PDA

View Full Version : Monitor-wensen n.a.v. stageplantopic.



Mathidal
26 november 2009, 07:46
Eén ding dat ik niet begrijp: waarom krijgt niet elke muzikant alle instrumenten te horen? Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat er geen drum wordt gebruikt in de mix, de bas compleet weggelaten wordt en sommige bandleden de gitaar niet te horen krijgen...

skanky
26 november 2009, 08:26
Eén ding dat ik niet begrijp: waarom krijgt niet elke muzikant alle instrumenten te horen? Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat er geen drum wordt gebruikt in de mix, de bas compleet weggelaten wordt en sommige bandleden de gitaar niet te horen krijgen...

Dat is omdat je ook nog veel akoestisch geluid op het podium hebt. Een drumstel hoor je altijd wel en ook de bas dreunt wel door. Tevens is de bas vaak minder belangrijk als orientatiepunt voor de andere muzikanten. Zorg dat je alleen de belangrijkste instrumenten hoort op je monitor anders wordt het een brei en hoor je alles net niet.

Tankman
26 november 2009, 10:59
Je zou toch denken dat een drummer een beetje bass op zn monitor zou willen. Dat is iig wel mijn ervaring.

Kim Wilson
26 november 2009, 11:17
Je zou toch denken dat een drummer een beetje bass op zn monitor zou willen. Dat is iig wel mijn ervaring.
Bij ons staat de basversterker altijd vlak naast de drummer. Die hoeft hem dan ook niet nog eens door de monitor.

Onze drummer wilde mij (slaggitaar) altijd graag horen ter oriëntatie, en ik wilde de zang van de drie mics en een beetje sologitaar op de monitor. Bas dreunt overal wel doorheen, en de reden dat je geen drums op de monitor hebt lijkt me ook duidelijk. :satisfie:

Kim Wilson
26 november 2009, 11:19
http://www.popunie.nl/speaker/stageplan/print.php?n=jack_and_the_rippers

Zo dit is de onze: snel ineen gestopt...
Joh, twee monitors voor de zanger? Beetje overbodig, niet?

Tankman
26 november 2009, 11:21
Mjah ok...Denk dat bij ons het verschil erin zit dat wij een metalband zijn, en je dan wel moet geloven aan monitors voor iedereen.

skanky
26 november 2009, 11:58
Je zou toch denken dat een drummer een beetje bass op zn monitor zou willen. Dat is iig wel mijn ervaring.

Daarom zei ik ook VAAK minder belangrijk als orientatiepunt. Voor een drummer is de bas gitaar wel een belangrijk instrument om te horen. maar voor de anderen VAAK minder.

skanky
26 november 2009, 12:02
Joh, twee monitors voor de zanger? Beetje overbodig, niet?

Ik vind dat absoluut niet overbodig, als ik monitors doe zet ik altijd 2 monitors bij de zanger. Ten eerste is de spreiding dan iets groter en kan de zanger iets meer bewegen zonder uit de bundel te raken. En ten tweede heb je meer 'headroom' een enkele monitor loopt sneller dicht als je er veel op zet.

Harry
26 november 2009, 12:36
Mjah ok...Denk dat bij ons het verschil erin zit dat wij een metalband zijn, en je dan wel moet geloven aan monitors voor iedereen.

en bij een metalband is dat anders omdat....?

Tankman
26 november 2009, 12:40
...omdat, iedereen de volumes erg hoog heeft staan, de drummer ook nog eens als een gek staat te meppen...

Bij ons laatste optreden stond ik rechts van de drummer, en de basversterker en andere gitaarversterker stonden links. Naast het feit dat ik mezelf al moeilijk hoorde, hoorde ik de rest van de band helemaal niet, alleen drums.

skanky
26 november 2009, 12:46
...omdat, iedereen de volumes erg hoog heeft staan, de drummer ook nog eens als een gek staat te meppen...



