PDA

View Full Version : Epiphone LP aanpassen met betere hardware, advies gevraagd!



semt-x
27 november 2009, 22:02
Ik ben van plan mijn Epiphone LP st. aan te passen.
Ik wil er graag EMG 85/81 in zetten, maar misschien wel goed om gelijk ALLES aan te pakken?
Zoals bedrading, geeft dit ook een beter resultaat?
En zo ook de potmeters, er zitten nu nog standaard meters in en deze kraken. Nou heb ik horen zeggen dat ik dan USA meters moet nemen en het liefst goude, is dit echt beter?
En ook de switch, deze is nu nog ook standaard, is het goed om deze gelijk mee te nemen?

Om het kort te houden... wat kan ik allemaal aanpassen zodat deze gitaar nog beter gaat klinken?

Nagramoth
27 november 2009, 22:06
EDIT:
Vraag verkeerd gelezen, excusez moi...

Stemmechanieken misschien? Ik heb zelf geen ervaring met Epiphone, maar ik ben blij dat ik de standaard Klusons op mijn LP (Gibson) heb vervangen door Gotoh lockings. Klinkt beter, ontstemt minder. De vraag is hoeveel geld je wilt pompen in een Epi (no offence)

semt-x
27 november 2009, 22:16
Er zitten nu gotoh tuners op. Deze werken prima!
Deze gitaar vind ik fijn spelen. Daarom wil ik m aanpassen. Ik wil m beter voor wat deze al is voor mijn doen.
Ik speel graag metal of heavy metal op deze gitaar, daarom mijn keuze op de EMG 85/81. Maar misschien is het wel goed om gelijk de hele gitaar aan te pakken. Ik bedoel, als ik toch bezig ben, waarom niet gelijk de rest ook mee pakken?

Rutger Molenberghs
27 november 2009, 23:05
Zitten er bij zo'n setje EMG's geen potmeters en input jack? Ik dacht dat je voor actieve pickups andere potmeters nodig had en een stereojack om je batterij niet leeg te laten lopen.

Noid
27 november 2009, 23:14
Zitten er bij zo'n setje EMG's geen potmeters en input jack? Ik dacht dat je voor actieve pickups andere potmeters nodig had en een stereojack om je batterij niet leeg te laten lopen.
Ja, zie hier: http://www.thomann.de/nl/emg_zakk_wylde_pro.htm

DeadHerring
28 november 2009, 00:36
Mwah, ik heb zelf een Epi LP, en ik heb de pickups vervangen naar SD 59s. De tuners die erop zitten zijn ook wel aan vervanging toe, m'n epi ontstemt constant terwijl m'n gibson zo goed als nooit ontstemt. Persoonlijk zou ik niet weten waarom je dan niet gewoon zo'n LTD ding koopt, als je er toch actieve pups in steekt, maar ja, ieder diertje zijn pleziertje...

Voor geluid, tja, het beste voor je sound is gewoon geen actieve pups pakken IMO.. Anders kan je er wel nog een coil tap of zo laten insteken, hoewel ik er geen idee van heb hoeveel zoiets kost... maar met een actieve pup betwijfel ik ten zeerste of dat tot de mogelijkheid behoort.

Tja, eens je hem dan toch butchert, kan je er misschien direct een Floyd Rose op zetten.

Trecion
28 november 2009, 10:26
mijn epi lp standard heeft Grover tuners standaard erop :S

Mitch
28 november 2009, 11:22
Voor geluid, tja, het beste voor je sound is gewoon geen actieve pups pakken IMO.. Anders kan je er wel nog een coil tap of zo laten insteken, hoewel ik er geen idee van heb hoeveel zoiets kost... maar met een actieve pup betwijfel ik ten zeerste of dat tot de mogelijkheid behoort.

Tja, eens je hem dan toch butchert, kan je er misschien direct een Floyd Rose op zetten.

IMO, IMO... het zal allemaal wel maar hij geeft duidelijk aan dat -ie voor metal gaat. Dan hoeft -ie geen ESP gitaar te kopen en hij hoeft ook niet splitsbare, passieve humbuckers in zijn Epi te zetten. Je kunt je eigen mening altijd en overal spuien waar je wil, maar soms is dat helemaal niet nodig. Zo ook hier.

Back on topic.
Pots: gouden, nee, da's flauwekul. Gewoon goede kwaliteit pots, hoeft geen edelmetaal aan te zitten!
Switch: dat was vroeger nogal eens een zwak punt van Epi's, gingen snel kapot of kraken, zoals je nu ook met je pots al hebt. Je kan het dus preventief vervangen. Je vergroot daar wel de betrouwbaarheid mee, niet de sound.

Thiez
28 november 2009, 11:30
Ik heb een epiphone g-400. Heb de elementen vervangen door seymour duncans en verder is alles nog orgineel. Niet persee nodig dus om het te vervangen maar aangezien er bij actieve pickups andere waarde potmeters gebruikt word moet je deze wel vervangen maar deze zitten er idd meestal wel bij.
grover tuners zijn prima vind ik en mijne ontstemmen zelden. Als je daar iets aan wilt doen zou ik eerder topkam vervangen of laten afstellen. Heb mijne ook uit laten vijlen opnieuw bij de muziekzaak en doet het prima.

