PDA

View Full Version : Strat- of Floyd Rose tremelo in mijn nieuwe gitaar?



jameshond
28 november 2009, 22:36
Hallo gitaristen,

Ik ben me op dit moment aan het orienteren op het bouwen van een gitaar. Ik wil graag een gitaar bouwen waarmee je met name goed jankende solo's mee kunt spelen. Een type Ibanez gitaar, dus een tremelo-systeem inbouwen ligt voor de hand.

Nou heb ik al even gekeken op internet, maar ik zie een groot verschil in prijs tussen 'strato' systemen (zo rond de 20 euro) en de zogenaamde floyd-rose systemen (stuk duurder) die je zou kunnen locken. Wat is nou het verschil tussen deze twee systemen, en welke zou voor mij het ideaalst zijn?

Gearjunkie
28 november 2009, 22:45
Een locking tremolo blijft na intensief gebruik vrij goed in stemming. Een vintage Strat tremolo vaak niet...

Noid
28 november 2009, 22:50
Klopt: een goed locking systeem (Kahler of Floyd Rose) blijven het beste op stemming bij extreem en veelvuldig gebruik.

Een goede 2 punttremolo (Hipshot of Wilkinson) met bij voorkeur een rolling nut en locking tuners kan trouwens ook heel stabiel zijn. Het voordeel is dat je dan niet met het gecompliceerde lockingsysteem van een Floyd of Kahler zit.

Het minst goed op stemming bij extreem gebruik blijft een vintage 6 schroefstremolo (met bij voorkeur een graptech kam).

Het meest ideale voor jou? Een locking of 2 punts.

Outrage
28 november 2009, 22:51
Dit hangt af van hoe je tremolo wil gebruiken. Als je die echt keihard wil mishandelen en van toonhoogte wil gaan wisselen, je trem al grip voor je gitaar wil gaan gebruiken enzomeer (check steve vai e.a.), dan is een floyd aan te raden. Gebruik je 'm voor subtielere toetsen in je gitaarspel dan is een (goed afgestelde) gewone trem al dan niet i.c.m. een goede topkam/locking nut voldoende. Wilkinson levert bijvoorbeeld kwalitatieve tremolosystemen. Wat vaak een klacht is bij een floyd rose, is dat je sustain dan vermindert.

Het kiezen van een trem is dus afhankelijk van je persoonlijke smaak.

jameshond
29 november 2009, 03:42
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ja, ik denk dan toch dat ik eens naar een Floyd Rose systeem ga kijken. Het mag er best een beetje op gaan en moet tegen een stootje kunnen en zo'n Floyd systeem ziet er erg hufterproof uit.

Orpheo
29 november 2009, 09:48
Klopt: een goed locking systeem (Kahler of Floyd Rose) blijven het beste op stemming bij extreem en veelvuldig gebruik.

Een goede 2 punttremolo (Hipshot of Wilkinson) met bij voorkeur een rolling nut en locking tuners kan trouwens ook heel stabiel zijn. Het voordeel is dat je dan niet met het gecompliceerde lockingsysteem van een Floyd of Kahler zit.

Het minst goed op stemming bij extreem gebruik blijft een vintage 6 schroefstremolo (met bij voorkeur een graptech kam).

Het meest ideale voor jou? Een locking of 2 punts.

hoho, wacht effe: ingewikkeld locking systeem van de kahler? simpeler kan niet: inklikken, over het rollertje, over de topkam, in de locking tuner, en klaar! geen gedoe met afknippen, geen gehannes met veren die niet mee willen werken, absoluut foolproof. nadeel van de kahler is de feel: heel, heel, heel soepel. zelfs de floyd met maar EEN veer en 008 snaren kan hier niet tegenop.

Orpheo
29 november 2009, 09:49
ps: ik vind het interessant dat de t.s. een gitaar wil bouwen, maar in het duister tast omtrent diverse trem-systemen, terwijl het verschil tussen de floyd en de vintage strat trem toch behoorlijk essentiele zaken zijn binnen gitaarbouw.