Als je de volumes wat naar beneden haalt (behalve van de drummer) heb je meer aan je monitor, en wordt het zaalgeluid ook vele malen beter.

Tankman
26 november 2009, 12:48
Where's the fun in that...Metal moet je HARD spelen...je moet het kunnen voelen!

Voor iedere andere muziekstijl ben ik het wel met je eens, daar niet van. ;)

Kim Wilson
26 november 2009, 12:50
Bullshit. Metal moet in de zaal hard staan, zover ben ik met je eens. Op het podium moet je elkaar gewoon kunnen horen, dus moeten de podiumvolumes omlaag.

Tankman
26 november 2009, 12:56
Het moet voor ons toch ook leuk blijven? Therefor, Volumes lekker hard. Zoals ik al zei, je moet het VOELEN.

Kim Wilson
26 november 2009, 12:57
Dan moet je niet zeiken dat je jezelf en de anderen niet kunt horen.

Tankman
26 november 2009, 13:04
FF tam he. We voeren nog altijd een normale discussie hier.

Ik hoor ze wel via een monitor, niet via hun eigen versterker. Als ik geen monitors heb, hoor ik alleen drums. Zo is de discussie gestart.

Bij het voorbeeld wat ik noemde van mijn laatste optreden was er wat mis met de monitors, en hoorde ik dus alleen de drummer, ook al stond de rest ontiechelijk hard.

Het punt van de hele discussie was dat ik uit mijn eigen ervaring altijd een beetje van alles, behalve drums op mijn monitor heb zitten, omdat ik het anders niet hoor, hoe hard we ook uit onze versterkers knallen. En daarom, houd ik mijn versterkers lekker op hoge volumes, want nogmaals, je moet het kunnen voelen.

Sprak gisteren iemand die in zijn woonkamer 2 JCM 800's heeft staan met 4 keer 4X12 cabs, en die draait hij allemaal de Gain en Volume helemaal open. Waarom? Zo voel je het! De vloer moet trillen. :blast:

jonesd
26 november 2009, 13:09
Inderdaad, wie niet horen wil moet voelen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Dribbel_
26 november 2009, 13:29
Dat is omdat je ook nog veel akoestisch geluid op het podium hebt. Een drumstel hoor je altijd wel en ook de bas dreunt wel door. Tevens is de bas vaak minder belangrijk als orientatiepunt voor de andere muzikanten. Zorg dat je alleen de belangrijkste instrumenten hoort op je monitor anders wordt het een brei en hoor je alles net niet.

Daar ben ik het eignelijk weer totaal niet mee eens, voor mij is de bas 1 van de meest belangrijke orientatiepunten en dat zou het bijna voor iedereen moeten zijn, aangezien de drums en bas 1 geheel moet zijn en de rest daar bovenop zit. Maar dat zal wel persoonlijk zijn dan.

Qua drums klopt het wel dat dat behoorlijk doordreunt nog daarom eigenlijk alleen kick sowieso en liefst ook wat snare nog uitversterkt dat dat zeker goed is allemaal.

Kim Wilson
26 november 2009, 16:03
Dat moet genoeg zijn...
Dat ligt er maar aan. In de blues wordt er nogal wat geďmproviseerd en ligt het eind van een solo niet vast. Vaak hoor ik aan een bepaalde manier van spelen wanneer de sologitarist er een eind aan breit. Dan wil ik dat wel graag kunnen horen. Bovendien is het sowieso prettig als je elkaar hoort, want dan kun je ook op elkaar inspelen. Je speelt muziek met elkaar, dan heb je IMO niet genoeg aan alleen je eigen geluid.

HaroldA
26 november 2009, 16:07
Dat ligt er maar aan. In de blues wordt er nogal wat geďmproviseerd en ligt het eind van een solo niet vast. Vaak hoor ik aan een bepaalde manier van spelen wanneer de sologitarist er een eind aan breit. Dan wil ik dat wel graag kunnen horen. Bovendien is het sowieso prettig als je elkaar hoort, want dan kun je ook op elkaar inspelen. Je speelt muziek met elkaar, dan heb je IMO niet genoeg aan alleen je eigen geluid.

