PDA

View Full Version : Economy en alternate picking



Motorbreath
26 november 2009, 00:37
Wanneer moet / kan je nou het beste economy of alternate picking gebruiken?
Is het trouwens wel goed om die 2 door elkaar te gebruiken, of is het beter als je het bij 1 houdt?

Bijvoorbeeld voor een stukje van de solo van Murmaider (Dethklok).
Daar heb je dan 3 noten per snaar van de lage E tot de hoge e.
Maar als ik daar dan alternate gebruik dan hoor je toch steeds als je op snelheid speelt een "pauze" als je op de volgende snaar met een upstroke moet beginnen?

En Dallas van Nile (met die zwarte V) gebruikt alternate picking in dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=CiSLY9jQaU8 (het begint ongeveer op de 1 minuut).
Maar is het niet makkelijker om dat met economy te doen, dat gaat toch sneller dan dat je eerst over de e snaar heen moet om vervolgens een upstroke te doen (en vervolgens weer over de B snaar om daar weer verder te gaan met een downstroke)?
Er zal wel een reden zijn waarom hij alternate picking gebruikt, maar ik snap het niet :???:

Ik hoop dat iemand me kan helpen voor wat nou het beste is.

Christopha
26 november 2009, 02:23
Mijns inziens is er niet een beste. Voordeel van economy is de kortere reistijd. Voordeel van consequent alternate is de 'monotone' beweging waardoor je 'strakker' kunt spelen. Jij hebt het over pauzes, het is de kunst om de derde downstroke in een move naar de juiste positie te manoeuvreren. Als je langzaam oefent, zie je dat de eerste downstroke verschilt van de derde. DUD in slowmotion zodat je de plectrum bewust kunt sturen tussen de A en D snaar (als de volgende Up op de A snaar is, uiteraard). Als die beweging er in zit, dan langzaam met een metronoom oefenen. 1 noot per beat op 60 zum beispeil.

Steven Otto
26 november 2009, 11:49
Alternate is beter voor je toekomstig gitaarspel
Economy picking is voor 'luie donders', waar ik mezelf te vaak op betrap :makeup:

telecastermaster
26 november 2009, 13:12
Het kan geen kwaad een beetje moeite te doen voor alternate picking omdat dat beter is voor je techniek.

Mijn lijn is daarom: zoveel mogelijk alternate picking en alleen als het echt heel triviaal is dat economy picking zoveel gemakkelijker is dan pas economy.

Motorbreath
27 november 2009, 17:19
Oke bedankt.
Dan zal ik me wat meer verdiepen in alternate picking.
Deed eerst altijd gewoon maar wat (geen alternate en geen economy, gewoon alles door elkaar en wat me het beste uitkwam).
Houden jullie je ook echt maar aan een van deze twee technieken of gebruiken julle het ook gewoon allebei door elkaar?

Thiez
27 november 2009, 17:42
Ik doe maar net wat mij het beste uitkomt. Meestal voel je toch wel een bepaalde feeling in je handen. Ook met slagritmes kun je alternate en soort economy doen. Met DUDUDUD krijg je andere sound als DDUDDUDDUDDUD bijvoorbeeld. Ik let er dus niet echt op en volg gewoon mijn gevoel.

telecastermaster
27 november 2009, 22:39
Deed eerst altijd gewoon maar wat (geen alternate en geen economy, gewoon alles door elkaar en wat me het beste uitkwam).


De reden dat alternate picking beter is is omdat je er een goede automatische piloot ontwikkelt voor je rechterhand en er eigenlijk ook automatisch mee de maat houdt. Als je consequent alternating picking speelt hoef je ook bijna niet na te denken over hoe je moet picken...



Houden jullie je ook echt maar aan een van deze twee technieken of gebruiken julle het ook gewoon allebei door elkaar?

Zoals gezegd, ik probeer me er echt aan te houden maar in de praktijk zullen de meeste gitaristen - denk ik - wel af en toe wat smokkelen door economy te picken. Maar ik schat zo 90% alternate en 10% economy.

Maar het is het waard er goed op te oefenen.


Hier een leuke oefening om alternating picking te oefenen: http://www.youtube.com/watch?v=jv7bboWyV6I&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=eFxkeeyPWas
(tip: begin op de 3-e met een opslag)

RullyRulez
30 november 2009, 11:12
Alternate picking is wel te doen als je puur kwart, achsten, zestienden noten en/of rusten hebt. Maar zodra er bijvoorbeeld een triool tussen komt, zul je toch hier (tijdelijk) even van af moeten wijken, voorbeeld:



1 - e 2-e-me 3 - e 4 - e
d u d u d d - u d u


Hier zul je bij de triool op de 2e tel toch qua ritme en qua up/down afwisseling moeten afwijken.

Justinschut
30 november 2009, 22:53
ik zou economy picking niet "lui" noemen.. (tenzij je echt lui bent en maar wat aan rommelt en geen zin hebt om je hand al te veel te bewegen :p), maar over het algemeen is het een hele handige techniek die je bij sommige loopjes mooi even door je alternate picking heen kunt gooien. Als je geweldige combinaties van alternate en economy picking will zien, moet je Kiko Loureiro checken :)