Keevinkos
29 november 2009, 10:01
Je zou een Floyd Rose licenced kunnen kopen. Ik heb hem ook. voor een echte floyd rose betaal je zo €150 maar voor een licenced tussen de €50 en €70 euro. Er zit weinig verschil tussen de twee, de neppe is misschien wat minder mooi afgewerkt, maar ik ben nog steeds hardstikke blij met de mijne! Hoe je die tremolo ook mishandeld, het ding blijft gewoon in stemming!:punk:

Orpheo
29 november 2009, 10:17
Je zou een Floyd Rose licenced kunnen kopen. Ik heb hem ook. voor een echte floyd rose betaal je zo €150 maar voor een licenced tussen de €50 en €70 euro. Er zit weinig verschil tussen de twee, de neppe is misschien wat minder mooi afgewerkt, maar ik ben nog steeds hardstikke blij met de mijne! Hoe je die tremolo ook mishandeld, het ding blijft gewoon in stemming!:punk:

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je dit met droge ogen kunt zeggen. De licensed is van veel zachter metaal, dus de messen worden veel sneller bot, en dus gaat ie na verloop van tijd steeds slechter terug naar zijn begin punt. Vandaar ook dat de Ibanez Edge III trem zo gehaat is, amongst others.

Er zijn maar 4 licenced floyd trems die als goed worden bestempeld (allen even goed zo niet beter dan het origineel):

1: Ibanez edge. de Originele edge, niet de honderdste incarnatie ervan.
2: kahler spider/ flyer. Zelfs zo goed, dat Floyd Rose voortijdig de licentie introk en Kahler door de rechtzaak bijna failliet was, om in 2005 glorieus uit de strijd te zijn gekomen.
3: De Schaller floyd. no introduction needed?
4: De Gotoh floyd. Lijkt op de ouwe edge in ontwerp en hardheid van metaal. Imho beste floyd die er is, en: goedkoper dan het origineel.

Dat een OFR 150E kost is niet waar. 170$ is nog altijd 113E. met verzenden erbij ben je dan ongeveer 130 euro kwijt...

De echte floyd is imho ook bagger hoor. Gemaakt door Ping, en niet meer in Duitsland (nou ja, je vindt soms nog wel eens made in germany floyds, maar het merendeel van de OFR's komt bij Ping vandaan) en das net zulke bagger als de licenced prut. je hebt wel titanium replacement parts, maar dan ben je 2 ruggen kwijt voor een vervangende trem (zadels, arm, block, baseplate).

Outrage
29 november 2009, 17:21
Je hebt ook de ZR van Ibanez. Die werkt niet met mesjes en zou dus nauwelijks slijten.

Braindead
29 november 2009, 19:49
Koop een goede Floyd rose (original,Schaller Gotoh) en locking nut en monteer hem op de body zodat ie alleen naar beneden kan (niets onder de fijnstemmers wegfrasen dus). Niks geen verlies in sustain en toch de allerbeste inzake stemstabiliteit. Volgens mij een win win situatie.


Dit hangt af van hoe je tremolo wil gebruiken. Als je die echt keihard wil mishandelen en van toonhoogte wil gaan wisselen, je trem al grip voor je gitaar wil gaan gebruiken enzomeer (check steve vai e.a.), dan is een floyd aan te raden. Gebruik je 'm voor subtielere toetsen in je gitaarspel dan is een (goed afgestelde) gewone trem al dan niet i.c.m. een goede topkam/locking nut voldoende. Wilkinson levert bijvoorbeeld kwalitatieve tremolosystemen. Wat vaak een klacht is bij een floyd rose, is dat je sustain dan vermindert.

Het kiezen van een trem is dus afhankelijk van je persoonlijke smaak.

guitarkid
29 november 2009, 20:01
Hallo gitaristen,

Nou heb ik al even gekeken op internet, maar ik zie een groot verschil in prijs tussen 'strato' systemen (zo rond de 20 euro) en de zogenaamde floyd-rose systemen (stuk duurder) die je zou kunnen locken. Wat is nou het verschil tussen deze twee systemen, en welke zou voor mij het ideaalst zijn?

Het lijkt me sowieso dat een "Strat-systeem" dat goed werkt wel wat meer dan 20 euro kost.... Ik ben erg tevreden met mijn Vintage-type op een 89 USRI '62, maar maak daar niet echt duikvluchten mee. Meer een Jeff Beck-benadering en dan blijft hij zeer goed op stemming en voelt heerlijk soepel met drie veren.
Heb overigens rond 1990 een Kahler 2300 type op een '86 Squier Strat gezet en dat was de beste tremolo die ik ooit bespeeld heb. Niet vals te krijgen, ook al lagen de snaren er als elastiek bij: 100 % zuiver !!
En ja hoor: die gitaar had ik dus niet weg moeten doen... :(

Gr. C.

