PDA

View Full Version : Dit is geen poll over de 'beste' muziek van de laatste decennia



E-J
26 november 2009, 13:12
Nee, dit wordt geen poll over wie het beste album of de beste muziek schreef van 2000 tot 2009. Ik gooi het over een andere boeg. Ik zit op dit moment in York, Engeland om hier een studie voor een semester te volgen. Ik heb de afgelopen tijd wat muziekmagazines gekocht, hele interessante bladen, helemaal niet duur (in Nederland zijn ze trouwens 3x de prijs!) en je krijgt er vaak iets leuks bij, een leuke DVD of cd. Nu heb ik er laatst een paar op de kop getikt met daarin polls over de beste albums van het laatste decennia Hardstikke leuk als je het mij vraagt, je ontdekt weer nieuwe bands en breidt je gebied weer wat meer uit.

De afgelopen weken heb ik in mijn vrije tijd een flink aantal platen bemachtigd die in de top stonden. Albums van de zogenaamde 'topacts' zoals de Whites Stripes, Strokes, Arcade Fire, Flaming Lips, Amy Whinehouse, The National, Editors, Coldplay, Radiohead, Animal Collective, Spinvis, Wilco, Sigur Ros, Ryan Adams, Outkast etc.

Gek genoeg viel mij na het beluisteren één ding op. Is dit decennia nou echt zo geweldig geweest? Ik heb na veel beluisteren het idee gekregen dat men veelvuldig teruggrijpt op de jaren '70 en veel electronica/programmering de muziek insijpelt (op zich een interessante ontwikkeling). Natuurlijk zijn er veel goede platen geschreven maar is het nou zoveel anders of origineel als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de jaren '90? Misschien zijn het mijn oren, maar ik vind de muziek in zijn geheel nou niet bijster uniek of anders vergeleken met de jaren '90. Sterker nog, de meeste bands van de zogenaamde 'album top 25' polls bestaan al meer dan 10 jaar, muziek van bands als Radiohead, Bob Dylan, Foo Fighters, Muse, Brian Wilson, RHCP, QOTSA, Coldplay etc, bands die hun succes eerder haalden in de midden jaren '90. Men lijkt nu eerder muziekgenres (goed) te mengen met elkaar, om zo 'nieuwe' muziek te creëren. Muse is misschien wel het beste voorbeeld hiervan, met een toffe mix tussen klassieke muziek, metal, progressieve rock, glamrock etc. Maar echt origineel?

Misschien is mijn noot wel wat te pessimistisch en te éénzijdig maar wat is nu zo uniek/anders aan de muziek van de laatste 10 jaar volgens jullie? Er zijn natuurlijk enorm veel goede, gave platen gemaakt maar is het nou zo veel anders dan bijvoorbeeld de jaren '90? De mainstream platen zijn voor mij toch duidelijk een stuk gladder, commerciëler, eenzijdiger en meer eenheidsworst geworden. Veel goede tot uitstekende muziek, maar veel anders vergeleken met pakweg 10 jaar geleden? Of zit ik compleet verkeerd?

Kom maar op met die discussie!

DeadHerring
26 november 2009, 13:29
Ik ben het enigszins met je eens. Hoewel ik da jaren '90 eigenlijk ongelooflijk slecht vond, is dit decennium ook geen hoogvlieger geweest, op muzikaal vlak. De jaren '60 en '70 zijn nog altijd de goeie decennia qua muziek, en daarna ging het allemaal naar de kloten.

Maar het moet wel gezegd dat er nu weer meer een beweging op gang geraakt is waar klassieke rock geapprecieerd wordt, en waar teruggegrepen wordt naar de betere jaren van toen.

En dat is goed. Back to basics, en zien waar het misgegaan is. Als je bvb Wolfmother hoort, oké, dat is niet hoogstaand, maar het is toch terug muziek, waar dat in de jaren '90 ver te zoeken was. Kijk naar The Darkness, dat is terug steengoeie muziek. De grote bands die uiteengingen begin de jaren '90 touren nu allemaal terug, omdat er terug interesse voor is. Dit was het vorige decennium niet zo.