Ik zeg ook niet dat het fijn is als je elkaar niet hoort, maar ik heb al zoveel monitorklunzen meegemaakt dat ik een heel optreden "blind" heb moeten spelen zonder de rest te kunnen horen.

Ook dan moet je een goed optreden neerzetten!

Michael AE
26 november 2009, 16:09
Dat ligt er maar aan. In de blues wordt er nogal wat geďmproviseerd en ligt het eind van een solo niet vast. Vaak hoor ik aan een bepaalde manier van spelen wanneer de sologitarist er een eind aan breit. Dan wil ik dat wel graag kunnen horen. Bovendien is het sowieso prettig als je elkaar hoort, want dan kun je ook op elkaar inspelen. Je speelt muziek met elkaar, dan heb je IMO niet genoeg aan alleen je eigen geluid.

Ik heb een flinke tijd op hele grote podia opgetreden (publiek tussen de 6.000 en 80.000 man) en dan heb je die luxe dus niet. Dan is het gewoon kiezen aan wie je iets hebt en voor de rest maar gokken wat andere mensen spelen. Dat is best verwarrend, maar je went er aan.

Mathidal
26 november 2009, 19:22
Dat is omdat je ook nog veel akoestisch geluid op het podium hebt. Een drumstel hoor je altijd wel en ook de bas dreunt wel door. Tevens is de bas vaak minder belangrijk als orientatiepunt voor de andere muzikanten. Zorg dat je alleen de belangrijkste instrumenten hoort op je monitor anders wordt het een brei en hoor je alles net niet.

Fout!!

Drum én bas horen SAMEN tot de ritmesectie. Dat zal elke DEFTIGE drummer en bassist kunnen zeggen. Meestal speelt de bas mee met de basdrum. :stop:

Bovendien verkies ik toch liever de goede mix voor overal op het podium dan dat ik een instrument niet kan horen. :soinnocent:

skanky
26 november 2009, 20:18
Fout!!

Drum én bas horen SAMEN tot de ritmesectie. Dat zal elke DEFTIGE drummer en bassist kunnen zeggen. Meestal speelt de bas mee met de basdrum. :stop:

Bovendien verkies ik toch liever de goede mix voor overal op het podium dan dat ik een instrument niet kan horen. :soinnocent:

Ik zei ook VAAK minder belangrijk. Een drummer moet idd wel de bas op z'n monitor maar hoeft MEESTAL geen backing vocals bv.
En een goede mix is nogal smaakgebonden, wat de gitarist goed vindt, vindt de drummer weer niks. Dus dat schiet ook niet op.
Het is voor mij altijd weer een verademing om bv in de melkweg monitors te doen, geen amateurbandjes maar 9 van de 10 keer professionals die weten wat ze willen en wat ze doen. Heeeerlijk!

Han S
26 november 2009, 20:36
Where's the fun in that...Metal moet je HARD spelen...je moet het kunnen voelen!

Voor iedere andere muziekstijl ben ik het wel met je eens, daar niet van. ;)


Het moet voor ons toch ook leuk blijven? Therefor, Volumes lekker hard. Zoals ik al zei, je moet het VOELEN.




Sprak gisteren iemand die in zijn woonkamer 2 JCM 800's heeft staan met 4 keer 4X12 cabs, en die draait hij allemaal de Gain en Volume helemaal open. Waarom? Zo voel je het! De vloer moet trillen. :blast:


Inderdaad, wie niet horen wil moet voelen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

GEWELDIG !! Jammer alleen dat je op een gegeven moment alleen nog maar voelt, het horen is dan verleden tijd en ik bedoel voltooid verleden tijd.

Het is overigens een fabel dat metal harder klinkt dan andere muzieksoorten, ook in de stadions en zalen. Er zit per definitie minder dynamiek in de metal en daarom ervaar je het harder, maar ga je meten dan zie je dat het misschien wel zachter is dan andere muziek en zeker in de pieken.

