheel terzijde en misschien zelfs een dom idee, maar ik heb het altijd raar gevonden dat dominante hand/been etc kruislings is. Biologie is echter niet mijn sterkste punt dus als ik gewoon iets mis...
Dat is niet per definitie kruislings maar komt voor.

Liquid_Metal
30 november 2009, 11:09
Tja, hartstikke leuk als je een paar gevallen kent maar om dan harde uitspraken te doen, een boute stelling te plaatsen... verkondig het dan als een mening in plaats van als een feit. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een uitermate groot voorstander van gewaagde hypotheses die indruisen tegen de heersende consensus als die een zwak fundament heeft, maar over de plasticiteit van het brein en het recruteren van neuronale netwerken zijn zo veel goede studies gedaan de laatste tijd, daar kom je niet weg met je beweringen. Dat alleen rechtshandigheid of ambidexter bestaat is net zo'n doelloze bewering als dat alleen hetero- en bisexueel bestaat en dat iedere homosexueel eigenlijk bi is, maar met een neiging richting homo. En nee, dat zijn geen appels en peren...
Eén ding is de ritmiek, zoals uit het voorbeeld van barno en wat ook Tristan over zijn eigen spel zei. Het gaat niet alleen om motoriek, de motoriek binnen deze context moet ook passen bij een goede ritmiek van de andere zijde. Natuurlijk kan dat wel, zie Tupelo's voorbeeld, maar da's ook maar weer een los voorbeeld.

Oké het is wat overrated om te zeggen dat iedere linkshandige persoon rechtshandig gitaar kan (leren) spelen. Ik ben zelf juist erg blij dat ik rechtshandig speel omdat ik dan mijn beste hand (links dus) gebruik voor de hals, waar ik persoonlijk van denk dat dat lastiger is dan het aanslaan.
Ik heb de kennis over linkshandigheid/ambidexteriteit viavia en van mensen die, net als ik, in de wetenschappelijke wereld zitten en dat dus vast niet uit de lucht gegrepen hebben (hoewel het wel studenten blijven). Daardoor blijf ik van mening dat dat geen 'gewaagde hypothese' is, het zal ongetwijfeld aangetoond zijn.
Hoe plastisch dti fenomeen is durf ik niet te zeggen. In ieder geval is voorkeur niet plastisch, want dat is iets ongeoefends.


Dat is niet per definitie kruislings maar komt voor.

Bedoelen jullie daarmee dat iemand linkshandig en rechtsvoetig zou zijn? Of dat het linkerdeel van het lichaam wordt aangestuurd door de rechterhersenhelft? Dat is bij mijn weten wel altijd het geval (behalve met de gezichtsspieren en zenuwen).
Linkshandig/rechtsvoetig (of andersom) lijkt me redelijk zeldzaam.

Saf
30 november 2009, 12:42
ik den kdat het idd van linkshandig persoon tot linkshandig persoo nverschillend is. Ik ken ook gevallen die hoewel linkshandig zijn, rechtshandig spele nen wel goed strak etc .Weet van mijzelf dat, dat een fiasco was en ken buiten mijzelf meerdere gevallen die rampzalig waren op een rechtshandig instrument.

guitarkid
30 november 2009, 14:05
Mijn 13-jarige zoon is linkshandig en toen die drie jaar geleden begon met gitaar spelen dacht ik: als ik nou doe of mijn neus bloedt, dan gaat hij gewoon op een rechtshandige gitaar van mij beginnen. Scheelt een hoop geld (:crazyhappy:) en kan dan eigenlijk altijd op een (toevallig aanwezige en vrijwel altijd rechtshandige) gitaar spelen.
Nou, vergeet het maar. De rechtshandige gitaar voelde gewoon direct niet goed voor hem en op een linkshandige in de winkel speelde hij eigenlijk vrij eenvoudig wat voor de vuist weg. Linkshandig dus!
Nadeel: toch wel minder keus aan gitaren, hoewel er gelukkig steeds meer en beter te krijgen is en hij vooralsnog tevreden is met zijn Epiphone SG-400. Is ook een goed instrument, hoewel de vraag steeds vaker komt om andere p.u.'s, stemmechanieken etc..., want dat leest hij natuurlijk in de vakbladen en catalogussen van Music Store, Musik Produktiv etc. die we samen zo heerlijk kunnen doorlezen.
Voordeel: hij blijft van mijn toch wel kostbare gitaarverzameling af.....:)
(Hoewel hij daar echt op had mogen spelen, hoor..!)