Daarom is dit decennium beter als het vorige. Laten we hopen dat die stijgende lijn zich blijft doorzetten.

beruk
26 november 2009, 13:33
Ik hoor niet veel nieuwe dingen. Wel retro met een klein of groot vleugje nieuwigheid.
Over het algemeen vind ik de bandjes als Franz Ferdinand, Drive like maria, QUOTSA en de Fleet Foxes veel beter te pruimen dan het geluid uit de negentiger jaren. Fris en recht voor je raap.
Met uitzondering van de Smashing pumpkins en Oasis, die dan weer wel heel negentiger jaren zijn: groot,breed en heroïne..

Rutger
26 november 2009, 13:33
Mijn mening over de muziek van de afgelopen 10 jaar, is dat er weer eens gedegen goede popmuziek is gemaakt. Veel artiesten en bands met heel sterke maar eenvoudige liedjes. Er wordt inderdaad ontzettend veel teruggegrepen naar de jaren 60, wat jazz, soul en blues erbij... lekker in de middenmoot, maar wel lekker :)

Luke-wannabe
26 november 2009, 14:01
Mijn mening over de muziek van de afgelopen 10 jaar, is dat er weer eens gedegen goede popmuziek is gemaakt. Veel artiesten en bands met heel sterke maar eenvoudige liedjes. Er wordt inderdaad ontzettend veel teruggegrepen naar de jaren 60, wat jazz, soul en blues erbij... lekker in de middenmoot, maar wel lekker :)
Ik kan het niet beter zeggen. Er word net zo veel goede als slechte muziek gemaakt als in elk ander decennium. Behalve de jaren 80. Dat was gewoon écht kut.
Met uitzondering van Michael Jackson, Prince en RHCP.

Bluze
28 november 2009, 18:25
Ik kan het niet beter zeggen. Er word net zo veel goede als slechte muziek gemaakt als in elk ander decennium. Behalve de jaren 80. Dat was gewoon écht kut.
Met uitzondering van Michael Jackson, Prince en RHCP.

Ga toch weg man. In de jaren 80 werd de beste muziek gemaakt. Al het andere mag in de kliko!

Mitch
28 november 2009, 18:38
Ik kan het niet beter zeggen. Er word net zo veel goede als slechte muziek gemaakt als in elk ander decennium. Behalve de jaren 80. Dat was gewoon écht kut.
Met uitzondering van Michael Jackson, Prince en RHCP.
De productie was erg eentonig en klinkt nu totaal gedateerd maar er werd best wat meer goede muziek gemaakt in de jaren '80 hoor. Het lijkt alleen te worden herinnerd door eendagsvliegen en geproduceerde bandjes/acts, maar da's onzin, die zijn er dit decennium net zo hard.
De revival van de soul van dit decennium vond ik persoonlijk wel erg prettig, zeker wat betreft de algemene radiomuziek.

Luke-wannabe
28 november 2009, 19:21
@ Bluze: Zoals?
@ Mitch: Voor jou dezelfde vraag. Wat vind je goede muziek uit de jaren 80?

Mitch
28 november 2009, 20:22
Zodat je het kunt weerleggen? :D

Niet alles mijn smaak maar op zich goede muziek: Duran Duran, A-Ha, U2, Dire Straits, Queen of dichter bij huis Tröckener Kekcks, Doe Maar... genoeg te luisteren hoor. Heb ik het dus wel over popmuziek. En er zijn zat nummers die gewoon verschrikkelijk geproduceerd zijn maar wel heel wat leuks van te maken valt. Dat doen we momenteel dus ook met Captain Peacock, '80's nummers afstoffen. Erg leuk!

CowGuitar
28 november 2009, 20:53
Kings of Leon heb ik erg van kunnen genieten! Voor de rest vind ik het überhaupt leuk dat bandjes weer meer gewaardeerd worden naar mijn idee. Een soort genezing van de tweede helft van de 90's.
Maar ik ben pas 20, dus misschien komt die perceptie door m'n leeftijdsgenoten.

Fistfunk
28 november 2009, 22:12
Een woord: bekrompen

lcvanderhelm
29 november 2009, 20:04
Het is maar een woord.

