PDA

View Full Version : Creativiteit en vernieuwing



Eron
27 november 2009, 00:47
Keer op keer verbaas ik mij erover hoe artiesten en bands steeds weer nieuwe muziek maken en dat het steeds weer vernieuwend ook lijkt te zijn.
Gemiddeld om de twee a drie jaar wordt er wel weer een album uitgebracht door een artiest/band en elke keer verbaasd het me weer hoe ze het voor elkaar hebben gekregen.
Tevens zijn er ook altijd weer nieuwe artiesten/bands die doorbreken.
Altijd is er wel weer iets nieuws.
Soms heb ik weleens het gevoel dat alles met gitaar(muziek) zo'n beetje wel gedaan moet zijn, maar steeds kun je weer tot de conclusie komen dat dit niet zo is.
Hoe kan het toch dat veel artiesten/bands zo vernieuwend en creatief kunnen zijn en ook vooral blijven?

B_2_the_a
27 november 2009, 01:17
Lef hebben, dingen proberen, durven op je gat te gaan, etc...

Pepe
27 november 2009, 01:26
Nou, je borduurt een beetje voort op wat er al is maar dan net iets anders.

Echt vernieuwend is de pop en rock per definitie niet, dan kom je bij de John Cages en aanverwanten terecht en dan heet het anders.

dodeboboeror
27 november 2009, 01:34
Keer op keer verbaas ik mij erover hoe artiesten en bands steeds weer nieuwe muziek maken en dat het steeds weer vernieuwend ook lijkt te zijn.

:soinnocent:

xp100
27 november 2009, 02:20
tis denk ik zo als je enkel op je gitaartje wat zit te doen, klinkt t niet zo snel vernieuwend, maar in de context van een nummer, dus met een hele band, dus toevoeging van de overige (misschien zelfs ongebruikelijke) layers erbij, kant t 'r toch interessanter uitkome.

en probeer qua inspiratie niet een heel nummer lang slechts op 1 artiest/groep/nummer te focusse, maar probeer verschillende, doch verenigbare stijle te verenigen. verenigbaar in de zin van, kom niet aan met 'oh wij hebbe nummers met metal refreintjes en jazz coupletjes en dan weer afrikaanse bongo outros, whoe zo origineel' want dat is gewoon makkelijk en niet 1 ding zegmaar.

maak dinge ook nie groter dan ze zijn. composities/stijle die in meerdere aspecten revolutionair zijn komen inderdaad niet dagelijks uit de grond, en moeje ook beetje geluk mee hebbe volgens mij, in de zin van bijv bono en the edge hebbe nou eenmal allebei een aparte sound en kende mekaar toevallig. je kan daar nie echt aan werke dus. naast zulke typische muziek, ist vaak een klein dingetje dat iets net genoeg van de rest onderscheid. ga opzoek naar dat kleine dingetje dus. hehe

Thundermane
27 november 2009, 09:51
Of je gaat gewoon op de Arabische weg, daar gebruiken ze ook kwart noten. Voor ons klinkt het niet, maar is wel handig als je meer variatie wil. :p
Wat je kan doen is: Een andere stemming op je gitaar gebruiken, is misschien raar maar dan kom je toch weer op dingen waar je eerder niet op zou komen.

-=JEROEN=-
28 november 2009, 09:26
Keer op keer verbaas ik mij erover hoe artiesten en bands steeds weer nieuwe muziek maken en dat het steeds weer vernieuwend ook lijkt te zijn.
Gemiddeld om de twee a drie jaar wordt er wel weer een album uitgebracht door een artiest/band en elke keer verbaasd het me weer hoe ze het voor elkaar hebben gekregen.
Tevens zijn er ook altijd weer nieuwe artiesten/bands die doorbreken.
Altijd is er wel weer iets nieuws.
Soms heb ik weleens het gevoel dat alles met gitaar(muziek) zo'n beetje wel gedaan moet zijn, maar steeds kun je weer tot de conclusie komen dat dit niet zo is.
Hoe kan het toch dat veel artiesten/bands zo vernieuwend en creatief kunnen zijn en ook vooral blijven?
Ik verbaas me er ook wel eens over. Ik denk dat er zo veel verschillende combinaties zijn dat ze voorlopig nog niet op zijn. Het worden volgens mij wel steeds subtielere veranderingen, de verschillen zijn niet meer zo groot. Zelf schrijf ik al jaren m'n eigen muziek en omdat ik vooral op gevoel speel en m'n gevoel vanuit m'n innerlijk komt (wat door de jaren heen verandert) klinkt mijn muziek ook telkens weer anders. Ik verander en dus ook m'n muziek. Dit is misschien het voordeel van weinig tot geen covers spelen.