PDA

View Full Version : Marshall 6100LM vs Marshall JVM 410H



JaimeB
27 november 2009, 01:57
Beide amps kan ik voor rond dezelfde prijs aanschaffen. Ik ga ze zo snel mogelijk proberen uit te testen, maar was eerst benieuwd naar wat ervaringen en meningen over beide.

Ook ben ik de JCM 2000 TSL100 en DSL100 veel tegen gekomen op marktplaats. De veelzijdigheid van de bovenste staat me wel aan. Toch heb ik liever een/twee fatsoenlijke kanalen dan een hele hoop net niet geluiden.

Ik heb ongeveer een budget van 1000 euro tweedehands. Wat zouden jullie kiezen?
De TSL ga ik volgende week testen.

Ja ik weet het de JCM 800, maar ik wil graag een clean en het liefst 2 scheur kanalen die beide uit de amp zelf komen. Muziekstijl stevige gitaarrock post-grunge.

Ik ben benieuwd!

Dude
27 november 2009, 08:52
als jvm gebruiker kan ik natuurlijk mijn eigen ding de hemel in prijzen, de enige versterker die ik na een paar maanden band gebruik niet zat was (en het nu al 2,5 jaar blijft doen voor me qua geluid) maar ik zou vooral de DSL gaan testen ! Minder mogelijkheden, maar het is en blijft een waanzinnig beest !

VanMeekeren
27 november 2009, 11:22
6100LM:
Is een heel goede versterker, ik zou zeggen de beste van het stel. Nadruk ligt volgens mij toch wel meer op de lagere/klassiekere gain. Daarom minder geschikt voor jou bandje, aldus mij.

JVM410:
Natuurlijk bekent om zijn 12 'kanalen'. Is ook zeker heel handig voor een coverbandje, maar ik heb altijd het 'net-niet' idee bij deze amp. Niet dat hij slecht klinkt hoor.

DSL100:
Dit lijkt mij voor jou de meest geschikte van het stel. Heb zelf een hele poos over zo'n amp gespeeld. Voor mijn coverbandje met een Gibson klonk het heel overtuigend en gewoonweg heerlijk. Ook met een USA Strat kon ik mij er zeer goed mee vermaken. Classic Clapton all the way! Nadeeltje is toch wel de magere schakelmogelijkheden.

TSL100:
Een wat uitgebreidere versie van de DSL, waar de DSL sommige schakelingen laat liggen, pakt de TSL ze op. Kwaliteit van de sound vind ik dan persoonlijk wel doodser dan de DSL.

(JCM800): Staat tussen haakjes omdat hij voor jou eigenlijk toch al afvalt. Maar qua sounds toch wel geschikt voor wat jij van plan bent. Misschien kun je iets bedenken waardoor de amp wat flexibeler wordt?


Van Meekeren

Baker
27 november 2009, 13:31
6100LM:

JVM410:
Natuurlijk bekent om zijn 12 'kanalen'. Is ook zeker heel handig voor een coverbandje, maar ik heb altijd het 'net-niet' idee bij deze amp. Niet dat hij slecht klinkt hoor.

De JVM heeft gewoon 4 kanalen. Geen 12. De 205 en 210 versie hebben zelfs slechts 2 kanalen.
En met name het crunch kanaal heeft het wat mij betreft net-wel. Ook in verhouding met de andere amps die je noemt. Maak alleen niet de (klassieke) fout om in de gitaarwinkel waar je gaat testen het volume te laag te houden.