Im moest eens het geluid doen in een grote circustent in den Bosch, een metalband dus en na afloop kwam er een wat oudere dame naar me toe en zie: 'goh meneer, wat was dat hard'. ( ik heb een dB meter op de mengtafel liggen) Ik zeg: 'hebbie last van de oren dan'? 'Nou je het zegt, nee eigenlijk helemaal niet'. Kijk!

Mathidal
26 november 2009, 23:35
Ik zie in het vorige bericht een citaat over tinnitus staan. Ik ken een leuke website die de gevaren gehoorschade in het algemeen bespreekt.

http://oorcheck.nl/

kenx
26 november 2009, 23:58
Ik zie in het vorige bericht een citaat over tinnitus staan. Ik ken een leuke website die de gevaren gehoorschade in het algemeen bespreekt.

http://oorcheck.nl/

En wéér lijden jullie af van het oorspronkelijke onderwerp, er staan al meer dan genoeg topics op gitaarnet over gehoorschade, moet dat dan nou ELKE keer aangehaald worden? Ik wordt het een beetje beu met dat off-topic gedoe elke keer... :stop:

OT: Ik heb het liefst de zang, backingvocals lead gitaar, en mezelf door de monitor. Dat is voor mij de topsituatie.

Han S
27 november 2009, 00:37
Je hebt gelijk hoor, terug naar monitoring dus: ik heb vaak monitors gedaan, ook op grotere festivals en er is geen algemene regel te stellen. Er zijn grote verschillen in wat muzikanten willen horen. Drummers willen vaak hun kick en snare op de monitor, met de bas en wat gitaar. Zang vinden ze vaak minder belangrijk en het zal je verbazen hoe weinig een drummer hoort van zijn eigen drumstel als er een kakafonie van herrie is op zo'n podium.

Ik heb bands zien optreden waarbij het geluid op het podium gewoon heel rustig was, je kon wel met elkaar praten onder het spelen. Hoe meer geluidsdruk op het podium, hoe minder detail je hoort.

Zorg voor je eigen monitoring door je speaker zodanig te richten dat je het zelf goed hoort zonder dat je op orkaan moet.

Mathidal
27 november 2009, 00:48
In-ear-monitoring lijkt me het handigste. Kun je ook nog vrij bewegen, maar dat is een verdere stap in geluidstechniek. Heeft natuurlijk ook zijn voor- en nadelen.

Ik had die link trouwens gepost omdat ik iets zag staan van gehoorschade en dacht dat het wel op zijn plaats was. Ik laat ze staan omdat het een interessante site is! ;)

kenx
27 november 2009, 08:49
Ik had die link trouwens gepost omdat ik iets zag staan van gehoorschade en dacht dat het wel op zijn plaats was. Ik laat ze staan omdat het een interessante site is! ;)

Je hebt daar wel gelijk in hoor, maar ik zei dat maar in m'n vorige reactie omdat er al zoveel over verteld is op het forum...

Harry
27 november 2009, 11:46
het mooiste voor iedereen is als het volume op het podium beheersbaar is. Ik laat mijn versterker graag brullen, maar iedereen moet zichzelf en de anderen kunnen horen. Dus passen we ons geluid aan, want alle instrumenten over een klein monitorspeaker is het ook niet.
Dus voor mij alleen alle zang (4 stuks bij ons) op de monitor!

jonesd
27 november 2009, 12:23
Wat mij betreft zijn er geen vaste regels voor een monitor-mix. Elk podium en elke zaal klinken immers anders.

Ideaal is een kort stukje spelen met alleen zang op de monitors en dan aanvullen naar wens. Mijn eigen gitaar heb ik sowieso niet graag op de monitor maar dit valt te ondervangen met beamblockers en het niet naar de zaal richten.
Wij trachten altijd het volume op het podium te beperken zodat dit meestal voldoende is.

