PDA

View Full Version : "doorlussen" van 2 amps



ellisvertellis
26 november 2009, 17:01
Kan er iemand mij even in heldere woorden uitleggen wat "doorlussen" betekent als het over 2 amps gaat (fender Blues Deville en Marshall JTM60), wat ik er uit haal en hoe ik dat exact moet doen? Ik geraak er echt niet wijs uit, maar iedereen praat erover alsof het de normaalste zaak ter wereld is... :???:

Ik kan wel wat gokken, maar uitproberen durf ik echt niet!

zjanke
26 november 2009, 18:48
Je kunt de pre-amp van de ene en de eindtrap van de andere gebruiken door de send van de ene in de return van de andere te prikken. Ik bedenk me nu wel dat ik niet weet of dat seriele en paralelle effectsloops invloed hebben...

ellisvertellis
26 november 2009, 19:29
Ik snap het principe. Ik weet ook dat de Fender enkel een seriële loop heeft en dat de Marshall zowel een seriële als een parallelle heeft.

Als ik dus de "send" van de Fender naar de return van de Marshall seriële loop "lus", kan er dan iets verkeerd gaan? Hoe blaas je bv je amp/speakers op? Ze zijn allebei 60 Watt trouwens, als dat van belang is. Moet ik op het Ohmage letten?

marc_o
26 november 2009, 19:34
Wat wil je ermee bereiken eigenlijk?
Wanneer je beide ams tegelijk wilt horen, zou ik voor een A/B/Y box gaan van lehle bijvoorbeeld, dan kun je kiezen of je de ene, de andere of beide versterkers hoort.

ellisvertellis
26 november 2009, 23:30
Ik zou mijn Blues Deville bv eens door een 12" willen horen, of omgekeerd: mijn JTM60 door 4x10"... Of een Blues Jr op 4x10". Waarom doet men het anders??

marc_o
27 november 2009, 11:02
Niet om die reden in ieder geval, want als je ze doorlust ga je niet direct naar de speakers maar ook door 2 preamps en op z'n minst 1 eindversterker. Als je de speakers wil horen hoef je die alleen maar los te koppelen, Ohmage checken en aansluiten op de andere versterker...................groot verschil.

FruscianteFan
27 november 2009, 11:23
Bij doorlussen denk ik eerder aan het aansluiten van de 2e input op de ene versterker op de input van de andere versterker, een manier om ze allebei permanent te gebruiken.

VanMeekeren
27 november 2009, 11:27
Bij doorlussen denk ik eerder aan het aansluiten van de 2e input op de ene versterker op de input van de andere versterker, een manier om ze allebei permanent te gebruiken.

Inderdaad! .. Maar doet doen ze tegenwoordig niet meer.

FruscianteFan
27 november 2009, 11:33
Inderdaad! .. Maar doet doen ze tegenwoordig niet meer.
Ik heb het een paar keer gedaan. Een Fender 85 (transistor, zelfde als Jonny Greenwood) doorgelust naar mijn Blues Junior, maar eigenlijk ging de BJ daar heel matig van klinken. Ik heb ook eens de basversterker doorgelust naar mijn transistor Vox, en dat klonk wel grappig (alleen was dat in het hok waar ik een stuk sneller tevreden ben met de klank van mijn gitaar).

Toch denk ik dat het allemaal een stuk beter klinkt als je twee versterkers parallel aansluit met een ABY-box of een stereo-output pedaal.

ellisvertellis
27 november 2009, 11:36
Bij doorlussen denk ik eerder aan het aansluiten van de 2e input op de ene versterker op de input van de andere versterker, een manier om ze allebei permanent te gebruiken.

Dus jack van de gitaar in Fender input 1 (low), kabel in Fender input 2 (high) en die kabel naar input 1 Marshall bv?

http://www.fmoaudio.com/images/amp-input.jpg

En komt er dan geluid uit de Fender?? En gebruik je dan twee preamps?

ellisvertellis
27 november 2009, 11:37
Toch denk ik dat het allemaal een stuk beter klinkt als je twee versterkers parallel aansluit met een ABY-box of een stereo-output pedaal.