Luke-wannabe
29 november 2009, 21:30
Zodat je het kunt weerleggen? :D

Niet alles mijn smaak maar op zich goede muziek: Duran Duran, A-Ha, U2, Dire Straits, Queen of dichter bij huis Tröckener Kekcks, Doe Maar... genoeg te luisteren hoor. Heb ik het dus wel over popmuziek. En er zijn zat nummers die gewoon verschrikkelijk geproduceerd zijn maar wel heel wat leuks van te maken valt. Dat doen we momenteel dus ook met Captain Peacock, '80's nummers afstoffen. Erg leuk!
Nee helemaal niet. Ik was oprecht benieuwd.
Ik schaam mezelf trouwens dat ik Queen vergat. En zo zal er ongetwijfeld meer zijn, maar ik vind over het algemeen de muziek van nu beter dan die van toen (wat ik er van ken iig).

Pepe
29 november 2009, 22:50
80ties. U2, SRV, Foetus....het hield niet over. Vooral een decennium van de Yamaha DX7, lexicon 244 en wapperende haren van een ventilator. Gelukkig was er nog een rockabilly revival waar ik aan vast kon haken.

Eigenlijk kan je alleen in retrospectief goed oordelen over een decennium. Maar Robbie Williams, Transatlantic, RadioHead, Beck, White Stripes, the Mars Volta, Wilco, Arcade Fire, Strokes... best wel veel goede albums staat me bij

j-op
29 november 2009, 23:15
Ik kan het niet beter zeggen. Er word net zo veel goede als slechte muziek gemaakt als in elk ander decennium. Behalve de jaren 80. Dat was gewoon écht kut.
Met uitzondering van Michael Jackson, Prince en RHCP.

http://i80.photobucket.com/albums/j178/CrazieCabbie/SonicYouth-DaydreamNation.jpg

?
:D

Di Stefano
30 november 2009, 13:00
Ik kan het niet beter zeggen. Er word net zo veel goede als slechte muziek gemaakt als in elk ander decennium. Behalve de jaren 80. Dat was gewoon écht kut.
Met uitzondering van Michael Jackson, Prince en RHCP.

Vreemd dat te lezen van iemand die zich Luke wannabe noemt.

marc_o
30 november 2009, 13:21
Er wordt altijd wel goede muziek gemaakt.

Goh, de 80-ies
Opkomst van de echte vette metal
Iron maiden, Anthrax, Metallica
Goede rock zoals Rainbow en Whitesnake en Van Halen, Living Colour en nog net Guns and Roses
Popmuziek:U2, Simple Minds, Marillion, Duran Duran,Pink Floyd kwam nog even heerlijk terug
Blues: SRV

Er viel genoeg te genieten hoor

90ies
De tering, toen ging het voor mij helemaal loos...Grunge!!!
Alice in Chains, Rage against the machine, Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Smashing Pumpkins, Stone Temple Pilots enz
1994 ook nog een prachtige Pink Floyd CD
Red Hot Chilipeppers
Radiohead met O.K. Computer, 1 van de mooiste CD's denkbaar
2e helft 90-er jaren: TOOL en meer Radiohead, dam'n!!!

Supertijd

TimmU
30 november 2009, 13:25
2006 (ongeveer) ; Dubstep ; check ook de garage beweging / 2step. Leeft ook erg in Engeland btw, misschien eens richting Brighton oid?

Luke-wannabe
30 november 2009, 13:28
@ Di Stefano: Sja.. Meeste Toto uit de 80'er jaren vind ik echt heel kut. Ben stiekem meer van het recentere werk.
Vroeger vond ik die 80's shit van hun goed, maar ik kan nu gewoon niet meer door die productie heen luisteren.. Zo ontzettend kut..!

@ marc o polo: Ik moet geloof ik wel m'n mening bijstellen. Niet echt mijn muziek over het algemeen, maar opzich is het wel algemeen gewaardeerde muziek natuurlijk. Maar dingen als Whitesnake en Van Halen vind ik écht wel fout..! Nouja.. Ook weer niet alle Van Halen dan..
Stray Cats is toch ook 80's?

marc_o
30 november 2009, 13:30
@ Di Stefano: Sja.. Meeste Toto uit de 80'er jaren vind ik echt heel kut. Ben stiekem meer van het recentere werk.
Vroeger vond ik die 80's shit van hun goed, maar ik kan nu gewoon niet meer door die productie heen luisteren.. Zo ontzettend kut..!