Gr. C.

Liquid_Metal
30 november 2009, 14:31
Dat voordeel is wel een goeie :P.
Ik heb ook wel eens linkshandig geprobeerd en afgezien van de onwennigheid lukte mij dat best aardig. Maar ik denk dat ik op links nooit zo goed zou kunnen worden als op rechts, vast door het verschil in motoriek.

Maar ja (voor de TS), als links beter voelt, gewoon links blijven spelen. Rechts proberen zou ik zeker doen, misschien speelt dat wel makkelijker. En het kan best zijn dat je dat erg snel oppikt (de theorie is hetzelfde, het is vooral de gewenning van je handen).

Chris Winsemius
30 november 2009, 14:52
Tristan:

ik moest laatst aan "jouw situatie" denken.

Ongeveer 10% v/d mensheid schijnt "echt" linkshandig te zijn maar het aanbod linkshandige gitaren is procentueel en absoluut veel lager.

Jij moet dus meer moeite doen om 'n top-gitaar te vinden.

Anderzijds (weet niet of dit voor jou geldt, je komt iig. zeer creatief over ;) ) schijnen linkshandigen 'n iets andere werking v/d hersenen te hebben wat (vaak) 'n positieve invloed op creativeit heeft.

Ik zou zeggen: doe wat voor jou het meest "natuurlijk" is qua speelcomfort, toonvorming en creativiteit.

beruk
30 november 2009, 15:09
Tristan:

Jij moet dus meer moeite doen om 'n top-gitaar te vinden.

Ik zou zeggen: doe wat voor jou het meest "natuurlijk" is qua speelcomfort, toonvorming en creativiteit.
1, is alleen maar leuk! Of het zit niet mee maar kun je ongelimiteerd upgraden tot je er bij neer valt.
2, doen! Wij linkspoten leven korter dus: gáán!

ShredTallicA
30 november 2009, 15:23
Even een vraagje tussendoor :cheerup:

Hoe zit het dan eigenlijk met links zijn en rechts zijn, want met mijn handen doe ik alles met links behalve gitaarspelen. En met mijn benen/voeten doe ik alles met rechts :chicken: voetbal enzo... En ik werd regelmatig vreemd aangekeken als ik tegen iemand zei dat ik linkshandig was en rechtsbenig

Nicks
30 november 2009, 16:41
Even een vraagje tussendoor :cheerup:

Hoe zit het dan eigenlijk met links zijn en rechts zijn, want met mijn handen doe ik alles met links behalve gitaarspelen. En met mijn benen/voeten doe ik alles met rechts :chicken: voetbal enzo... En ik werd regelmatig vreemd aangekeken als ik tegen iemand zei dat ik linkshandig was en rechtsbenig

De meeste mensen die links zijn, zijn overwegend links met alles. Het oog (richten), de benen (schieten), horen, ruiken, kauwen etc. Ik ben zelf echt met alles links, behalve met de muis en de gitaar. De coordinatie heb ik nodig voor de frets, ik ben zelfs van mening dat ik als linkshandige voordeel heb op een rechtshandige gitaar. voor mij waren die akkoorden leren pakken een stuk makkelijker.

Nicks
30 november 2009, 16:44
1, is alleen maar leuk! Of het zit niet mee maar kun je ongelimiteerd upgraden tot je er bij neer valt.
2, doen! Wij linkspoten leven korter dus: gáán!

Maar wij linkspoten zijn veelal creatiever en hebben meer succes in het leven.
Het korter leven is een slecht ondersteunde theorie imo. Het eerste is tenminste makkelijk aan te tonen. Ga eens naar een creatieve opleiding en bekijk de verhoudingen. Voor het succes, kijk eens naar linkshandige presidenten.

Tristan.
30 november 2009, 17:37
Alvast merci voor de vele reacties!
Ik denk dat ik toch maar gewoon doorga linkshandig, het ging van het begin al zeer goed zo dus ik laat het zo.
Ik hebwel al een rechtshandige geprobeerd maar nu ik al zo veel links gespeeld heb kan ik totaal geen snaar aanslaan met mijn rechterhand.

Moest ik eigenlijk meer rechtshandig zijn dan linkshandig is dat blijkbaar een voordeel aangezien velen zeggen dat je frethand het belangrijkst is...

