PDA

View Full Version : Greenbacks: Engels of Chinees



fredv
26 november 2009, 16:38
Ik wil een set Celestion Greenbacks kopen voor een 2x12 cab.
Nu zie ik dat er zowel Made in UK als Made in China zijn, met natuurlijk een prijsverschil. Mijn gevoel zeg me dat ik beter de made in UK kan kopen.

Vraag: heeft iemand ze ooit naast elkaar getest en: is het prijsverschil het waard, of kan ik net zo goed de made in China kopen?

Chris Winsemius
26 november 2009, 17:26
Als het om NIEUWE Greenbacks gaat:

chinees is de 25 Watt versie die ik persoonlijk niet echt lekker vind klinken en (imho) ook totaal niets weg heeft van oude 25 Watt Greenbacks

engels: is de 20 Watt versie en die vind ik zelf veel beter, komt ook goed in de buurt v/d originele oude M20s. Warm, rond, soepel en genoeg detail.

nielsnielsniels
26 november 2009, 18:58
Ik heb de Chinese versie niet gehoord, maar ik heb een G12M 20watt in mijn amp zitten en die klinkt echt heel goed - zoals Chris het zei : warm, rond , soepel en genoeg detail. In tegenstelling tot een G12H made in UK, die vond ik juist soms erg dun en schel klinken - wat wél goed werkt voor Fender versterkers maar niet werkt als je mids wilt hebben.

Als de speaker op volle toeren werkt behoudt hij ook zijn goede karakteristieken, en klinkt gewoon heerlijk mooi 'romig en warm'. Denk woman tone maar met treble.

Hanzemannetje
26 november 2009, 20:32
Koop de UK made Celestions. Zijn echt beter. Chinese Celestions zijn inferieur en daar krijg je spijt van. Over het algemeen geldt trouwens dat het enige Chinese waar je geen spijt van krijgt nummertje 77 is:

77. Babi pangang de chinese muur
3 soorten babi pangang 13.60€

the sure thing
27 november 2009, 00:00
Koop de UK made Celestions. Zijn echt beter. Chinese Celestions zijn inferieur en daar krijg je spijt van. Er zijn forumleden die toch echt het tegendeel beweren! Heb je ze ge A/B't? En welke?

Aca Ilic
27 november 2009, 00:07
Er zijn forumleden die toch echt het tegendeel beweren! Heb je ze ge A/B't? En welke?

klopt sure,

nonsence.......

Hanzemannetje
27 november 2009, 08:49
Ik heb er meerdere geaabeed. Laatste waren Chinese/UK-made Blue Bulldogs.

Laat ik het zo zeggen: als je het verschil niet hoort, dan is het blijkbaar voor jou ook niet nodig om extra geld uit te geven aan de UK Celestions. Er zijn tenslotte ook mensen de wijn uit een kartonnen pak drinken en daar blij mee zijn. Ik hoor echter duidelijk verschil.

the sure thing
27 november 2009, 08:55
Ik heb er meerdere geaabeed. Laatste waren Chinese/UK-made Blue Bulldogs.

Laat ik het zo zeggen: als je het verschil niet hoort, dan is het blijkbaar voor jou ook niet nodig om extra geld uit te geven aan de UK Celestions. Er zijn tenslotte ook mensen de wijn uit een kartonnen pak drinken en daar blij mee zijn. Ik hoor echter duidelijk verschil.... waren ze beiden ingespeeld? EN kan je uitleggen waar het verschil in zat? En kan je ook uitleggen of het verschil zo groot is dat in bandgeweld (live dus) nog steeds het verschil te horen is?

Aca Ilic
27 november 2009, 09:00
... waren ze beiden ingespeeld? EN kan je uitleggen waar het verschil in zat? En kan je ook uitleggen of het verschil zo groot is dat in bandgeweld (live dus) nog steeds het verschil te horen is?

Ja sure dat is juist wat ik het over heb: ik hou van puristen als het op geluid aankomt ,maar om appels met peren te vergelijken vind ik een beetje te......

Hanzemannetje
27 november 2009, 09:16
... En kan je ook uitleggen of het verschil zo groot is dat in bandgeweld (live dus) nog steeds het verschil te horen is?

Ja kijk, dat is natuurlijk wel een grappig argument. En als de geluidman je geluid heel kut afstelt, hoor je het dan nog? En als het buiten is waar het geluid verwaait, hoor je het dan nog? En als je een oorontsteking hebt en je oor vol pus zit, hoor je het dan nog?

Rutger
27 november 2009, 09:22
Hanzeman snapt t wellicht niet helemaal: die speaker heb je nodig wanneer je hard moet klinken, dus voornamelijk als je in een band speelt of in vergelijkbare zaken. Surething bekijkt de zaak vanuit functionaliteit: zijn die verschillen nu zo groot dat je het merkt in de situatie waarvoor de speaker bedoeld is?

Mijn mening: elke speaker heeft wel een plekje, alles hangt af van de gitarist, de gear er omheen en het doel waarvoor ie gebruikt wordt (geldt voor alle gear overigens).

Hanzemannetje
27 november 2009, 09:36
Mijn mening: elke speaker heeft wel een plekje, alles hangt af van de gitarist, de gear er omheen en het doel waarvoor ie gebruikt wordt (geldt voor alle gear overigens).

Zeker, maar dat zegt niets over de intrinsieke kwaliteit van de speaker, gitaar, amp of wat dan ook.