Misschien moet ik het idd niet onnodig ingewikkeld maken, maar ik ben zo nieuwsgierig!! :crazyhappy:

VanMeekeren
27 november 2009, 11:38
Ik heb het een paar keer gedaan. Een Fender 85 (transistor, zelfde als Jonny Greenwood) doorgelust naar mijn Blues Junior, maar eigenlijk ging de BJ daar heel matig van klinken. Ik heb ook eens de basversterker doorgelust naar mijn transistor Vox, en dat klonk wel grappig (alleen was dat in het hok waar ik een stuk sneller tevreden ben met de klank van mijn gitaar).

Toch denk ik dat het allemaal een stuk beter klinkt als je twee versterkers parallel aansluit met een ABY-box of een stereo-output pedaal.

Ja ok, dat is natuurlijk ook doorlussen. Maar ik had het wat meer op de 70's manier verwacht. Door zulke beesten als hieronder met elkaar te lussen. :cheerup:

Van Meekeren

http://www.hendrix-links.de/fan/images/myMarshallStacks2.jpg

FruscianteFan
27 november 2009, 11:46
Dus jack van de gitaar in Fender input 1 (low), kabel in Fender input 2 (high) en die kabel naar input 1 Marshall bv?

http://www.fmoaudio.com/images/amp-input.jpg

En komt er dan geluid uit de Fender?? En gebruik je dan twee preamps?Jep, zo doe je dat. Ik dacht dat je dan niet twee preamps stapelt, want volgens mij gaat het signaal vóór de preamp alweer door naar de volgende versterker.

Het parallel aansluiten is eigenlijk heel makkelijk, maar je moet de middelen hebben. Als je gewoon een pedaaltje neemt met 2 uitgangen, dan sluit je 1 uitgang aan op de ene versterker, de andere op de andere versterker. Zo simpel is het, in principe.

@ VanMeekeren: tsjah, ik heb nou eenmaal geen Marshallstacks ;)

marc_o
27 november 2009, 18:04
HOOOOOOOOO
Doe effe niet zeg!

Zo sluit je een fenderversterker INPUT aan op een marshall INPUT, neem ook even de reparatiekosten voor je rekening voordat je zoiets voorstelt.

Je moet van een line-out van 1 van de versterkers naar de input van de andere.
Beter neem je een A/B/Y switch, maar goed, dat vergt lenen of investering.

Unicron
27 november 2009, 18:13
Waarom zou dit kwaad kunnen? Is toch hetzelfde idee als een 1959 patchen, maar dan met 2 versterkers?

Volgens mij gebruik je dan de input van de Fender simpelweg als 'signaalsplitter'...

ellisvertellis
27 november 2009, 18:50
HOOOOOOOOO
Doe effe niet zeg!

Zo sluit je een fenderversterker INPUT aan op een marshall INPUT, neem ook even de reparatiekosten voor je rekening voordat je zoiets voorstelt.

Je moet van een line-out van 1 van de versterkers naar de input van de andere.
Beter neem je een A/B/Y switch, maar goed, dat vergt lenen of investering.


Dat scheelde nix of ik zat er al mee! Blij da'k toch nog ff GN check :o

Pé.
27 november 2009, 19:26
HOOOOOOOOO
Doe effe niet zeg!

Zo sluit je een fenderversterker INPUT aan op een marshall INPUT, neem ook even de reparatiekosten voor je rekening voordat je zoiets voorstelt. Dude.. Doe even rustig en lees het eens opnieuw. Wat is het probleem?

Ja je kunt zonder problemen de Low-input doorlussen op de input van de Marshall. In het meest vervelende geval zit het weerstandje direct na de Jack van de low-input en stuur je een zachter signaal naar de Marshall. Maar daar kom je snel genoeg achter

FruscianteFan
27 november 2009, 19:36
HOOOOOOOOO
Doe effe niet zeg!

Zo sluit je een fenderversterker INPUT aan op een marshall INPUT, neem ook even de reparatiekosten voor je rekening voordat je zoiets voorstelt.

Je moet van een line-out van 1 van de versterkers naar de input van de andere.
Beter neem je een A/B/Y switch, maar goed, dat vergt lenen of investering.
Ten eerste - rode letters zijn gereserveerd voor berichten van moderators. Ten tweede slaat het nergens op. Ik heb het meerdere keren zo gedaan, en alle versterkers hebben het overleefd.

