PDA

View Full Version : Nieuwe buizenversterker voor thuis



mkazen
28 november 2009, 21:11
Ik speel sinds een paar maanden elektrische gitaar. Eerst om te kijken of ik het wel leuk zou vinden, maar sindsdien speel ik bijna dagelijks. Het bevalt dus.

Ik heb nu een Fender Strat. Voorlopig blijft dit ook wel zo, al zou ik er ooit een Les Paul bij willen hebben. Maar dan moet ik ook echt iets moois kunnen spelen... ;)

Ik ben geen uitgesproken 'fan' van een merk. Maar ik vind het cleane geluid van de Fender versterkers mooi, maar ja het specifieke geluid van een Marshall is ook wel aantrekkelijk.

Hoe netter en cleaner het geluid, hoe mooier ik het vind over het algemeen, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om soms te kunnen 'scheuren'.

M'n voorkeur gaat uit naar Fender denk ik, misschien Marschall, soms komt er toch een mooi clean geluid uit.

Budget doet er nog niet erg toe, als't maar geen duizenden euro's is. Moet bruikbaar zijn voor thuis, en ondanks dat dit een elektrisch intrument is heb ik (hier tenminste voor) een hekel aan computerchips. Buizen dus graag, maar dan nog zijn de effecten vaak digitaal, niets aan te doen denk ik. Op zich vind ik effecten nog niet zo belangrijk, die kun je toch ook toevoegen met pedalen als je zo ver vent? Volume, treble en bas is voorlopig voldoende.

Probleem is een beetje dat er zo veel versterkers zijn. Ik neig naar de Fender Blues Junior. Niet duur, toch leuk en volgens mij nooit een miskoop. Bij duurdere versterkers is de kans op een miskoop groter. Zonde als je erg veel geld uitgeef en er toch niet het geluid uit krijg wat je wil.

Kan iemand mij wat helpen hiermee? Natuurlijk probeer ik ook wat versterkers, maar ik kan moeilijk de halve winkel gaan proberen, toch?

Shaggy
29 november 2009, 02:09
vox vt30

Zit een buis in, klinkt clean heel goed en je kan ermee scheuren en allemaal op huiskamer niveau .. en heeft een computerchip en je hebt meteen een boel effecten waar je mee kan stoeien.

Fender superchamp xd, nadeel is dat je geen mid kan regelen.. klinkt clean erg ok. Geen preset mogelijkheden.

Waarom heb je trouwens een hekel aan computerchips, je hebt je berichtje dankzij jouw computerchip op dit forum gekregen dude :)

GretschGuy
29 november 2009, 02:51
Buizenversterkers klinken over het algemeen pas goed als je het volume een aardig eind open draait. Een Fender BJ is dan al snel veel te hard voor thuisgebruik. Bovendien is het, met z'n EL84 eindbuizen, niet bepaald een traditionele Fender.

Een simpele single-ended amp is, denk ik, de voor de hand liggende keus. Fender heeft de Champ 600. Verder zijn er oneindig veel EL84 versterkertjes te krijgen. Vox AC4, Epiphone Valve Jr., Blackheart whatever, enz. Min of meer toch één pot nat. Open draaien om te scheuren, volume op versterker of gitaar omlaag voor clean.

Toonregeling en effecten zitten alleen maar in de weg. Probeer ze te vermijden.

lodi
29 november 2009, 09:47
Buizenversterkers klinken over het algemeen pas goed als je het volume een aardig eind open draait. Een Fender BJ is dan al snel veel te hard voor thuisgebruik. Bovendien is het, met z'n EL84 eindbuizen, niet bepaald een traditionele Fender.

Een simpele single-ended amp is, denk ik, de voor de hand liggende keus. Fender heeft de Champ 600. Verder zijn er oneindig veel EL84 versterkertjes te krijgen. Vox AC4, Epiphone Valve Jr., Blackheart whatever, enz. Min of meer toch één pot nat. Open draaien om te scheuren, volume op versterker of gitaar omlaag voor clean.

