PDA

View Full Version : Akoestische combo of actieve monitor?



Gerth
27 november 2009, 15:35
Nog mensen die voor een actieve monitor (of ander p.a.-spul) gekozen hebben voor de versterking van hun electro-akoestische gitaar in plaats van voor een "meer voor de hand liggende" akoestische combo?

Mijns inziens vallen in deze kwestie verschillende standpunten te verdedigen, vandaar ook geen inleidende uitleg van mijnentwege, daarom enkel de verduidelijking dat ik voor een Laney actieve monitor gekozen heb met een 10-inch en een tweeter.

Nieuwsgierig naar eventuele voor- en tegenargumenten!

Plant
27 november 2009, 19:00
Wat voor element systeem heb je, aktief of passief?

Als het passief is heb je een hoogohmige ingang nodig en dan is de vraag of een aktieve monitor (of ander p.a.-spul) dat wel heeft.

Waar ga je het gebruiken?
In het geval van een p.a. spelen er ook nog andere muzikanten over. Heb je dan zelf wel voldoende monitoring, anders is een eigen combo daar wel fijn voor. Als die een line-out heeft, kan die naar de p.a.

Het is niet zozeer een kwestie van voor of tegen, maar van wat praktisch voor jouw situatie is. Dat moet je je afvragen.

Speel je alleen?
In wat voor zaal en wat heb je nodig opdat anderen en jijzelf alles goed horen?
...

Eko
27 november 2009, 20:37
Ik gebruik in de band een acoustische samen met een AER Compact 60. Deze heeft het voordeel dat er een D.I. op zit. Hij kan dus van het combo zo de mengtafel in. In het geval dat de zaal groter is en er meer vermogen gevraagd wordt gaat het ook zo. Het combo zelf zet ik dan op een verhoging of op een microfoonstandaard ( er zit een schroefdraad onder de amp) om zelf alles goed te kunnen blijven horen. Voordeel daar van is dat ik het combo zelf harder en zachter kan zetten zonder de technicus op tilt te jagen.
Als ik veel geluid op een monitor heb , vind ik het eerder verwarrend. Liever niet alle instrumenten en alle zang er op.

peter_heijnen
2 december 2009, 00:26
Ik gebruik de mackie srm300 v2. Lekker licht en genoeg power.