Ik bedoel: als je mijn dochter van 6 op een 64 Strat laat aabeeen met een Chinese Squier van 185 euro, hoor je dan dat die 64 Fender beter is? Nee. Ik laat mijn dochter daarom op de Squier raggen. Maar is de Squier daarom dus een even goede gitaar? Het heeft met het volgen van een redenatie te maken.

Aca Ilic
27 november 2009, 09:50
Hanzeman snapt t wellicht niet helemaal: die speaker heb je nodig wanneer je hard moet klinken, dus voornamelijk als je in een band speelt of in vergelijkbare zaken. Surething bekijkt de zaak vanuit functionaliteit: zijn die verschillen nu zo groot dat je het merkt in de situatie waarvoor de speaker bedoeld is?

Mijn mening: elke speaker heeft wel een plekje, alles hangt af van de gitarist, de gear er omheen en het doel waarvoor ie gebruikt wordt (geldt voor alle gear overigens).

amen..............

Hanzemannetje
27 november 2009, 10:09
amen..............


Ok, wist niet dat het een religieus dogmadingetje van jullie was...

...ben zelf ouderling bij het Pasopvoorhetgrotegelegevaargenootschap.

Kim Wilson
27 november 2009, 10:15
Je totale sound is een optelsom van zaken, en daar hoort de kwaliteit van de speaker ook bij. Je publiek hoort niet met wat voor speaker je speelt, maar kan wel zeggen dat het een goed of een minder goed geluid is. Een schelle stugge speaker klinkt minder mooi. In de praktijk (op het podium) zullen anderen er misschien niet de vinger op kunnen leggen, maar als alles klopt kunnen ze een goeie sound wel onderscheiden. En ja, daar hoort IMO ook de gebruikte speaker bij.

Chris Winsemius
27 november 2009, 10:36
Om welke Greenbacks gaat deze discussie? Als het om de huidige Celestions gaat dan gaat het ook om andere type GBs. GBs had je in 20, 25 en 30 Watt uitvoeringen, naast lead of bass versies.

Chinees: 25 Watt
Engels: 20 (of 30 Watt)

Ook oude 20 en 25 Watters verschillen!

pimmetje
27 november 2009, 11:32
Deze gaat naar de werkbank.
Vragen => PM.

the sure thing
27 november 2009, 11:45
Ja kijk, dat is natuurlijk wel een grappig argument. En als de geluidman je geluid heel kut afstelt, hoor je het dan nog? En als het buiten is waar het geluid verwaait, hoor je het dan nog? En als je een oorontsteking hebt en je oor vol pus zit, hoor je het dan nog?Zo, voel je je aangevallen? Blijkbaar een teer punt bij jou....

Als je je volwassen houdt, ben ik nog steeds benieuwd naar je argumentatie, en velen met jou omdat je een duidelijke stelling hebt waar veel mensen in geinteresseerd zijn.

Hanzemannetje
27 november 2009, 12:03
Zo, voel je je aangevallen? Blijkbaar een teer punt bij jou....

Als je je volwassen houdt, ben ik nog steeds benieuwd naar je argumentatie, en velen met jou omdat je een duidelijke stelling hebt waar veel mensen in geinteresseerd zijn.


Mijn stelling is dat ik er een aantal geaabeed heb en dat ik in alle gevallen de UK versies beter, rijker, muzikaler vind klinken.

De reactie daarop is dan dat het nonsense is, dat ik appels met peren vergelijk en dat heel veel mensen juist zeggen dat de Chinese even goed zijn. Ok dan. Koop dan Chinese.

Het lijkt me verder vrij simpel: twijfel je, ga dan zelf een A/Btje doen, hoor je geen verschil, wil je een paar euro besparen en heb je geen problemen met het kopen van spullen die in elkaar worden gezet door mensen die daar een appel en een ei voor krijgen, koop dan Chinese Celestions. Hoor je wel verschil, en wil je er het extra geld voor uitgeven, ga dan voor de Engelse Celestions.

Chris Winsemius
27 november 2009, 12:19
Het lijkt me verder vrij simpel: twijfel je, ga dan zelf een A/Btje doen, hoor je geen verschil, wil je een paar euro besparen en heb je geen problemen met het kopen van spullen die in elkaar worden gezet door mensen die daar een appel en een ei voor krijgen, koop dan Chinese Celestions. Hoor je wel verschil, en wil je er het extra geld voor uitgeven, ga dan voor de Engelse Celestions.

Het zijn ECHT ANDERE TYPES!!!
Chinees: 25 Watt
Engels: 20 of 30 Watt

Conus, magneet, etc. verschillen.

Dus de vergelijking uk vs. china slaat imho nergens op als het puur om Greenbacks gaat.

Dit is hetzelfde als: is de chinese Tele beter dan 'n usa Strat oid.

Hanzemannetje
27 november 2009, 13:12
nonsence.......
om appels met peren te vergelijken vind ik een beetje te......
Hanzeman snapt t wellicht niet helemaal
Zo, voel je je aangevallen? Blijkbaar een teer punt bij jou....
Als je je volwassen houdt…
De vergelijking uk vs. china slaat imho nergens op…

Tsja....

