PDA

View Full Version : woot mijn eerste hngd



highflyers
28 november 2009, 23:34
nou luitjes omdat het zwaar moelijk was om langer te wachten heb ik me richwoord maar op gehaald dus ik ben happy en martel me zelf weer met plezier tot ik weer eelt op me vingers heb.

http://highflyers.dynalias.com/pics/myguitar.jpg
maar echt luitjes als je al lekker gitaar speeld doe nooit als het even kan een onder breeking van 15 jaar of mischien wel korter. want echt het is kloten weer beginnen. dan heb ik het niet alleen over de pijn in de vingers maar vooral over hoe erg het weg gezakt is.
twee jaar lang elke week een les naar de knoppe gegooit.

acousticmats
28 november 2009, 23:39
gefeliciteerd, ziet er een lekkere plank uit!
en veel plezier met het eelt bijwerken, voor je het weet heb je al die verloren kennis weer bijeen (:

highflyers
28 november 2009, 23:45
hoop het echt

Midwolda
28 november 2009, 23:57
Da's een mooi boompje geweest! :ok:
En vijftien jaar, ach, ik geloof dat ik het wel twintig jaar heb laten sloffen.
Niet proberen om weer hetzelfde te kunnen als toen, maar gewoon verdergaan zoals het nu gaat.
Voor je het weet doen je vingers zelf het werk weer.
Succes met je nieuwe gitaar!

Jay75
29 november 2009, 00:06
nou luitjes omdat het zwaar moelijk was om langer te wachten heb ik me richwoord maar op gehaald dus ik ben happy en martel me zelf weer met plezier tot ik weer eelt op me vingers heb.

http://highflyers.dynalias.com/pics/myguitar.jpg
maar echt luitjes als je al lekker gitaar speeld doe nooit als het even kan een onder breeking van 15 jaar of mischien wel korter. want echt het is kloten weer beginnen. dan heb ik het niet alleen over de pijn in de vingers maar vooral over hoe erg het weg gezakt is.
twee jaar lang elke week een les naar de knoppe gegooit.

Net als je lessen Nederlands op school voor niks zijn geweest als ik het zo lees haha.

Maar ik zie geen plaatjes?

Mathidal
29 november 2009, 00:15
Eigenlijk héél bizar: iedereen klaagt erover dat het zoveel pijn doet. Elke gitarist bevestigt dat, maar ik heb er nooit last van gehad.

Natuurlijk, als ik drie uur bezig ben met oefenen willen mijn vingers wel eens pijn doen, maar ik heb mezelf zo gedisciplineerd dat ik verder blijf spelen als ik pijn heb. (moeten mijn vingers zich ietsje verder aanpassen :))

Overigens heb ik gehoord dat het eenvoudiger is om te herbeginnen dan helemaal van niets te beginnen. De basis verleer je niet. :cooler:

Succes! Alvast een goede keuze om te hervallen. :D

pannekoek
29 november 2009, 00:47
Eigenlijk héél bizar: iedereen klaagt erover dat het zoveel pijn doet. Elke gitarist bevestigt dat, maar ik heb er nooit last van gehad.

Natuurlijk, als ik drie uur bezig ben met oefenen willen mijn vingers wel eens pijn doen, maar ik heb mezelf zo gedisciplineerd dat ik verder blijf spelen als ik pijn heb. (moeten mijn vingers zich ietsje verder aanpassen :))

Overigens heb ik gehoord dat het eenvoudiger is om te herbeginnen dan helemaal van niets te beginnen. De basis verleer je niet. :cooler:

Succes! Alvast een goede keuze om te hervallen. :D


door spelen terwijl het pijn doet is absoluut niet goed, daarmee kan je blessures oplopen. ik heb eigenlijk nooit pijn tijdens het spelen. ook niet in het begin, heel soms als ik uren lang speel met veel bends, dan beginnen mijn vingers enorm te branden. dan hou ik ook echt op, anders heb ik dagenlang last van mijn vingers als ik nog uren doorga.

gaaf gitaartje trouwens! ik hou wel van naturel strats!

FruscianteFan
29 november 2009, 00:56
door spelen terwijl het pijn doet is absoluut niet goed, daarmee kan je blessures oplopen. ik heb eigenlijk nooit pijn tijdens het spelen. ook niet in het begin, heel soms als ik uren lang speel met veel bends, dan beginnen mijn vingers enorm te branden. dan hou ik ook echt op, anders heb ik dagenlang last van mijn vingers als ik nog uren doorga.
Je moet goed onderscheid maken tussen verschillende soorten pijn. Als de pijn komt door snaren die bijna in je vingers snijden, of doordat je speelt met een wondje, dan kun je daar best doorheen spelen (afhankelijk van het soort wondje).

Als de pijn komt door overbelasting of verkeerde techniek, dan moet je enorm uitkijken. Kramp is wat dat betreft op het randje: je moet wel je spieren trainen, maar je kunt ook te ver gaan.

Mathidal
29 november 2009, 01:04
Je moet goed onderscheid maken tussen verschillende soorten pijn. Als de pijn komt door snaren die bijna in je vingers snijden, of doordat je speelt met een wondje, dan kun je daar best doorheen spelen (afhankelijk van het soort wondje).

Als de pijn komt door overbelasting of verkeerde techniek, dan moet je enorm uitkijken. Kramp is wat dat betreft op het randje: je moet wel je spieren trainen, maar je kunt ook te ver gaan.

Ik moet zeggen dat ik last heb gehad van kramp in mijn pols toen ik mijn gitaarband in het begin had. Nu helemaal opgelost omdat hij op de juiste hoogte staat.

Met open wonde speel ik natuurlijk niet, maar gelukkig heb ik hier bij mijn linkerhand nooit last van gehad. Wel eens bij mijn rechterhand... dat was balen. :o

Ik heb het dan over pijn door de snaren, waar ik me hard verzet door verder te doen. ;)

Een beetje zoals conditietraining: in het begin lastig, maar hoe meer je traint en hoe meer je je pijngrens verlegt, des te beter hij zal zijn. :D

highflyers
29 november 2009, 02:31
kijk jay75 ik kan me druk gaan maken over me nederlands of ik kan bezig zijn met op nieuw leren gitaar spelen of hoe ik systeem gebruikers kan helpen of hoe ik me leerlingen modelvliegen kan bij brengen zonder dat er gewonden vallen of mensen levens redden tijdens het werk wat ik deed in 2002. om maar een paar dingen te noemen. die belangrijker zijn dan de exact juiste spelling of grammatica, ja nederlands is nooit in Schrift mijn sterkste punt geweest.
elke taal trouwens zo beetje maar mondeling en lezen is het wel me sterkste punt.

trouwens iedereen bedankt

Rinze
29 november 2009, 08:39
Mooie gitaar, lijkt qua body-vorm een kopie van een Yamaha Pacifica, of zie ik dat nou verkeerd? Ook met een Wilkinson trem erop, netjes. Veel plezier ermee en die pijn gaat wel weer over.

Mathidal
29 november 2009, 10:19
Mooie gitaar, lijkt qua body-vorm een kopie van een Yamaha Pacifica, of zie ik dat nou verkeerd? Ook met een Wilkinson trem erop, netjes. Veel plezier ermee en die pijn gaat wel weer over.

Ik vind het eerder een fender-kopie. :D

acousticmats
29 november 2009, 11:15
Je moet goed onderscheid maken tussen verschillende soorten pijn. Als de pijn komt door snaren die bijna in je vingers snijden, of doordat je speelt met een wondje, dan kun je daar best doorheen spelen (afhankelijk van het soort wondje).

Als de pijn komt door overbelasting of verkeerde techniek, dan moet je enorm uitkijken. Kramp is wat dat betreft op het randje: je moet wel je spieren trainen, maar je kunt ook te ver gaan.

ik had men vinger is verbrand (ik ben redelijk dom) en er stond zo'n lekkere blaas op

en toen probeerde ik barre's te nemen (was men wijsvinger)

tjah

niet slim

Mathidal
29 november 2009, 11:17
ik had men vinger is verbrand (ik ben redelijk dom) en er stond zo'n lekkere blaas op

en toen probeerde ik barre's te nemen (was men wijsvinger)

tjah

niet slim

Dan moet je vingeroefeningen doen met de andere vingers tot het opgelost is. :D

Anders gaan je vingers niet meer goed meewillen. :stop:



Oh ja: nog leuk om te vermelden is dat je niet alleen barrées kunt leggen voor je eerste vinger, maar ook voor de overige vingers. :D
Vooral de derde vinger gebruik ik erg vaak in barrée. Als ik Panama van Van Halen speel gebruik ik vaak die twee barrées. :)

Je kunt ook nog tappen in barrée, dus weet dat het een belangrijke techniek is. :soinnocent:

macwilliams
29 november 2009, 12:20
Gefeliciteerd met het hervinden van een hobby. Ik heb zelf zeventien jaar pauze gehad. Omstandigheden veranderen steeds en er echt spijt van heb ik niet. Ik ben iets meer dan twee jaar geleden herbegonnen en het plezier erin groeit met de dag. :ok:

pannekoek
29 november 2009, 12:24
Gefeliciteerd met het hervinden van een hobby. Ik heb zelf zeventien jaar pauze gehad. Omstandigheden veranderen steeds en er echt spijt van heb ik niet. Ik ben iets meer dan twee jaar geleden herbegonnen en het plezier erin groeit met de dag. :ok:

net als je collectie :seriousf:

macwilliams
29 november 2009, 12:32
net als je collectie :seriousf:


:p



Eerlijk is eerlijk, als ik toen was doorgegaan dan had ik heel veel frustraties gehad omdat ik nooit het geld had gehad om mooie spullen te kopen. Mijn talent (of de afwezigheid daarvan) zal me het geld ook nooit opgeleverd hebben. De pauze van zeventien jaar heeft er voor gezorgd dat ik inmiddels een redelijk stabiel inkomens patroon heb. En met behulp van overuren heb ik de laatste anderhalf jaar mooie gear bijeen gesprokkeld.

Mijn ouders konden het geld echt niet missen, niet dat we het slecht hadden hoor. Alleen de na de aanschaf van mijn gitaar en fullstack marshall jcm800 was er geen geld meer over voor 10 gibsons.....De versterker heb ik ook helemaal terug moeten betalen met zware nachtdiensten in een fabriek te draaien aan een lopende band.

highflyers
30 november 2009, 15:30
ach ja ik heb straks ook al twee gitaren en versterkers maar ja dat is gewoon omdat ik slecht kan kiezen en wachten

Mathidal
30 november 2009, 18:06
Eerlijk is eerlijk, als ik toen was doorgegaan dan had ik heel veel frustraties gehad omdat ik nooit het geld had gehad om mooie spullen te kopen. Mijn talent (of de afwezigheid daarvan) zal me het geld ook nooit opgeleverd hebben.

Ik denk dat er érg veel hobbisten zijn die geen euro verdienen aan hun instrument, maar het wel leuk vinden om er veel in te investeren omdat ze hun hobby goed kunnen uitoefenen.

Maar als je geen budget had kan ik daar gerust op inkomen. :)

highflyers
4 december 2009, 15:42
he luitjes

Het begint bij mij al weer leuker te worden om te spelen.
Me vingers worden na een week intensief oefenen op simpele akoorden al minder gevoelig en het word dus echt weer zo als vroeger.
De lol komt weer helemaal terug.
Nu baal ik wel van het feit dat de gitaar niet echt stem vast is maar he dat krijg je he.
Gewoon elke keer als ik hem pak even stemmen.
Kan niet wachten tot ik me vintage les paul kan op halen samen met me line 6spider 4 30 watt. (dan kan ik ook serieus beginnen met lessen want nu is het gewoon vingers minder gevoelig maken)
Want die rolland micro cube is toch net niet de versterker voor extreem lekker geluid.
je zit zo aan de max van de speaker.
Waar door ik dus contstant me HQ koptelefoon op heb om maar niet het kraakend geluid te horen als ik weer eens de 6 of 5 aan sla

btw wat doe je aan frettbuss want dat is toch dat ratelend geluid.(akoustisch hoor. je hoord het dus niet op de versterker.)
want elke keer als ik de e of a snaar een beetje heavy aan slaa dan heb ik dat. nou weet ik ook wel dat ik het dan kan voor komen door die snaar minder hard aan te slaan. maar ja soms is het leuk om even lekker te knallen.

munkie
5 december 2009, 13:57
Hij hoort gewoon na de aanslag even aan te lopen, daarna moet de snaar vrij trillen. Kwestie van afstelling. Al heeft Richwood niet altijd even goed fretwerk helaas. Ik heb de frets van mijn RW RE400 ES335 kloon zelf gevlakt, speelt en klinkt nu heerlijk.

Op stemming blijven. Nieuwe set Ernie Ball 010 snaren erop. Goed uitrekken, intonatie afstellen. Stem mechanieken met de schroevendraaier zo afstellen dat ze wel soepel draaien maar geen speling hebben. Als ie dan bij gewoon snaren opdrukken en licht tremolo werk ontstemt, gleufjes vd snaren in de topkam iets uitvijlen. Wat potlood slijpsel in de gleufjes wil ook nog wel eens helpen. Desnoods de hele topkam vervangen door een GraphTec topkam, 6 euro.

Die nieuwe Strat en LP klonen van RW hebben een iets andere vorm omdat ze gedonder hebben gehad met de Fender en Gibson importeurs. Ik heb nog een vintage RW stratje, heel lekker na diverse "upgrades". RW LP heb ik helaas verkocht, was ook lang niet slecht, was wel de beste uit een winkelvoorraad.

highflyers
5 december 2009, 15:40
Oké dan is het met het aanslaan dus geen probleem en voor het ontstemmen bedankt voor de tips.
ik ga er mee bezig