Verder deel heb ik exact dezelfde ervaring als Dude.

minoin
27 november 2009, 13:52
Ik zou die 6100LM wel een kans geven, is een hele lekkere amp! MIDI schakelbaar en tonnen gain, in ieder geval het exemplaar wat ik ooit bijna gekocht heb. Jammer dat hij niet meer gemaakt wordt.

mmrizio
27 november 2009, 14:40
6100LM:
Is een heel goede versterker, ik zou zeggen de beste van het stel. Nadruk ligt volgens mij toch wel meer op de lagere/klassiekere gain. Daarom minder geschikt voor jou bandje, aldus mij.
Dank voor je overzicht, altijd leuk om te lezen omdat ik de anderen niet zo goed ken. Alleen ben ik het niet helemaal eens met je 'nadruk op de lagere/klassiekere gain' bij de 6100LM. Voor de 6100 en de 6100LE zou ik het met je eens kunnen zijn, de LM heeft een stuk meer gain op kanaal 3.

Maurice

HaroldA
27 november 2009, 15:02
(JCM800): Staat tussen haakjes omdat hij voor jou eigenlijk toch al afvalt. Maar qua sounds toch wel geschikt voor wat jij van plan bent. Misschien kun je iets bedenken waardoor de amp wat flexibeler wordt?

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik vind de 1-kanaals JCM800's veel veelzijdiger dan iedereen denkt:

Preamp gain op 6-7 en je hebt de volgens opties:
1 Crunch: direct je gitaar in de top en gassen maar!
2 OD: lichte, transparante overdrive met de volume knop lekker open: gassen maar!
3 Clean: pedaaltje met volume potmeter intrappen. Helemaal sjiek is het om dan gelijk dmv een looper je overdrive uit de keten te halen
4 Solo/Full gain: OD + een clean/treble/fat boost

Zo: een 4-kanaals versterker met 2 a 3 pedaaltjes...

JaimeB
27 november 2009, 17:34
Bedankt voor de reacties totver. Die opties met de JCM 800 is misschien ook te vroeg afgewimpeld. Ik heb namelijk wel een fultone ocd of gt500 die ik als boost kan gebruiken. Zo'n potmeter ding zou ik dan zelf moeten laten maken?

Maar ik neig toch meer naar twee goede scheurkanalen uit de amp zelf (een crunch en iets stevigers)

Zit er veel verschil tussen de lm en normale 6100 dan?

Ik hoef overigens ook geen metal eruit te halen. Denk eerder Pearl Jam, foo fighters. Niet teveel gain maar het moet wel lekker stevig zijn en vooral een beetje transparant blijven en door de mix komen. Ik doe namelijk mijn peavey classic 50 watt 4x10 weg omdat ik deze te wollig vind. Dit ligt voor een groot deel ook aan de combinatie met mijn gibson lp studio. Overigens ook handig om erbij te vertellen ik speel voornamelijk op een hagstrom swede en gibson lp studio.

Thiez
27 november 2009, 17:48
Ik vond de JVM410 niet zo een denderende versterker moet ik zeggen. Het was totaal niet mijn ding maar misschien voor jou weer wel. Je moet het uiteraard zelf proberen.

De jcm2000 vind ik beter klinken dan de jvm. en wat ik hoor over de 6100 zou dit een van de weinige marshall zijn waar ik wat voor zou voelen.

Jcm 800 blijft natuurijk wel een hardrock beest maar je moet ze zelf proberen.

Succes met je zoektocht!

VanMeekeren
27 november 2009, 19:39
De JVM heeft gewoon 4 kanalen. Geen 12. De 205 en 210 versie hebben zelfs slechts 2 kanalen.
En met name het crunch kanaal heeft het wat mij betreft net-wel. Ook in verhouding met de andere amps die je noemt. Maak alleen niet de (klassieke) fout om in de gitaarwinkel waar je gaat testen het volume te laag te houden.

Verder deel heb ik exact dezelfde ervaring als Dude.

Marshall adverteerde wel met drie modes per kanaal. Zij beschouwden het als een 12 kanaals amp. Ik daarentegen heb er ook aanhalingstekens bij geplaatst. Ik vind het ook gewoon een vier kanaals. ;)

Van Meekeren

Rutger Molenberghs
27 november 2009, 20:15
In vind mijn JVM best goed klinken voor rock en classic rock. Maar ik speel vooral met single coils. Met mijn Epiphone Les Paul vind ik hem wat minder (zoals jij je Peavey beschrijft: wat te 'wollig'). Al moet ik daar meteen bij vermelden dat ik wel van een wat scherper gitaargeluid houd.
Wat bedoel je eigenlijk precies met 'stevig'? Als je strak bedoelt, dan zal de JVM niet je beste vriend worden. Strak is hij mijn inziens niet. Ik gebruikt trouwens ook alleen maar kanaal 1 & 2. De andere twee zijn voor mij minder. Veel gain, maar op een voor mij onbruikbare manier. Voor Foo Fighters-achtige dingen grijp ik dan ook liever naar mijn Engl Thunder :D

JaimeB
28 november 2009, 16:59
Ja misschien is strak ook wel een goede beschrijving. De peavey klonk in combi met mijn studio (zal ook zeker deels aan de studio liggen) alsof er een deken overheen lag en daarnaast kon ik ook wel heel scherp geluid eruit halen maar niet transparant en gedefinieerd.
Met stevig bedoel ik dat het ook niet een heel iel geluid moet morden. Ik wil ook riffs kunnen spelen die genoeg power hebben.

Ik denk dat ik naast deze nieuwe amp ook een nieuw halselement in mijn studio ga zetten. Misschien de burstbuckers. Ik gebruik mijn hagstrom swede nu een stuk vaker omdat ik hier veel transparanter geluid uit krijg .

Als het goed is wordt het volgend weekend een tripje musicstore.

Iemand ervaring met die 2203 kerry king. ja sorry blijf alle kanten op gaan.

Overigens voor de stijl muziek die ik speel kun je op de hyves link klikken onder mijn bericht. Ik ben de ritmegitarist.

Mitch
28 november 2009, 17:37
Die potmeters kom je wel vaker tegen. Op de gitaar zelf bijvoorbeeld :listen:

HaroldA
28 november 2009, 17:39
Is dit een goed jcm800 exemplaar. 2203/4/5/zus/zo etc etc ik weet het verschil niet.

Zonder het getalletje kan ik het niet zeggen. Voor 850,- moeten de buizen wel onlangs vervangen zijn, anders vind ik 'm te duur voor een '88-er...

Ikzelf hou het meest van de 2204 als 50-watter... Dat is de enkelkanaals versie.


Die potmeters kom je wel vaker tegen. Op de gitaar zelf bijvoorbeeld :listen:

Ja, maar als je snel wil kunnen switchen van OD naar clean is zo'n pedaaltje wel heel erg handig. De mijne haalt zelfs mijn OD + Decimator uit m'n keten.

JaimeB
28 november 2009, 22:58
buizen zijn net vernieuwd. Gaat via een winkel dus lijkt me betrouwbaar. ik krijg van hem 575 korting als ik mijn peavey inruil. Het ging als het goed is om een Marshall JCM 800 MK II Lead series 50 w uit 1988. Welk nummertje er verder bij hoort weet ik niet.

Hij zei dat het om een non- master volume ging. Wat houdt dat precies in voor de mogelijkheden. Is dat niet alleen van belang als het om meerdere kanalen gaat?

Op de marshall site zag ik een klein overzicht van verschillende modelnummers, maar ik weet eigenlijk nog niet welke nou het zwarte schaap zijn en welke heel gewild zijn. Ik ga zo snel mogelijk bij hem langs. Hij had ook nog een jvm410 staan die ik meteen kan vergelijken.

En idd het ging me vooral om het snel kunnen wisselen naar clean en terug. Dus vandaar dat ik een pedaaltje wel zie zitten.

Ik hoorde laatst van iemand dan een overstuurde versterker nog eens boosten met een pedaal niet altijd even goed gaat tenzij je via fx loop doet. Klopt dit?