Ik heb er ook geen verstand van. Er is geen verschil, je mag ze niet vergelijken, als je dat toch doet dan zijn Chinese Celestions vast veel beter dan Engelse en bovendien hoor je dat toch niet live. Het spijt mij. Ik heb mij een beetje te ver laten meevoeren door mijn eigen ervaringen en mijn eigen gehoor. Ik wil jullie verzoeken om mijn bijdragen als niet-gepost te beschouwen. Ik hecht eraan te benadrukken dat het niet meer zal voorkomen.

the sure thing
27 november 2009, 13:31
nonsence.......
om appels met peren te vergelijken vind ik een beetje te......
Hanzeman snapt t wellicht niet helemaal
Zo, voel je je aangevallen? Blijkbaar een teer punt bij jou....
Als je je volwassen houdt…
De vergelijking uk vs. china slaat imho nergens op…

Tsja....

Ik heb er ook geen verstand van. Je mag ze niet vergelijken, en als je dat toch doet dan zijn Chinese Celestions veel beter dan Engelse. Het spijt mij. Ik heb mij een beetje te ver laten meevoeren door mijn eigen ervaringen en mijn eigen gehoor. Ik hecht eraan jullie te verzoeken om mijn bijdragen als niet-gepost te beschouwen. Het zal niet meer voorkomen.He zeikerd! Je hebt nou nog steeds niet verteld HOE je de Chinese en de UK versie van de alnico speaker hebt vergeleken!!! En je hebt ook nog niet verteld "hoe groot" je verschillen vond.... Ik ben serieus echt benieuwd!!!

Hanzemannetje
27 november 2009, 13:53
Nou, eigenlijk ben ik te gekrenkt en is de emotionele wond nog te vers, maar vooruit...


De Blue alnico's heb ik getest bij een maat met een Vox AC15 waarin een Chinese Blue alnico zat. Hij had een heel goed extra massief fingerjoined cabinet en wilde daarin ook een blue alnico, maar heeft daarvoor een originele Engelse besteld. Die heeft hij in het cabinet geschroefd en we hebben over de combo met de Chinese alnico gespeeld en het cabinet met de Engelse. Die Engelse klonk aanmerkelijk beter: ronder en warmer maar helder, muzikaler. Ook was het geluid beter gedefinieerd op hogere volumes. Je kon de verschillende noten uit een akkoord op de een of andere manier beter onderscheiden. We dachten eerst dat het misschien aan het cabinet lag (massief pine geval). Hebben toen een aantal weken later de speakers gewisseld, en toen klonk zijn combo ineens veel beter dan het cabinet. Nu heeft hij de Engelse in de combo laten zitten, en de Chinese in het cabinet omdat hij die in de praktijk niet altijd nodig heeft en maar zelden gebruikt.

bert k
27 november 2009, 14:10
@Sure thing: hou je een beetje in in deze discussie. Nergens voor nodig om zo aanvallend te posten.

nielsnielsniels
27 november 2009, 14:40
Dit is hetzelfde als: is de chinese Tele beter dan 'n usa Strat oid.

Het antwoord is de USA strat.

Hanzemannetje
27 november 2009, 15:02
Het antwoord is de USA strat.

Ik vroeg me inderdaad al af of er niemand zou komen die bij zichzelf dacht: waarom zou je die twee in hemelsnaam NIET met elkaar kunnen vergelijken.

Waarom zou je geen appels en peren met elkaar kunnen vergelijken? Ik vind appels bijvoorbeeld lekkerder, gevarieerder, breder toepasbaar, visueel aantrekkelijker en bovendien langer houdbaar dan peren. Zo. I'm an apple man!

the sure thing
27 november 2009, 15:53
Nou, eigenlijk ben ik te gekrenkt en is de emotionele wond nog te vers, maar vooruit...


De Blue alnico's heb ik getest bij een maat met een Vox AC15 waarin een Chinese Blue alnico zat. Hij had een heel goed extra massief fingerjoined cabinet en wilde daarin ook een blue alnico, maar heeft daarvoor een originele Engelse besteld. Die heeft hij in het cabinet geschroefd en we hebben over de combo met de Chinese alnico gespeeld en het cabinet met de Engelse. Die Engelse klonk aanmerkelijk beter: ronder en warmer maar helder, muzikaler. Ook was het geluid beter gedefinieerd op hogere volumes. Je kon de verschillende noten uit een akkoord op de een of andere manier beter onderscheiden. We dachten eerst dat het misschien aan het cabinet lag (massief pine geval). Hebben toen een aantal weken later de speakers gewisseld, en toen klonk zijn combo ineens veel beter dan het cabinet. Nu heeft hij de Engelse in de combo laten zitten, en de Chinese in het cabinet omdat hij die in de praktijk niet altijd nodig heeft en maar zelden gebruikt.Kijk. Hier hebben we wat aan! Dankjewel.

Hanzemannetje
27 november 2009, 16:19
Kijk. Hier hebben we wat aan! Dankjewel.

Daar doe je het toch allemaal voor. Dat je weet dat je weer iemand gelukkig maakt. Graag gedaan, Het Zure Ding, graag gedaan...

