PDA

View Full Version : Marshall JVM 205H



Hans007
28 november 2009, 21:10
Hoi, tijdje geleden deze prachtige buizenbak gekocht voor mijn band. Ik was iets te enthousiast. Met de master op 1 à 2 en de gain laag kan ik net de oefenruimte zo vullen dat ik de anderen niet alleen overstem (ik overdrijf iets....).
Maar 50 watt is voor de oefenruimte teveel. De 205 staat dan ook bij Gitaarmarkt te koop. Maar de vraag is wat nu wijsheid is... Ik vind de marshall 2061 een mooi alternatief. Duur (want handwired) maar een relaxte 20 watt. marshall heeft ook nog een mooie vintage 30 watt head... Die is nog goedkoper ook.
Alternatieven zijn de nieuwe Orange dual terror e.d. omdat je deze ook terug kunt schakelen qua vermogen of de Vox AC30.... Ook die kan in vermogen terug via een schakelaar. We spelen in de band rockmuziek waarbij ik de solo's voor mijn rekening wordt geacht te nemen. Die moeten mooi en melodieus klinken....

Ik hoor het graag!

groetjes,
Hans

Baker
29 november 2009, 10:19
mmm,

Een rockband zeg je he?
Meestal wordt het tegenovergestelde geadviseerd,
Maar misschien moet de rest wat harder? Het mag best knallen hoor...

En anders kun je nog een powersoak overwegen....

Rutger Molenberghs
29 november 2009, 11:10
Ik heb de indruk dat jullie dan een zeer buurtvriendelijke band zijn. Ik speel in de oefenruimte al eens op JVM410h (100watt) en dat gaat best. Als je hem echt niet stil genoeg krijgt, dan kan je inderdaad een attenuator overwegen.
Een andere versterker kan, maar gaat je meteen een wat ander geluid geven. Als het geluid van je huidige JVM niet je ding is (en je hebt er budget voor), dan is het misschien interessanter om naar een andere versterker te kijken.

arjanb01
29 november 2009, 12:27
Ik zou de amp niet wegdoen. Je moet altijd zorgen dat je vermogen over hebt. Mocht je gigs doen dan kan die 50 watt van pas komen.
Mijn advies: eindtrap zo laag mogelijk, mastervolume voor 1/3 open en je hebt een prima repetitie geluid waar de anderen geen last van hebben.
Ikzelf heb de eindtrap van alle 3 kanalen van mijn amp op 1/4 en het mastervolume op 1/3 en geen klachten van mn band.

Dus, niet wegdoen die amp. Beetje spelen met de volumes en je kan prima repeteren met 50 watt.

tillens
29 november 2009, 13:09
Besef wel dat een 2061 head een totaal andere amp is dan je jvm. Een ac 30 gaat waarschijnlijk nog een tiet harder dan de jvm, vergis je er niet in. De 2061 is een tof ampje, maar lastig tweedehands te vinden. die dual terror heb ik nog niet gehoord maar is een hele andere klasse dan de jvm / of 2061.

DeadHerring
29 november 2009, 13:28
nog geen ervaring met Dual Terror, maar Tiny Terror klinkt echt fantastisch voor rock... De dual terror is eigenlijk hetzelfde als Tiny Terror, maar met een extra "Fat" Channel (dat ik heel erg graag 'ns zou horen, en dat blijkbaar goed zou moeten zijn voor lead) en een schakelbare optie tss 7,15,30 watt. Die zou ik zeker 'ns proberen. Misschien is het ook wel best dat je je 205 houdt en wat meer sounds probeert op laag volume.. Je weet nooit wat je eruit krijgt.

tillens
29 november 2009, 13:40
Als ik eerlijk ben over de tiny terror. dat vind ik gewoon een dure overdrive vermomd als een broodrooster.

DeadHerring
29 november 2009, 13:59
Nja, hij is een one trick pony, maar die overdrive is toch wel erg vet hoor.

