PDA

View Full Version : Opzoek naar geschikte electronica.



hezz
28 november 2009, 00:47
Hey allen,

ik ben sinds een tijdje m'n artcore aan het modden, waaronder een heel redesign van de slagplaat en knob-layout dat mijn speelstijl beter zou moeten passen.

Dit heeft een hele tijd stil gestaan (van voor de zomer nog zelfs) en reden hiervoor is ondermeer dat de pickups nog niet goed werkten maar dat het zo'n rotklus is weer in de body te gaan duiken e.d. Had ik dus absoluut geen zin in.

Daar wil ik dus helemaal vanaf, ik ben dus opzoek naar wat meer gemak. Het ontwerp dat ik gemaakt heb is geinspireerd door die mooie oude (vaak duitse?) jazzbakken met electronica dat deels onder de slagplaat is gemonteerd. Ben al in contact geweest met 2 partijen die dat voor me konden doen, de één verzend het naar een geautomatiseerd bedrijf in nederland waarbij het maar afwachten is of het echt precies past, de ander doet het in de zaak (richard van guus arons heerlen) en die vertrouw ik dan ook wel m'n gitaar toe zodat hij ook zou kunnen checken of het goed past.

Ook om mijn speelstijl wat meer te matchen gaat de pickup-switch een verhuizing maken naar een wat meer Gretsch-style plekje boven de hals. Ook wil ik ala een humbucker-strat een enkele volume en tone knob. Hoe ik dat weer in elkaar ga zetten, kom ik waarschijnlijk in de toekomst nog een keer op terug.

Anyway, back to topic: Ik wil dus de pickup-switch, volume en tone control op de slagplaat gaan monteren. De precieze ruimte tussen slagplaat en de body weet ik nog niet, maar ligt a.d.v wat ik van m'n dummy-model heb kunnen meten rond ±1cm soms lager afhankelijk van de plek t.o.v. de bolling van body.

De volume&tone potten kan ik waarschijnlijk wel gewoon hergebruiken, die zijn niet zo diep. Tenminste, ik denk dat ik ze kan hergebruiken. Ik zal waarschijnlijk eens moeten vergelijken met m'n humbucker strat hoe de wiring in elkaar zit. Ben een absolute kluns wat betreft electronica, dus ik weet niet of je pots hebt voor aansluiting aan een enkel element of 2 elementen.

Over de pickup switch maak ik me meer zorgen, die is nogal groot en diep (tussen 2-3cm ofzo). Kent iemand een fijne 3-way switch die niet diep is en anders een alternatief hiervoor?

Ik zat ook te denken aan het boren van een gat in de top om ruimte te maken voor een pickup-switch. Kan dit kwaad? Dit zou namelijk wel de goedkopere optie voor me kunnen zijn (rijlessen... sparen voor een nieuwe orange...).

Tips, advies, links zijn welkom!

hier is btw het ontwerpje van de slagplaat, word lekker groot en zwart-wit-zwart

http://img.photobucket.com/albums/v616/hezzart/slagplaat.jpg

En de gitaar waar het op komt te zitten:

http://farm4.static.flickr.com/3169/3044500380_4c885161a4_d.jpg

foambord dummy opzetje om het digitaal bestand te maken, volume knob boven hals geeft aan waar de switch komt te zitten:
http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs264.snc1/9126_134409021581_607751581_3046960_294622_n.jpg

Noid
28 november 2009, 17:29
Waarom kies je voor het idee van die bovenliggende slagplaat?
1) De switch is goed in te bouwen in de body op de Gretsch plek, daarvoor moet inderdaad 1 gat in de body geboord worden, via het gat van het halselement kan je er dan goed genoeg bij om de switch te installeren.
2) Door de output van beide elementen aan 1 volumepot te solderen, krijg je de configuratie (1 volume en 1 tonepot) die je wil. De andere knoppen kun je dan laten zitten, of weghalen, waarbij je de gaten eventueel op kunt vullen. Als de positie van de huidige pots niet bevalt kun je deze ook verplaatsen, door nieuwe gaten te boren. Als die positie "in het f hole" ligt kun je er voor kiezen om via de binnenkant in de f hole een plaatje te maken, waarop je de pots kunt monteren. Dan hoef je ook geen extra gaten in de body te maken.

De oorspronkelijke switch kun je dan nog gebruiken voor wat schakelingen, bijvoorbeeld elementen uit fase, of in serie zetten.

Succes in ieder geval.

barno
28 november 2009, 17:52
ik denk ook dat je meer gaat moeten boren enz met die slagplaat erop.
werken door f-hole of via pup cavity is in het begin idd wat lastig maar valt wel (met koordjes enz...)

het ontwerp van de slagplaat vind ik op zich wel geslaagd, maar ik zou het niet doen (maar wie ben ik :) )

Martijn-w
28 november 2009, 18:27
Ik zou em gewoon zo laten. Prachtige gitaar zo!

hezz
29 november 2009, 13:31
Smaken verschillen zie ik zo :seriousf:


Waarom kies je voor het idee van die bovenliggende slagplaat?
1) De switch is goed in te bouwen in de body op de Gretsch plek, daarvoor moet inderdaad 1 gat in de body geboord worden, via het gat van het halselement kan je er dan goed genoeg bij om de switch te installeren.
2) Door de output van beide elementen aan 1 volumepot te solderen, krijg je de configuratie (1 volume en 1 tonepot) die je wil. De andere knoppen kun je dan laten zitten, of weghalen, waarbij je de gaten eventueel op kunt vullen. Als de positie van de huidige pots niet bevalt kun je deze ook verplaatsen, door nieuwe gaten te boren. Als die positie "in het f hole" ligt kun je er voor kiezen om via de binnenkant in de f hole een plaatje te maken, waarop je de pots kunt monteren. Dan hoef je ook geen extra gaten in de body te maken.