En daar komt nog eens bij dat Jimi Hendrix rechtshandig schreef :cooler:

@Tristan: Wat een toeval dat jij dan ook nog eens linkshandig speelt!
Sorry dat ik geen andere naam genomen heb maar ik had gehoopt dat de Tristan die al bezet was wel niet zo veel online zou zijn :sssh:

barno
30 november 2009, 17:57
Moest ik eigenlijk meer rechtshandig zijn dan linkshandig is dat blijkbaar een voordeel aangezien velen zeggen dat je frethand het belangrijkst is...

:

ik ben er tamelijk zeker van dat slaghand belangrijker is dan frethand, bepaalt veel meer de feel, groove, ritme en dat zijn de - mss minder spectaculaire - dingen die gitaarspel uitzonderlijk (goed / slecht) maken.

Tristan.
30 november 2009, 18:49
ik ben er tamelijk zeker van dat slaghand belangrijker is dan frethand, bepaalt veel meer de feel, groove, ritme en dat zijn de - mss minder spectaculaire - dingen die gitaarspel uitzonderlijk (goed / slecht) maken.

En welke hand lijkt je dan het beste?
De zwakste hand die je het meest kan controleren voor dingen zoals schrijven (mijn linkerhand)
of de sterke hand die je het minst kan controleren voor bv. dingen te smijten (mijn rechterhand)

Begrijp mij niet verkeerd, met sterk en zwak bedoel ik niet goed of slecht...

Voor smijten zit ik ook met een probleem, met mijn rechterhand gaat het voorwerp zeer ver maar gaat hij totaal niet in de goeie richting terwijl mijn linkerhand het voorwerp in de goeie richting smijt maar totaal niet hard genoeg...

Saf
30 november 2009, 20:01
ik ben er tamelijk zeker van dat slaghand belangrijker is dan frethand, bepaalt veel meer de feel, groove, ritme en dat zijn de - mss minder spectaculaire - dingen die gitaarspel uitzonderlijk (goed / slecht) maken.

hele Dikke +1

DeadHerring
1 december 2009, 10:38
Ik wil toch maar even zeggen dat het idee dat niemand echt linkshandig is, alsof het een "keuze" zou zijn, totaal achterlijk is. Als dat zo was, zou ik wel rechtshandig spelen hoor. Ik heb het er wel ff moeilijk mee gehad dat alle goeie deals qua gitaren rechtshandig zijn, en dat ik voor een gitaar vooral nieuw moet kijken én dan ook nog 'ns meer betalen.

Ja, iemand als Mark Knopfler kan rechtshandig geweldig spelen, goed van hem en gelukkig voor hem, maar denk je niet dat als het gewoon een keuze was, al die andere gitaristen ook rechtshandig zouden spelen? Jimi Hendrix heeft 'm heus niet als novelty omgedraaid hoor.

Ik kan gewoon niet met rechts spelen... Misschien kan ik het ooit op een matige manier doen, zo, maar nooit met veel gevoel. Dat is trouwens hetzelfde met schrijven. Ik heb door een blessure een hele tijd met rechts moeten schrijven, en dat was na twee maanden nog even moeilijk als in het begin.

Dus als jij het kan ben ik blij voor jou, maar ga dan niet zeggen dat dit voor iedereen geldt, want dat is een hoop gelul.

Michael AE
1 december 2009, 10:55
Ach ja, alle gekheid op een stokje...
Maar ik speel natuurlijk ook linkshandig gitaar, ben eigenlijk meer rechtshandig...
Om op het punt van barno terug te komen, ik denk dat je inderdaad gelijk hebt man...
Mijn meest ontwikkelde (rechter) hand zit op het fretboard, daarom vind ik mezelf ook ritmisch wat minder ontwikkeld, ik ben niet de beste slaggitarist...
Als mijn linkerhand doorgaat (zoals bij sommige Funk slagjes bijvoorbeeld) gaat het eigenlijk wel lekker, maar zo gauw het meer een soort aan/uit beweging is wordt het minder, met name met achtsten en de wat grovere/lompere ritmiek eigenlijk...
Aan de andere kant ben ik ook niet echt zo'n gitarist eerlijk gezegd...
Vreemd is wel dat ik zowel met mijn rechter als linkerbeen de maat kan tappen en ik eigenlijk niet kan zeggen welk been het meest natuurlijk is (waarschijnlijk mijn rechter terwijl ik met mijn linkerhand op de 1 zit, haha)...
Dus, om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat het wel degelijk uitmaakt hoe je begint met gitaarspelen en welke je hand je waar hebt, maar dat het ook te maken heeft met wat voor muziek/stijl je wil spelen, uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon doen wat het lekkerste voelt...