@ marc o polo: Ik moet geloof ik wel m'n mening bijstellen. Niet echt mijn muziek over het algemeen, maar opzich is het wel algemeen gewaardeerde muziek natuurlijk. Maar dingen als Whitesnake en Van Halen vind ik écht wel fout..! Nouja.. Ook weer niet alle Van Halen dan..
Stray Cats is toch ook 80's?

Wat is er fout aan Whitesnake?
Ik kan je de eerste paar platen van harte aanbevelen, pas vanaf de 1987-album kan ik me voorstellen dat jij ze fout zou vinden, maar de eerste paar liggen zwaar in de bluesrock, slidesolo's en meer richting Deep Purple/Thin Lizzy
Van Halen is gewoon Magistraal!!!

beruk
30 november 2009, 14:09
In de tachtiger jaren was ik vooral in de engelse new wave en verwanten:
Cure, The Smiths, The Danse society, Blanc mange, Siouxsie and the Banshees, The Fall
Alle mannen met lang haar en spandex broeken meed ik als de pest, en terecht merkte ik laatst. Ik heb een dubbel verzamel cd gekocht van Carlos Santana, die heeft toch hemeltergend slechte aor gemaakt in de jaren 80, sjeezus!

Luke-wannabe
30 november 2009, 14:24
Wat is er fout aan Whitesnake?
Ik kan je de eerste paar platen van harte aanbevelen, pas vanaf de 1987-album kan ik me voorstellen dat jij ze fout zou vinden, maar de eerste paar liggen zwaar in de bluesrock, slidesolo's en meer richting Deep Purple/Thin Lizzy
Van Halen is gewoon Magistraal!!!
Dan zal ik wel niet genoeg van ze kennen. Maar 't zal ongetwijfeld een smaak ding zijn ;)

barno
30 november 2009, 15:13
ik ken eigenlijk niet zoveel van hitparade of main stream rock muziek. van wat ik ken, vind ik de 80's toch wel minder: het tijdperk waarin de synthesizer omhelsd en doodgeknuffeld werd. Alleen Prince deed het goed imo. en dan nu merken dat groepen tegenwoordig zelfs die 80 sound gaan recycleren ...
Wat mij tegenwoordig geweldig meevalt van de "jeugd" is openmindness tov soul jazz enz... komt natuurlijk ook omdat heel wat commerciële acts die genres slim in hun dingen integreren.

beruk
30 november 2009, 15:29
Zo'n opleving had je ook in de 80 ies: Carmel, Everything but the Girl

Mitch
30 november 2009, 23:51
Lisa Stansfield
Soul Sister

Lekkere nummers hoor, vooral de laatste.

Stratman70
2 december 2009, 12:05
Misschien is mijn noot wel wat te pessimistisch en te éénzijdig maar wat is nu zo uniek/anders aan de muziek van de laatste 10 jaar volgens jullie? Goeie vraag. Ik zit nu enkele dagen naar Them Crooked Vultures te luisteren en vind hen eigenlijk gewoon oude muziek op een frisse nieuwe manier brengen.
Maar als iemand zegt dat het nummer Scumbag niet van nu is, maar gewoon een nummer van Cream, zou ik het ook geloven. Of... nee... het is toch wel weer anders dan toen.

Ik denk dat op muzikaal gebied misschien alles wel zo'n beetje al gedaan is.
Misschien staat er ooit een generatie op die beseft dat je snoeiharde rock kunt maken met compleet clean gitaargeluid terwijl de basgitaar een veel prominentere rol gaat spelen, misschien zwaar overstuurd? Of juist niet? Misschien wordt dat een nieuwe muziekstroming? En zijn distortionpedaaltje helemaal uit?

Misschien gaan mensen weer beseffen dat nummers met lange uitgestrekte improvisaties eigenlijk wel supergaaf kunnen zijn en worden die weer populair, zoals eind jaren 60 en begin jaren 70?

Van dit decennium heeft eigenlijk vooral Kings Of Leon (naast Coldplay) indruk op mij gemaakt. De jaren 90 heeft wel wat nieuws gebracht met die grunge enzo, maar dat kon mijzelf niet bekoren, maar vele anderen blijkbaar wel.