De oorspronkelijke switch kun je dan nog gebruiken voor wat schakelingen, bijvoorbeeld elementen uit fase, of in serie zetten.

Succes in ieder geval.

@1: Ik vind het idee van 'alle' electronica aan de slagplaat ala een strat vooral gemakkelijker, voor wanneer ik in de toekomst weer eens pickups zou willen veranderen. Het is gewoon zo'n gedoe voor iemand die niet zoveel tijd heeft, vandaar ook dat de gitaar zo lang stil en ongebruikt heeft gestaan. Ook zit ik met een paar ongebruikte gaten als ik de switch verhuis en 2 potten weghaal.. goed die kan ik laten zitten maar dat maakt het onnodig complex voor me.

Maar ik vind het wel ook gewoon gaaf en mooi. Ik hou ervan als gitaren een eigen karakter hebben ipv factory standard. Dat gemengd met m'n liefde voor oude jazzbakken en obscure gitaren... de mobiel-foto doet het geen recht aan maar als ik het (mat foamboard) dummy-modelletje hier erop zie liggen spreekt het mij wel erg aan.

Het zal niet voor iedereen mooi zijn, maar dat vind ik ook niet erg hoor :soul:

@2: In serie zetten of uit fase heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd op een gitaar, geen idee of het wat voor mij zou toevoegen. Ik ben echt een K.I.S.S persoon dus ik denk dat ik het voor nu nog even weglaat... maar met alle electronica op een slagplaat is dat in de toekomst natuurlijk geen moeite toe te voegen :soinnocent:


ik denk ook dat je meer gaat moeten boren enz met die slagplaat erop.
werken door f-hole of via pup cavity is in het begin idd wat lastig maar valt wel (met koordjes enz...)

het ontwerp van de slagplaat vind ik op zich wel geslaagd, maar ik zou het niet doen (maar wie ben ik )

Ik vond het zo'n shitwerk, dat via een f-hole (en idd met koordjes...) aansluiten. Toen ik het na 4uur werk eindelijk erin had zitten kon je m'n frustratie wel begrijpen toen de neck-pickup het nog niet naar behoren deed. Had de gitaar wel toendertijd ergens voor nodig dus wel meteen besnaard en sinsdien niet meer van gekomen het te fixen, mede omdat je dan weer vanalles uit de body moet halen om de fout te achterhalen :chicken:


Ik zou em gewoon zo laten. Prachtige gitaar zo!

Thanks! Ik vind haar zo ook al mooi hoor, maar wil het toch gewoon een stap verder brengen :)
Het is de verloop van tijd van elegante jazzbak meer naar rockbak veranderd, is toch meer de richting waarin ik wil spelen.

Noid
30 november 2009, 17:50
Leuk dat je het even toelicht. Mijn reactie was mede doordat je aangaf dat de kosten een rol spelen. Maar als dat van ondergeschikt belang is, dan zou ik ook inderdaad gaan voor je denkt dat de beste oplossing is. Ik kan het wel waarderen dat mensen gaan voor wat ze voor ogen staat. Dus als dit het lot van deze gitaar is, dan ben ik benieuwd naar het eindresultaat (en de weg er naar toe).

Ik herken wat je zegt m.b.t. het gepriegel via F-holes. Ik heb een hollowbody, waar dat opgelost is door stekkertjes (maar die zijn dan weer storingsgevoelig). Jouw idee zal het prutsen met electronica zeker makkelijker maken, maar gepruts blijft het. De meeste lol zul je denken beleven aan de configuratie die beter bij je speelstijl past.

hezz
30 november 2009, 20:08
Dankje, mooie post schrijf je daar! En kosten spelen natuurlijknog steeds een rol, alleen is het niet mijn uitgangspunt. Vind ook niet dat ik me daar door moet laten leiden, wel rekening mee houden. Vooral de layout 1xvolume en 1xtone gaat me veel fijner zitten, tijdens het spelen gebruik ik eigenlijk hoogstens de volume-knob om rauwer-clean te spelen.

ps: net een uurtje thuis van m'n eerste rijles! Leuk dat rijden, wel veel multitasking en dingen tegelijk maar daar is het de eerste les voor :-)

hezz
2 februari 2010, 12:03
Okee, de nieuwe slagplaat is binnen. Ik heb de oud electronica even allemaal eruit gehaald. Ik wil gewoon maar nieuwe pots bestellen (500k, log.vol en lin.tone) en ook ben ik nog opzoek naar een pickup-switch die wat kleiner is zodat ik misschien wat minder ruimte hoef te maken in het hout. De originele pickup-switch is echt huge, zou ik 3cm ruimte voor moeten maken in het hout en dat vind ik toch een beetje veel.

Vraag is dus, kan ik deze switch (volgens mij vaker gebruikt voor effecten/splitting en whatever) als pickup switch gebruiken? Het is een on/on/on configuratie. De noob in mij denkt van wel, maar ik weet het niet zeker.

LINK mini-switch (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_80_539&products_id=9271)

Wat betreft de volume/tone potmeters heb ik nu deze twee in m'n winkelmandje zitten. Lijken me prima en ze zouden ook wat kleiner zijn. De oude pots zijn een beetje een rommeltje zie ik net, daar ben ik de vorige keer een beetje onzorgvuldig met het soldeer omgegaan!

LINK Potmeter 500k 8mm Log. Mini Japan (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=10615&osCsid=4464c6f8b6b7f5ee030f7ed771ce1f2c)

LINK Potmeter 500k 8mm Log. Mini Japan (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=10616&osCsid=4464c6f8b6b7f5ee030f7ed771ce1f2c)