DaChosen1
29 november 2009, 21:24
ik gebruik dit topic maar even om een vraag te stellen, wil er geen nieuwe voor openen...
Ik heb een Ibanez met FR en een Squier Classic Vibe 50's, maar van de laatste vind ik de tremolo echt veel en veel te stug. Is het mogelijk deze wat losser te zetten zodat ik met een soepele beweging kan spelen net als bv Hank Marvin op zijn strat. (zat ik net naar te kijken op dvd vandaar) Ik snap dat een Strat tremolo geen FR is maar op deze moeten je echt hangen om er beweging in te krijgen. Er zitten maar 3 veren in. Wat is de beste manier om te beginnen? De 6 schroeven op de body losser zetten of de veerschroeven losser zetten?

Hiro
30 november 2009, 08:22
Een veer minder erin doen?

snaarplukker
30 november 2009, 08:49
ik gebruik dit topic maar even om een vraag te stellen, wil er geen nieuwe voor openen...
Ik heb een Ibanez met FR en een Squier Classic Vibe 50's, maar van de laatste vind ik de tremolo echt veel en veel te stug. Is het mogelijk deze wat losser te zetten zodat ik met een soepele beweging kan spelen net als bv Hank Marvin op zijn strat. (zat ik net naar te kijken op dvd vandaar) Ik snap dat een Strat tremolo geen FR is maar op deze moeten je echt hangen om er beweging in te krijgen. Er zitten maar 3 veren in. Wat is de beste manier om te beginnen? De 6 schroeven op de body losser zetten of de veerschroeven losser zetten?Officieel volgens de Fender Stratocaster handleiding moet de brug "zwevend" staan. Dat wilt zeggen dat de achterkant van de tremplate ca. 3 mm boven de body uitsteekt. Als je trem zover niet kan komen, dan zitten die 6 schroeven te vast en kantelt het niet maar wringt het op de schroeven. De 3 veren aan de achterkant moet je zo houden en door ze losser te draaien en de snaren te stemmen deze in de juiste balans te brengen.

HaroldA
30 november 2009, 10:04
Nou heb ik al even gekeken op internet, maar ik zie een groot verschil in prijs tussen 'strato' systemen (zo rond de 20 euro) en de zogenaamde floyd-rose systemen (stuk duurder) die je zou kunnen locken. Wat is nou het verschil tussen deze twee systemen, en welke zou voor mij het ideaalst zijn?

Dan zal ik mijn Floyd Frustraties ook maar even ventileren.

Als je een keer een nieuw setje snaren op je gitaar legt ben je bij een Floyd heel erg lang bezig met stemmen omdat alle snaren invloed hebben op de stand van de brug.

Ook als er een snaar breekt wordt de spanning van de veren ineens maar door 5 snaren gedeeld.

Ik heb thuis nog een Ibanez RG staan waar al maanden een snaar kapot is maar ik heb nog steeds geen zin/tijd gehad om daar een nieuw setje op te leggen. Ik weet ook niet 100% zeker meer welk merk/dikte er op ligt dus dat wordt weer een uurtje stemmen... :mad:

Ik zou dus voor de strat style trem gaan, of de floyd maar 1 kant op laten gaan...

Riky
30 november 2009, 12:10
van het snaren vervangen is waar. Duurt langer. Dit is wel een beetje op te lossen door de snaren een voor een te vervangen. Is ook sneller de rek eruit. Overigens is het met elk tremelo systeem (ook die van een strat dus) zo dat de gehele gitaar ontstemt bij het knappen van een snaar.

License floyds zijn overigens echt wel van mindere kwaliteit. Heb er een op m'n Washburn die wel van behoorlijk goede kwaliteit is, maar over het algemeen slijten ze inderdaad veel sneller.

Braindead
30 november 2009, 14:18
Nogmaals, zet er een goede floyd rose op bijv. Schaller en zorg dat je er niet onderfrased. JE hebt dan ook het probleem niet dat de andere 5 snaren ontstemmen als er 1 knapt. Zucht, ik weet waar ik het over heb.

Dit is echt het ideaalste systeem als je duikvluchten wilt maken maar niet allerlei ontstemmingsproblemen wilt hebben. En inderdaad gewoon snaren 1 voor 1 vervangen, een beetje met de hand rekken bij het erop zetten en je hebt dat eeuwige gestem niet. Mensen die klagen over floyd rose hebben waarschijnlijk een zwevende gehad en dan nog snap ik het niet. Floyd rose rekent af met alle stemproblemen. Ik heb al zoveel systemen gehad en een goede niet onderfraasde floyd is gewoon het beste. Je moet gewoon weten hoe je ermee om moet gaan, that''s it. Bij een floyd heb je misschien iets meer werk bij het erop zetten van de snaren (al valt dit reuze mee als je er routine in hebt) maar daarnaa heb je (mits een goede gitaar) een stemstabiel systeem waar je soms weken niet aan hoeft te stemmen.