Mitch
27 november 2009, 16:39
Ghehe, gaat er één tekeer alsof iedereen beweert dat Chinese M25s beter zijn :D Er wordt wat langs elkaar heen geschreven en niet gelezen geloof ik, maar goed. Op zich kan ik me de opwinding wel enigszins voorstellen, er komen ook wel eens topics voorbij van mensen die nét de 12T75 hebben ontdekt en dan meteen speaker deskundige zijn :soinnocent:

Dat er verschil zit tussen Chinese Blue en Engelse Blue, tja, het zou niet zo moeten zijn maar ik heb al eerder een clip gehoord waarop het verschil duidelijk te horen was. Beide speakers ingespeeld en op hetzelfde cab met dezelfde amp.

bert k
27 november 2009, 16:48
Heb ik een vraagje voor de deskundigen: een vriend van me heeft een Marshall cab uit 1965 ongeveer, met 20 watt G12M's erin. Maar hij vertelde me dat die speakers ooit gemod zijn voor basgitaar. Hij weet niet exact wat er gedaan is, maar iets met een langere spoel. (Het is ook al 40 jaar geleden...) Iemand bekend met die mod?

Hanzemannetje
27 november 2009, 16:49
Dat er verschil zit tussen Chinese Blue en Engelse Blue, tja, het zou niet zo moeten zijn


Als je weet dat de motivatie om de productie naar het verre oosten te verplaatsen niet kwaliteitsverbetering is maar kostenbesparing dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om te kunnen voorspellen dat in veel gevallen het eindproduct niet ineens beter wordt als het Made in China is.

Mitch
27 november 2009, 16:54
Leuk inkoppertje, maar ik ben ook niet echt onder de indruk van een hoop Made in the UK producten (zowel Celestion als Vox) dus wat mij betreft krijgt het dan op zijn minst het voordeel van de twijfel en zal een praktijktest uitsluitsel brengen.

Hanzemannetje
27 november 2009, 17:03
Is geen inkoppertje, maar gewoon mijn ervaring. Tuurlijk zijn er uitzonderingen en ook wordt het algemene kwaliteitsniveau de laatste jaren best hoger. Ik laat ook mijn oren de doorslag geven en er zijn gewoon ook heel goede 'originele' producten uit het verre oosten, meestal uit Japan trouwens en niet uit China. Daarnaast zit er een zekere ethische dimensie aan, maar die discussie zal ik hier maar helemaal niet aanzwengelen...

Mitch
27 november 2009, 17:15
Inkoppertje hierom: tuurlijk gaat het om kosten drukken, maar van sommige porducten wordt beweerd door de fabrikant dat de kwaliteit van het product exact gelijk is. Celestion is daar een goed voorbeeld van. Ze beloven het bij een aantal speakers wel, maar in de praktijk blijkt het niet zo te zijn. Andere kant van het verhaal stond pas in een post van marc_o, die van een medewerken van Celestion wist dat de kwaliteit wat betreft betrouwbaarheid wel was verbeterd sinds de Chinese productie. Minder uitval, constantere kwaliteit.
Maar dat het niet hetzelfde klinkt...ja, helaas. Ik tob maar verder met mijn MIC Vox Blue. Gelukkig heb ik ook nog een duo M20's :D

Hanzemannetje
27 november 2009, 17:32
Ook al wordt een product volgens dezelfde specs gemaakt, dan nog zal het nooit 100% identiek zijn als je het 20.000 km gaat maken. Het zullen nooit 100% dezelfde materialen zijn, zelfde grondstoffen, zelfde temperatuur/luchtvochtigheid bij het produceren enz. allemaal zaken die een heel piepklein beetje of een beetje meer bijdragen aan het eindproduct.

Aca Ilic
27 november 2009, 18:20
Inkoppertje hierom: tuurlijk gaat het om kosten drukken, maar van sommige porducten wordt beweerd door de fabrikant dat de kwaliteit van het product exact gelijk is. Celestion is daar een goed voorbeeld van. Ze beloven het bij een aantal speakers wel, maar in de praktijk blijkt het niet zo te zijn. Andere kant van het verhaal stond pas in een post van marc_o, die van een medewerken van Celestion wist dat de kwaliteit wat betreft betrouwbaarheid wel was verbeterd sinds de Chinese productie. Minder uitval, constantere kwaliteit.
Maar dat het niet hetzelfde klinkt...ja, helaas. Ik tob maar verder met mijn MIC Vox Blue. Gelukkig heb ik ook nog een duo M20's :D

Klopt Mitch,

laatste tijd heb ik veel met mijn collega (die 2 maal Savage , een combo en head, 1 Fender Twin Tweed '57, en recentelijk Divided by 13 heeft ) uitgeprobeerd met V30 chin. vs. UK.
Aangezien ik vaker gig, waren chinese V30 snel ingespeeld. Kwaliteit van de speaker was aan UK gelijk, behalve dat waarschijnlijk iemand toch voor die UK sticker zou kiezen.
Nog iets leukers om de druppel olie op hete hype rondom de speakers te gooien: hij heeft een paar maanden geleden een extra speaker kast met twee 12" Tone Tubby's ( die ik dacht dat het je van het onder de speakers was) laten maken.Laat me zo zeggen : nadat ze ingespeeld waren , vond ik dat speakers die zo veel moeten kosten niet beter zijn dan 12" speakers van Celestions of Webers. Triest dat meeste zich nog laten beivloeden door merk hype, land van herkomst hype, en dat ze een ding uit het oor verliezen:

-je kunt een Porche onder de luidspreakers in jouw amp zetten, maar uitteindelijk wordt geluid door twintig andere factoren ook bepaald.Luidspreker is laatste in de keten maar hij projecteert hele mik mak van 10 pedalen, 20 snoeren, slechte/goede pickups, oude,slechte nieuwe stugge eindtrap buizen, oude snaren... noem maar op.

Zelf testen zou ik maar zeggen...;-)

GretschGuy
27 november 2009, 19:15
Bij deze +1 wat Aca Ilic zegt. Ook ik kan, in elk geval v.w.b. de Celestion V30, geen verschil ontdekken tussen mijn oudere UK exemplaren en de nieuwere Chinezen (na inspelen).

Althans, geen grotere gemiddelde verschillen. Tussen speakers van hetzelfde type, die vlak achter elkaar dezelfde fabriek uit kwamen rollen, kan al een flink verschil zitten.

Verder lijken er nogal wat mensen bijzonder romantische ideeën te hebben over de productie van speakers. Volgende week moeten ze bij Celestion (UK of China) misschien een harde deadline halen voor de levering van speaker type X aan afnemer Y. Er blijkt niet genoeg lijm van het soort dat men altijd gebruikt voor speaker X meer te zijn. Dan zullen ze toch echt andere lijm gebruiken. Fuck the specs, let's fill them orders!

the sure thing
27 november 2009, 19:33
Ha, leuk en interessant deze inhoudelijke discussie! Waarschijnlijk (onterecht) zijn over 10 jaar de UK-V30's zeer gezochte speakers en een echte hype! Inslaan die handel :)

stratokai
27 november 2009, 20:38
Dit is wat er op de site van Tonefactory staat.
Wel interessant, ook omdat ze beide verkopen.

De Chinees vs. The English” .

Regelmatig krijgen wij de vraag, of de Celestions die wij verkopen afkomstig zijn uit China of Engeland.
Daar kunnen we kort en duidelijk over zijn.
Alleen de Heritage Serie en The Alnico Blue/Gold worden in Engeland vervaardigd.
Achter deze vraag zit natuurlijk het vraagstuk van de kwaliteit en het geluid….
Al sinds midden jaren ’90 heeft Celestion de productie van de meest verkochte typen verplaatst naar China.
Uiteraard vanwege de productiekosten. Deze move naar het verre oosten heeft niets afgedaan aan de vertrouwde Celestion kwaliteit, dat staat buiten kijf!
Nu is er geen speaker gelijk, ook niet van het zelfde type uit dezelfde fabriek!
In 1 op 1 tests blijken de verschillen tussen Engelse en Chinese Celestions niet meetbaar of hoorbaar te zijn.

Natuurlijk zijn er mensen die beweren het verschil duidelijk te horen, maar ja die mensen zullen er altijd blijven…..

Hanzemannetje
28 november 2009, 18:08
In 1 op 1 tests blijken de verschillen tussen Engelse en Chinese Celestions niet meetbaar of hoorbaar te zijn.

Natuurlijk zijn er mensen die beweren het verschil duidelijk te horen, maar ja die mensen zullen er altijd blijven…..

Dit is een staaltje demagogie waar een dictator van een willekeurig abject totalitair regime nog wat van kan opsteken. Vooral dat 'maar ja, die mensen zullen er altijd blijven...' waarmee mensen die blijkbaar een andere mening hebben worden weggezet als een niet ter zake doend ongedierte. Ik was klant bij Tonefactory, nu niet meer! :stop:

Mitch
28 november 2009, 18:33
En als je er nou vanuit gaat dat de laatste speakers die nog in Engelend werden gemaakt even matig zijn als die nu in China worden gemaakt? ;) Ik snap je boosheid wel (al pak je het wel erg persoonlijk op) maar misschien zit er wel een kern van waarheid in hun verhaal. Afgezien daarvan blijft het een stukje reclame en ook maar gewoon een mening. Toefactory staat nou ook niet bekend als een zaak die alleen maar high end spul verkoopt en ontzettend vakbekwaam wat betreft klank. Ik bedoel, ze verkopen middle of the road spul en daar is niets mis mee maar om dan je klant-zijn af te laten hangen van hun mening over 'tone'.... dan kun je het niet genoeg relativeren naar mijn mening.

Hanzemannetje
28 november 2009, 18:38
Mijn boosheid was natuurlijk een beetje aangedikt, hoewel ik het in de kern oprecht een kwalijke manier van beargumenteren vind.

don marco
28 november 2009, 19:02
ik vind dat mensen die willen weten hoe iets klinkt er maar eens naar moeten gaan luisteren.. De een vindt de chinese beter, de andere de engelse..

gehoor en smaak.. daar valt gewoon niet over te twisten..
De kwaliteit van de materialen daarentegen wel, maar dan enkel nadat we eens een bezoekje hebben gedaan aan de fabrieken in beide landen plus nog eens de materialen onder een elektronenmicroscoop hebben gelegd..

En +1 voor degene die hier zei dat er nog een hoop effecten plus meters kabel tussen hangt!

Hanzemannetje
28 november 2009, 19:15
ik vind dat mensen die willen weten hoe iets klinkt er maar eens naar moeten gaan luisteren..
En +1 voor degene die hier zei dat er nog een hoop effecten plus meters kabel tussen hangt!