Waar het m.i. belangrijk is om versterkers niet te luid te zetten om een goede zaalmix te hebben, geldt dit ook voor de monitors. Als alle monitors keihard staan te brullen, klinkt dit meestal ook heel rommelig in de zaal.


Soms is alleen zang op de monitor genoeg. Op grotere podia kan het wel aangenaam zijn om ook de bas, basdrum en snare te horen.

lindstrom
27 november 2009, 14:51
gewoon duidelijk aangeven bij geluidsman wat je in je monitor wilt hebben, persoonlijk vind ik drums, en bass belangrijk, maar wil ook graag een beetje zang erin.

verder weinig wensen.

Mathidal
27 november 2009, 14:58
het mooiste voor iedereen is als het volume op het podium beheersbaar is. Ik laat mijn versterker graag brullen, maar iedereen moet zichzelf en de anderen kunnen horen. Dus passen we ons geluid aan, want alle instrumenten over een klein monitorspeaker is het ook niet.
Dus voor mij alleen alle zang (4 stuks bij ons) op de monitor!

Je hebt inderdaad luid en luid om luid te zijn.

Voldoende luid om boven het publiek uit te komen is ok, maar zo luid dat je als toeschouwer zelfs niet kunt beschermen met extreem goede oordoppen zonder binnen de vijf minuten gehoorschade op te lopen vind ik overdreven.:stop:

Harry
27 november 2009, 16:12
precies. Wij spelen meestal in kroegen, en mensen komen daar voor hun plezier...

HaroldA
27 november 2009, 16:17
Voldoende luid om boven het publiek uit te komen is ok, maar zo luid dat je als toeschouwer zelfs niet kunt beschermen met extreem goede oordoppen zonder binnen de vijf minuten gehoorschade op te lopen vind ik overdreven.:stop:

Zodra je een ander op 1 meter afstand niet meer kunt verstaan (zonder stem te verheffen) moet je al oordoppen in. Dit is in de praktijk dus eigenlijk niet te voorkomen.

En gehoorschade is direct en heeft geen incubatietijd, dus na 5 minuten is het al te laat. ;)

Mathidal
27 november 2009, 21:56
Zodra je een ander op 1 meter afstand niet meer kunt verstaan (zonder stem te verheffen) moet je al oordoppen in. Dit is in de praktijk dus eigenlijk niet te voorkomen.

En gehoorschade is direct en heeft geen incubatietijd, dus na 5 minuten is het al te laat. ;)

Niet helemaal.

Met oordoppen kun je het geluid tot maximaal 33 decibel dempen...

Met oordoppen in kun je het volume onder de schadegrens zetten, als het bijvoorbeeld 100 decibel is. :)

Rongear
29 november 2009, 22:09
Altijd eigen monitorrack mee, met 6 stereomixen en galm waar nodig. Allemaal in-ear, nooit geen problemen met monitorgeluid, zodanig opgebouwd dat in te prikken of door te prikken is naar elke pa. Tevens alles wat we nodig hebben om te repeteren. Wil en kan alles horen in de verhouding zoals ik dat wil en dat geldt voor ons allemaal. Repetitiemix werkt vaak ook op t podium dus 1 keer goed instellen en dan live alleen even tweaken. We werken zelf zonder backline maar ook toen we dat nog wel deden gebruikte ik een 30w stereocombo die absoluut niet hard stond. Ook de bassist had genoeg aan een klein basversterkertje. Gigantische stacks als je alleen maar in kroegen ed speelt vindt ik de grootse onzin die er is. Alles moet en zal loeihard en maar vragen om meer monitor. Vanmiddag weer gezien in cafe hopper in de lawei in drachten. 2 half stacks cross over t podium en de "zangert" maar roepen om meer monitor............ zucht....... 4x12" en een sm57 voor 1 speaker, zou er echt wat anders uit die andere 3 speakers komen???? Dan alleen veel te veel volume...., maar goed dit is een andere discussie.