Toonregeling en effecten zitten alleen maar in de weg. Probeer ze te vermijden.

soms overdrijven starters wel eens met effekten, maar "droog" spelen vergt kennis en techniek anders wordt het niks,wat me enorm stoort zijn slechte tot matige gitaristen die neerkijken op betere muzikanten omdat ze wel n's reverb of delay gebruiken, maar zelf geen 4 akkoorden kennen ik ben ze meermaals tegengekomen, het lijkt wel n' ziekte, zielig.ik weet niet bij welk soort jij hoort maar dit moet me toch even van het hart.

Midwolda
29 november 2009, 09:54
soms overdrijven starters wel eens met effekten, maar "droog" spelen vergt kennis en techniek anders wordt het niks,wat me enorm stoort zijn slechte tot matige gitaristen die neerkijken op betere muzikanten omdat ze wel n's reverb of delay gebruiken, maar zelf geen 4 akkoorden kennen ik ben ze meermaals tegengekomen, het lijkt wel n' ziekte, zielig.ik weet niet bij welk soort jij hoort maar dit moet me toch even van het hart.

+1.
Een nuttig en creatief gebruik van effecten hoort gewoon bij de elektrische gitaar.
Wil je dat niet, dan kun je beter een klassieke gitaar kopen, cleaner bestaat niet.

Renin
29 november 2009, 10:05
+1.
Een nuttig en creatief gebruik van effecten hoort gewoon bij de elektrische gitaar.
Wil je dat niet, dan kun je beter een klassieke gitaar kopen, cleaner bestaat niet.

Volgens deze logica kun jij dan beter synthesizer gaan spelen. Meer effecten bestaan niet.

lodi
29 november 2009, 11:00
Volgens deze logica kun jij dan beter synthesizer gaan spelen. Meer effecten bestaan niet.
miwolda heeft het over nuttig creatief gebruik
gretshguy over "effekten EN toonregeling die in de weg staan"
wie gaat hier in het extreme???...???toch...

Renin
29 november 2009, 11:52
Ik reageerde op de opmerking dat je beter een klassieke gitaar kunt pakken als je clean wilt spelen. Dat slaat de essentie een beetje mis van bovenstaande posts. Dat probeerde ik duidelijk te maken door een opmerking te plaatsen die zelf ook de essentie mist van het gebruik van effecten voor gitaar.

De kern is volgens mij dat een mooi geluid begint zonder effecten of toonregeling. Die voegen alleen maar (mondjesmaat) iets toe aan de basis. Als de basis niet goed is, heb je dus ook geen ruk aan alle versieringen.

Dit geeft TS ook zelf aan: hij wil een goede basis, volume en toon.

Of je effecten moet gebruiken en wat dat zegt over je spelniveau lijkt me verder een heel andere (nogal zinloze) discussie.

Edit:

Overigens is een blues junior een prima amp die zijn waarde ook wel redelijk behoudt (ga voor een 2e hands indien mogelijk). Test gewoon eens wat uit om de verschillen te horen in klank. Bij buizen zit je voor thuis gebruik aan maximaal zo'n 15 watt. Ik heb zelf een Blackheart voor thuis gebruik die tot 5 watt gaat. Als ik die open zet heb ik ruzie met de buren (tot een paar huizen verderop). Klinkt gewoon goed voor weinig (en ja alleen volume, bas, middle en treble).

tillens
29 november 2009, 11:59
Ik speel sinds een paar maanden elektrische gitaar. Eerst om te kijken of ik het wel leuk zou vinden, maar sindsdien speel ik bijna dagelijks. Het bevalt dus.

Ik heb nu een Fender Strat. Voorlopig blijft dit ook wel zo, al zou ik er ooit een Les Paul bij willen hebben. Maar dan moet ik ook echt iets moois kunnen spelen... ;)

Ik ben geen uitgesproken 'fan' van een merk. Maar ik vind het cleane geluid van de Fender versterkers mooi, maar ja het specifieke geluid van een Marshall is ook wel aantrekkelijk.

Hoe netter en cleaner het geluid, hoe mooier ik het vind over het algemeen, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om soms te kunnen 'scheuren'.