Manuvdv
28 november 2009, 11:38
Waar ga je welke pickup steken? Ik heb in mijn LP de 85 in de nek zitten en tbh vind ik er niets aan, veel te modderig! De 81 in de brug is dan wel weer heerlijk, en die 81 in de nek zou denk ik voor een heel andere sound kunnen zorgen, beter dan de 85 op diezelfde plek.

munkie
28 november 2009, 11:50
Pots en switches komen met de EMG set mee.

Topkam vervangen door GraphTec, voor 6 euro een "no-brainer". Blijft beter op stemming en het klinkt ook beter.

Brug en staartstuk vervangen door Gotoh, tuners heb je al. Strap pins ook van Gotoh, zijn een stukje groter zodat je gitaar niet meer op de grond dondert :cheerup:

Zie http://www.tonefactory.nl/

Fretjes polijsten met Commandant nr.4 en een schoon doekje. Gaan ze mooi van glimmen en het speelt ook lekkerder.

Toets in de olie zetten.

Mitch
28 november 2009, 12:35
Brug en staartstuk vervangen om welke reden? Dat kan wel een nuance verschil geven in sound maar als hij er toch EMG's in wil knallen...

Morisson
28 november 2009, 12:46
Heey,

Enige kanttekening die ik ff snel kan maken: een paar weken terug heb ik een epi LP van nieuwe PU's en een nieuwe schakelaar voorzien. Ik had ook USA formaat potmeters gehaald, maar die schacht is breder dan die van de standaard pot van een epi (die zijn blijkbaar van de "japanse" maatvoering). Dus als je van die mooie CTS post wilt installeren moet je gaan uitboren op 3/8 inch (heb ik maar over geslagen, je kan ook goede japanse maatvoering pots kopen).

Verder nog: online zag ik een hoop discussie over welke condensatoren het best klinken op je tone knop. Geen idee of het wat doet, maar de kosten zijn minimaal (eurootje voor de zogenaamd beter klinkende units) dus is het proberen waard.

De pickup change die ik heb gedaan maakt in ieder geval veel verschil, dus ik zou het zeker doen!

(toch weer een lang verhaal geworden...)

Wiellem
28 november 2009, 12:49
Zitten er bij zo'n setje EMG's geen potmeters en input jack? Ik dacht dat je voor actieve pickups andere potmeters nodig had en een stereojack om je batterij niet leeg te laten lopen.

Dus dat de batterij leeg zou lopen als je de kabel erin laat zitten is onzin? :???:

Mikos
28 november 2009, 13:39
Nee is geen onzin, met actieve pickups is het slimmer dat als je niet speelt de kabels er uit te halen of je versterker uit te zetten, anders gaan de batterijen inderdaad snel leeg.. ;)
Ze zeggen inderdaad wel dat goud in kabels beter zou zijn voor het geluid enzo, weet niet of dat bij potmeters wat uithaalt denk 't niet, en actieve pickups hebben 10k potmetertjes nodig maar dat even terzijde :ok:

Nagramoth
28 november 2009, 14:01
Lijkt mij dat goud minder snel corrodeert en beter is voor je signaal (audiofielen zweren immers bij vergulde connectoren). Maar gitaren in het algemeen zijn zo low-fi dat het niet veel zal uithalen. Ik had er tot op heden ook nog nooit van gehoord...

Braindead
28 november 2009, 14:07
Volgens mij ligt het er inderdaad meer aan wat jij wilt. Die dingen die jij wilt vervangen is zeker een verbetering. Bij de emg's zitten zoals gezegd al potmeters die je moet vervangen. Verder is het een beetje de vraag wat jij erin wilt steken aan geld. Ik denk dat als je stemmechanieken en topkam, emg's en toggle switch vervangt je gitaar er zeker op vooruit gaat. De vraag is waar je het voor doet. Als je een betere gitaar en geluid wilt zal ie er beter van worden maar als je in de toekomst toch al een keer wat anders gaat kopen kun je er beter niet aan beginnen.

IMO is het the point of no return: als je al die upgrades erin hebt zitten zal je hem niet snel meer verkopen want dan zit al dat geld erin dat je er niet meer voor terugkrijgt. ALs je je gitaar qua feel toch al heel fijn vind kun je er rusitg aan beginnen. Heb je twijfels, koop dan inderdaad meteen een esp of iets met emg's wat je beter gaat bevallen. Emotionele waarde speelt ook vaak mee. Ik heb mijn eerst gitaar ook geupgraded (ben nog in het proces) maar voor is verkopen van mijn eerste gitaar zoiezo geen optie.

M.b.t. dat gold. Ik heb meerdere kabels waarvan ook eentje met gold plugs en wellicht dat er iets verschil is maar als dat zo is is het zo minimaal...(Je hebt altijd van die gasten die overal verschil in horen. (Er zijn er die het verschil horen tussen Jimi Hendrix gitaarsound met kauwgom in de mond en zonder :D) Koop gewoon een goede kabel met Neutrik pluggen (low capacitance) en dan zit je goed.