Met dat eerste ben ik het zeker eens.
Met dat tweede ook. Daarom heb ik zo min mogelijk effecten. 1 of max 2 100% analoge pedalen en niet bezuinigen op kabels. Ik weet nog dat ik er ook 8 pedalen tussen had, en dan ook zo'n vreselijke Dunlop Wah die als 'ie uitstaat de helft van je tone wegvreet... nooit meer!

marc_o
28 november 2009, 19:15
Er is straks op een paar modellen na gewoon geen keus meer. Wanneer je op dit moment bijvoorbeeld een V30 koopt die made in UK is, dan is dat oude voorraad, de nieuwe komen uit China, and that is it.

Ik heb het overigens niet van een medewerker van celestion, maar mijn maat is de importeur, vandaar.

Hanzemannetje
28 november 2009, 19:20
Er is straks op een paar modellen na gewoon geen keus meer. Wanneer je op dit moment bijvoorbeeld een V30 koopt die made in UK is, dan is dat oude voorraad, de nieuwe komen uit China, and that is it.

Ik heb het overigens niet van een medewerker van celestion, maar mijn maat is de importeur, vandaar.

Daarom koop ik liever vintage en analoog spul. En dan kan iedereen roepen dat het tussen mijn oren zit en dat het ook uit je vingers moet komen (allemaal waar), maar het heeft voor mij gewoon meer vibe. Ik streef ernaar om mijn chain vrij te houden van Chinese invloeden. Zo. En ik heb niets tegen Chinezen, mijn beste afhaalrestaurants zijn Chinezen, maar ze blijven uit mijn signal chain.

Mitch
28 november 2009, 19:33
Mihoen geeft een sloppy attack? Of satésaus blubbert in het laag?

Hanzemannetje
28 november 2009, 19:43
Ik krijg alleen maar Doh Leh Mie...

Chris Winsemius
28 november 2009, 19:59
Neil Young gebruikt CHINESE 12AX7s in zijn VINTAGE tweed Deluxe...

;)

marc_o
28 november 2009, 20:01
Daarom koop ik liever vintage en analoog spul. En dan kan iedereen roepen dat het tussen mijn oren zit en dat het ook uit je vingers moet komen (allemaal waar), maar het heeft voor mij gewoon meer vibe. Ik streef ernaar om mijn chain vrij te houden van Chinese invloeden. Zo. En ik heb niets tegen Chinezen, mijn beste afhaalrestaurants zijn Chinezen, maar ze blijven uit mijn signal chain.


Prima toch? Kan me er wel in vinden hoor, het is tenslotte jouw hobby en beleving, dus doe ermee wat je wilt.

GretschGuy
28 november 2009, 20:04
Hm, dit draadje is blijkbaar in handen gevallen van de monniken van de orde-der-pure-signaalketen. Van alle Aziatische smetten vrij. Jammer dat ik niet weet wat 'vibe' precies betekent. Dat je slecht speelt maar het toch goed klinkt? In dat geval moet ik het ook maar gaan kopen.

don marco
28 november 2009, 20:14
mja puur signaal.. Iemand die 25 effecten nodig heeft om tot zijn unieke sound te komen so be it.. Laat daar een fisherprice gitaar voorhangen, wie zijn wij om iemand daar op af te straffen.
En als ge denkt dat ge een verschil zou moeten horen tussen 2 producten zoals hier (chinees is meuk, engels is the best) dan zijt ge al bevooroordeeld.
Testen zonder voorkennis, ik denk dat dan sommige mensen moeten terugkomen op hun mening ^^

Mitch
28 november 2009, 20:41
Hihi... gaat mijn signaal vanuit Japanners, een Amerikaan of 'n Nederlander een gemiddelde kabel in, na mijn tuner nog 8 pedalen door waarvan 5 of 6 true bypass en dan gaan ze Chinese Voxen in, en een Chinese Blue of een duo Engelse Celestions. Als dat maar goed gaat :D

Hanzemannetje
28 november 2009, 21:42
Hihi... gaat mijn signaal vanuit Japanners, een Amerikaan of 'n Nederlander een gemiddelde kabel in, na mijn tuner nog 8 pedalen door waarvan 5 of 6 true bypass en dan gaan ze Chinese Voxen in, en een Chinese Blue of een duo Engelse Celestions. Als dat maar goed gaat :D

Dit is vlaaagen om ploblemen! Maal wel dappel!

Maar serieus, ik heb ook helemaal niets tegen een goeie Japanse Fender, een lekkere Ibanez TS-9, een eerste serie Squier en een Yamaha akoestische gitaar. Om maar eens wat (Japans) te noemen.

Maar dat ik vind dat een oer-Engelse versterker als een Vox eigenlijk gewoon uit f*cking Engeland moet komen, een Volkswagen uit dat scheisse Duitsland, een Gazelle uit dat kleizompige Nederland- dat, beste teenagers in dit forum, is iets wat jullie niet zullen begrijpen, jullie willoze slachtoffers van en medeplichtigen aan de allesverziekende globalisering.

GretschGuy
28 november 2009, 22:54
Dan moet oer-Amerikaanse muziek als rock 'n' roll, blues, country en soul dus uit the f*cking US of f*cking A komen. En niet van een kaaskoppende globaliseerder als Hanzemannetje.

Hanzemannetje
29 november 2009, 01:16
Dan moet oer-Amerikaanse muziek als rock 'n' roll, blues, country en soul dus uit the f*cking US of f*cking A komen. En niet van een kaaskoppende globaliseerder als Hanzemannetje.

