PDA

View Full Version : timing



driesp
26 november 2009, 13:22
Hallo !

Bij deze wou ik eens een vraagje stellen, speel nu ongeveer een jaartje erg intensief, en heb al veel akkoorden, slagritmes onder de knie. Ik houd me wel veel bezig met soleren, m'n eigen dingen uitwerken enzo. Ik probeer nu ook veel te oefenen met de metronoom, en kan nu gemakkelijk triolen, 16e noten enzo spelen op ritme. Maar als ik een lickje heb met bends, en wil bijvoorbeeld wisselen van een tijdwaarde van 4 noten per tel naar 3, of dan eens een halve tel een bend doen, kan ik niet op het ritme blijven. los van elkaar lukt dat wel, maar om een complete solo op ritme te spelen lukt dit écht niet.

hoe kan ik hier op oefenen? heb ik gewoon "geen gevoel" of is deze stelling zever? het is wel erg lastig om niet in de maat te kunnen blijven, maar wel de techniek onder de knie te hebben..

alvast dank!

Luke-wannabe
26 november 2009, 15:28
Probeer eerst die 'vormpjes' van de timing afzonderlijk onder de knie te krijgen. Dan kun je dat gaan oefenen in deze vorm: schrijf op een papiertje "1 1 2 4" en speel die figuurtjes na elkaar. Dus een kwart noot (1 tel) 2 achtsten (2 halve tellen) en 4 zestienden (4 kwart tellen). Als je dat onder de knie hebt ga je dat mixen. Dus "1 2 4 2" of op welke manier dan ook.
Misschien dat dit je helpt.

driesp
26 november 2009, 17:44
zijn dit ook punten waarop jullie oefenen? of komt dit meestal met de tijd,

Harald
26 november 2009, 17:53
Ritme problemen oefenen... als ik met een uitgeschreven stuk bezig ben waar ik het ritme niet begrijp haal ik dat er idd. even specifiek uit (al dan niet met de te spelen noten, maar soms klap of tik ik het ook). Maar dan wel in stukjes. Dus net zolang in kleine blokjes opdelen totdat je de afzonderlijke blokjes aankunt. Die kun je dan later weer samenvoegen.

En in het begin zul je afzonderlijke ritmes idd ook moeten oefenen om ze gewoon goed in je systeem te krijgen.

Bends en bindingen kunnen wat dat betreft nog best tricky zijn. Sowieso goed om niet eeuwig aan je tabs of noten vastgekluisterd te zitten, maar ook naar het origineel te luisteren. Veel kleine details hoor je gewoon niet in de midiplayback van een tab terug. (en ze zijn eigenlijk ook niet genoteerd)

driesp
26 november 2009, 19:19
hm ja. maar, wordt er, wanneer men een nummer of een solo maakt, ook echt gelet op deze ritmes? Of speelt men die gewoon op gevoel, en rolt daaruit dan een tablatuur die de werkelijke solo zo goed mogelijk benaderd?

nielsnielsniels
26 november 2009, 21:13
Wat ik vooral moeilijk vind is timing van solo's in liedjes met een snel tempo, en ook de pauzes daar in. Live optredens van Cream zijn daar een goed voorbeeld van. Luister maar eens naar Im So Glad ( live ) - je zou enorm snel moeten zijn om op elke drumslag die je hoort een noot te spelen - Clapton speelt daar heel inspirerend op in door juist lange noten te spelen, met veel bends en dubbelsnarige bends ( als dat de correcte term is? ), beetje tegen het ritme in. Hij speelt natuurlijk ook wel heel snel, maar hij laat zijn dat dat niet hoeft. Pauzes zijn in zulke liedjes ook belangrijk en dat helpt als je moeite hebt met timing.

Je kan het natuurlijk ook omkeren. Als je een beetje goede drummer hebt speel je je eigen ritme in een liedje - moet nog wel bij het liedje passen - en dan moet de drummer zich hier aan aanpassen. Niet iedere band heeft een Ginger Baker of Mitch Mitchell maar als het met timing niet lukt dan kan je altijd nog timing naar je eigen hand proberen te zetten. Over Ginger Baker ( drummer Cream ) : ''To Eric Clapton's technical virtuosity, he gives shape.''

Gewoon veel oefenen en luisteren is het advies - en luisteren naar hoe andere artiesten hun noten invullen.

acousticmats
29 november 2009, 11:21
hm ja. maar, wordt er, wanneer men een nummer of een solo maakt, ook echt gelet op deze ritmes? Of speelt men die gewoon op gevoel, en rolt daaruit dan een tablatuur die de werkelijke solo zo goed mogelijk benaderd?

yep
er wordt heus niet door iemand een wiskundig verantwoord tablatuur geschreven inclusief notenbalken (er zijn trouwens genoeg gitaristen die geen notenbalk kunnen lezen ;) ) en daarna die nagespeeld