En sowieso, waar ben je bang voor? Je legt de nadruk op dat het allebei inputs zijn. Strikt genomen, als je alleen twee inputs met elkaar verbindt, gebeurt er niets: beide sturen ze geen signaal weg, ze ontvangen het alleen maar als het binnenkomt. Niks aan de hand dus. Echter, een input is niet zomaar een input: een kabel, plug en jack zijn tweerichtingsverkeer. Als er dus signaal van de ene input afkomt (wat gebeurt als je doorlust!) en naar de andere input gaat (normaalste zaak van de wereld), dan fungeert de ene input als output, die trouwens het signaal al vóór de versterker doorstuurt.

Het is een beproefde methode, en er gaat niets van kapot.

VanMeekeren
27 november 2009, 19:43
HOOOOOOOOO
Doe effe niet zeg!

Zo sluit je een fenderversterker INPUT aan op een marshall INPUT, neem ook even de reparatiekosten voor je rekening voordat je zoiets voorstelt.

Je moet van een line-out van 1 van de versterkers naar de input van de andere.
Beter neem je een A/B/Y switch, maar goed, dat vergt lenen of investering.

Heerlijk! Ze patchten vroeger gewoon hele muren Marshall's aan elkaar en nu schijnt dat ineens niet te kunnen? Volgens mij wel hoor. ;)

Maar probeer mij eens te overtuigen, marc o.

Van Meekeren$

marc_o
27 november 2009, 23:37
Als mods ze voor zichzelf willen houden, moeten ze de kleuren bij de gewone stervelingen maar weghalen.

Dan moet ie het maar gewoon doen en kijken wat ervan komt, ik luste vroeger door van de line out van mijn hiwatt naar de input van een peavey, wat prima ging, vandaar.


Better safe than sorry.

Pé.
28 november 2009, 00:05
Sorry, maar ik vind jouw reactie nogal overtrokken. Daarnaast lijkt het alsof je niet echt weet waar je over praat. Als je het niet weet, of een andere methode kent, betekend dat niet dat andere methoden per sé extreem slecht zijn voor de versterker.

Jij geeft verkeerde info door te zeggen dat die versterker kapot zal gaan wanneer hij op deze manier aangesloten wordt, terwijl je dat helemaal niet zeker weet. Het is dan voor onervaren mensen extreem moeilijk om te bepalen wat nou wel en niet waar is. Zeker als mensen ook nog eens allemaal tegen elkaar in gaan praten. Geen probleem dat je wilt helpen, maar geef nou alsjeblieft geen zwaar overtrokken reacties waar anderen bang van worden.

@ellisvertellis: Het is volkomen veilig om de Low-input te gebruiken als doorlusaansluiting voor de Marshall. Zolang je het bij dit of de FX-loop laat zal er nooit iets kapot van gaan.

Uiteraard moet je niet de speakeraansluiting gebruiken om door te lussen, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook wel bedacht.

FruscianteFan
28 november 2009, 00:05
Als mods ze voor zichzelf willen houden, moeten ze de kleuren bij de gewone stervelingen maar weghalen.

Dan moet ie het maar gewoon doen en kijken wat ervan komt, ik luste vroeger door van de line out van mijn hiwatt naar de input van een peavey, wat prima ging, vandaar.


Better safe than sorry.
Better safe than sorry (al mag je soms best wat risico nemen), maar het is vrij algemeen bekend dat je de tweede input van een amp zonder problemen met de input van een andere amp kunt verbinden.

Midwolda
28 november 2009, 00:07
Als je de line-out van amp A doorlust naar de input van amp B dan neem je dus wel pre-amp A mee.
En ik dacht dat dat nou net niet de bedoeling was.
Ik heb dit (input A2 - input B1) nog nooit zo gedaan maar ik zie er geen technische doodzonde in.
Het is een simpele parallel-schakeling in de eerste amp.
Enige probleem lijkt mij een eventuele aardlus?
Wel handig, ik zit steeds de kabel vanaf m'n board om te prikken als ik op de andere versterker wil spelen
http://img163.imageshack.us/img163/8317/hobbyhoekie.jpg
maar met een kabeltje van A2 naar B1 hoeft dat ook al niet meer.

marc_o
28 november 2009, 00:31
Vind het allemaal wel prima, en het is lekker om te experimenteren met de spullen van een ander. De voorgestelde methode is mij echt onbekend, hoewel ik wel bij een bassman met 4 ingangen de doorlustruc heb gedaan....is dat dan hetzelfde?... hmz, nu ik het teruglees is de reactie inderdaad wat aan de flinke kant, haha, maar goed...don't care

Overigens was de vraag van de topicstarter wat de beste manier was om de speaker van de ene versterker te horen over de andere, die vraag stelde hij wat ongelukkig.

