PDA

View Full Version : Bigsby op gitaar zetten



ThomasL
26 november 2009, 14:41
Hoihoi,

Ik ben eigenaar van een coole zwarte SG uit '93, redelijk aangepast, met een gebroken kop helaas, maar die wordt binnenkort gerepareerd, voor de 2de keer...
Ik zou eigenlijk heel graag een Bigsby op die SG zetten, en dat zou dan een B5moeten worden, volgens de site van Bigsby.
Aangezien ik nogal vaak mijn gitaren flink ontstem (denk Sonic Youth) vraag ik mij af:

1) kan die Bigsby dat ontstemmen handelen? Blijf je niet aan het stemmen, of ontstemt de gitaar dan niet sneller?
2) zijn er hier mensen die ooit een Bigsby op hun SG/Tele/whatever hebben gezet en wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoor heel graag van jullie!

Grtz! Thomas

Hiro
26 november 2009, 14:44
het voordeel van een bigsby is dat hij niet zweeft als een floyd rose dus niet uit stemming getrokken of geduwd kan worden

geert1976
26 november 2009, 14:59
Ik heb het al vaker gedaan, Bigsby's plaatsen, heb er ook nog wel wat in huis slingeren.

Het opzetten is mij altijd goed gelukt, moet wel goed gaan want staat die niet helemaal goed recht en evenredig achter de T-O-M dan krijg je eindeloos gekloot.

Pinnetjes waar de snaaroogjes aanzitten verwijder ik altijd en boor de gaten altijd door voor snellere en makelijkere montage van de snaren.

Wil die Bigsby wel voor je plaatsen als het moet, oh ja en headstocks en een halsje lijmen kan ik ook:)

Thijssie06
26 november 2009, 15:03
het voordeel van een bigsby is dat hij niet zweeft als een floyd rose dus niet uit stemming getrokken of geduwd kan worden

klopt maar als je er zo'n brug bij hebt net als ik die niet vast in de body zit, maar er gewoon los op ligt :stop: + hij word er ook zwaarder van,
Super vet dat wel, en toch denk ik op de een of andere manier, had ik dat maar nooit gedaan, dus jammer

ThomasL
26 november 2009, 15:22
Thnx voor de reacties!

Thijssie06, wat bedoel je? Jij hebt dus een Bigsby op een van jouw gitaren gebouwd? Wat voor gitaar dan? Met wat voor brug?

Grtz!

Nicks
26 november 2009, 15:40
je kan natuurlijk ook voor zo'n vibrola (http://store.guitarfetish.com/vistsumowhba.html) achtige tremelo gaan, die zijn niet zo topzwaar...en een stuk goedkoper. EDIT ok, zo duur zijn bigsby's nou ook weer niet.

ThomasL
26 november 2009, 16:27
je kan natuurlijk ook voor zo'n vibrola (http://store.guitarfetish.com/vistsumowhba.html) achtige tremelo gaan, die zijn niet zo topzwaar...en een stuk goedkoper. EDIT ok, zo duur zijn bigsby's nou ook weer niet.

Jamaar die ziet er dan weer uit alsof íe van een multiplex 70's Gumika of Arirang gitaar afkomt...;)

Nicks
26 november 2009, 16:45
Jamaar die ziet er dan weer uit alsof íe van een multiplex 70's Gumika of Arirang gitaar afkomt...;)

oh sorry, ik dacht dat je gitaar wilde spelen, stom van me ;)

ThomasL
26 november 2009, 16:53
oh sorry, ik dacht dat je gitaar wilde spelen, stom van me ;)

Jaaaaa, het oog wil ook wat hè... En Bigsby ziet er kwalitatief ook stukken beter uit...

Jilles
26 november 2009, 16:57
Ik heb een bigsby op een les paul achtig ding. Ik gebruik hem altijd best subtiel, nooit problemen. Gewoon ervoor zorgen dat je topkam/zadeltjes goed glijden.
met een beetje grafietpoeder in de sleufjes kan dat heb ik gehoord.. zelf heb ik graphtech topkam en zadels. Werkt ook prima.

Bolder
26 november 2009, 21:37
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120505

Hier staan nog wat ervaringen in.