M'n voorkeur gaat uit naar Fender denk ik, misschien Marschall, soms komt er toch een mooi clean geluid uit.

Budget doet er nog niet erg toe, als't maar geen duizenden euro's is. Moet bruikbaar zijn voor thuis, en ondanks dat dit een elektrisch intrument is heb ik (hier tenminste voor) een hekel aan computerchips. Buizen dus graag, maar dan nog zijn de effecten vaak digitaal, niets aan te doen denk ik. Op zich vind ik effecten nog niet zo belangrijk, die kun je toch ook toevoegen met pedalen als je zo ver vent? Volume, treble en bas is voorlopig voldoende.

Probleem is een beetje dat er zo veel versterkers zijn. Ik neig naar de Fender Blues Junior. Niet duur, toch leuk en volgens mij nooit een miskoop. Bij duurdere versterkers is de kans op een miskoop groter. Zonde als je erg veel geld uitgeef en er toch niet het geluid uit krijg wat je wil.

Kan iemand mij wat helpen hiermee? Natuurlijk probeer ik ook wat versterkers, maar ik kan moeilijk de halve winkel gaan proberen, toch?
Om even weer on topic te komen!
Juist de hele winkel proberen! Dan weet je namelijk pas hoe of wat. Als je fender clean wil, en marshall scheur, dan moet je voor mijn jtm gaan. Even zonder dollen, als je nieuw wil: je zou kunnen kijken dus naar een marshall class 5, erg toffe amp, als je em maar instelt met je oren en niet met je ogen. Verder een vox nighttrain, heeft niet de fender clean en marshall scheur, maar wel die classy clean en drive waar ik altijd nog erg van gecharmeerd ben. Wellicht een marshall haze, is wat groter, clean nog niet gehoord, maar zal ongetwijfeld heel marshallesque klinken.
Als je wellicht je muzieksmaak aangeeft kan men je hier nog verder op weg helpen!

mkazen
29 november 2009, 12:22
Bedankt voor de reacties zover!

Ik zoek nieuw, omdat het tweedehands veel lastiger is te beoordelen of de versterker nog in orde is. Sowieso het vinden van versterkers tweedehands valt niet mee. In de winkel heb ik nog altijd de garantie het eerste jaar.

Ik vind vooral de Dire Straits erg mooi. Maar ook Guns N' Roses. Genre dus pop, rock, maar ook blues.

En inderdaad effecten zijn leuk, maar laat ik eerst maar eens beter leren spelen zonder al te veel effecten. Al is het wel leuk om soms een riff te kunnen laten klinken als Slash... ;) Overigens heb ik geen hekel aan computerchips, het is m'n werk... Maar voor muziekinstrumenten ben ik gechameerd van 'analoog'. Natuurlijk kan ik gewoon akoestisch gaan spelen, maar zo erg is het nu ook weer niet. Zolang het geluid maar puur is, en niet eerst door 3 processors bewerkt is om een 'orgineel' geluid te krijgen, dat staat mij een beetje tegen. Als ik wil 'knoeien' met het geluid doe ik dat zelf wel.

Samenvatting tot nu toe:
- Vox VT30, 30 watt, 190 euro
- Fender Super Champ XD, 15 watt, 300 euro
- Fender Blues Junior, 15 watt, 550 euro (650 euro voor de Texas Red, met Celestion speaker)
- Vox AC4, 4 watt, 240 euro
- Ephiphone Valve Junior, 5 watt, 160 euro
- Blackheart Little Giant BH5-112, 5 watt, 300 euro
- Fender Champ 600, 5 watt, 180 euro
- Marshall Class 5, 5 watt, 350 euro
- Vox Nightrain, head en cab?, 15 watt, 660 euro
- Marshall Haze, head en cab, 15 watt, 690 euro

De Blues Junior zou geen 'echte' Fender zijn vanwege de buizen? Qua geluid beviel deze overigens wel. De Texas Red vond ik zelf mooier klinken.

Ik heb op een Vibro Champ gespeelt, lijkt op een Super Champ? Hier kreeg ik niet het geluid uit wat ik zocht.