Henri H
28 november 2009, 23:50
Die JCM 800 MKII heeft (waarschijnlijk) geen FX loop dus boosten via de FX loop zal lastig worden.
Het boosten (meer volume) via een FX loop is eigenlijk alleen geschikt voor clean boosters, zoals een equalizer of een mixer. Ik gebruik de interne mixer van m'n Replifex, werkt perfect.
Als je de amp wilt boosten omdat je meer gain wilt dan kun je een tubescreamer o.i.d. voor de versterker zetten.
Een clean kanaal van je versterker kun je trouwens wel met een clean booster of equalizer voor de versterker van meer volume voorzien.

Ik heb de meeste amps die je noemt wel 's getest/bespeeld/heb ik nog steeds, en ik zou je een 6100 adviseren. Het verschil tussen de blauwe en de zwarte versie zou ik zo niet weten, heb ook gelezen dat de zwarte wat meer gain zou hebben. Ik heb de blauwe, prima ding.
De JVM vind ik een goeie, maar vooral erg veelzijdige versterker.
In tegenstelling tot de meeste JVM bezitters, vind ik het crunch kanaal het minste aan deze versterker. Dat komt niet door de sound, die is nog wel redelijk tot goed, maar ik vind de "feel" van dit kanaal wat minder.
Waarschijnlijk komt dat omdat ik m'n JCM 800 2205 (50W, 2 kanaals) gewend ben, en ik zou je adviseren om hier ook eens naar te kijken.
Het nadeel van mijn 2205 is dat ie met humbuckers op het cleane kanaal niet geweldig klinkt, maar als je de elementen enkelspoelig kunt schakelen, heb je een behoorlijk goeie clean.
En nog een alom bekend nadeel van de JCM 800 (maar eigenlijk alle buizenamps): ze moeten HARD! :rockon:

Nog een tip: 2e hands Mesa Boogie Stiletto Deuce Stage I.
Voor rond de €1000,- misschien wel te vinden.
Ik heb m'n JVM geruild tegen een Stiletto, fantastisch ding.
Een DSL 50/100 is ook een goeie optie, alleen erg jammer van z'n niet schakelbare modes op het 1e kanaal.

JaimeB
29 november 2009, 04:58
Ok na wat research snap ik dat het non-master volume het nadeel heeft dat hij erg hard moet om lekker te scheuren. Maar dat het een 50 watter is zal dan toch iets schelen? Ik gebruik hem alleen voor repetities en optredens, thuis heb ik iets kleins.

Wie kent het specifieke model dat ik weergeef. ik zag op de pic ook 1987 STD verder heeft hij 4 input kanalen. Graag ervaringen over dit model. Hoogstwaarschijnlijk kan ik ma of di testen. Mijn vingers jeuken.

Henri H
29 november 2009, 12:36
..... Maar dat het een 50 watter is zal dan toch iets schelen? ......Dat maakt niet veel uit, hooguit 3 dB. Dat wordt dan wel weer ervaren als een verdubbeling v.h. geluid, maar of je nu 95 dB of 98 dB produceert, het gaat allebei hard.

Als je het clean geluid minder belangrijk vindt, dan zou het een goeie optie voor je kunnen zijn.
Ik ken het model niet precies, maar als het dezelfde is als z'n 2x12 combo-broer ook weer wel, heeft m'n broer vroeger gehad, was een goeie versterker.

JaimeB
1 december 2009, 00:09
Het is die Jcm 800 geworden. Ik had de jvm 410 en deze geprobeerd en ik vond die JCM toch lekkerder klinken. Wel kwam ik daar er pas achter dat dit model eigenlijk vooral clean is. non-mastervolume had ik zo niet opgevat. Maar toen we hem lekker open zetten met mijn humbuckers kwam er eigenlijk al een heerlijke crunch uit. de 2 kanalen had hij met elkaar gelust. Als ik mijn gitaar in het eerste kanaal deed (hi) dan kreeg ik sneller een lichte crunch. Als ik hem in het tweede kanaal (low) deed bleef hij gewoon clean op hoger volume. Door volume van beide kanalen te mengen kon je heel gaaf het geluid afstemmen.