En ik zal er maar niet eens aan beginnen mijn frustraties met andere tremolo's te vermelden want dan zit ik hier morgen nog. Fender stremolo bijvoorbeeld. Als je flink wilt tremoloën dan heb je op een gegeven moment gewoon de tremolohendel in de hand omdat ie gewoon afgebroken is. Is mij al overkomen en ik ben niet de enige. Verder blijf je aan het stemmen. Hoe Hendrix dat vroeger deedt weet ik niet maar ik dacht toen, als Hendrix dat doet met een fender kan ik dat ook, maar dat werkt dus totaal niet.

jerome
1 december 2009, 08:15
Ik ben net als Braindead ook een groot fan van niet-zwevende Foyd Rose trems.
Je hebt dan meer sustain en meer tone en de brug kantelt niet meer als je een snaar (flink) bend.
En ook geen onstemmingsproblemen meer als er een snaar breekt.
En ook nieuwe snaren erop zetten wordt een héél stuk gemakkelijker.

Bij mijn Superstratjes zit geen infrezing dus ik zou de trem daar tegen de body kunnen laten leunen. Maar dan heb je kans dat daar na verloop van tijd de body beschadigd. Daarom heb ik bij deze Stratjes een stripje hardhout aan de binnenkant van de body gelijmd (waar de veren zitten) en daar leunt het tremeloblok in rust tegenaan.

Overigens, als ik de snaren ga vervangen kantel ik de tremelo iets naar voren en dan leg ik vervolgens een stripje hout (een verfroerhoutje of zo) vlak op de body, onder de tremelo. Vervolgens laat ik daar de trem tegenaan leunen.
Dan blijven de tremeloveren op spanning en dan kan ik zonder problemen alle snaren in één keer eraf halen.
Dat gedoe van één voor één is dan niet nodig

Noid
1 december 2009, 10:27
Als de Floyd zo is afgesteld dat deze recht (dwz paralel met de body) staat als de gitaar goed gestemd is, dan hoeft een snaar (of alle snaren) vervangen niet lang te duren. Ik pak dan 2 keukenmessen, duw de tremelo naar voren, knel het lemmet van de messen links en rechts onder de floyd. De floyd is dan tijdelijk een vaste brug en staat dan in principe goed, dus kun je de snaren snel op stemming brengen. Natuurlijk zit je dan nog wel met de laatste fase, als de snaarspanning zo hoog wordt dat de keukenmessen los komen te zitten. Dan begint het fijnstemmen en dat blijft echt meer tijd kosten met een zwevende trem. Voordeel is dat je daarna een hele stemvaste gitaar hebt :)

Edit: ik zie net dat jerome hetzelfde hierboven aangeeft, maar dan met een verfroerhoutje.

Quicksilver
1 december 2009, 15:23
Ik snap eerlijk gezegd niet dat je dit met droge ogen kunt zeggen. De licensed is van veel zachter metaal, dus de messen worden veel sneller bot, en dus gaat ie na verloop van tijd steeds slechter terug naar zijn begin punt. Vandaar ook dat de Ibanez Edge III trem zo gehaat is, amongst others.

Er zijn maar 4 licenced floyd trems die als goed worden bestempeld (allen even goed zo niet beter dan het origineel):

1: Ibanez edge. de Originele edge, niet de honderdste incarnatie ervan.
2: kahler spider/ flyer. Zelfs zo goed, dat Floyd Rose voortijdig de licentie introk en Kahler door de rechtzaak bijna failliet was, om in 2005 glorieus uit de strijd te zijn gekomen.
3: De Schaller floyd. no introduction needed?
4: De Gotoh floyd. Lijkt op de ouwe edge in ontwerp en hardheid van metaal. Imho beste floyd Gdie er is, en: goedkoper dan het origineel.

Dat een OFR 150E kost is niet waar. 170$ is nog altijd 113E. met verzenden erbij ben je dan ongeveer 130 euro kwijt...

De echte floyd is imho ook bagger hoor. Gemaakt door Ping, en niet meer in Duitsland (nou ja, je vindt soms nog wel eens made in germany floyds, maar het merendeel van de OFR's komt bij Ping vandaan) en das net zulke bagger als de licenced prut. je hebt wel titanium replacement parts, maar dan ben je 2 ruggen kwijt voor een vervangende trem (zadels, arm, block, baseplate).