Verder ben ik erg benieuwd naar Marshall Class 5 en de Haze... En de 57 Champ van fender, mooi geluid, maar jammer van de prijs. Andere merken zou ik nog eens moeten proberen. Ik ben blijven hangen binnen Fender en Marshall.

tillens
29 november 2009, 12:47
Bedankt voor de reacties zover!

Ik zoek nieuw, omdat het tweedehands veel lastiger is te beoordelen of de versterker nog in orde is. Sowieso het vinden van versterkers tweedehands valt niet mee. In de winkel heb ik nog altijd de garantie het eerste jaar.

Ik vind vooral de Dire Straits erg mooi. Maar ook Guns N' Roses. Genre dus pop, rock, maar ook blues.

En inderdaad effecten zijn leuk, maar laat ik eerst maar eens beter leren spelen zonder al te veel effecten. Al is het wel leuk om soms een riff te kunnen laten klinken als Slash... ;)

Dan zit je inder geval goed bij marshall. Wel is het zo dat je garantie krijgt op nieuwe spullen, maar vaak wel garantie die de winkel bepaalt en hoe het uitkomt. Het beoordelen of iets goed is of niet. Zeker met een buizenamp; nieuw of oud het kan zo verkeren dat een buis niet goed is. Even goed doorspelen, en je weet het snel genoeg. Het is zeer zeker lucratief om eens tweedehands te kijken. Kijk maar op gitaarnet, marktplaats, speurders etc. Genoeg aanbod!

DeadHerring
29 november 2009, 13:14
Zou zeker ook 'ns naar de Blackstar HT5 kijken

Hij heeft niet genoeg power voor optredens of zo, maar voor een oefenamp is ie heel goed. Hij heeft een clean-kanaal dat niet super is, maar wel oké, en een 'drive' kanaal waar je heel wat aan je sound kan sleutelen zonder dat het digitaal gaat klinken. Hij heeft ook een effects loop om desnoods effectpedalen aan te sluiten, een headphone out en een 4x12/1x12 emulated line-out.

Dat is toch wel veruit de meest veelzijdige aan zijn prijs denk ik, heel erg veel features. en hoewel het mijn mening is dat ie waarschijnlijk niet als de beste klinkt, vind ik 'm toch veel beter klinken dan de Marshall Class 5. Ook staat ie erom bekend dat 'ie kwalitatief veel beter is dan bvb. goedkope fenders of voxen.

Persoonlijk ben ik dan ook nog verliefd op de Orange Tiny Terror, IMO klinkt die het best in die prijsklasse(met voorbehoud van de Marshall Haze, die ik nog niet gehoord heb) maar denk niet dat dat iets voor jou gaat zijn, omdat die clean iets te weinig biedt, en er zit ook geen echte equalizer op.

mkazen
29 november 2009, 13:25
Overigens... Wanneer een versterker zelf geen effecten heeft. Is dit later een nadeel? Of kun je die effecten ook toevoegen met pedalen?

Wat ik dus bedoel, is er een voordeel van effecten in de versterker? (Behalve dat je er dan geen geld aan uit hoeft te geven door middel van pedalen?)

DeadHerring
29 november 2009, 13:30
ik vind eerlijk gezegd van niet, ik heb zo'n line6 spider en die effecten klinken echt naar niks hoor. Veel beter om een pedaaltje te kopen voor wat je nodig hebt... tenzij je de muse-kant wil opgaan en geen geld hebt voor een tiental pedaaltjes.

Renin
29 november 2009, 13:37
Dat heeft alles te maken voorkeur en budget.

Mogelijkheden om te overwegen

-kun je via een interface via je pc spelen (kun je tegelijkertijd leuk opnemen en heb je alle sounds digitaal in je pc zitten) Voorbeeld: Line6 toneport
- een versterker kopen met alle effecten ingebouwd (meestal transistorversterkers)
- een versterker kopen met een los multi-effect (veel effecten in 1)
- een versterker kopen en de effecten die je wil los kopen (bijv. in pedaalvorm)

Voordeel van alles losse componenten is dat je elk onderdeel naar je eigen smaak kunt toevoegen. Nadeel is dat het duurder is.