Mitch
29 november 2009, 14:13
Is het niet handiger om gewoon een andere potmeter in de volumeknop te zetten, één met een geleidelijker verloop?
Maar goed, inderdaad kan in een oefenruimte een 50W bak teveel zijn en ook op kleine podia waar het podium volume laag moet worden gehouden is dat niet handig. Het is toffer om te zeggen dat je maar moet blazen met zo'n ding maar de realiteit is vaak anders en hangt heel erg van je band af.
Een 2061 kan wel, maar dan heb je wel pedalen nodig voor drive/lead. Overigens gaat dit kleine 20W beestje achterlijk hard en snijdt -ie als een dolle door de mix, ik zou het niet adviseren als je juist zachter wilt. Vermogen alleen zegt niet alles...
Een AC30CC heeft als voordeel dat -ie een erg goede mastervolume heeft, is wel een aanrader. Dat teruggaan in vermogen dan heb je het over de AC30HH waarschijnlijk met de pentode/triode switch? Kani k je dan weer niet aanraden, die maakt 'm erg tam. Een AC30HH is dan wel weer als mod uit te rusten met een zelfde mastervolume als de AC30CC. Ik heb 'm, gebruik 'm en ben zeer tevreden.
Tiny Terror: ik sluit me aan bij tillens.

Hans007
29 november 2009, 14:16
Dit was de eerste keer dat ik een vraag heb gepost op dit forum en ik vind de reacties te gek! kan ik echt wat mee...

Ik ben aan het denken... Voor een rockband is 50 watt misschien niet veel maar de oefenruimte is niet groot genoeg. We hebben een drummer, bassist en drie gitaristen op 20 vierkante meter. We hebben gewoon last van de geluidsdruk en dus van elkaar... En als ik op redelijk (lees laag) volume speel dan klinkt het gewoon bezopen.... een buis moet gewoon wat vermogen hebben om als buis te kunnen klinken..

Ik heb veel tips gehad, ga er over nadenken en laat het nog weten als ik een beslissing heb genomen.....

Jongens, bedankt!

marc_o
29 november 2009, 14:19
Naar mijn mening moet je dan beter leren werken met je versterker. Het lijkt me bijzonder sterk dat je op een volume wat in ieder geval rekening moet houden met een , zoals je zegt, rockband, dus meppende drummer je geen bruikbaar geluid uit die bak kan toveren...als het daarmee niet lukt, dan lukt het met een andere versterker ook niet zomaar.
vergis je inderdaad niet in et volume van een AC-30, die zal een vergelijkbare bak herrie kunnen produceren, waarbij je direct mag gaan investeren in een aantal zaken als goede pedalen voor je ritme en lead.

sjaak1990
29 november 2009, 15:21
Huh je moet toch best met een 50 watt buizenamp fatsoenlijk in een band kunnen spelen, ik denk dat ik dan thuis net zo hard speel als jij in de oefenruimte, slaat de drummer met rietjes?

Renin
29 november 2009, 16:01
De 205 staat dan ook bij Gitaarmarkt te koop.

:seriousf:

Hans007
29 november 2009, 17:50
Wij treden nauwelijks op. De drummer mept inderdaad hard maar de Marshall is een beest. geschikt voor redleijke zalen en da's niet een ruimte van 20 vierkante meter.
een 30 watt versterker is misschien ook nog te veel. De Dual terror of de 2061of een H&K statesman 20w is dan misschien wel een oplossing voor mij.

tillens
29 november 2009, 21:08
Wij treden nauwelijks op. De drummer mept inderdaad hard maar de Marshall is een beest. geschikt voor redleijke zalen en da's niet een ruimte van 20 vierkante meter.
een 30 watt versterker is misschien ook nog te veel. De Dual terror of de 2061of een H&K statesman 20w is dan misschien wel een oplossing voor mij.

Hans, stuur anders even een pm. Ben namelijk bang dat je ook niet uitkomt met die 2061.

vinni
29 november 2009, 21:52
Ik heb juist de 50-watters de deur uit gedaan....gingen niet hard genoeg!:seriousf:

Nou euh....nee....ze gingen hard zat maar de headroom, directness en strakker laag van een 100watter waardeer ik meer.

Maar om nou met een laag vermogen in een rockband te spelen?
....tja....hmm.....misschien dat het bij jou werkt.
Maar druk en volume zijn naar mijn bescheiden mening wel een essentieel ingredient van rock. T'is toch geen achtergrond muziekje dat jullie produceren?