Toen mijn fulltone ocd er nog over en dat klonk ook erg gaaf. Vooral mijn gibson studio die wat transparantie mist (met name eerst in combinatie met die peavey classic) kwam nu goed uit de verf.
Daarna mijn amp meegenomen naar de repetitie en daar was het wel jammer dat zodra het geluid echt te gek klonk ik te hard stond en dat was al net een paar millimeter naast 0. Nou was de drummer er deze keer niet bij, dus misschien dat het dan wat harder gaat. Maar dat was idd het nadeel die een van jullie al eerder aangaf. Ik nog denken dat het wel mee zou vallen, vooral met een 50 watt. In de shop hadden we hem blijkbaar harder staan dan bij de repetitie. Hoe dan ook ik ben erop vooruit gegaan en ik ben erg tevreden met het geluid wat er in zit.

HaroldA
1 december 2009, 00:13
Het is die Jcm 800 geworden.

Gefeliciteerd! :cheerup: :ok:

Zodra je je amp een beetje hebt leren kennen kun je altijd een loadbox/power attenuator/powersoak/oid kopen om wat aan het excessieve volume te doen, maar eerst maar zonder genieten!

Een PPIMV kan natuurlijk ook, maar dan zal je je versterker door een expert aan moeten laten passen...

JaimeB
1 december 2009, 12:30
PPIMV? Ik neem aan dat MV voor mastervolume staat. Dus eigenlijk een mod waarbij er een mastervolume op mijn amp wordt gezet. zoiets?

Beide grapjes zijn best duur niet? Maar goed misschien uiteindelijk wel gewenst.

Is het nou zo dat mijn jcm 800 alleen clean is of dat ik door geen mastervolume gewoon pas op hoger niveau kan scheuren end dat het eigenlijk toch gewoon een distorted kanaal is.
Hoe dan ook is de sound te gek, maar ik ben nog een beetje in de war.

Het doorlussen had die gast in de shop van de 4 inputs links onder (1ste kanaal) naar rechtsonder (2e kanaal gedaan). Iemand anders vertelde me dat je van links boven naar rechts onder moet gaan. Heb thuis nog geen kabinet dus heb die tweede nog niet kunnen proberen. Weet iemand hier iets over?
En nu mijn volgende zoektocht een cabinet. Maar goed dat wordt vast een nieuw topic.
Grrr ik kan nu alleen thuis ernaar kijken tot de volgende repetitie. Ik krijg wel over een week ofzo een cabinet te leen totdat ik een eigen heb.
OHja hier nog een linkje met wat foto's van de oude advertentie zolang hij er nog op staat
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/marshall-jcm-800-lead-series-58862790.html

sjaak1990
1 december 2009, 12:49
Post Phase Inverter Master Volume. Een volume na je phase inverter waardoor je preamp oversturing kan krijgen op laag volume en je dus op laag volume kan scheuren.

Henri H
1 december 2009, 13:40
Gefeliciteerd.

Ik ken deze amps niet, dus het doorlussen van de inputs weet ik ook niets van.
Het is wel bekend dat alle JCM 800's op oorlogsvolume het beste klinken.
Dat geldt voor de meeste buizenamps, maar in het bijzonder voor de JCM 800 series.
Als er dan ook nog 's geen master volume op zit, tja.... :rockon:

iWishmaster
1 december 2009, 14:48
Stuur eens een mailtje naar Chris van CMW amps, die weet wel raad met je versterker.

Op zijn oude website staat dat een PPIMV 59 euro kost: zeker geen fortuin en volgens mij is juist de JCM800 bij uitstek geschikt voor dit soort mods.

HaroldA
1 december 2009, 15:02
Stuur eens een mailtje naar Chris van CMW amps, die weet wel raad met je versterker.