Welke versterker je kiest ligt aan je voorkeur, je doeleinden en aan je budget. Thuis een Marshallstack neerzetten om te oefenen kan best, maar is niet ideaal. Net zomin als optreden in Ahoy met een TinyTerror.


Kijk ook eens rond op Youtube voor verschillende effecten (wat ze doen) en de klankverschillen tussen verschillende vertserkers. Geeft iig een grove indicatie en hoe je zelf niets te testen

mkazen
29 november 2009, 13:37
ik vind eerlijk gezegd van niet, ik heb zo'n line6 spider en die effecten klinken echt naar niks hoor. Veel beter om een pedaaltje te kopen voor wat je nodig hebt... tenzij je de muse-kant wil opgaan en geen geld hebt voor een tiental pedaaltjes.

Ach, voordeel is dat je ze stuk voor stuk kan aanschaffen. Net waar je aan toe ben. Dan zijn het de kosten ook niet.

Verder zit ik wat reviews te bekijken van de Haze 15. Veelal gespeelt op een Strat. Ik ga die binnenkort maar eens proberen, en de Blackheart.

Verder hoor ik niemand over 57 Champ.. Puur omdat deze te duur is voor wat je krijgt? Prijs scheelt namelijk niet zo veel van een Haze 15, en wordt daardoor wel een tegenhanger...

Jan Buurman
29 november 2009, 13:41
Ik heb ook diverse dingen voor thuisgebruik geprobeerd.
Inmiddels heb ik de Blackstar HT5. Die vind ik te gek en ik op zolder staan. Heel veelzijdig en op diverse levels te gebruiken. Ik heb alleen nog niet bij een repetitie gebruikt.
In de huiskamer heb ik sinds kort een Harley Benton GA5 . Perfect om met de (D_H gemodde) MXR ZW-44 die ik nog werkeloos had staan en een Subdecay Blackstar die ik voor weinig 2e hands heb gescoord te combineren.
Op zeer laag volume niveau heb ik clean, rauwe overdrive tot metal distorton tot mijn beschikking.
Geen indrukwekkend setje maar o zo functioneel!!!!!
En cheap...

GretschGuy
29 november 2009, 15:43
Maar ff wat nadere uitleg i.v.m. de hysterische reacties en de vragen van mkazen.

Effecten en uitgebreide toonregeling zijn aleen maar verwarrend als je nog bezig bent gewoon het instrument onder de knie te krijgen. Dat herinner ik me nog maar al te goed uit mijn eigen 'beginnerstijd'.

Ik zie in de vraagstelling ook geen specifiek geluid dat moet worden gereproduceerd. Zoals bijna iedereen die net begint te spelen: je weet het allemaal nog niet zeker.

Volgens mij kan je dan het best een zo-simpel-mogelijk versterkertje aanschaffen met een goed basis-geluid. Je stuit vanzelf wel op de beperkingen (een geluid dat je niet kan reproduceren). Dan kan je 'ns 'n effect proberen. Meteen met effecten aan de slag = meteen alles gebruiken = (voor jezelf) verhullen hoe slecht je misschien speelt. De mens is nou eenmaal zwak.

Mijn voorkeur van alle genoemde opties: Epiphone Valve Jr. Simpel, goedkoop, algemeen verkrijgbaar en wordt tegenwoordig standaard geleverd met goede buizen en speaker. Bovendien, bij eventueel ontluikende technische ambities, makkelijk te modificeren.

De '57 Champ is (zoals al die Fender re-issues) erg duur. Meer 'n gimmick / lifestyle accesoir / statussymbool dan 'n muziekinstrument.

Jan Buurman
29 november 2009, 16:28
Maar ff wat nadere uitleg i.v.m. de hysterische reacties en de vragen van mkazen.

Effecten en uitgebreide toonregeling zijn aleen maar verwarrend als je nog bezig bent gewoon het instrument onder de knie te krijgen. Dat herinner ik me nog maar al te goed uit mijn eigen 'beginnerstijd'.

Ik zie in de vraagstelling ook geen specifiek geluid dat moet worden gereproduceerd. Zoals bijna iedereen die net begint te spelen: je weet het allemaal nog niet zeker.