Mag ik aan je lijst ook de Jackson JT580LP toevoegen? Vind ik zelf erg fijne..
Ik meende dat de frt-o-100 200 en 300 gewoon door schaller werden geproduceert :???:
Mijn OFR komt van Chushin.

Bram+
1 december 2009, 15:34
Mag ik aan je lijst ook de Jackson JT580LP toevoegen? Vind ik zelf erg fijne..
Ja maar wat is je vergelijkingsmateriaal? No offence, maar je hebt nu net twee weken of zo zelf een gitaar met een Floyd Rose :P

Ik dacht ook dat die OFR's nog uit Duitsland kwamen, maar Orpheo heeft zulke zaakjes meestal wel op een rijtje, dus dat zullen ze wel veranderd hebben. Daarbij zijn er sowieso goede en goedkopere licensed bruggen te krijgen, dus waarom zou je?

Rens van Herpt
1 december 2009, 19:51
Ik heb tot nu toe alleen maar licensed FR's gehad, en ze ontstemden allemaal. De een wat meer als de ander. Degene die me het meest beviel was de ZR van Ibanez. Deze ontstemde echt nooit. Heb ik maar 1 keer hoeven stemmen toen ik er een setje .013 snaren op zette. Daarna ongeveer 4,5 maand plezier van gehad.

Is het bij de Kahler niet zo dat als je een dikker setje snaren hebt je de veren moet vervangen voor stuggere? Of is dat maar een fabeltje?

Orpheo
1 december 2009, 20:05
Ja maar wat is je vergelijkingsmateriaal? No offence, maar je hebt nu net twee weken of zo zelf een gitaar met een Floyd Rose :P

Ik dacht ook dat die OFR's nog uit Duitsland kwamen, maar Orpheo heeft zulke zaakjes meestal wel op een rijtje, dus dat zullen ze wel veranderd hebben. Daarbij zijn er sowieso goede en goedkopere licensed bruggen te krijgen, dus waarom zou je?

nou ja.... poeh... met moeite vind je nog nieuwe OFR's van Schaller. het merendeel dat je kunt kopen is van Ping. helaas. Je ziet het bijvoorbeeld aan de randen van de brugplaat en de zadels. ze 'horen' recht te zijn, bij de aziatische versie zijn ze schuin. Het zijn goede trems, maar de gotoh is gewoon van harder staal, en dus vind ik die beter.

De kahler: tot 011 kan je gaan zonder problemen. Simpel gezegd:past het niet meer in de socket voor de snaar, dan moet je gaan afstellen. Je kunt er 2 zwaardere veren in doen (en afstellen voor superlicht, dat dan weer wel!), maar dan hebben we 't over 012-060 en dergelijke diktes. van 008 tot 011 kan ie makkelijk aan.

Quicksilver
2 december 2009, 00:00
Ja maar wat is je vergelijkingsmateriaal? No offence, maar je hebt nu net twee weken of zo zelf een gitaar met een Floyd Rose :P

Ik dacht ook dat die OFR's nog uit Duitsland kwamen, maar Orpheo heeft zulke zaakjes meestal wel op een rijtje, dus dat zullen ze wel veranderd hebben. Daarbij zijn er sowieso goede en goedkopere licensed bruggen te krijgen, dus waarom zou je?

Diverse goedkopere Jacksons (RR3, KE3, RX10D, KV10D en dergelijke) hebben die tremolo en dat vind ik persoonlijk een goede. Mijne heeft een OFR maar ik vind die JT580LP toch wel erg goed voor de gitaren waarop die dus gemonteerd worden. Je moet ze wel van na 2006 hebben toen is het productieproces verbeterd (harder metaal) maar ik heb er geen van voor 06 bespeeld dus ik weet niet of ze toen slecht waren.
Zoals ze nu dus uit fabriek koken rollen vind ik ze prima voor een licensed, beter dan de tremolo's van de meeste gitaren in die prijsklasse.
Daarmee bedoel ik ibanez (heb nog geen ZR in handen gehad alleen wat goedkope modelletjes) en bijv. Ltd.