FruscianteFan
28 november 2009, 01:11
Vind het allemaal wel prima, en het is lekker om te experimenteren met de spullen van een ander.
Sorry hoor, maar ik krijg zo de indruk dat je wel heel vluchtig hebt zitten lezen. Ik heb het doorlussen via de 2e input van een amp zelf meerdere malen toegepast. Het geeft niet altijd precies het gewenste resultaat, maar het werkt wel. Ik roep dus niet zomaar wat, waarvan ik denk dat het misschien wel merkt, ik spreek daadwerkelijk uit ervaring.

Je bent trouwens een van de weinige forumleden die ik hoog heb zitten, laat dat duidelijk zijn.

Pé.
28 november 2009, 02:14
Vind het allemaal wel prima, en het is lekker om te experimenteren met de spullen van een ander. De voorgestelde methode is mij echt onbekend, hoewel ik wel bij een bassman met 4 ingangen de doorlustruc heb gedaan....is dat dan hetzelfde?... hmz, nu ik het teruglees is de reactie inderdaad wat aan de flinke kant, haha, maar goed...don't care

Dat vind ik echt asociaal.. Je geeft aan niet deze methode te kennen, maar je wist wel heel erg zeker dat het schade aan ging richten. En vervolgens zeg je "Beetje jammer, maar vette pech", zonder na te denken dat je zelf misschien wel 'schade' aangericht hebt.
Ten onrechte denkt de TS dat het absoluut niet kan om door te lussen, omdat iemand met enig aanzien dit heeft gezegd. Nogmaals, als je echt geen flauw idee hebt waar je over praat kun je beter stil blijven. Je doet alleen maar meer schade aan dan je goed advies kunt geven..

Als jij met je auto naar een garage gaat verwacht je ook dat wanneer een medewerker je advies geeft, dit weloverwogen is en op basis van kennis van zaken is. Natuurlijk is dit geen professioneel forum en zijn het voornamelijk hobbyisten, maar wanneer je antwoord krijgt van iemand met ruim zeven duizend posts dan verwacht je enig verstand van zaken. Misschien dat jij daar anders over denkt, maar neem maar aan dat de meeste 'noobs' toch bepaalde verwachtingen plaatsen bij users zoals jij. Getuige ook de opmerking van ellisvertellis "Dat scheelde nix of ik zat er al mee! Blij da'k toch nog ff GN check".


Of je alsjeblieft even nadenkt voordat je weer zulke overdreven waarschuwingen plaatst :)

marc_o
28 november 2009, 10:02
Dat vind ik echt asociaal.. Je geeft aan niet deze methode te kennen, maar je wist wel heel erg zeker dat het schade aan ging richten. En vervolgens zeg je "Beetje jammer, maar vette pech", zonder na te denken dat je zelf misschien wel 'schade' aangericht hebt.
Ten onrechte denkt de TS dat het absoluut niet kan om door te lussen, omdat iemand met enig aanzien dit heeft gezegd. Nogmaals, als je echt geen flauw idee hebt waar je over praat kun je beter stil blijven. Je doet alleen maar meer schade aan dan je goed advies kunt geven..

Als jij met je auto naar een garage gaat verwacht je ook dat wanneer een medewerker je advies geeft, dit weloverwogen is en op basis van kennis van zaken is. Natuurlijk is dit geen professioneel forum en zijn het voornamelijk hobbyisten, maar wanneer je antwoord krijgt van iemand met ruim zeven duizend posts dan verwacht je enig verstand van zaken. Misschien dat jij daar anders over denkt, maar neem maar aan dat de meeste 'noobs' toch bepaalde verwachtingen plaatsen bij users zoals jij. Getuige ook de opmerking van ellisvertellis "Dat scheelde nix of ik zat er al mee! Blij da'k toch nog ff GN check".