Volgens mij kan je dan het best een zo-simpel-mogelijk versterkertje aanschaffen met een goed basis-geluid. Je stuit vanzelf wel op de beperkingen (een geluid dat je niet kan reproduceren). Dan kan je 'ns 'n effect proberen. Meteen met effecten aan de slag = meteen alles gebruiken = (voor jezelf) verhullen hoe slecht je misschien speelt. De mens is nou eenmaal zwak.

Mijn voorkeur van alle genoemde opties: Epiphone Valve Jr. Simpel, goedkoop, algemeen verkrijgbaar en wordt tegenwoordig standaard geleverd met goede buizen en speaker. Bovendien, bij eventueel ontluikende technische ambities, makkelijk te modificeren.

De '57 Champ is (zoals al die Fender re-issues) erg duur. Meer 'n gimmick / lifestyle accesoir / statussymbool dan 'n muziekinstrument.

Helemaal mee eens! Maar neem dan die Harley Benton (zie mijn eerdere post). Stukkie goedkoper....

Midwolda
29 november 2009, 16:50
Maar ff wat nadere uitleg i.v.m. de hysterische reacties en de vragen van mkazen.

Effecten en uitgebreide toonregeling zijn aleen maar verwarrend als je nog bezig bent gewoon het instrument onder de knie te krijgen. Dat herinner ik me nog maar al te goed uit mijn eigen 'beginnerstijd'.

Ik zie in de vraagstelling ook geen specifiek geluid dat moet worden gereproduceerd. Zoals bijna iedereen die net begint te spelen: je weet het allemaal nog niet zeker.

Volgens mij kan je dan het best een zo-simpel-mogelijk versterkertje aanschaffen met een goed basis-geluid. Je stuit vanzelf wel op de beperkingen (een geluid dat je niet kan reproduceren). Dan kan je 'ns 'n effect proberen. Meteen met effecten aan de slag = meteen alles gebruiken = (voor jezelf) verhullen hoe slecht je misschien speelt. De mens is nou eenmaal zwak.



Ja klopt. Màààrrrrrr...
toen ik het gitaarspelen weer hervatte heb ik een Super Champ XD gekocht.
Motivatie: het cleane geluid vond ik erg lekker, het is een hybride, en het is een tweekanaals.
Op het tweede kanaal zitten 16 amp-models en 16 voet-schakelbare effecten.
Ik heb 'm na ruim een jaar weer verkocht, want toen wist ik precies welk geluid
en welke effecten ik de moeite waard vond om gericht naar te zoeken.
Ben nu bezig met gewoon een dijk van een cleane buizen-amp en losse effecten.

Dus als je nog niet precies weet wat je mooi vind is dat ook een manier om er achter te komen.

ekkybedmond
29 november 2009, 19:33
Ja klopt. Màààrrrrrr...
toen ik het gitaarspelen weer hervatte heb ik een Super Champ XD gekocht.
Motivatie: het cleane geluid vond ik erg lekker, het is een hybride, en het is een tweekanaals.
Op het tweede kanaal zitten 16 amp-models en 16 voet-schakelbare effecten.
Ik heb 'm na ruim een jaar weer verkocht, want toen wist ik precies welk geluid
en welke effecten ik de moeite waard vond om gericht naar te zoeken.
Ben nu bezig met gewoon een dijk van een cleane buizen-amp en losse effecten.



FF meeliften: welke dijk van een cleane amp kom je op uit ;)

Midwolda
30 november 2009, 08:03
FF meeliften: welke dijk van een cleane amp kom je op uit ;)
:D dacht ik wel...
Zie deze post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2214131&postcount=13) uit een ander topic.

Hendriks
30 november 2009, 09:08
Sinds kort heb ik een oude Fender Princeton te leen en ik ga deze nu kopen.
Werkt prima voor thuis ,in het oefenhok en ik heb er gisteren een optreden mee gedaan (mic ervoor) .
Voor mij heeft hij genoeg power , blijft best lang clean en met een overdrive pedaal reageert hij ook super. 2dehands zie je ze regelmatig voorbijkomen , voordeel is ook nog dat je hier niets op afschrijft en hij klinkt heerlijk.

