PDA

View Full Version : Gitaar onderhouden



282
28 november 2009, 14:07
Heb net ontdekt dat er, desondanks hij ng niet zo oud is, ontzettend veel 'krassen' op mijn Les Paul staan, het lijken slechts krassen in de bovenste laag (want op de achterkant heb ik er tot mijn verbazing al veel diepere gevonden) Kun je die er op 1 of andere manier uitkrijgen???
En naast de krassen heb ik veel dat als je je hand paats, dat je dat onmiddelijk ziet, zijn er producten om je les paul proper te houden zodat je niet van die (vetvlekken) krijgt. Ik kuis hem meestal met een gewoon droog doekje, maar dat is dus blijkbaar niet voldoende.

Alvast bedankt :gitarist:

Nagramoth
28 november 2009, 14:08
Dunlop Formula 65

Midwolda
28 november 2009, 15:01
Turtle autowax.

Quicksilver
28 november 2009, 15:25
Ik heb de dunlop 65 maintenance kit en die bevat "carnauba wax" welke kleine krasjes opvult en beschermend laagje vormt. Nog niet geprobeerd aangezien ik nog geen krasjes heb..
Zit ook polijstmiddel in (maakt niet uit welke lak je hebt) en fingerbord schoonmaakspul en bevochtiger.. Ook fret-polijst doekje, is vast wat voor jou ;)

ThaBluesBreaker
28 november 2009, 15:52
Verstleten = mooi

Rock Bottom
28 november 2009, 16:13
Als je geen krassen wil moet je je riem afdoen en al je knopen etc afplakken met zacht plakband(een joggingbroek zou de beste uitkomst zijn), horloge af, geen plecrum gebruiken en ook niet al te lange nagels hebben(gebruik het liefst fluwelen handschoenen.
NOG BETER NIET AANRAKEN EN OPBERGEN IN KOFFER IN KLUIS.

Raytheman
28 november 2009, 16:14
Als je krassen er echt uit wilt hebben moet je polijsten (bijvoorbeeld met commandant)
Hierdoor zal de blanke laklaag dunner worden en over een tijdje heb je waarschijnlijk weer krassen. 'Opvullen' met een harde was lijkt me beter.

Na het spelen even na wrijven met een droge zachte doek moet afdoende zijn.

Als je hem écht in mintconditie wil houden moet je hem in een koffer opbergen en er niet meer op spelen :-)

Gothra
28 november 2009, 16:16
Idd, die krassen horen er nou eenmaal bij, en die krijg je er ook niet uit zonder opnieuw te lakken. Die krassen zorgen ervoor dat je kunt zien dat je hem goed gebruikt. Natuurlijk is een polish etc niet erg. Ik gebruik zelf Gibson Guitar polish, en GHS Fret fast, voor je fingerboard. Zit citroenolie in. Ook wordt danish oil veel gebruikt, komt op hetzelfde neer geloof ik.

Quicksilver
28 november 2009, 16:30
Idd, die krassen horen er nou eenmaal bij, en die krijg je er ook niet uit zonder opnieuw te lakken. Die krassen zorgen ervoor dat je kunt zien dat je hem goed gebruikt. Natuurlijk is een polish etc niet erg. Ik gebruik zelf Gibson Guitar polish, en GHS Fret fast, voor je fingerboard. Zit citroenolie in. Ook wordt danish oil veel gebruikt, komt op hetzelfde neer geloof ik.

GHS Fast Fret raad ik iedereen af, hoor vele verhalen van mensen die niet meer zonder kunnen. Schijnt ook redelijk duur te zijn (maar je doet wel een poosje met zo'n kwastje naar het schijnt).
Of bedoel je alleen voor het fingerboard schoonmaken?

barno
28 november 2009, 16:38
ga zo vlug mogelijk wat optreden, dan kan het je niet meer schelen. niks zo heerlijk als een dag na het optreden je case opdoen en een volstrekt smerig bezwete axe vol oorlogslidtekens zien :)

geert1976
28 november 2009, 16:40
moet ik effe wat foto's plaatsen voor de TS voor echte schade:D:dance:

Nagramoth
28 november 2009, 16:49
...lidtekens...

Ik ben niet van de spelling-Gestapo ofzo, maar heb jij na een optreden tekens op je lid? :???:

Quicksilver
28 november 2009, 16:52
Oeps ik wou mijn originele post editen maargoed dan bij deze ff een gratis bump ofzo :seriousf:

deefke666
28 november 2009, 16:58
ga zo vlug mogelijk wat optreden, dan kan het je niet meer schelen. niks zo heerlijk als een dag na het optreden je case opdoen en een volstrekt smerig bezwete axe vol oorlogslidtekens zien :)

hahaha +1 :seriousf:

Noid
28 november 2009, 17:02
GHS Fast Fret raad ik iedereen af, hoor vele verhalen van mensen die niet meer zonder kunnen. Schijnt ook redelijk duur te zijn (maar je doet wel een poosje met zo'n kwastje naar het schijnt).
Of bedoel je alleen voor het fingerboard schoonmaken?GHS fast fret bevalt mij goed. Goed voor het fretboard, het schoonhouden van de snaren, en het verminderen van wrijving bij het spelen (vooral bij het benden). Kost dacht ik een euro of 7 zo'n potje en je doet er inderdaad heeeeel lang mee.

Wat bedoel je met "hoor vele verhalen van mensen die niet meer zonder kunnen"? Ik krijg associaties met drugs...

@TS: een gitaar is een werktuig. Natuurlijk moet je er voorzichtig mee omgaan, maar als je iets gebruikt, wordt het vies en kan het krasjes krijgen. Da's op zich geen probleem: dat geeft juist aan dat het een goede gitaar is, die graag wordt gebruikt. Zoals eerder aangegeven, met polijstproducten (o.a. turtlewax) kun je de laklaag "herstellen". Feitelijk herstel je niet, maar haal je juist een laagje van de bovenkant af, waardoor de krassen minder diep worden en het geheel weer meer gaat glimmen ...

282
28 november 2009, 17:26
Ok, al allemaal heel erg bedankt, kzal eens rondkijken voor dat spul..
En ja, hallo, ik weet ook wel dat er na een tijd krassen op komen, maar de gitaar is nog maar 3 maand oud en net boven de snaren/ 1e humbucker staat echt al vol met krassen, dusja die wou nu graag weg hebben :lp:

macwilliams
29 november 2009, 12:53
Ik ben niet van de spelling-Gestapo ofzo, maar heb jij na een optreden tekens op je lid? :???:

Dan heeft hij van die rode ringen om z'n lid, dus idd een soort van lidtekens.
Met een doekje krijg je die wel weg hoor. Tenminste bij mij was het enkel de lippenstift van de groupies...:soinnocent:

Nagramoth
29 november 2009, 13:35
Ja, en als het blauwe ringen zijn, dan zijn het spataderen...

Bluze
29 november 2009, 15:41
je moet maar voor de gein eens "penis scars" intypen op google lol