Ik speel dan ook geen blues of soul maar beperk mij tot Nederlandsch erfgoed als daar is "Daar was laatst een meisje loos", "O hoe heerlijk ruischt 't door de Vlissinger duinen" en "Onze Helden":

Wij wijden 't lied aan de heldenschaar,
Hoezee, hoezee, hoezee !
Die streed voor ons Neêrland in 't nijpenst gevaar,
Hoezee, hoezee, hoezee !
De Zwijger en Maurits, de Ruyter, Piet Hein,
Vorst Willem en wie onze dapperen zijn.
Ons lied klinkt luid uw dan ter eer,
Hoezee, hoezee, hoezee !
En daverend herhalen wij 't weer,
Hoezee, hoezee, hoezee !
Hoezee, hoezee, hoezee !

GretschGuy
29 november 2009, 01:29
... Blijkt ineens dat ik al die tijd op 't forum van accordeonnet heb zitten posten.

matto
29 november 2009, 14:59
Daarom koop ik liever vintage en analoog spul. En dan kan iedereen roepen dat het tussen mijn oren zit en dat het ook uit je vingers moet komen (allemaal waar), maar het heeft voor mij gewoon meer vibe. Ik streef ernaar om mijn chain vrij te houden van Chinese invloeden. Zo. En ik heb niets tegen Chinezen, mijn beste afhaalrestaurants zijn Chinezen, maar ze blijven uit mijn signal chain.

Ik heb van alles in mijn signal chainees, usa, azie, europa en ben er happy mee.

Hanzemannetje
29 november 2009, 15:05
Ik heb van alles in mijn signal chainees, usa, azie, europa en ben er happy mee.

Je straalt helemaal! En je haar danst! Houden zo!

don marco
29 november 2009, 15:21
Hanz.. gij hebt dus enkel the real deal (in zijn context dan ;) ) qua materiaal??

De fenders marshalls en voxen van nu zijn wsch volgens u ook geen fenders marshalls of voxen meer? ^^

Hanzemannetje
29 november 2009, 17:16
Hanz.. gij hebt dus enkel the real deal (in zijn context dan ;) ) qua materiaal??

De fenders marshalls en voxen van nu zijn wsch volgens u ook geen fenders marshalls of voxen meer? ^^

Nee, dat van dat materiaal was grapje. Ik weet ook wel dat mijn argument dat ik eigenlijk vind dat een Fender made in USA moet zijn en een Vox made in UK een beetje lastig te rijmen is met het feit dat ik als Hollands kaaskop blues of soul speel of in ieder geval een poging daartoe doe.

De vraag of bijvoorbeeld een made in China Super Champ XD nog wel iets met de originele Fender versterkers te maken heeft, daar vind ik inderdaad dat het antwoord 'nee' op is.

don marco
29 november 2009, 17:40
tja.. ge moet met uwe tijd mee e..

Ja de homo sapiens wat heeft die nog te maken met de eencellige organismes van miljarden jaren geleden? Dat noemt men evolutie..
Alsof die mr fender geen versterkers heeft gemaakt om er zijn brood mee te verdienen..

Discussies die over smaak gaan zouden ze moeten verbieden.. De fora zouden er veel aangenamer van worden. ^^

Hanzemannetje
29 november 2009, 17:47
Alsof die mr fender geen versterkers heeft gemaakt om er zijn brood mee te verdienen..



Als er iemand was die het instrumentbouwen heeft willen terugbrengen tot een economisch proces dan was het Leo wel! Ik weet het. Maar mijn point to point handwired 68 Fender klinkt gewoon een stuk muzikaler dan iedere made in China Fender of made in Vietnam Marshall of Vox die ik tot nu toe heb gehoord.

Evolutie is trouwens niet hetzelfde als vooruitgang. Soms slaat een hele diersoort een verkeerd pad in en sterft dan gewoon uit.

zx81
29 november 2009, 18:17
Discussies die over smaak gaan zouden ze moeten verbieden.. ^^
Mee eens. Stel je voor dat mensen echt uit zouden komen voor hun mening en smaak, nee dat kunnen we niet hebben op de internets.

GretschGuy
29 november 2009, 18:25
Denigrerende opmerkingen over de glorieuze Volksrepubliek China, parel der naties, zouden ook verboden moeten worden. Sterker, in China zijn ze verboden.

don marco
29 november 2009, 18:28
de ene vindt dit beter, de andere dat.. Is toch een verhaal zonder einde..

Ge kunt iemand wel iemand een bepaalde route laten inslaan. Of het hem aanstaat of niet dat is wat anders. Maar hoe sommigen hier hun mening door anderen hun strot rammen.. :stop:

zx81
29 november 2009, 20:12
hoe sommigen hier hun mening door anderen hun strot rammen.. :stop:

Bijvoorbeeld door anderen woorden in de mond te leggen:

"De fenders marshalls en voxen van nu zijn waarschijnlijk volgens u ook geen fenders marshalls of voxen meer?"

marc_o
29 november 2009, 20:40
Internet zou verboden moeten worden! Geef mij maar een ouwe buizenkrant.

Henri H
29 november 2009, 21:01
Back On Topic: ;)

Toen ik 3 jaar geleden mijn Marshall JCM 800 ging kopen bij een particulier, heb ik die getest op een oude 1960TV kast met, naar ik aanneem, oude 25 Watters (UK greenbacks dus).
Dit was zo'n typisch gevalletje van: één A-accoord aanslaan en ik wist het. Dat klonk mega, super vet. Helaas had ik niet het geld om ook die kast erbij te kopen toen, tot op de dag van vandaag nog steeds spijt van. :(

Later heb ik er een redelijk nieuwe 2e hands 1960AX kast bij gekocht met, hoogstwaarschijnlijk (?), Chinese "prul" 25W Greenbacks.