Ik vind daardoor jouw timing vaak brilliant, vooral bij lead-lijnen. Lekker tegen de maat in, alleen maar downstrokes, weet je wel...:D Klinkt te gek.

@TS: Misschien is het toch handiger een andere nick aan te vragen bij een mod, want zoals je ziet, werkt dit mega verwarrend.

Tristan
1 december 2009, 12:13
Haha, thanks, ik denk dat het voor mijn single note werk inderdaad erg goed is geweest om linkshandig te gaan spelen aangezien mijn sterkste en accuraatste hand over het fretboard beweegt.
Vandaar ook mijn opmerking over verschillende stijlen, als je goed akkoorden wil kunnen harken heb je denk ik weer het liefste je sterkste en/of accuraatste hand als slaghand.
Aan de andere kant kan je dingen ook leren, Funk heb ik gewoon leren spelen denk ik, daar is mijn linkerhand ook best accuraat in geworden.
Het enige waar ik het verschil merk zijn met name de rechte en doorgaande achtsten, die zijn nooit sterk geweest bij mij, maar aan de andere kant walg ik ook van de klank daarvan (het klinkt zo dom) dus het zal wel nooit mijn forte worden.
Ik kan van mezelf trouwens niet zeggen of ik echt rechts of linkshandig ben, waarschijnlijk heb ik het gitaarspelen gewoon linkshandig aangeleerd omdat ik heel jong was en mijn moeder (die echt linkshandig is) mij de gitaar altijd verkeerd aangaf.

TristanPunt:
Klinkt trouwens ook wel als een raar verhaal hoor, links heb je de accuratesse maar weinig kracht en rechts wel de kracht maar niet de accuratesse, geen idee wat je daarmee zou moeten.
Als je, zoals je al aangeeft, rechtshandig niks voor elkaar krijgt op de gitaar dan lijkt het me toch wel redelijk duidelijk.
Je zou mij eens moeten zien met een rechtshandige gitaar, ik kan 'm net vasthouden, maar een klank of een akkoord eruit krijgen, no way! :seriousf:
Op z'n kop (snaren andersom) gaat dan weer wel.

DeadHerring
1 december 2009, 13:29
btw, ik vind fretten veruit het gemakkelijkste aan gitaar spelen... ben blij dat ik m'n linkerhand kan gebruiken voor de moeilijkere dingen, als fingerpicking (waar ik nog altijd helemaal niet goed in ben, en wat ik vreselijk moeilijk vind om mezelf aan te leren), en al die picking techniques, en dingen die afhangen van nauwkeurigheid en gevoel als pinch harmonics.

In het begin is fretten misschien het belangrijkste, en een goeie vibrato onder de knie krijgen is ook niet zo simpel, maar nu ik begin te ontdekken wat je allemaal uit een gitaar kan krijgen als je er echt mee speelt, door gewoon je attack te variëren en zo, ben ik ERG blij dat ik m'n linker als pickhand heb.

Ik denk dat, als ik rechtshandig had gespeeld, ik wel wat akkoorden kon spelen nu, maar meer ook niet.

Ukeloeder
1 december 2009, 16:42
En voor de eeuwige twijfelaar is er inmiddels ook een oplossing;
http://pro-music-news.com/html/03/31120dea.jpg

Mitch
1 december 2009, 19:54
Bedoelen jullie daarmee dat iemand linkshandig en rechtsvoetig zou zijn? Of dat het linkerdeel van het lichaam wordt aangestuurd door de rechterhersenhelft? Dat is bij mijn weten wel altijd het geval (behalve met de gezichtsspieren en zenuwen).
Linkshandig/rechtsvoetig (of andersom) lijkt me redelijk zeldzaam.

Nou, je kent er nu in ieder geval één. Linksvoetig, rechtshandig :D


TristanPunt:
Klinkt trouwens ook wel als een raar verhaal hoor, links heb je de accuratesse maar weinig kracht en rechts wel de kracht maar niet de accuratesse, geen idee wat je daarmee zou moeten.

Dat is in zoverre niet zo vreemd dat je niet-voorkeurshand een betere steunfunctie heeft. Dat kan leiden tot meer kracht.