Jaren 80 waren gewoon super op muzikaal gebied, met een hoop ontwikkelingen richting synths en geluiden en inderdaad helaas dat eenzijdige, typische jaren 80 geluid, wat nu inderdaad erg gedateerd klinkt. Wel gave rock, zoals ik liefhebber was van de NWOBHM... trouwens over 'new wave' gesproken... She Sells Sanctuary... oh ja... nog meer golfjes, zo ook uit Duitsland: de Golf II. Nee, ik bedoel Die Neue Deutsche Welle (Nena, Bap etc.)
Metallica's Master Of Puppets, gewoon een MONUMENT uit die jaren en zo zijn er genoeg dingen te noemen.

Maar het is inderdaad een hele tijd geleden dat ik zoiets had van "Wwwwhhhooooaaaa! Dit is goed!!!!"

De jaren 70 bracht gewoon erg goede, frisse, gevarieerde, vaak mooi geproduceerde muziek van Abba tot Kiss en van Nico Haak tot aan de Beegees.
En laten we vooral Boney M niet vergeten uiteraard. (Na eerst ook nog aan bands te denken die nu allemaal de hoogste 50 plaatsen van de top2000 van radio 2 bezetten zo ongeveer.)

De jaren 60... nou, dat weten we wel. De bloemetjes en peace-cultuur bracht erg gave psychedelische muziek.
Misschien zouden een aantal bands uit die tijd nu erg actueel klinken met een hedendaags geluid.

Na al die verwenning van de sixties t/m de eighties, moet je wel met iets heel erg overtuigends komen nowadays denk ik.

Kings Of Leon is dat gelukt m.i. Misschien zou ik daar Them Crooked Vultures aan toe kunnen voegen, maar zeker weten doe ik dat nog niet.

EuroCinema
2 december 2009, 17:42
Ik zou een heel verhaal kunnen typen over dat vroeger alles beter was, maar ik denk dat ik gewoon een ouwe lul word. Waarschijnlijk is Muse als je nu 16 bent net zo meeslepend als The Cure was in mijn jeugd en is de nieuwe Coldplay cd net zo'n gebeurtenis als vroeger de nieuwe Prince was. Maar ik heb die tijd gehad, laat mij maar lekker in stapels ouwe jazz- en funkplaten neuzen! (al kunnen QOTSA/EODM me nog steeds bekoren).

Pepe
2 december 2009, 19:43
Ik zou ze haast vergeten, mijn favoriete band van dit decennium.

http://i369.photobucket.com/albums/oo136/frank_kisss/GORILL1.jpg

yanni
3 december 2009, 17:41
In de tachtiger jaren was ik vooral in de engelse new wave en verwanten:
Cure, The Smiths, The Danse society, Blanc mange, Siouxsie and the Banshees, The Fall
Dat is inderdaad de goede muziek van de jaren 80
en vergeet joy division, Ann clarck en echo and the bunnymen niet!

ChazyChaz
11 december 2009, 03:27
Persoonlijk vind ik de afgelopen jaren erg veel toffe muziek hebben.
Er is binnen de alternative rock vooral veel goeds ontstaan.

Wat ik zelf heel erg onzin vind, is dat veel mensen zeggen dat ze iets hebben tegen de afgelopen jaren omdat er niks nieuws word gecreëerd, uitsluitend gecombineerd. Rock met Klassiek, Hiphop, Electro.. de terugkeer van Soul, 80's muziek, Motown enz.

Volgens mij, vooral als je kijkt naar de afgelopen 100 jaar, is dat altijd zo geweest. Soul is ontstaan uit Blues en Gospel. Rock 'n Roll is ontstaan uit Blues. Funk is onstaan uit een combinatie van Blues, Gospel en Jazz.
En binnen Jazz zijn er zo'n beetje een miljoen stijlen, allemaal onstaan door invloeden van andere muziekstijlen.

Ik zeg niet dat iemand raar is als hij de muziek uit de afgelopen jaren niet waardeert.
Maar bovenstaande motivatie hoor je vaak, en dat begrijp ik dus niet.

britsie
11 december 2009, 15:39
Dat is inderdaad de goede muziek van de jaren 80
en vergeet joy division, Ann clarck en echo and the bunnymen niet!

Eurythmics! Beste band van de jaren 80!