Midwolda
30 november 2009, 09:29
Die jaren zeventig buizen Princeton? (die bij jou thuis stond toen ik de Blackstar kwam brengen ;) )
De grote broer van de VibroChamp, 2x 6V6, 12 Watt, 10" speaker?
Prachtige versterkers, zou er grrrrrraag eentje willen hebben maar nèt even boven mijn budget...
(of boven wat ik voor een versterker over heb natuurlijk, dat kan ook. :roll:)

Hendriks
30 november 2009, 09:44
Ja die Princeton , ik heb gisteren besloten om hem te kopen .
Gisteren een optreden gehad en hij bleef helemaal overeind , met een mic ervoor ging het meer dan uitstekend , het enigste wat jammer is , dat hij geen reverb heeft,dus daar moet ik nog een goede oplossing voor zoeken , maar die Princeton blijft.

mkazen
3 december 2009, 22:40
Vandaag verschillende versterkers geprobeerd. Een Vox AC4TVH met V112TV cabinet. Erg leuk overstuurd spelen, maar clean vond ik hem (te) kill klinken.

De Blackstar HT-5 combo kreeg ik helemaal geen geluid uit wat ik mooi vond. Geen volle klank... Maar de HT-5S ministack klonk wel weer goed!

En de Marshall Class 5 geprobeerd waar ik erg benieuwd naar was. Clean een mooie warme klank. Eigenlijk precies wat ik zoek, maar niet overstuurd te krijgen zonder dat het te hard gaat.

Dat is wel jammer. Ik ga dus nog even verder zoeken... Zijn er trouwens effectpedalen die er voor zorgen dat je op laag volume toch dat overstuurde geluid krijg?

GretschGuy
4 december 2009, 16:58
Zijn er trouwens effectpedalen die er voor zorgen dat je op laag volume toch dat overstuurde geluid krijg?

Zoals de naam al enigszins impliceert: overdrive.

mkazen
5 december 2009, 11:27
Zoals de naam al enigszins impliceert: overdrive.

Inderdaad. Mijn idee was dat dat echt bedoelt was voor metal of zo, maar dat is distortion kom ik achter. ;)

Ferraririk
5 december 2009, 11:43
Inderdaad. Mijn idee was dat dat echt bedoelt was voor metal of zo, maar dat is distortion kom ik achter. ;)

Niks is voor nada

Overdrive kan ook met metal, en alle andere dingen (bluegrass uitgezonderd) distortion idem dito, fuzz, kan ook met alles

Jan Buurman
5 december 2009, 12:52
Vandaag verschillende versterkers geprobeerd. Een Vox AC4TVH met V112TV cabinet. Erg leuk overstuurd spelen, maar clean vond ik hem (te) kill klinken.

De Blackstar HT-5 combo kreeg ik helemaal geen geluid uit wat ik mooi vond. Geen volle klank... Maar de HT-5S ministack klonk wel weer goed!

En de Marshall Class 5 geprobeerd waar ik erg benieuwd naar was. Clean een mooie warme klank. Eigenlijk precies wat ik zoek, maar niet overstuurd te krijgen zonder dat het te hard gaat.

Dat is wel jammer. Ik ga dus nog even verder zoeken... Zijn er trouwens effectpedalen die er voor zorgen dat je op laag volume toch dat overstuurde geluid krijg?



In de huiskamer heb ik sinds kort een Harley Benton GA5 . Perfect om met de (D_H gemodde) MXR ZW-44 die ik nog werkeloos had staan en een Subdecay Blackstar die ik voor weinig 2e hands heb gescoord te combineren.
Op zeer laag volume niveau heb ik clean, rauwe overdrive tot metal distorton tot mijn beschikking.
Geen indrukwekkend setje maar o zo functioneel!!!!!
En cheap...

Ik heb ook lang gezocht naar betaalbare buizenoversturing dmv een amp voor thuis op laag volume.
Mijn conclusie is in middels: Cheap buizencombootje (HB GA5) met lekkere pedaaltjes.