PDA

View Full Version : overstappen van vintage 30 naar greenbacks???



rupke
26 november 2009, 13:28
Hoi,

Ik heb sinds gisteren een Brunetti MAranello gekocht en ik heb hem nog niet helemaal vol kunnen opendraaien maar wat een souds zeg. clean gedefinieerd en warm en overdrive ook goed voro de stijl die ik speel.

Nu wil ik voor ons stage een 2 x 12 cabinet er aan hangen. Er zit maar 1 output op de combo van 16 ohm. nu heb ik zelf 2 framus 2 x 12 cabinetjes met vintage 30 speakers waar ik zeer tevreden over ben, maar di ekan ik afzonderlijk er net aanhangen (wel in serie maar ik wil maar 1 kast van 2 x 12 er aan hangen)

Nu wordt er mij nadat ik een advertentie had geplaatst voor mijn zoektocht naar een 16 ohm's 2 x 12" cabinet een zelfbouw aangeboden maar met twee greenbacks er in.

Nu is mijn vraag wat jullie van deze speakers vinden. De vintage 30 vind ik mooi clean en gedefineerd klinken, strak ook in overstuurd. Doen de greenbacks dat ook, ik hoor links en rechts dat deze wat minder gedefinieerd zouden klinken , wat modderiger of zo. Blijft alitjd lastig om geluid uit te leggen.

Hopelijk kunnen jullie mij wat ervaringen delen.

Groetjes Rob

Chris Winsemius
26 november 2009, 13:36
imho:

rei. 25 Watt greenback: modderig in het laag, scherp in het hoog
(goeie/oude M25s klinken echt totaal anders, warmte, helderheid, definitie, ballen, etc.)
Heritage M20: rond, warm, creamy
Heritage H30: brighter en luider dan de M20
Heritage 65 Watt: heeft wat weg v/e oude (70s) greenback, minder luid dan 'n H30 of V30

(mail me nog even omtrent het aansluitkastje)

Rutger
26 november 2009, 13:37
Dat hangt helemaal van de kast af die er omheen zit en de versterker die ervoor zit. En omdat die kast zelfbouw is kan niemand er wat over zeggen.... neem je amp plus gitaar mee en ga 'm testen!

the sure thing
26 november 2009, 14:15
Ik ben altijd een zeer grote fan van graanbacks geweest en een echte V30 hater. Ik vond V30's lelijk, hard, koud/kil en stom.

In mijn Hook R40 combo zat een V30. Eigenlijk (stiekum) klonk dat heel goed. Maar toch na de 1e repetitie de V30 eruit slopen en een G12-65H erin braaien. Thuis uitgeprobeerd. WAT EEN VERBETERING! Dacht ik. In de band klonk het eerlijk gezegd wat minder. Dus weer de V30 erin. Thuis uitgeprobeerd. Klonk niet verkeerd. In de band mee gerepeteerd: de V30 is een blijvertje!!!

Moraal van het verhaal:

1. het gaat om de combinatie van spullen
2. wat thuis goed klinkt hoeft live niet goed te klinken.

Welcome to the jungle!!!

rupke
26 november 2009, 14:32
Haha precies it's a jungle outthere,

ik heb nog wat info opgezocht mbt tot het cabinet. Deze is emaakt van Am. Maple en Handuras Magahony en open van achter.

Maar het feit dat de greenback modderig in het laag zou klinken, daar word tik niet enthousiast van zalk maar zeggen.

Groetjes Rob

iWishmaster
26 november 2009, 15:03
Greenbacks en V30's zijn totaal andere speakers. Als je de één te gek vind, is de kans klein dat je de andere ook te gek vind denk ik. Tenminste: binnen dezelfde stijl/sound zeg maar.

Maarre, wat is de impedantie van de speaker van je combo, en wat is de impedantie van de twee V30's? Vaak is er wel een mouw aan te passen met een beetje slim serie / parallel zetten.

the sure thing
26 november 2009, 17:50
Greenbacks en V30's zijn totaal andere speakers. Als je de één te gek vind, is de kans klein dat je de andere ook te gek vind denk ik.

Dat dacht ik voorheen dus ook, maar mijn persoonlijke ervaring is dat de combi met de amp grote verschillen uitmaakt. Ik ben echt een superfan van G12M's, maar tot mijn verbazing kan een V30 icm bijv een HOOK ook gweldig klinken. Een V30 met een Fender amp is 3x niks (IMHO)

iWishmaster
26 november 2009, 18:16
Dat dacht ik voorheen dus ook, maar mijn persoonlijke ervaring is dat de combi met de amp grote verschillen uitmaakt. Ik ben echt een superfan van G12M's, maar tot mijn verbazing kan een V30 icm bijv een HOOK ook gweldig klinken. Een V30 met een Fender amp is 3x niks (IMHO)

Daar heb je ook helemaal gelijk, maar aangezien de topic starter beide met dezelfde versterker zal gaan gebruiken ...