Vinni

sjaak1990
29 november 2009, 23:24
30 watt of 50 watt gaan bijna net zo hard hoor, zet maar een ac30 voluit. Vermogen heeft meer met clean headroom te maken en ik kan uit ervaring zeggen dat die marshalls niet bepaald lang clean blijven. Als hij je qua klank bevalt zou ik hem gewoon houden!

Marc Oblivian
30 november 2009, 09:20
Misschien gek om te zeggen hoor, maar als het niet hard mag en de buizen nooit lekker op hun donder krijgen, waarom dan een buizenamp? Ook een buizenamp van 20 watt gaat namelijk loeihard als je buizenoversturing wil...
Kan je beter een transistor amp nemen: geluidskwaliteit is op alle volumes nagenoeg hetzelfde (zolang hij maar niet gaat clippen), goedkoop, weinig onderhoud, gebruiksvriendelijk en er zijn best transistoramps die de moeite waard zijn.....

Hans007
30 november 2009, 10:46
Tsja,... ik ga ook eens kijken naar een attenuator. Maar desondanks wil ik een kleinere amp. Misschien ook wel omdat ik thuis een eenvoudige ac15 heb staan en dat geluid gewoon heerlijk is (met een pedaaltje, dat geef ik toe). Ik vind het randje van de Marshall geweldig maar de jvm is voor mij gewoon te innovatief met al zijn sub kanalen en instellingen. Beetje keep it simple zou ik willen.... Ik ben er dus nog niet uit!

Baker
30 november 2009, 13:57
ahaa...

daar komt de aap uit de mauw..
je hebt gewoon GAS.... :seriousf:

marc_o
30 november 2009, 14:02
Tsja,... ik ga ook eens kijken naar een attenuator. Maar desondanks wil ik een kleinere amp. Misschien ook wel omdat ik thuis een eenvoudige ac15 heb staan en dat geluid gewoon heerlijk is (met een pedaaltje, dat geef ik toe). Ik vind het randje van de Marshall geweldig maar de jvm is voor mij gewoon te innovatief met al zijn sub kanalen en instellingen. Beetje keep it simple zou ik willen.... Ik ben er dus nog niet uit!


Probeer dan de TSL 60, marshall, 3 kanalen, verder geen fratsen...

Baker
30 november 2009, 14:07
tsja,
dat is altijd nog een kanaal meer dan de JVM 205.
Ik begrijp nooit zo wat mensen ingewikkeld vinden aan de JVM.
Je stelt dat ding 1x in je bent klaar. Je hoeft niet perse met midi aan de gang en dergelijke....

Marc Oblivian
30 november 2009, 15:57
Kan inderdaad ook niet zeggen dat hij zo ingewikkeld is. Je hebt er vrij snel een goed soundje uit en je hoeft niet elke keer weer je sound te zoeken als je de controls gewoon laat staan...

Hans007
5 december 2009, 19:10
Ik heb een attentuator op de jvm gezet en ik moet zeggen dat het allemaal al veel beter klinkt omdat de buizen opengezet kunnen worden.
Maar wat kan ik doen aan het geruis van de versterker? Zonder pedaaltje valt het wel mee maar met een pedaal maakt hij echt veel herrie. De versterker is nieuw en nagekeken en goed. Dus het is blijkbaar een karakteristiek van de versterker. Ik vind een pedaaltje fijn omdat de toon van de Marshall met mijn TS9 lekkerder klinkt dan de Marshall met alleen de drive van de versterker zelf.
Wat zijn jullie ervaringen?

Erik70
6 december 2009, 13:54
Ik heb een attentuator op de jvm gezet en ik moet zeggen dat het allemaal al veel beter klinkt omdat de buizen opengezet kunnen worden.
Maar wat kan ik doen aan het geruis van de versterker? Zonder pedaaltje valt het wel mee maar met een pedaal maakt hij echt veel herrie. De versterker is nieuw en nagekeken en goed. Dus het is blijkbaar een karakteristiek van de versterker. Ik vind een pedaaltje fijn omdat de toon van de Marshall met mijn TS9 lekkerder klinkt dan de Marshall met alleen de drive van de versterker zelf.
Wat zijn jullie ervaringen?

Een drivepedaal voor je drive van je amp zal ALTIJD voor meer ruis zorgen.