Vanuit Maastricht is Vleuten niet echt een optie lijkt me... Misschien kent er iemand een amp tech in Limburg? Het is een zeer vaak geplaatste mod dus iedere amp tech zou 'm eigenlijk wel uit moeten kunnen voeren.

iWishmaster
1 december 2009, 16:27
Vanuit Maastricht is Vleuten niet echt een optie lijkt me... Misschien kent er iemand een amp tech in Limburg? Het is een zeer vaak geplaatste mod dus iedere amp tech zou 'm eigenlijk wel uit moeten kunnen voeren.

Dat had ik nog even niet gezien ... Maar je hebt gelijk: niet de moeilijkste modificatie.

JaimeB
1 december 2009, 22:07
Bedankt voor de tip. Ik heb meteen contact opgenomen met de shop waarvan ik hem gekocht heb. Hij had namelijk een goede amptech in roermond (geloof ik) zitten. Zoals ik al zei klinkt dit ding echt gaaf, maar hij moet gewoon te hard om er een lekkere crunch uit te halen en dan staat ie nog onder de 1. Deze mod lijkt me zeker de moeite waard. Ik ga ondertussen nog wat meer erover opzoeken.

Ok en nu nog een cabinet!

roept u maar ;)!

het liefste ben ik al klaar met een 2 x 12. Ik zie verschillende cabs en speakers staan maar ik heb er nog weinig verstand van. Iemand tips welk kabinet/speakers gaaf zullen klinken met mijn jcm 800. Het budget moet het ook toelaten. Ik wil het liefst tweedehands toch voor 300-400 klaar zijn.

In de shop was er trouwens een 4x12 1960 vintage voor 350. Ik wilde me er eerst even in verdiepen voordat ik impulsief dat ding meenam. 2x12 zal toch ook wel genoeg zijn? Of verlies ik dan echt veel oemph gehalte.

Henri H
1 december 2009, 23:19
Cabinet: 4x12 met G12-65's (http://link.marktplaats.nl/280947156)

V30 (Vintage(?)) of Greenbacks zou je ook kunnen proberen.
Met een 2x12 verlies je wel wat "oompf" inderdaad, maar kan ook prima.

Bovenstaande speakers worden door veel JCM 800 bezitters erg gewaardeerd.

iWishmaster
2 december 2009, 09:27
Cabinet: 4x12 met G12-65's (http://link.marktplaats.nl/280947156)

V30 (Vintage(?)) of Greenbacks zou je ook kunnen proberen.
Met een 2x12 verlies je wel wat "oompf" inderdaad, maar kan ook prima.

Bovenstaande speakers worden door veel JCM 800 bezitters erg gewaardeerd.

Er zijn best 2x12" cabs met genoeg oempf, maar ik vond de 2 Marshall 2x12"s (beide met G12-75's) behoorlijk tegenvallen. Marshall 4x12" cabs zijn al stukken beter, vooral de oude met G12-65's vond ik erg goed, maar ook die haalt het niet bij cabs van een merk als Bogner. Maar dat is ook een totaal andere prijsklasse natuurlijk. Ik heb me er meermaals over verwonderd hoeveel verschil een goed cab maakt, zelfs met dezelfde speakers erin een wereld van verschil. Testen dus!

JaimeB
2 december 2009, 17:05
De amptech raadde een dergelijke mod af. Zonde om zo'n originele vintage amp uit 1988 te veranderen en volgens hem heeft dat best veel affect op je toon en dynamiek. Hij zei nog als je wil dat je amp als een wesp in een jampotje moet klinken moet je dat doen.

Een powersoak zou al iets beter zijn. maar dat is eigenlijk wel heel prijzig.

Ik ga vanavond eens wat verschillende dingen proberen met het doorlussen (met de 4 inputs). Ik las ergens dat het doorlussen ervoor zorgt dat het allemaal nog harder gaat. Dus eens die lus eruit trekken en kijken wat er dan gebeurt. Zo niet dan moet de rest maar net een tikkeltje harder, want zo hard staan we ook weer niet en het is echt een fractie dat het harder moet om goed te klinken.