Mijn ervaring: UK is beter.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle Chinese speakers slechter klinken dan de UK speakers, is alleen mijn ervaring.
Als ik weer Greenbacks zou kopen, dan zou ik denk ik toch voor (oude) UK's gaan.

Hanzemannetje
30 november 2009, 09:51
Chinese "prul" 25W Greenbacks.



Dit is helemaal niet in de geest van het Volk, dissident H Huisjes! Om onze Grote Roerganger Mao te citeren:
"Alle werk in dienst van de massa moet van haar behoeften uitgaan, en niet van de wens van een enkeling, hoe goed deze het ook bedoelt."
En de massa wil goedkope Greenbacks. En nou naar een heropvoedingskamp met jou!

Henri H
30 november 2009, 09:56
:seriousf::seriousf::seriousf:

'k snap d'r niks van. :makeup: :???:

Kim Wilson
30 november 2009, 09:59
En de massa wil goedkope Greenbacks. En nou naar een heropvoedingskamp met jou!
Waarom wordt er voor de oude UK Greenbacks dan nog zoveel betaald? ;)

caliban
30 november 2009, 10:01
Stalin en Russische lampen... Ook verbanden?

Hanzemannetje
30 november 2009, 12:09
Stalin en Russische lampen... Ook verbanden?

Nu trekt u het in het belachelijke. Jammer, wij proberen hier een zuivere discussie te voeren. Een discussie die, hoewel soms gevoerd op het scherpst van de snede, immer is gebaseerd op de stevige fundamenten van hoor- en wederhoor, nuances, argumenten en feiten. U zet de bijl in de wortels van dit forum, meneer!

Erik70
30 november 2009, 15:49
Ik wil een set Celestion Greenbacks kopen voor een 2x12 cab.
Nu zie ik dat er zowel Made in UK als Made in China zijn, met natuurlijk een prijsverschil. Mijn gevoel zeg me dat ik beter de made in UK kan kopen.

Vraag: heeft iemand ze ooit naast elkaar getest en: is het prijsverschil het waard, of kan ik net zo goed de made in China kopen?

je zou ook kunnen overwegen ze allebei te vergeten. Velen vergeten dat er meer is op de wereld dan alleen Celestion. Zo heb ik bijvoorbeeld 2x de Eminence Legend GB 128. De "greenback-variant" van Eminence. Deze is overigens 50watt en veeeele malen beter dan de chinese celestion (ja, die heb ik ook, dus heb referentiemateriaal) en kost overigens nog geen 60 euro per stuk.
Ik ben hier zeer tevreden over.

Chris Winsemius
30 november 2009, 16:04
Zijn er nu 25 Watters uit de UK en uit China?

Tot voor kort had je iig. 20 en 30 Watt greenbacks uit de uk (HERITAGEs) en dan de eerdere 25 Watt rei. uit de uk en later (dus) uit China.

Laat het ajb even weten, anders ga ik uit v/d voormalige situatie (Heritage GBs vs. reguliere/goedkopere).

Hanzemannetje
30 november 2009, 16:24
Zo heb ik bijvoorbeeld 2x de Eminence Legend GB 128. De "greenback-variant" van Eminence. Deze is overigens 50watt en veeeele malen beter dan de chinese celestion

Eminence heeft nog steeds een heel behoorlijke fabriek in de US of A. Vooral de OEM laten zij ook in China maken, maar ik begreep dat bijvoorbeeld de Red Fang speakers nog USA made zijn.

Erik70
1 december 2009, 18:18
Ik heb geen idee of mijn Eminence's uit USA of China komen. Het maakt me ook niet zo heel veel uit, als 't maar goed klinkt (en dat doet het voor mij..). Ik ga er mijn speakercabs 2x marshall 1912 niet voor openschoeven.
Op de verpakking staat niet waar ze gemaakt zijn... Dus zullen ze wel uit China komen wat die Amerikanen zetten echt overal Made In USA op....

ekkybedmond
2 december 2009, 16:35
Ik heb geen idee of mijn Eminence's uit USA of China komen. Het maakt me ook niet zo heel veel uit, als 't maar goed klinkt (en dat doet het voor mij..). Ik ga er mijn speakercabs 2x marshall 1912 niet voor openschoeven.
Op de verpakking staat niet waar ze gemaakt zijn... Dus zullen ze wel uit China komen wat die Amerikanen zetten echt overal Made In USA op....

De OEM speakers weet ik niet, maar de series die op de site staan (waarvan ik er een aantal heb gehad) zijn allemaal made in USA ,

Hanzemannetje
2 december 2009, 16:52
Vanaf 2007 produceren ze ook in China:

Eminence occupied the "official" 160,000-square-foot production facility in China in March 2007. Three months later, on June 7, it celebrated the grand opening of Eminence Dongguan Enterprise Co., Ltd. "Eminence DG" will complement rather than replace the company's original operation in the U.S.

Zowel (nog) in Kentucky als in China dus. Maar wat ze precies in China maken (Eminence maakt ook nogal wat autospeakers geloof ik) weet ik niet.