Jammer trouwens, zijn die van Ping dan zoveel slechter als vroegere Schallers :???:

Orpheo
2 december 2009, 00:11
Diverse goedkopere Jacksons (RR3, KE3, RX10D, KV10D en dergelijke) hebben die tremolo en dat vind ik persoonlijk een goede. Mijne heeft een OFR maar ik vind die JT580LP toch wel erg goed voor de gitaren waarop die dus gemonteerd worden. Je moet ze wel van na 2006 hebben toen is het productieproces verbeterd (harder metaal) maar ik heb er geen van voor 06 bespeeld dus ik weet niet of ze toen slecht waren.
Zoals ze nu dus uit fabriek koken rollen vind ik ze prima voor een licensed, beter dan de tremolo's van de meeste gitaren in die prijsklasse.
Daarmee bedoel ik ibanez (heb nog geen ZR in handen gehad alleen wat goedkope modelletjes) en bijv. Ltd.

Jammer trouwens, zijn die van Ping dan zoveel slechter als vroegere Schallers :???:

net genoeg om te gelden als te duur voor wat je krijgt, vind ik. de schaller floyds zijn beter (waar dus schaller op staat!) en gotoh: idem.

mesaman
2 december 2009, 01:16
damn....wat hoor ik vaak dat mensen geen idee hebben van wat er op hun gitaar zit.een soort fr trem is zo makkelijk,als je je maar even verdiept in hoe of wat.snaren vervangen is mischien een 2 minuten langer werk.bij mn fender knip ik de snaareinden ook weg en bij een floyd rose ook maar dan aan de andere kant.en iets meer werk voor het fijnstemmen en dat is het enige.en een goede of ervaren fr gitarist kan dit beamen! of je snapt het niet of je weet het niet of je hebt niet genoeg ervaring(vraag je vriendin maar)tis niet zo moeilijk als je denkt.en als je op een podium staat heb je toch een reserve gitaar?en staat er wel een kennis/moatie naast het podium om snel een snaartje te vervangen (en hij weet ook wel hoe dat moet.of je bent 14jaar of een gibson/fender gitarist en hebt nog nooit zoiets vast gehouden.en als je een goedkope fr copie hebt koop je toch een nieuwe fr iets,of je ruilt je gitaar in en koopt een nieuwe of een goede gitaar(dus met goede fr oid)en een avondje gitaarnet en je weet het allemaal wel over hoe of wat.want bij vrouwen wil je wel uitvinden hoe je die laat klaar komen en dan is het ook een makkie als je dat weet,dus met dat rock&roll gitaartje die in de hoek staat lukt je dat ook wel toch?

en pm maar als je het niet lukt met je gitaar of vriendin!:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup:

goede avond.....

JGD
9 december 2009, 13:05
neem een Gotoh

kost wat maar echt, je merkt het.

ik heb er eentje op mijn Jackson en hij is helemaal top
strak, accuraat, ontstemt niet, wat voor zieke dives ik ook doe.
trilt als gee nander, echt geweldig

Braindead
9 december 2009, 15:14
+1. Ik heb dat ook al zovaak gezegd. FR is de creme de la creme. Je bent een paar minuutjes bezig maar dan heb je dat ding ook een lange tijd in stemming. Beter als zoveel andere (fenders en Gibsons). Je moet er even handigheid in krijgen das alles.


damn....wat hoor ik vaak dat mensen geen idee hebben van wat er op hun gitaar zit.een soort fr trem is zo makkelijk,als je je maar even verdiept in hoe of wat.snaren vervangen is mischien een 2 minuten langer werk.bij mn fender knip ik de snaareinden ook weg en bij een floyd rose ook maar dan aan de andere kant.en iets meer werk voor het fijnstemmen en dat is het enige.en een goede of ervaren fr gitarist kan dit beamen! of je snapt het niet of je weet het niet of je hebt niet genoeg ervaring(vraag je vriendin maar)tis niet zo moeilijk als je denkt.en als je op een podium staat heb je toch een reserve gitaar?en staat er wel een kennis/moatie naast het podium om snel een snaartje te vervangen (en hij weet ook wel hoe dat moet.of je bent 14jaar of een gibson/fender gitarist en hebt nog nooit zoiets vast gehouden.en als je een goedkope fr copie hebt koop je toch een nieuwe fr iets,of je ruilt je gitaar in en koopt een nieuwe of een goede gitaar(dus met goede fr oid)en een avondje gitaarnet en je weet het allemaal wel over hoe of wat.want bij vrouwen wil je wel uitvinden hoe je die laat klaar komen en dan is het ook een makkie als je dat weet,dus met dat rock&roll gitaartje die in de hoek staat lukt je dat ook wel toch?

en pm maar als je het niet lukt met je gitaar of vriendin!:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup:

goede avond.....