Of je alsjeblieft even nadenkt voordat je weer zulke overdreven waarschuwingen plaatst :)

Ik heb geen idee wat je met deze post wil bereiken, maar om mij asociaal te noemen terwijl mijn eerste zorg is dat de spullen van iemand niet stuk gaan gaat me wat ver, beste Pe.
Je moest eens weten wat hier in de afgelopen jaren al de revue gepasseerd is. Overigens heb ik geen schade aangericht, mocht dat wel zo zijn naar jouw mening, dan hoor ik dat graag van je.

guitaraddict
28 november 2009, 10:32
Ik zie hier niemand iets schijven ( als ik goed gelezen heb) over het probleem van een aardlus ( en dus brom) die onstaat als je 2 randgeaarde versterkers met elkaar verbindt !

Hebben jullie daar geen last van ?

Buizenversterkers moeten altijd randgeaard zijn dus losgooien van een aarde is geen optie !

Een passieve splitter (met trafo) dient dan gebruikt te worden.

Wat zijn de ervaringen .

marc_o
28 november 2009, 10:42
Midwolda heeft het daarover een paar posts terug.

FruscianteFan
28 november 2009, 10:54
Ik zie hier niemand iets schijven ( als ik goed gelezen heb) over het probleem van een aardlus ( en dus brom) die onstaat als je 2 randgeaarde versterkers met elkaar verbindt !

Hebben jullie daar geen last van ?

Buizenversterkers moeten altijd randgeaard zijn dus losgooien van een aarde is geen optie !

Een passieve splitter (met trafo) dient dan gebruikt te worden.

Wat zijn de ervaringen .
Ik kan me niet herinneren dat het zo hard bromde, maar goed. Ik heb dan ook geen 2 buizenversterkers.


Ik heb geen idee wat je met deze post wil bereiken, maar om mij asociaal te noemen terwijl mijn eerste zorg is dat de spullen van iemand niet stuk gaan gaat me wat ver, beste Pe.
Je moest eens weten wat hier in de afgelopen jaren al de revue gepasseerd is. Overigens heb ik geen schade aangericht, mocht dat wel zo zijn naar jouw mening, dan hoor ik dat graag van je.
Het punt is dat je zorg in dezen geheel onterecht is. Natuurlijk is het aardig of meelevend van je dat je niet wilt dat andermans spullen kapot gaan, maar om dan zonder enige ervaring of onderbouwing onzin te verkondigen, dat helpt niemand verder. Net zoals wanneer je iemand af gaat raden om .012 op zijn elektrische gitaar te zetten omdat-ie dan krom zou trekken, of gaat beweren dat je versterker kapot gaat als je 2 distortions achter elkaar zet. Het zijn dingen waarbij je misschien bang kunt zijn dat het misgaat, maar als je het even onderzoekt (en dan hoef je niet eens de natuurkundige aspecten te kennen, je kunt je gewoon inlezen op het internet), kom je erachter dat het zonder problemen kan.

En dan kun je blij zijn dat je tenminste geen schade veroorzaakt, maar je kunt je afvragen of iemand er iets mee opschiet, en of de situatie er op vooruit is gegaan. Je weerhoudt iemand ervan iets te doen wat gewoon kan, en wat voor hem misschien wel dé geweldige oplossing is. Ik snap best dat mensen dat asociaal noemen. Ik vind het zelf gewoon onnadenkend.

Mitch
28 november 2009, 10:59
Easy guys. Marcs waarschuwing klopt inderdaad niet. had wel de goede bedoeling maar niet de juiste inhoud. Carry on...

Midwolda
28 november 2009, 12:48
Inmiddels kan ik u allen uit eigen ervaring mededelen dat er met een simpele kabel van A2 naar B1
nu twee versterkers aanstaan en geluid geven, elk over hun eigen pre-amp.
Geen brom, terwijl ze wel in hetzelfde stekkerblok zitten. Geen overspraak.
Works like a charm. :cheerup:

Midwolda
10 januari 2010, 10:33
Nog een leuke... je kunt de tweede ingang ook als uitgang gebruiken voor een tuner.
Geen tonesuck, wel of niet over de speaker = volumeknop, kan soms handig zijn toch?

tillens
10 januari 2010, 14:10
Ehm, ik zit dit topic met verbazing te lezen, waar zomaar onervarenheid en onwetendheid wordt verweten naar een stel gasten die al redelijk lang in het circuit meelopen. Overigens kan ik me best voorstellen dat de reactie zo overkomt van Marc, gezien hij een punt heeft. Een jtm 60 heeft geen low of hi input, waar eerder naar verwezen werd in een van de posts. ABY box lijkt dan ook de veilige weg.