PDA

View Full Version : kauri junior



rinaldo
25 november 2009, 22:28
hallo luitjes, ik heb de afgelopen maanden aan een kauri junior gewerkt, die ik gebouwd heb voor een vriend van mij.

ik heb helaas geen fotos van het bouwproces, om een of andere reden denk ik er nooit aan om fotos te maken als ik aan het bouwen ben.

ik bouw ook meestal in fases, dan ben ik weer een paar weken heel fanatiek, en dan kan ik hem ook weer weken achtereen links laten liggen. op die manier zou een topic van mijn bouwsels veel te versnippert worden.

vandaar dat ik dan altijd maar een paar fotos van de gitaar maak als hij zeg maar af is.

de gitaar is compleet gemaakt van hout dat ik gekregen heb van vrienden en bekenden.

de bodie is gemaakt van een stuk swamp kauri hout dat meegenomen is uit nieuw zeeland. dat hout haalt men in grote stronken uit de grond, en is soms al duizenden jaren oud.

de plank die hij meenam zaten grote scheuren in, ik heb de bruikbare stukken er uit gezaagd, en van het stuk met de mooiste tekening heb ik een bookmached topje gemaakt, en die heb ik weer gelijmd op een ander stuk die ik vooraf heb gechamberd.

de hals is gemaakt van esdoorn met een strook mahonie ertussen, dat alles gekregen van een oud collega die frezer is op een grote jachtwerf.

de toets is van ebben hout, en dat heb ik weer gekregen van een collega die een kennis in afrika heeft wonen.

genoeg geluld plaatjeshttp://i859.photobucket.com/albums/ab156/rinaldini/IMAG0280-1.jpg

http://i859.photobucket.com/albums/ab156/rinaldini/IMAG0275.jpg

de element ringen, en de knoppen heb ik ook van ebbenhout gemaakt, en omdat de gitarist in kwestie een friese singer songwriter is heb ik op de kop, en op de twaalfde pos. een pompebledtsje ingelegd.

btw het pompebledsje op de twaalfde fret is een stukje abalone dat ik uit een schelp gezaagd heb, wat trouwens een ***klusje was.
http://i859.photobucket.com/albums/ab156/rinaldini/IMAG0276-1.jpg

http://i859.photobucket.com/albums/ab156/rinaldini/IMAG0277.jpg

het is de bedoeling dat er 2 deusenberg p90s op komen, en een schaller piezo brug met een lr braggs voorversterker er in, zo moet ik kunnen schakelen tussen p90 alleen, piezo brug, of beiden, woed nog een heel gepuzzel denk ik, dus heb maar een ruime control cavitie gemaakt

http://i859.photobucket.com/albums/ab156/rinaldini/IMAG0278.jpg

Gothra
25 november 2009, 23:01
Nicee! Ziet er goed uit hoor! Mooie top!

Hiro
26 november 2009, 07:44
Wow gaaf man vooral omdat elk stuk hout zijn eigen persoonlijke verhaal heeft en van je vrienden komen.

Maar mooi bouw werk, jammer dat je hier geen bouwfotos van hebt, en het maakt niet uit als je bouwtopic versnippert is hoor, we hebben alle tijd.
Dus de volgende keer gewoon doen als je eraan denkt ;)

Maar heel mooi gitaartje, ik hoop alleeen dat je dat zwarte kabeltje nog wel in de body zelf gaat doen :P

barno
26 november 2009, 08:11
heel mooi
super ook, de herkomst van dat hout
congratz!!

no 1 hops
26 november 2009, 08:33
ziet er prachtig uit.

Hedge
26 november 2009, 08:37
Ziet er goed uit. Het "F-gat" is mooi vorm gegeven.

rinaldo
26 november 2009, 17:22
Wow gaaf man vooral omdat elk stuk hout zijn eigen persoonlijke verhaal heeft en van je vrienden komen.

Maar mooi bouw werk, jammer dat je hier geen bouwfotos van hebt, en het maakt niet uit als je bouwtopic versnippert is hoor, we hebben alle tijd.
Dus de volgende keer gewoon doen als je eraan denkt ;)

Maar heel mooi gitaartje, ik hoop alleeen dat je dat zwarte kabeltje nog wel in de body zelf gaat doen :P

ja eigenlijk heb je wel gelijk, maar ja ik denk er gewoon nooit aan, en als ik het wel wil doen dan is de batterij van de camera weer leeg, of ik kan hem niet vinden, en voor je het weet zit ie al in elkaar en dan is het te laat.

zo ben ik met nog een andere junior bezig, met weer hele andere houtsoorten ed, en die is net gefret en de hals is ook al verlijmd.
maar daarover later meer.

en oja dat kabeltje is van de piezo brug, en die gaat onder de brug zo de gitaar in

Ash ketchum
26 november 2009, 17:43
Mooi gitaar met een leuk achtergrondverhaal.

Kakihara
26 november 2009, 17:47
Mooie gitaar. En subtiel ook vind ik. De meeste gitaren met een kauri-top die ik gezien heb, hadden een redelijk wilde tekening in het hout, zoals die van Langcaster bijvoorbeeld. Ik vind dit subtiele toch een heel pak mooier.

rinaldo
26 november 2009, 18:59
inderdaad, de lancasters hebben vaak een hele grillige tekenig, er zitten zelfs hele stukken bij die vol gegoten zijn met epoxy, de plank die ik had zaten ook een paar flinke kieren en zwarte plekken in.

maar om die op de lancaster manier helemaal vol te gieten met epoxy, vond ik wat te veel werk, vandaar dat ik maar gekozen heb voor de iets rustiger stukken in het hout.

en om eerlijk te zijn vind ik die volgegoten epoxy gitaren ook niet echt mooi.

barno
26 november 2009, 19:12
inderdaad, met alle respect voor die lancaster gast, maar ik vind wat hij doet echt niet mooi (zeker niet icm de lelijkste headstock ever) maar het idee van dat oude hout vind ik wel knap. jij hebt de goede balans tussen mojo en looks gevonden.
goed man.

rinaldo
26 november 2009, 20:42
thanks barno, en idd als er een competitie lelijkste headstock ever zou zijn, won hij hem met glans:cheerup: